Lunamaj

Hvad er formålet med et brylluppet?

22 indlæg i dette emne

Kære alle

Jeg er nok provokerende nu - men synes det kunne være sjovt at debatere HVAD ER FORMÅLET MED ET BRYLLUP?

Hvad er vigtigt og hvorfor? hvorfor gør vi det her? (bruger tid, penge og krøfter på festen...)

Personligt synes jeg det er så ligemeget med tøj, stedet, farverne, om det macher og buketten. :fløjt: Jeg har heller ingen mappe....eller "gyldendahl store bryllupsbog" Jeg tror et par har fået pulsen op.... Manden friede, det synes jeg var væsentlig for, at man skulle gifte sig, for jeg vil jo gerne. Jeg vil ikke være centrum for aftenen og derfor har vi et udklædningstema med præmie for bedste udklædning. Vi har valgt at ligge pengene i mad og vinen, da det er det folk hygger sig om.

Og når det er sagt, så er det vigtigste netop for os de mennesker vi har inviteret. Vi ved godt, at vi elsker hinanden og har ikke behov for at vise det, det kan folk jo se. Festen er for vores venner fordi vi holder af dem.

Nåh hvad siger I så? :lol:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, det var da et dejligt befriende spørgsmål, når man hurtigt kan blive fanget i detaljer når man planlægger bryllup.

Man stresser over kjolen, maden, duge, pynt, bordplan, hår, makeup.. you name it. Det kan hurtigt gribe om sig og blive for meget, og man kan komme til at glemme hvorfor det er man gør det.

Jeg troede faktisk vi skulle giftes på rådhuset og holde en lille intim middag for de nærmeste på en hyggelig restaurant, men sådan endte det ikke.

Vi gifter os i vor frelsers kirke, holder reception for gæster og globryllupsgæster og holder stor fest om aftenen med alt hvad der hører til, og hvorfor var det så lige vi skiftede mening?

Jo, det er jo en festdag. Vi elsker hinanden hver dag, og viser det for hinanden og andre hver dag, men det er ikke hver dag vi stiller os op og proklamerer for verden at vi har valgt hinanden og elsker hinanden med hud og hår og at vi ønsker at leve vores liv sammen til vores dages ende. Og alt det kunne vi ikke gøre, uden at vores familie og allerbedste venner er med.

Det er derfor vi gør det... vi holder bryllup, fordi det er en fest at sige JA til hinanden så hele verden ved det.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har valgt at det vigtigste er ringene, mad og drikke. Selvfølgelig har vi fint tøj og i en skøn lille kirke. Men for os er et bryllup en fest man ikke bare lige holder igen. Det er én gang i livet, hvor vi for vores familie og venner viser at det er os to der vælger livet sammen. Jeg har nærmest lavet en sport ud af at finde billige ting, finde fede ting på tilbud, i genbrugsen og på nettet. Vores fest bliver ikke en suppe, steg og is fest, og håber på det bliver en afslappet og hyggelig dag for alle :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Folk holder vel en fest og laver noget særligt ud af dagen fordi de har lyst, godt vil dele det med nogle og også godt vil have og give de nærmeste et minde for livet. Man må jo heller ikke tro at det er alle der gør det. Der er rigtig mange som vælger "bare" at gå på rådhuset, holde en middag for den allernærmeste familie eller droppe alt hvad der hedder fest/sammenkomst for at stikke af på en rejse (det sidste har vi set eksempler på herinde).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For os er det vigtige kærligheden til hinanden.. Og vil gerne sammen med de mennesker vi holder af, fejre at vi nu vælger den ultimative kærlighedserklæring...

Vi er også lidt ligeglade med det fine og dyre tøj, og ønsker heller ikke at være i centrum en hel aften... Vil bare gerne at vi og vores gæster får en skøn aften med lækkert mad og vin... Og så,er der ringene, de betyder meget for os. Da vi jo forhåbentlig skal bruge dem i Mange år.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

spændende svar - og alligevel enslydende ;O)

Vi har været til bryllupsforberedelse hvor et par mente, at brylluppet skulle være efter deres hoved, for det var deres penge. Altså uden hensynstagen til hvad andre tænkte og følte, hvad siger I til det? Jeg gør det fordi jeg kan....!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

spændende svar - og alligevel enslydende ;O)

Vi har været til bryllupsforberedelse hvor et par mente, at brylluppet skulle være efter deres hoved, for det var deres penge. Altså uden hensynstagen til hvad andre tænkte og følte, hvad siger I til det? Jeg gør det fordi jeg kan....!

