sally24

Kan vi ikke godt være det bekendt?

53 posts in this topic

Vi havde aftalt at hvis folk fik kærester efter vores invitationer var sendt ud så kom kæresterne ikke med.

Så for et par uger siden siger min svigermor at hendes søster, mand og ders søn og datter ikke kommer til vores bryllup hvis ikke datterens kæreste må komme med. Vi siger så at det må de om, hvor til min svigermor bliver ked af det, så vi ender med at sige at hvis de spørger os siger vi ok.

De er først blevet kærester efter invitationen blev sendt ud og har også været hurtige til at flytte sammen.

Nu er h2b s far begyndt at se en dame og jeg gruer lidt for om han kunne finde på at spørge om hun må komme med. Men spørger han inden svardatoen er det ok men er det efter så er det nej. Der er jeg lidt striks for der er en dato og den er sat for en grund. Der er h2b og jeg så ikke helt enige men der skal ikke være sær regler bare fordi det er hans far.

Vi snakker så i dag om det igen og jeg siger at der i budgettet ikke er råd til at vi betaler for to ekstra kuverter. Vi har været nødt til at købe ringe, undertøj, skørter og jakke til min kjole og det var udgifter vi ikke først havde regnet med. Så dem er der ikke budgetteret med. Så melder nogen fra til bryllup så vil ders kuverters gå til dette.

Jeg siger så at spørger kusinen og spørger hans far så synes jeg vi skal sige de godt må komme med men vi har et stramt budget og vil har derfor ikke råd til at betale deres kuvert pris, så ønsker de at de skal med skal de selv betale den.

Er det for frækt at sige? Vi har spinket og sparet til det her bryllup, oh vi har måtte vælge nogen ting fra grundet økonomi, så synes jeg ikke vi skal betale for at to fremmed skal med.

0

Annonce ♥

Vi havde sagt præcis det samme, vi sendte save the date ud i sommers og sagde at de der fik nye kærester efter, fik dem ikke med, da vi ikke vil have nogen med vi ikke kender.

Vi har dog også ændret lidt i det, da min lillesøster fik en kæreste lige efter, de er stadig sammen og han er en sød fyr :)

Vi stod så i et dilemma efter de officielle invitationer var sendt ud, da min H2B's kusine har fået en kæreste, fra Færøerne! Og hun var dybt rystet over at han ikke var inviteret med, vi har mødt ham 2 gange og jeg tæller dem ikke, for de sad oppe ovenpå ved deres hund hele aftenen.

Det viser sig så, samme dag som vi finder ud af det, at de flytter sammen på Færøerne og skal hun med til bryllup, skal han også. Vi sagde OK, for så at finde ud af, at de slet ikke er i DK på det tidspunkt, så alt det påstyr for absolut ingenting "/

Nu står vi så i et nyt dilemma, min anden lillesøster, er lige nu ved at flytte sammen med sin kæreste, meget pludseligt, meget hurtigt, og vi bryder os så absolut ikke om ham, og han er faktisk ikke inviteret, men det forventer hun helt sikkert at han bliver "/

Nå, nu stjæler jeg jo næsten din tråd!

Jeg synes sagtens I kan sige, at de selv skal betale, da det jo ikke er nogen I kender. De kan komme med på afbud, eller for egen regning :)

0

Vi havde sagt præcis det samme, vi sendte save the date ud i sommers og sagde at de der fik nye kærester efter, fik dem ikke med, da vi ikke vil have nogen med vi ikke kender.

Vi har dog også ændret lidt i det, da min lillesøster fik en kæreste lige efter, de er stadig sammen og han er en sød fyr :)/>

Vi stod så i et dilemma efter de officielle invitationer var sendt ud, da min H2B's kusine har fået en kæreste, fra Færøerne! Og hun var dybt rystet over at han ikke var inviteret med, vi har mødt ham 2 gange og jeg tæller dem ikke, for de sad oppe ovenpå ved deres hund hele aftenen.

Det viser sig så, samme dag som vi finder ud af det, at de flytter sammen på Færøerne og skal hun med til bryllup, skal han også. Vi sagde OK, for så at finde ud af, at de slet ikke er i DK på det tidspunkt, så alt det påstyr for absolut ingenting "/

Nu står vi så i et nyt dilemma, min anden lillesøster, er lige nu ved at flytte sammen med sin kæreste, meget pludseligt, meget hurtigt, og vi bryder os så absolut ikke om ham, og han er faktisk ikke inviteret, men det forventer hun helt sikkert at han bliver "/

Nå, nu stjæler jeg jo næsten din tråd!

