TrineVesti

Påklædning/dresscode

24 indlæg i dette emne

Hygge-hejsa

Efter flere debatter med mig selv om, at jeg absolut ikke havde behov for at oprette en profil men bare kunne høste alle I andres gode råd, er jeg nu bukket under og har alligevel oprettet en, da jeg simpelthen ikke synes jeg kan finde et godt svar nogen steder.

Det drejer sig (som titlen også antyder) om tøj. Vi er allerede blevet enig om, at vi gerne vil gøre opmærksom på påklædningen i invitationen, både for at undgå cowboybukser/jogginsæt men også fordi vi afviger lidt fra traditionen mht. jakkesæt og smoking.

H2b kommer til at bære en sort habit med vest og plastron/kravat, og en smokingskjorte (vi var SÅ heldige ved lagersalg i Lilly i lørdags). Vi vil gerne, at der kommer nogle i smoking (hvis de har en), da det jo bare er fedt hvis de har lyst til at gøre noget ud af det. Og for mig at se så betyder det ikke at de er finere en gommen bare fordi der er en satinkant ned af benet. Så vi skriver noget med 'gommen kommer i habit, men har du lyst til at lufte smokingen, er det helt fint med os selvom Emma Gad siger det modsatte'.

Mit dilemma er i forhold til ordlyden af en dresscode. Jeg har siddet og stavet mig igennem utallige fora om emnet og var egentlig fint tilfreds med bare at skrive 'festlig' foran, da det for mig er naturligt at man så klæder sig i en pæn kjole/selskabsbukser og jakkesæt/smoking. Og ved så at tilføje det ovennævnte med gommens dress, indikerer det niveauet nogenlunde. Så jeg er ikke umiddelbart bekymret for at se jeans mm.

En veninde fortalte så, at hun har oplevet nogen som forstod 'festlig' som værende 'gå i byen tøj', dvs. for nogen kvinder meget korte kjoler/shiny leggings med toppe osv. Og det er ikke lige det udtryk, jeg ønsker til mit bryllup. Jeg vil gerne at folk er klædt pænt på til anledningen og måske lige gør lidt mere ud af det end til en aften i byen.

Sidder og dimler lidt over om man vil kan skrive 'pænt tøj' eller 'selskabstøj', 'Festlig og elegant' - forstås de anderledes end 'festlig' og i så fald hvordan? Håber I kan være behjælpelige :)

Trine

Redigeret af TrineVesti
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde egentlig ikke tænkt os at skrive noget om det i vores invitation, men jeg har også set nogle steder, at brudeparret "har pligt til" at oplyse gæsterne om dresscode.

En veninde sagde til mig, at man kunne skrive "Formel" - det dækker vel både festligt, men at det er lidt mere end lige byturs-dresset. Man kunne selvfølgelig skrive "Formelt og festligt". Men jeg synes, den er lidt svær..

Det kunne også bare være "Bryllupsfestligt".

Det er svært fordi, man går vel egentlig ud fra, at man ikke kommer i gummisko og jeans til bryllup, men man ved aldrig. Det kommer også lidt an på, hvad stemning, der er lagt op til. Er det havefest, vil det måske være helt ok med jeans til herrerne, hvis de har pæne sko på.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Velkommen til TrineVesti - pas på, du bliver hurtig afhængig ;)

Vi havde det lidt på samme måde - folk må meget gerne pynte sig, men så længe de ikke kommer i brudekjole er alt lov. Hvis nogen af de yngre drenge har det bedst i mørke, pæne jeans og en skjorte er det faktisk også ok. Vi har simpelthen skrevet "føl dig smuk og pyntet" på vores hjemmeside - men så tror vi heller ikke at vi har nogen i vores omgangskreds der vil møde op i det helt forkerte (bortset fra muligvis nogen yngre kusiner, men de har til gengæld myndige mødre der vil hole øje). Vi har faktisk fået gode tilbagemeldinger på det - ingen forvirring så langt. Men det er også længe til.

Festligt... jo, det kunne måske tolkes som gå i byen tøj, men det er jo et bryllup - så det ville man vel alligevel ikke møde op i? Eller hvad? Og hvis din 16-årige kusine kom i lårkort glitterkjole, ville det så være et problem?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for ideerne.. Den er nemlig meget svær!!

Vi holder det i et forsamlingshus (lidt koldt med havefest i november), så stedet lægger ikke vildt op til det virkelig formelle som et slot eller en herregård ville, men omvendt skal det heller ikke være casual.. Jeg vil gerne se, at folk gør lidt ud af sig selv, uden at pålægge dem restriktioner og stille krav til at de skal i noget de finder ubehageligt eller føler de er nødt til at købe nyt..

Sådan en gylden mellemvej - det er bare lige at finde det helt rigtige ord, der ikke mistolkes...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak for velkomsten Nessie.. Jeg tror allerede jeg er små-afhængig.. Det er også utroligt som små ting der burde være ret ligegyldige, vokser og bliver vigtige i sådan en planlægning her..