Well, det er jeg til dels enig i. Vi gør præcis som det passer os og som vi har lyst til. Det er vores kærlighed, vores fest og ja, også vores penge, men når det så er sagt, er det også meget vigtigt for os at vores gæster føler sig tilpas og velkomne og som deltagere IKKE som statister. Ellers tror jeg ikke man får en hyggelig og festlig fest.

Men, jeg kan godt forstå udtalelsen parret er kommet med. Når man planlægger bryllup, så bliver venner og familie så begejstrede og de har så mange gode ideer og intentioner og midt i begejstringen virker det som om at de glemmer, at det altså ikke er deres behov der skal dækkes, men først og fremmest brudeparrets, dernæst gæsternes. Så jeg forstår godt, hvis man har stået i en situation med en mor/svigermor/søster/ el.lign som velmenende og begejstret har blandet sig for meget, at man så siger "Det er VORES bryllup og det er VORES penge og det er OS der bestemmer"

Det er vigtigt at man som brudepar sætter rammerne for festen, og at det bliver de rammer man drømmer om. I sidste ende, hvis man skulle tage hensyn til alt og alle, så ville man nok aldrig ende med at holde en bryllupsfest, for det ville simpelthen blive for bøvlet.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, et bryllup er er penge ud af vinduet :-) Men vi holder det alligevel - fordi vi elsker hinanden, og gerne vil gøre det til en særlig dag, vi kan mindes resten af vores liv. og jeg laver selv mange af tingene for at gøre det personligt og så er det egentlig hygge for mig at sidde og lave kort, ordne blomster(når vi når op til brylluppet) de ville jo nok visne hvis jeg også startede på dét nu LOL. Jeg er en af dem der ikke som sådan er blevet "friet" til. Vi har snakket om at blive gift til næste år i et par år. Ikke særlig romantisk, som sådan. Vi bliver selvølgelig gift fordi vi elsker hinanden, men også fordi at vi til næste år begge fylder 30 og 40 år, samt at vi har 10-års jubilæum - og da vi ikke er sååå rige skipper vi fødselsdage mm. og gifter os. Vi holder det rimelig traditionelt og det passer os begge fint.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt spørgsmål.. Ikke så nemt som jeg lige troede.. Hihi

Vores formål er at sikre hinanden. Vi vil gerne have papirene i orden, hvis nu der skulle ske noget. Som det er nu, der står mandens navn på bilen, hans navn på begge telefoner, jeg står på lejligheden osv. Alt er fælles og noget vi har skabt i vores liv sammen, men selve ejeren er bare den der lige havde tid eller id den pågældende dag. Når der en dag kommer børn ind i billedet, så er det vigtigt at man har tingene i orden. Tænk nu hvis jeg døde, og de så skal flytte med det samme, fordi de bare boede hos mig. Og omvendt ville jeg miste bilen hvis manden går bort. Nu hvor vi bare er os (og kat), så er det fuldstændig ligegyldigt, men børn har nok ikke godt af at miste deres rammer oveni en forældre.

Så kunne vi jo have valgt rådhuset... meeen.. Vi har begge en drøm om kirke bryllup med stor fest, så det var en selvfølge for os at gøre det sådan. Vi har prioteret at finde en lokation hvor vi kan invitere alle dem med vi vil. Vores budget er ca 50.000, og selvom vi godt kunne finde knap dobbelt så meget, ønsker vi ikke at bruge mere på noget der i bund og grund bare er en fest. Vi bliver 55, og holder et helt almindeligt hyggeligt bryllyp :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså vi blev gift fordi at det er en romantisk gestus og praktisk i forhold til meget papirarbejde

Bryllupsfest blev valgt til, da det er sådan en positiv ting og en dejlig anledning til at feste. Da vi dog ikke ville bruge masser og masser af penge på festen/dagen/tøjet etc. Havde vi et rimelig stramt budget, så valg skulle tages. Vi valgte derfor at have fokus på lækker vin og middag - og bagefter sjov fest. Nedprioriteret blev tøj, dyr fotograf, fantastiske ringe (ej vores er fantastiske, men altså bare almindelig glatte guldringe). Man kan kort fortalt sige at det var den del der omhandlede selve festen der var i fokus - og dermed vores dag med gæsterne.