Jeg synes sagtens I kan sige, at de selv skal betale, da det jo ikke er nogen I kender. De kan komme med på afbud, eller for egen regning :)/>

Vi ville nemlig heller ikke have nogen med som vi ikke kender. Og kusinens kæreste har vi ikke ødt. Vi var så lidt hårde at sige at de bare kunne blive væk, men det var svigermor ikke enig i.

Men jeg kan bare godt føle at folk stiller krav til vores bryllup ved at ville have nogen med. Kæresten synes jo så godt vi kan betale for dem hvor jeg siger niksen. Vi kender dem ikke og er de nødt til at skulle med må de selv betale. Vi betaler kuverten til bryllupskagen men ikke til selve middagen.

Nu hvor vi har haft de ekstra udgifter så er alle ekstra penge kærkommen. Så dur det ikke med endnu en ekstra udgift, og jeg mener ikke der skal tages særlige hensyn fordi det er hans far.

Kan da også godt se i står i et dilemma. Det er dæleme ikke nemt. Vi havde faktisk taget snakken herhjemme om hvad i gjorde hvis vores søskende fik en kæreste. Vi ville så ikke have vedkommende med, men bor de sammen kan jeg godt se det måske er lidt noget andet, men så synes jeg ko at vedkommende selv skal betale sin kuvert. Det et i forvejen ikke billigt at holde bryllup, og at man så skal have en mer udgift pga en man ikke kender, det kan ikke være rimeligt

0

vi tager kærester med, der er kommet til efter Save the date er sendt ud - og også efter invitationer.

Vi inviterer alle med påhæng, og det betyder, at der i forvejen er inviteret folk, vi ikke kender særlig godt. Men ville selv hade at være inviteret til bryllup uden min bedre halvdel. Når vi har valgt at invitere nogle med påhæng, vil vi ikke invitere andre uden.

Sådan et bryllup var jeg til engang, hvor en veninde til bruden var inviteret med sin kæreste, som ikke kendte et øje, mens min veninde var inviteret uden sin kæreste, som hun havde været sammen med i 2 eller 3 år, og hvor brudeparret havde mødt ham. Hun var ret ked af det.

Sådan en situation ønsker vi ikke. så vi tager alles påhæng med :)

jeg kan dog sagtens forstå det kan blive et problem, hvis man i forvejen er et stort selskab :)

0

Annonce ♥

vi tager kærester med, der er kommet til efter Save the date er sendt ud - og også efter invitationer.

Vi inviterer alle med påhæng, og det betyder, at der i forvejen er inviteret folk, vi ikke kender særlig godt. Men ville selv hade at være inviteret til bryllup uden min bedre halvdel. Når vi har valgt at invitere nogle med påhæng, vil vi ikke invitere andre uden.

Sådan et bryllup var jeg til engang, hvor en veninde til bruden var inviteret med sin kæreste, som ikke kendte et øje, mens min veninde var inviteret uden sin kæreste, som hun havde været sammen med i 2 eller 3 år, og hvor brudeparret havde mødt ham. Hun var ret ked af det.

Sådan en situation ønsker vi ikke. så vi tager alles påhæng med :)/>

jeg kan dog sagtens forstå det kan blive et problem, hvis man i forvejen er et stort selskab :)/>

Havde vi mødt vedkommende og havde de været sammen inden invitation så var de kommet med. Men i mellem save the date og invitation har kusinen skiftet kærester.

Men vi vil så sige de godt må komme med mod at de selv betaler kuvert prisen. Vi har mange vi ikke kunne få med da der ikke var råd, og det er jeg ked af. Så derfor er det forkert i mine øjene at vi pludselig kan have råd til to fremmed.

0

Vi har haft en lignede situation. Min kærestes kusine har fået en kæreste, og de har vel været sammen i et halvt års tid. Vi har aldrig mødt manden, og de bor ikke sammen. Så niks, han bliver ikke inviteret. Det huede ikke min svigermor. Det er jeg fuldstændig ligeglad med! Vi inviterer ikke en mand vi aldrig nogensinde har mødt. Tænk hvis det var en højrøvet giga nar, der bare generede alle andre (det er han så altså ikke, siger svigermor), men alligevel. Man ved jo ikke hvad man har med at gøre, når man ikke har mødt dem.