Jeg ville ikke selv møde op i gå i byen tøj til et bryllup så for mig var det ikke et dilemma før veninden nævnte det.. Tror måske jeg hænger mig for meget i ordlyden af det hele og ser problemer som ikke er der.. For det ville netop ikke betyde noget hvis kusinen kommer i sådan noget..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej

Vi har skrevet følgende i vores invitation

Dresscode:

Herre: Jakkesæt

Damer: Kjole - kort eller lang

Vi holder festen på Vallø slotskro.

Grunden til, at vi skriver så direkte er, at vi bare ikke vil have at der er nogen som dukker op i Jeans mv. Vi har ikke fået nogen kommentarer på vores dresscode - tror folk helt naturligt synes det er en fin anledning til at tage det fine på eller skifte det gamle fine ud med noget nyt fint :-)

kan sagtens forstå jeres tankegang

Berit

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svarene.. Jeg går tilbage i tænkeboks og ser hvad det kan blive til.. Der er heldigvis god tid til invitationerne skal ud, så har mulighed for at overveje og skifte mening alt for mange gange endnu..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skriver:

"Påklædning: Dette er vores livs fest, så find dit flotteste tøj frem! Damerne gerne lang kjole, herrerne i habit. "

Hvis du gerne vil have smoking eller kjole og hvidt kan du skrive "....., herrerne i smoking, kjole/hvidt eller habit.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har også allerede tænkt over hvordan man formulerer det. Og jeg har også på at skrive noget ala: Vi har gjort vores til at det skal blive en fantastisk aften og vi håber derfor I vil finde det fineste fra skabet frem. Så synes jeg man på en pæn måde lægger op til at de gør noget ud af det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har talt med min H2B - han synes ikke, vi skal skrive at der er nogen dresscode, så det ender vi nok ikke med at gøre. Han kommer formentlig i pænt jakkesæt, men derfor synes vi stadig, det er i orden for fx min tvillingebror at komme i sit pingvinsuit eller at andre gør det ud af det, de har lyst til, fx militærets "uni-fin-form" eller kvinderne kommer i lange kjoler. Vi snakkede om, at folk som regel godt ved, at til bryllup der kommer man i pænt tøj, så det "goes without saying". Pænt kan selvfølgelig fortolkes, men barren skulle formentlig gerne være sat, når der er tale om en bryllupsinvitation. Hvis man ønsker en højere standard end det, synes jeg bestemt man skal skrive det, men ellers er jeg nok enig med min H2B.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har tænkt lidt mere og snakket med min mor.. Er kommet frem til at holde det nogenlunde simpelt og åbent så det er op til folk selv at beslutte hvor fint det skal være for dem, så de stadig kommer i noget de føler sig tilpas i. Og det med gommen giver et prej om at de gerne må gøre noget ekstra ud af det, hvis de har lyst.

Så vi skriver:

Påklædning: Festligt aftentøj - Gommen er i habit, men har I lyst til at lufte smokingen er det helt fint med os, selv om Emma Gad siger det modsatte.

Nu kan hjernen så gå videre til næste ting jeg skal obsesse over.. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke, I behøver at skrive det med at Emma Gad siger det modsatte, fordi jeg synes I på en positiv måde gør det klart at man gerne må give mere gas, hvis man har lyst til det og at I byder det velkomment :-) Det er jo jeres fest, og nu har I bestemt jer at det er i orden - så kan Emma Gad rulle sig alt det i graven, hun vil.

Bare min mening :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja det er rigtigt nok, soon2bemrsH. Fandt den fra en anden herinde og synes den lød sød og sjov - specielt fordi min stedfar har været ude og markere at han ihvertfald ikke vil komme pænere end gommen, for det kan man ikke ifølge god takt og tone.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja det er rigtigt nok, soon2bemrsH. Fandt den fra en anden herinde og synes den lød sød og sjov - specielt fordi min stedfar har været ude og markere at han ihvertfald ikke vil komme pænere end gommen, for det kan man ikke ifølge god takt og tone.