Når det så er sagt, var det jo os der valgte et slags "tema" (minimalistisk og hvidt) og at vi gerne vil kaste ekstra penge efter vinen, økologisk fadøl mm. Det er ting, der er valgt udfra hvem vi er som personer - og hvad vi umiddelbart synes var vigtigt på dagen (med øje på hvad vi mente vores gæster ville synes var dejligt også. Det var vores dag - sammen med gæsterne. Har altid ment at et bryllup er en familiebegivenhed og ikke kun parrets.

Når jeg nu ser alle de fantastiske billeder på blogs mm, hvor ting er iscenesat til mindste detalje kan jeg da godt ønske vi havde det på samme måde - men jeg ved også at det slet ikke det der tæller på selve dagen (har jo været igennem det hele)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, et bryllup er er penge ud af vinduet :-) Men vi holder det alligevel - fordi vi elsker hinanden, og gerne vil gøre det til en særlig dag, vi kan mindes resten af vores liv. og jeg laver selv mange af tingene for at gøre det personligt og så er det egentlig hygge for mig at sidde og lave kort, ordne blomster(når vi når op til brylluppet) de ville jo nok visne hvis jeg også startede på dét nu LOL. Jeg er en af dem der ikke som sådan er blevet "friet" til. Vi har snakket om at blive gift til næste år i et par år. Ikke særlig romantisk, som sådan. Vi bliver selvølgelig gift fordi vi elsker hinanden, men også fordi at vi til næste år begge fylder 30 og 40 år, samt at vi har 10-års jubilæum - og da vi ikke er sååå rige skipper vi fødselsdage mm. og gifter os. Vi holder det rimelig traditionelt og det passer os begge fint.

Ja, okay på sin vis. Men altså, så er hver fødselsdagsfest og jul hvert år vel også penge ud af vinduet? Og det er jo tilbagevendende begivenheder hvert år - ergo mange penge i løbet af et liv. For det er jo også fester, hvor der er noget særligt at fejre og hvor man bruger en masse penge.... Bare lige for at give det et andet perspektiv. Jeg synes nemlig ikke det er penge ud af vinduet - det er (meget let) MANGE penge, men de bliver også brugt på en én-gang-i-livet oplevelse som man deler sammen med dem man holder af og vil have nær. Vi holder stor og dyr fest fordi vi har muligheden for at få denne store oplevelse og så har vi prioriteret at få inviteret alle dem vi gerne vil dele dagen med og vi har prioriteret god mad.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi holder bryllup for ANDEN gang :a1221: Første gang var lille og intimt på rådhuset. Anden gang bliver større, i kirken med reception og fest.

Vi gør det fordi kærlighed skal fejres og vises, prises og værdsættes.........jo, det gør vi da til dagligt, men en fest er alligvel noget andet, og vores venner og familie er jo ikke med til dagligt. Derudover går vi og er lidt småforelskede i denne planlægning og det føles bare så intenst at skulle sige ja til sin mand igen her efter 12 år og 4 børn :bed:

2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar ;-) dejligt at ku sende en halvprovokerende besked ud og få jeres holdninger...

Men der er jo så mange der har som jeg - troede der var flere bridezillas kun med øje for at være centrum, flødeskumskjole Og pernitten med de mindste detaljer! Og fred være med dem :-) man skal gøre som man vil... Det jo lige det der er min point, gøre det man føler for ... Oooogggg forhåbentlig et øje for hvad der er virkelig vigtigt her i livet - at have hinnden! :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kære alle

Jeg er nok provokerende nu - men synes det kunne være sjovt at debatere HVAD ER FORMÅLET MED ET BRYLLUP?

Hvad er vigtigt og hvorfor? hvorfor gør vi det her? (bruger tid, penge og krøfter på festen...)

Personligt synes jeg det er så ligemeget med tøj, stedet, farverne, om det macher og buketten. :fløjt: Jeg har heller ingen mappe....eller "gyldendahl store bryllupsbog" Jeg tror et par har fået pulsen op.... Manden friede, det synes jeg var væsentlig for, at man skulle gifte sig, for jeg vil jo gerne. Jeg vil ikke være centrum for aftenen og derfor har vi et udklædningstema med præmie for bedste udklædning. Vi har valgt at ligge pengene i mad og vinen, da det er det folk hygger sig om.