Så ud over at jeg ikke vil betale 1000 for en mand jeg ikke kender, så vil jeg bare slet ikke have ham med, når jeg ikke kender ham. Og bliver konsekvensen at kusinen, og familien ikke kommer, ja så er det deres tab. Koldt og kontant :)

1

Vi inviterer dem der er single med en +1 - jeg kan godt huske hvordan det var at være single og skulle alene til et bryllup... Øvert... Så uanset om det er en ven/veninde, ny kæreste eller andet til en gæst - så er vedkommende velkommen til vores fest... :) Og har de været sammen et halvt år, er det efter min mening en selvfølge at kæresten skal med... :)

Jeg mener ikke man kan bede folk om selv at betale - så må man holde fast i hvad man først har bestemt, og så må de blive hjemme...

0

Vi sendte invitationer ud 6,5 måned før dagen, og der er samme navn som det der står på postkassen. Bor man ikke sammen, så er man ikke er såkaldt fast par, og så gælder invitationen kun den vi kender.

Vi har su knap 2 måneder før, og der kommer der ingen ekstra på. Indtil da kan folk få en mundtlig invitation hvis vi "føler" for det. Feks er min kærestes fætter netop flyttet sammen med sin kæreste gennem knap et år. Vi mødte hende første gang for 14 dage sigen, og der fik hun en mundtlig invitation, samt en forklaring på hvorfor hendes navn ikke stod i invitation. Dette blev taget godt imod, og hun sagde ja tak samme dag, uden sure miner. Hun kunne sagtens forstå det, og følte sig ikke valgt fra - men nærmere valgt til efter vi havde mødt hende.

Og sådan vil nok fortsat gøre hvis der kommer nye til. Har vi iike mødt dem skal de absolut ikke med. Det er vores dag, og der skal ikke være fremmede ansigter i kirken. Desuden gider vi heller ikke have en million billeder af folk som forsvinder ud af familien før de rigtigt var kommet ind.

Vores dag, vores regler - og har folk et problem kan de blive væk. :)

0

Annonce ♥

hvad er det med de der mødre/svigermødre der skal blande sig i, hvem der skal med og ikke med... -_-

puha - håber ikke vi kommer ud for det - for så bliver det en nej herfra også.. det er både budgettet der siger nej, og pladsen (vi skal holde i et telt) - der er jo ikke uendelig plads..

0

Vi har haft en lignede situation. Min kærestes kusine har fået en kæreste, og de har vel været sammen i et halvt års tid. Vi har aldrig mødt manden, og de bor ikke sammen. Så niks, han bliver ikke inviteret. Det huede ikke min svigermor. Det er jeg fuldstændig ligeglad med! Vi inviterer ikke en mand vi aldrig nogensinde har mødt. Tænk hvis det var en højrøvet giga nar, der bare generede alle andre (det er han så altså ikke, siger svigermor), men alligevel. Man ved jo ikke hvad man har med at gøre, når man ikke har mødt dem.

Så ud over at jeg ikke vil betale 1000 for en mand jeg ikke kender, så vil jeg bare slet ikke have ham med, når jeg ikke kender ham. Og bliver konsekvensen at kusinen, og familien ikke kommer, ja så er det deres tab. Koldt og kontant :)/>

Jeg har fuldstændig samme mening som dig. Men min kæreste er så konflikt sky når det kommer til hans forældre så han vil hellere tage to fremmed med end at sige nej. Og det irritere mig grænseløst. Og jeg ved også at han sikkert ikke vil sige de selv skal betale, men så skal jeg dæleme nok selv sige det.

I vores tilfælde bor kusinen med kæresten men det hele er gået meget stærkt, og efter min mening kan vi ikke tage os af at folk får kærester hele tiden,

0

Vi inviterer dem der er single med en +1 - jeg kan godt huske hvordan det var at være single og skulle alene til et bryllup... Øvert... Så uanset om det er en ven/veninde, ny kæreste eller andet til en gæst - så er vedkommende velkommen til vores fest... :)/> Og har de været sammen et halvt år, er det efter min mening en selvfølge at kæresten skal med... :)/>

Jeg mener ikke man kan bede folk om selv at betale - så må man holde fast i hvad man først har bestemt, og så må de blive hjemme...