:) du må drille stedfar og sige at ingen på nogen måde kan være flottere end din h2b :)

Redigeret af akrotøsen
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har skrevet "dresscode: et smil og dét, du føler dig allersmukkest i"

Jeg vil ikke have, at vores bryllup skal være anledning til ekstra udgifter eller til irritation hos gæsterne over, at de skal have tøj på, de ikke føler sig godt tilpas i eller har svært ved at finde fx en gulvlang kjole.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tror næsten alle brude føler at deres gom er pænest ligegyldigt hvad :)

Nu er det heller ikke fordi jeg vil diktere at folk skal ud og købe nyt tøj eller komme i en gulvlang kjole. Men vi har valgt at skrive dresscode for at folk er opmærksomme på det.. Og netop for at sige det er OK med smoking på trods af gommen.. Som gæst ville jeg selv se det som en hjælp og guide fremfor krav, så selvfølgelig skal de komme i noget de finder behageligt og har lyst til at have på, om det så er et par pæne bukser med en bluse til eller en kjole.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tror næsten alle brude føler at deres gom er pænest ligegyldigt hvad :)

Nu er det heller ikke fordi jeg vil diktere at folk skal ud og købe nyt tøj eller komme i en gulvlang kjole. Men vi har valgt at skrive dresscode for at folk er opmærksomme på det.. Og netop for at sige det er OK med smoking på trods af gommen.. Som gæst ville jeg selv se det som en hjælp og guide fremfor krav, så selvfølgelig skal de komme i noget de finder behageligt og har lyst til at have på, om det så er et par pæne bukser med en bluse til eller en kjole.

Det indtryk synes jeg bestemt heller ikke, man får ud fra jeres formulering - den giver mig samme indtryk som vores - netop at man skal have pænt tøj på alt efter, hvordan man selv definerer det :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor mange af dem jeg kommer ud til der har en egentlig dresscode men min fornemmelse er at det er meget få.- Det jeg oplever er at folk generelt klæder sig til lejligheden og at der ikke kan sættes en finger der og jeg kan også fornemme at der er forskel på hvordan mange klæder sig til bryllupsfester contra runde fødselsdagsfester. Jo der er ofte et par stykker som falder udenfor og lufter de hvide gummisko og cowboybukserne men der har jeg en teori om at de ville gøre det uanset om der er dresscode eller ej. Jeg syntes jeres formulering er fin men ville nok droppe det med smokingen medmindre I har et udtrykt ønske om at folk rent faktisk møder op i smoking. Mange vil jo godt have en afslappet og uformel fest i lyse omgivelser og der kan mange "smoking mænd" nemt blive for højtideligt. Særligt når vi taler sommerbryllupsfesterne. Personligt må jeg indrømme at jeg ikke er meget for at iføre mig smoking, som jeg gør det når jeg spiller til James bond fester. Man kan ikke røre sig på samme måde og tøjet klæber mere, hvorimod det er noget andet med jakkesæt (måske fordi det er min vante påklædning i dagligdagen).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Diskobil - Jeg kan godt se hvad du mener at det nemt kan blive meget højtideligt, men nu har vi netop haft et par stykker som allerede har spurgt om de må komme i smoking, da de har en allerede - og de skal selvfølgelig have lov hvis de gerne vil, og hvis der jo så er andre gæster som tænker det samme skal de også have infoen så det ikke kun er for nogle 'select few' som vi har snakket med allerede.

Vi er også et godt stykke forbi sommeren, da dagen er i november, så jeg tror for mange det naturlige valg vil være et mørkere sæt om det så er smoking eller jakkesæt..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså...det er mange som synes det er lidt dikterende og bridezillaagtigt med dresscode - men personligt synes jeg det er en kæmpe fordel når man er inviteret som gæst, at vide hvor "niveauet" ligger!!!! Det er jo en huuuuuge forskel på hvad jeg vil vælge af tøj til et afslappet vertshusbryllup vs slotsbryllup - men hvis brudeparret (aka bruden haha) har specielle tanker om hvordan deres fest skal se ud, så synes jeg da det er SKØNT når de skriver det!!! Som bryllupsgæst vil man jo gøre deres dag perfekt - og som kvinde vil man i tilleg helst undgå at stå overpyntet eller underpyntet i fht de øvrige gæster..

Når der ikke er dresscode, så bliver jeg personligt lidt usikker - så en klar udmelding om antrek synes jeg udelukkende er en fordel for gæsten :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det jeg læste om dresscodes i mine lånte bryllupsbøger var disse 3 formuleringer; Galla = stiveste puds - formel/pænt = ala jakkesæt, kjoler (noget du normalt ikke går med, heller ikke i byen) - festlig = den mere afslappede ende

Jeg har egentlig ikke gjort mig mange tanker om tøjet, da manden min og jeg allerede er meget afslappede og lidt "ligeglade" med hvad folk møder op i, bare de kommer i godt humør. Når det ikke er uglet hår og madplettet t-shirt er vi faktisk friske :lol:

Vi har derfor tænkt os at skrive dresscode: festligt (gommen er iført jakkesæt, alle farver tilladte men helt hvidt er forbeholdt bruden) :)

Med festligt påklædning synes jeg også vi tager lidt hensyn til vores venner da ikke alle har råd til f.eks. gallatøj - men nu holder vi heller ikke en gallafest så det er jo noget andet :wink:

Så hvis jeg holdt bryllup hvor tøjet skulle være mere end gå-i-byen fint så ville jeg holde mig fra festlig og til eks. pæn eller andet mere specifikt :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer