Lorenzen2B

Præsteproblemer

9 posts in this topic

Hej Alle

Jeg har lidt præsteproblemer, så jeg håber virkelig at I vil hjælpe mig med jeres erfaringer, da jeg ikke helt ved om mine forventninger bare er urealistiske eller om jeg har ret i min tvivl.

Min H2B tog kontakt til præsten tilknyttet vores kirke i august 2012, som reserverede kirken til os på dagen og sagde hun ville vende tilbage i starten af 2013. Vi hørte aldrig noget så da vi kom til februar fik jeg H2B til at ringe til hende igen, da vi skulle have fastlagt tidspunkt til invitationerne. Hun fortæller så at hun er på ferie på vores bryllupsdag, den 6. juli, så det derfor er en anden præst der skal vie os. Hende ringer H2B så til mandag hvor hun beder os ringe igen til juni, hvor vi så kan aftale et møde en uges tid før vielsen. And that is it. Jeg havde nok bare forventet der var lidt mere i det, og ville da også gerne møde hende lidt før, da jeg overhovedet ikke kender damen. Men det er måske meget normal proces det her?

Min H2B mener jeg overdriver præstens relevans i forhold til vores bryllup, men mener jo alligevel at vedkommende har en temmelig stor rolle på vores store dag, så havde nok håbet det var et lidt tættere forhold man indgik i den forbindelse.

Noget andet er, at jeg efter at have googlet hende, er ret sikker på at jeg ikke bryder mig om hende, da hun ret åbenlyst er ekstremt fremmedfjendsk og også stærkt imod homovielser, hvilket på ingen måde stemmer overens med de værdier jeg tillægger min kristne tro.

Håber I vil dele jeres erfaringer og holdninger.

Mange hilsner Rikke

0

Annonce ♥

D er meget normalt, at man først mødes med præsten ugen op til brylluppet of snakker lidt sammen, hvilket bliver grundlag for præstens tale.

En del vælger jo at holde bryllup i en kirke, hvor de kender præsten, eller får en præst de kender hen til den kirke hvor de gerne vil giftes, og derved kender man jo præsten på forhånd.

Hvis man ikke kender præsten, er det bare sådan det er.

Det er selvfølgelig uheldigt at "jeres" præst er på ferie i Juli, men præster skal jo også holde ferie :)

Hvis du synes, at det er meget vigtigt, at I har et tæt forhold til jeres præst, kan i jo overveje om I kender en anden præst i kan få til at komme, eller om I vil gå så langt som til at overveje at finde en anden dato for at den oprindelige præst kan vie jer :)

Håber I finder en løsning du kan leve med :balloons:

0

Jeg ville også have det svært med en homo- og fremmedfjendsk præst.

Men vi kender heller ikke vores præst. Vi skal vies langt væk fra hvor vi bor nu. Og vi når nok også kun at snakke med ham en enkelt gang til en vielsessamtale før vielsen. Jeg snakker så lidt med ham engang imellem når jeg har nogle spørgsmål. F.eks. i dag har jeg ringet og spurgt noget omkring musik i kirken ved vielsen. Så tror det er ret almindeligt at der ikke er den helt store kontakt før selve dagen.

/Josephine

0

Det er normal procedure at man kun har et møde før brylluppet.

Mht. fremmedhad og homo-fjendtlighed, der er heller ikke noget jeg bryder mig om, men tror du det kommer til at have relevans for jer? Jeg mener, det er jo ikke til et bryllup at en præst stiller sig op og taler dunder, som regel er det jo en standard-tale, og så et par personlige kommentarer, og så er det det. Jeg ville ikke være nervøs over det, hendes meninger kommer ikke til at have indflydelse på jeres dag, det kan jeg ikke tro.

0

Annonce ♥

Vi fik heller ikke den præst vi gerne ville have... men men... vi fik så til gengæld den bedste præst :loveshower:

Som en skriver tag en tur i kirken, det kan jo være at det også kan blive den bedste præst for jer.

0

Annonce ♥

Tak for alle besvarelserne. Det var måske en idé at hive H2B med til gudstjeneste, kan jo aldrig skade, selvom han nu stritter meget imod:-) Jeg kan godt se jeg har været lidt urealistisk, da jeg havde forestillet mig, at der ville være en 3-4 møder med præsten før den store dag. Jeg håber vores præst er god, selvom jeg nu langt fra deler alle hendes overbevisninger.

0