Stod det til mig skulle de også blive hjemme. Men min kæreste er konflikt sky når det kommer til hans forældre så han vil hellere age to fremmed med. Det skal siges at vi ikke har råd til at betale to ekstra kuverter. Vi vidste godt der var mulighed for at nogen gæster fik kærester men det er gæster som skifter kærester tir og vi ville ikke have en fremmed med

0

Vi sendte invitationer ud 6,5 måned før dagen, og der er samme navn som det der står på postkassen. Bor man ikke sammen, så er man ikke er såkaldt fast par, og så gælder invitationen kun den vi kender.

Vi har su knap 2 måneder før, og der kommer der ingen ekstra på. Indtil da kan folk få en mundtlig invitation hvis vi "føler" for det. Feks er min kærestes fætter netop flyttet sammen med sin kæreste gennem knap et år. Vi mødte hende første gang for 14 dage sigen, og der fik hun en mundtlig invitation, samt en forklaring på hvorfor hendes navn ikke stod i invitation. Dette blev taget godt imod, og hun sagde ja tak samme dag, uden sure miner. Hun kunne sagtens forstå det, og følte sig ikke valgt fra - men nærmere valgt til efter vi havde mødt hende.

Og sådan vil nok fortsat gøre hvis der kommer nye til. Har vi iike mødt dem skal de absolut ikke med. Det er vores dag, og der skal ikke være fremmede ansigter i kirken. Desuden gider vi heller ikke have en million billeder af folk som forsvinder ud af familien før de rigtigt var kommet ind.

Vores dag, vores regler - og har folk et problem kan de blive væk. :)/>

Kunne ikke være mere enig med dig. Kunne min kæreste også godt tage at være.

Vi har også su to mdr før og når det er sidste svar dato så er det slut med der kommer flere til. Så begynder min kæreste med at hvis det nu er hans far og bla bla bla. Jeg er fuldstændig lige glad med hvem det er. Der er su to mdr før og så skal folk ikke i mellemtiden begynde at stille krav til hvem der skal med. For så kan de nemlig blive væk.

Vores toastmaster/forlover fik en kæreste i december. Og vi har næsten lige mødt hende. Der valgte vi at sige at hun godt måtte komme med. Hun er en rigtig sød pige. Og har ogå valgt at skrive hende på som en jeg gerne vil have med til min polterabend

0

Annonce ♥

Vi står også i den situation. Efter vi havde sendt save-the-date kort ud gik min farbror fra sin mand igennem 20 år. To uger efter var han så sammen med en ny kæreste. Vi har aldrig mødt denne mand, så da vi sendte invitationer ud, inviterede vi kun min farbror. Mine forældre har presset meget på for at få hans kæreste med, for de synes han er rigtig sød. Min farbror og kæresten er så efterfølgende flyttet sammen og blevet forlovet. Vi bliver i forvejen 90, så vi kan ikke invitere flere, derfor har vi valgt, at kommer der afbud, så kan min farbrors kæreste komme med.

Så jeg synes det er helt fint at sige nej, til at tage flere gæster med, især når pengene ikke er der. Og hvis de skal med og det ikke er på et afbud, så synes jeg godt, de selv kan betale kuverten, det er jo ikke småpenge en ekstra gæst koster

0

hvad er det med de der mødre/svigermødre der skal blande sig i, hvem der skal med og ikke med... -_-

puha - håber ikke vi kommer ud for det - for så bliver det en nej herfra også.. det er både budgettet der siger nej, og pladsen (vi skal holde i et telt) - der er jo ikke uendelig plads..

Det er så belastende. Min mor har heldigvis ikke sagt noget, men min svigermor vil gerne vide en masse. Og jeg er begyndt ikke at fortælle noget. Og når hun spørger om noget med hensyn til bryllup så får hun ikke rigtig noget t vide

0

Vi står også i den situation. Efter vi havde sendt save-the-date kort ud gik min farbror fra sin mand igennem 20 år. To uger efter var han så sammen med en ny kæreste. Vi har aldrig mødt denne mand, så da vi sendte invitationer ud, inviterede vi kun min farbror. Mine forældre har presset meget på for at få hans kæreste med, for de synes han er rigtig sød. Min farbror og kæresten er så efterfølgende flyttet sammen og blevet forlovet. Vi bliver i forvejen 90, så vi kan ikke invitere flere, derfor har vi valgt, at kommer der afbud, så kan min farbrors kæreste komme med.

Så jeg synes det er helt fint at sige nej, til at tage flere gæster med, især når pengene ikke er der. Og hvis de skal med og det ikke er på et afbud, så synes jeg godt, de selv kan betale kuverten, det er jo ikke småpenge en ekstra gæst koster

Kommer alle bliver vi 76 og det løber hurtig op når man er så mange. Så kan godt forstå i vælger at sige sådan. Og det har folk vel også forståelse for. Det ville jeg i hvert fald have. For man bruger i forvejen rigtig mange penge på et bryllup, så en ekstra person betyder altså meget

0

Det er så belastende. Min mor har heldigvis ikke sagt noget, men min svigermor vil gerne vide en masse. Og jeg er begyndt ikke at fortælle noget. Og når hun spørger om noget med hensyn til bryllup så får hun ikke rigtig noget t vide

hehe, det var smart :P det tror jeg at jeg vil begynde på :)

1

Annonce ♥

Har I prøvet at vende situationen om? Hvad nu, hvis det er dig selv, der bliver inviteret til bryllup, men din kæreste bliver ikke inviteret med, for "vi kender ikke vedkommende"? Hvordan ville du så have det? Ville du helt ærligt og med hånden på hjertet kunne forstå det? Ville du kunne lade være med at blive fortørnet på brudeparret, på trods af alle deres forklaringer?

Edited by GoldRumble
0

Har I prøvet at vende situationen om? Hvad nu, hvis det er dig selv, der bliver inviteret til bryllup, men din kæreste bliver ikke inviteret med, for "vi kender ikke vedkommende"? Hvordan ville du så have det? Ville du helt ærligt og med hånden på hjertet kunne forstå det? Ville du kunne lade være med at blive fortørnet på brudeparret, på trods af alle deres forklaringer?

Det har vi prøvet men det var til en rund fødselsdag. Vi snakkede om det herhjemme, og jeg sagde at ville han med måtte han godt, jeg ville ikke forlange de inviterede mig. Men han valgte så at melde afbud. Ja vi kunne sikkert godt have spurgt om jeg måtte komme med og i havde sikkert fået ja, men det synes jeg ikke vi kunne tillade os. De vidste vi boede sammen (vi flyttede hurtigt sammen)men valgte alligevel at invitere uden mig. Det var jeg ikke sur over. Og havde vi spurgt og de havde sagt ja men du skal selv betale din kuvert så fint med mig. For så kan man så selv vurdere om man kan det?

Jeg ved godt en rund fødselsdag ikke er det samme som et bryllup men det var bare for at give et eksempel på at jeg selv har prøvet det.

Men spørger de om deres kærester måtte komme med før svar datoen så vil vi sige ja men med det svar at vi ikke har råd til at betale deres kuvert så det skal de selv. For så kan de ud fra det vælge om de så stadig vil komme og om de har rådig det.

Jeg vil ikke gå i banken og låne penge til ekstra kuverter fordi der pludselig er kommet ekstra gæster til

0

Vi havde den indstilling at bor man sammen med kæresten, så er begge inviteret. Får man kæreste efter invitationen er sendt ud er denne ikke inviteret med.

Min lillesøster har dog fået en kæreste efterfølgende, og har sagt der er plads til ham. Men hun vil ikke selv have ham med, da hun ikke vil risikere at de slår op om et år, og så er han med på billeder. Samt hun mener ikke hun vil få det samme ud af dagen hvis han er med, når forholdet er så nyt.

Jeg mener godt i kan sige nej til H2B kusines kæreste. Det er jeres dag, i betaler og i har ikke mødt fyren. Bottom line: I bestemmer! Stå fast.

