Pando

Nogen som vælger buffet? Hjælp!

12 posts in this topic

Jeg er kommet ekstremt meget i tvivl! Jeg ville egentlig gerne have maden serveret, men der er så mange der er kræsne og ønsker ikke at stå i en situation hvor folk ikke er blevet mætte.

Her er mit spørgsmål om nogen har prøvet at være til noget med buffet eller har en smart måde at servere den på? Da der er en masse araber skal der være mad nok :D

På forhånd tak

Yasmin

0

Annonce ♥

Ca. 50% af de bryllupsfester jeg kommer ud til er med buffet. Der kan måske godt have været en tendens til sidste år hen imod tallerkenserveret mad men buffet er meget udbredt. Ofte ved at forretten er portionsanrettet hvorefter hovedret og dessert er buffet eller også ved at det bare er desserten der er buffet. Personligt syntes det virker fint. Nogle siger om buffet at det er mere uformelt og at folk kommer hinanden mere ved. Det kan man altid diskutere for i bund og grund er der ikke den store forskel. De fester hvor folk sad på deres stol i de 4-5 timer middagen varer og blev vartet op er ligesom ovre i dag. Der holdes mange pauser m.v. hvor folk cirkulerer, holder rygepauser m.v. uanset hvordan maden serveres

0

Vi er også blevet enige om buffet. Det passer bedst til os, og de kræsne gæster, der nu måtte være (inkl. mig selv) :wink: Synes også som DiskoBil siger, at det bliver mere uformelt. Har været til flere bryllupper med buffet, og det fungerer rigtig fint :rolleyes:

0

Vi har også valgt at sige at vores forret skal serveres, og så er der buffe som hovedret og dessert.

Netop af samme grund som DiskoBil skriver, så håber vi også på at det bliver mere uformel. Og på den måde håber vi, at kommer omkring og snakker med alle vores gæster.

0

Annonce ♥

Vi har også valgt at have buffet, af flere årsager:

- vi skal holde det i et forsamlingshus med et lille køkken uden meget bordplads, så tallerkensnretning vil blive et logistisk problem/skabe ujævn fordeling i hvornår folk får maden

- ved buffet kræver det færre til servering; vi kan nøjes med to til det, der sørger for at varme maden, anrette den og holde buffetbordet fyldt op.

- vi kan tage højde for de flestes kræsenhed, allegier osv. ved at have forskellige små retter folk kan tage af

- personligt synes jeg det er rart lige at få strukket benene engag imellem; sådan har jeg i hvert fald haft det de gange jeg har været gæst til sådanne bryllupper (kontra tallerkenanretning) og tænker det nok også er rart som brud :-)

1

Det er så ikke helt det jeg siger: :) Jeg oplever ikke at en bryllupsfest bliver mere uformel fordi der serveres buffet. Folk strækker alligevel ben og går rundt blandt hinanden når der er pauser. Men buffeten skader da absolut ikke i denne sammenhæng. Det er jo et signal til gæsterne om at de skal klare sig selv og spise det de har løst til når de har lyst. Samtidig undgår man den traditionelle pause mellem 1. og 2. gang hovedret som på nogle steder kan være enddog meget lang. Lige på det punkt skal man huske at sætte sig i respekt og det er så særligt toastmasterne. På visse feststeder vil man ikke have taler og indslag under hovedretten/buffeten. Man skal selvfølgelig høre på deres begrundelse for det og prøve at lade enderne mødes men udgangspunktet må være at det er brudeparrets og ikke feststedets fest og at den skal holdes på jeres præmisser. Er der mange indsalg kan det ellers nemt gå hen og blive en langtrukken middag og formelt fordi taler/indslag ikke falder naturligt men i klumper.

0

Vi er også blevet enige om buffet. Det passer bedst til os, og de kræsne gæster, der nu måtte være (inkl. mig selv) :wink: Synes også som DiskoBil siger, at det bliver mere uformelt. Har været til flere bryllupper med buffet, og det fungerer rigtig fint :rolleyes:

Jeg er helt enig, vi ville ikke have en MEGET formel fest og har derfor valgt helstegt pattegris med en masse tilbehør som buffet....Jeg er også meget kræsen og der er noget jeg kan lide :wink:

0

Annonce ♥

Det er jeg glad for at høre! Jeg havde bare talt med nogen som sagde det var akavet at man skulle op at stå. Men det med at servere forret er faktisk en god ide. Det vil jeg lige tænke over. Men der bliver dessert og så bryllupskage. Køber nok ikke kage så der er til alle for har hært folk ikke får spist op.

Tak for alle svarene!

0

Vi har valgt at portionsanrette vores forret og dessert og hovedretten som buffet.( helstegt pattegris med kok hele dagen )

Bryllupskage og natmad der laver jeg en cremet tomatsuppe med brød.

Til min datters konfirmation valgte vi også at portionsanrette forret og dessert og hovedretten blev vi anbefalet at køre som en buffet men på fade serveret ved bordene det fungerede bare så godt, så blev vores gæster ved bordene og så blev der fra køkkenet fyldt på fadene :-)

Edited by ceto2012
0

Nu skal vi ikke have forret, men skulle vi, skulle det være noget koldt der kunne stå på tallerknerne når vi indtager teltet.

Istedet går vi direkte til buffet med helstegt gris. Havde vi skullet have "alm bryllupsmad" a la suppe steg og is, ville jeg portionsanrette.. men det er nok fordi sådan en "4 slags kød og 3 slags kartofler buffet" er standard konfirmations menu i vores familie..

0

Yes - Stegt pattegris det holder 100%. :rolleyes: Folk syntes ikke det er akavet at stop og ryge. Hvorfor skulle de så syntes at det var akavet med buffet'en. Medmindre vi taler om en receptionslignende buffet står de jo blot op når de tager maden. Iøvrigt ville jeg da overveje at servere bryllupskagen om eftermiddagen eller at bruge den som dessert. Et er at der ikke bliver spist så meget når den serveres efter middagen. Noget andet er at det ofte er der hvor tidsplanen er mest presset i forhold til brudevals m.v. :rolleyes:

0

Annonce ♥