Håber i kommer til enighed og får en fantastisk dag :)

0

Jeg synes det er et fint kompromis at I siger, hvis de spørger jer personligt inden svardatoen, så kan de komme med(hvordan I finder ud af det økonomisk vender jeg tilbage til) Jeg bliver selv så irriteret over familie der tror at det er selvsagt at de er inviteret. De må både gøre en indsats, men I kan jo også selv gøre rigtig meget.

mit indlæg kommer måske til at lyde lidt "lige ud ad posen", men det er bare for at vise dig, som Goldrumple skriver, at i sådan en situation er det en god ide lige at se tingene fra en anden vinkel. :)

Jeg kan sagtens forstå at du bliver irriteret, men jeg tror bare det er ret vigtigt at du stadig virker imødekommende overfor din h2bs far . Som Goldrumble skriver så prøv at vende situationen lidt om. Hvis(faderen) bliver glad for hende og det viser sig at de skal være sammen i mange år frem, så ville det da være synd hvis I fik ødelagt forholdet til faren og kæresten allerede nu.

Hvis I forklarer din h2b´s far at I ikke har pengene til at invitere hans nye kæreste, men at hun er hjertelig velkommen til at komme, hvis de selv kan hjælpe med kuverten, så tror jeg sagtens at de kan forstå de. Jeg mener bare, pas på med hvordan I siger det til dem.

Du må også prøve at se det lidt fra din H2b´s side. Det er jo hans far og måske kan i komme til at såre ham så meget hvis I ikke virker bare lidt imødekommende overfor hans nye kæreste, at han slet ikke har lyst til at komme. Jeg mener bare, prøv og se om i ikke kan mødes på midten :)

Nu er der ikke så lang tid til jeres bryllup, så jeg vil råde jer til følgende:

• meld klart ud og vær ærlige (måske kan jeres familie godt kan forstå det, hvis I fortæller om jeres økonomi)
  • Men prøv også samtidig, når I snakker med dem, ikke at få det til at lyde som om, at det vedhæng bare er til besvær, fordi de tilfældigvis har lært hinanden at kende efter invitationerne blev sendt ud. Det kan de jo ikke gøre for/ uanset hvor kort tid de har været sammen, er de jo sammen fordi de er glade for hinanden.
  • Jeg synes selv det er svært, men vi er selv holdt helt op med at snakke med den brede familie om, hvem der er inviteret. F.eks. kunne min farmor slet ikke forstå at mine kusiner og fætre på den side ikke er inviteret med til festen, når de er på min mors side. Der er bare den forskel at jeg ikke har set mine kusiner/fætre på min fars side i flere år. Så næste gang nogle spørg os, vil vi prøve at affeje spørgsmålet, for alle har bare en mening.

Selvfølgelig er det jeres bryllups og jer der i sidste ende skal betale og dermed bestemmer, men prøv at vend situaitonen lidt på hovedet inden I træffer et endeligt valg.

Vi har lavet et lille kompromis i forhold til mange af dem vi ikke har råd til at invitere. Vi har skrevet en særlig indbydelse til dem, hvor vi inviterer dem med til vielsen i kirken. Vi har i samme invitation at vi desværre ikke har råd til at invitere dem med til festen, fordi min kæreste kun er i et løntilskudsjob og jeg kun har min SU. Vi har tilføjet at vi selvfølgelig ikke forventer en gave fra dem, nu vi ikke har mulighed for at invitere dem med til selve festen. Det blev taget ret godt imod, da de fleste bare var kede af at de ellers ikke fik set os blive gift.

Det kunne I jo også gøre i forhold til alle de gæster i ikke har råd til at invitere, dog synes jeg ikke at man være bekendt f.eks. kun at invitere din H2b's fars kæreste med i kirken. Hvis I invitere hende, bør hun komme med hele dagen. Det er mere ment som en løsning i forhold til familie lidt længere ude. :)

0

Annonce ♥

Jeg kan så udemærket forstå problemet. Vi har også selv måtte skære i gæstelisten da vi desværre ikke har råd til at have alle med. Vi ville aldrig selv invitere en vi ikke kendte, uanset hvis kæreste det så end måtte være.. Min kæreste har kun en bror som allerede er gift og jeg har en lillebror.. hvis min lillebror skulle nå at få en fast kæreste ville kun blive inviteret med, men fætre og kusiners kærester er der simpelthen ikke plads til i budgettet og sådan er det! Nu er et bryllup jo brudens og gommens fest og gæsterne kan altså ikke tillade sig at stille sig op og sige at hvis de ikke må få kæresten med kommer de ikke. sikke en opførsel!

0

Det har vi prøvet men det var til en rund fødselsdag. Vi snakkede om det herhjemme, og jeg sagde at ville han med måtte han godt, jeg ville ikke forlange de inviterede mig. Men han valgte så at melde afbud. Ja vi kunne sikkert godt have spurgt om jeg måtte komme med og i havde sikkert fået ja, men det synes jeg ikke vi kunne tillade os. De vidste vi boede sammen (vi flyttede hurtigt sammen)men valgte alligevel at invitere uden mig. Det var jeg ikke sur over. Og havde vi spurgt og de havde sagt ja men du skal selv betale din kuvert så fint med mig. For så kan man så selv vurdere om man kan det? Jeg ved godt en rund fødselsdag ikke er det samme som et bryllup men det var bare for at give et eksempel på at jeg selv har prøvet det. Men spørger de om deres kærester måtte komme med før svar datoen så vil vi sige ja men med det svar at vi ikke har råd til at betale deres kuvert så det skal de selv. For så kan de ud fra det vælge om de så stadig vil komme og om de har rådig det. Jeg vil ikke gå i banken og låne penge til ekstra kuverter fordi der pludselig er kommet ekstra gæster til

Men hvis du endda skulle give ham grønt lys til at tage af sted - og han endda melder afbud, fordi du ikke skal med - så var det vel i bund og grund heller ikke okay med jer, at du ikke var inviteret?

I har vel inviteret jeres gæster, fordi I gerne vil have dem med og fordi de betyder noget for jer. Derfor kan jeg heller ikke forstå, at I ikke automatisk også inviterer deres kærester, som jo betyder noget for dem - fremfor at holde på nogle faste regler og principper bare for princippernes skyld.

Vil I virkelig hellere undvære de mennesker til jeres fest fremfor at have deres kærester med?

At bede dem om selv at betale, det synes jeg slet ikke, man kan gøre- og eftersom du udover pengene også argumenterer med, at du ikke kender deres kærester og at I jo desuden har lavet den regel, så synes jeg altså mest af alt det virker som om, at det mest er en principiel beslutning?

0

Nu er et bryllup jo brudens og gommens fest og gæsterne kan altså ikke tillade sig at stille sig op og sige at hvis de ikke må få kæresten med kommer de ikke. sikke en opførsel!

Festen er til ære for bruden og gommen, men festen er da lige så meget gæsternes? - Der ville da i hvert fald ikke være meget fest over det, hvis gæsterne ikke var der :)

Gæsterne har jo altid mulighed for at melde afbud, hvis de ikke har lyst til at komme under de givne betingelser, og jeg ville som voksen ikke have lyst til at deltage i et bryllup uden min kæreste, med mindre vi taler om, at jeg lige havde mødt ham et par uger inden da.

At jeg så ikke ville melde det ud som årsag til brudeparret er en helt anden sag -jeg synes, det virker barnligt at komme med sådan et ultimatum - præcist som jeg også synes det er fjollet at håndhæve en regel om, at man kun får sin kæreste med, hvis man var sammen da save the date kortene blev sendt ud - blot for princippets skyld.

0

Jeg synes familierne skal blande sig uden om! Vi har personligt spinket og sparet og levet af ingen ting i et år, for at vi kan holde en fantastisk fest, og INGEN skal komme og bestemme hvem der skal med og ikke skal! Vi har presset gæstelisten til det yderste i forhold til hvad der er plads til i lokalerne, så der er ikke plads til flere!

Langt de fleste som er inviteret har været sammen med deres kærester længe og er nogle vi kender. Jeg har så to veninder fra studiet som er inviteret med uden kærester. Den ene har været sammen med kæresten i 3 år, men der var INGEN sure miner. De to veninder var bare vildt glade for at blive inviteret og stilte ingen spørgsmålstegn ved at de blev inviteret alene.

Jeg ville selv blive glad hvis min h2b blev inviteret til bryllup hos en af de veninder, men er det kun mig, så er det fint. Det samme hvis h2b blir inviteret til bryllup hos en af sine venner som jeg ikke kender. Jeg synes det er barnligt at man ikke kan tage til fest uden sin partner. Man er vel et selvstændigt individ og ikke kun "et par".

Og får nogle af vores venner en ny kæreste inden brylluppet så blir de ikke inviteret. Sådan er det. Der er ikke plads til en eneste mere hvor meget vi end ville. Er der nogle som vælger os fra pga. det så er det deres sag. Så skal de bare ikke regne med at blive inviteret en anden gang. Det er en prioriteringssag fra alles sider.

1