Og når det er sagt, så er det vigtigste netop for os de mennesker vi har inviteret. Vi ved godt, at vi elsker hinanden og har ikke behov for at vise det, det kan folk jo se. Festen er for vores venner fordi vi holder af dem.

Nåh hvad siger I så? :lol:

Men så kunne I jo lige så godt smutte på rådhuset? Og så en eller anden anden dag holde en karnevalsfest?

Arj, nu er jeg måske lidt fjollet, jeg tror godt jeg ved hvad du mener. Men fordi man holder en stor fest, med masser af traditioner, og går op i hvordan buketten ser ud, hvad man skal have at spise m.m. så kan man jo godt samtidig have det for øje at det er en kærlighedsfest, en fejring af to menneskers forhold. Et bryllup, og en bryllupsfest findes jo stort set i alle kulturer, i en eller anden form.

Josephine

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fine spørgsmål og det får da lige en til at tænke...

Vi holder stor fin fest, for alle vores venner og familie, fordi vi har lyst og gerne vil...

Vi er gift i forvejen og det blev vi af kærlighed til hinanden og vores, på det tidspunkt, nyfødte datter....

Lige et spørgsmål til dig: hvis du er så lige glad med det hele,(farver/blomster/tøj/matchende servietter etc) -hvorfor bruge tid på at gå til bryllupsforberedelse? ;o)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan tilslutte mig koret og sige, at vi holder bryllup fordi vi elsker hinanden og vil fejre kærligheden! Det er en grundlæggende præmis. At vi gør dette ved at giftes os, tilmed i en kirke en kulturelt bestemt, det er den måse vi fejrer kærligheden i vores kultur :heart:

Derudover vil jeg være ærlig og sige at der også er et element af "Fordi jeg kan!" og "Show-off". Vi er unge og har været sammen siden vi var 15år. Jeg kan ikke tælle hvor mange gange jeg har hørt at vores forhold ikke ville holde fordi vi er hinandens første rigtige kærester. Sådan nogle bemærkninger blir jeg vildt sur over, og er lodret uening. Vi vil være sammen "til døden os skiller" fordi vi kender hinanden bedre end man kan komme til når man finder sammen som fx 30årig. Vi er vokset op sammen. Derfor vil vi gerne vise omverdenen at vi mener det alvorligt.

Alle de små detaljer er også ren Show-off! Det er den første store fest vi selv skal arrangere og jeg vil gerne imponere folk. Det vil jeg altså :fløjt: Jeg mener selv vi er i stand til at skabe rammerne om en fantastisk og spændende dag for vores gæster, så det arbejder vi hårdt for at gøre i alle detaljer.

Vi kalder det Vores Livs Fest, så der skal mere til end hvis det var en almindelig rund fødselsdag :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Men der er jo så mange der har som jeg - troede der var flere bridezillas kun med øje for at være centrum, flødeskumskjole Og pernitten med de mindste detaljer! Og fred være med dem :-) man skal gøre som man vil

Så forstår jeg godt at du kan kalde ovenstående for en halvprovokerende besked :) Det indtryk kunne man måske nok få men sådan spiller det ikke i virkeligheden. Folk er perfektionister, engagerer sig i det de laver og vil gerne gøre tingene bedst muligt. Det gælder også i relation til bryllupsfester og det er jo de "ansigter" man ser herinde. Men når det kommer til stykket og det er dagen så uanset hvor meget perfektionist man så kan tale om så tager de fleste det afslappet og har den holdning at nu må det gå som det går. Netop fordi de ved at de har gjort alt hvad de overhovedet kunne for at gøre det så perfekt som muligt. :rolleyes: Mange af de ting man hører om med hensyn til det at være i centrum etc. handler for mig at se meget om usikkerhed. Vi oplever præcist det samme hos kunder ind imellem: "Dj'en" må godt lave lidt "underholdning" under middagen. Der har jeg den holdning at jeg ikke skal være i fokus - ihvertfald under middagen - det skal brudeparret og jeg plejer jeg at sige at det er noget som sker impulsivt og oftest gennem musikken. Jeg kunne også have sagt: Nu er det jo ikke en ************ I har hyret, men det gør jeg ikke for jeg ved at det dækker over usikkerhed om hvorvidt gæsterne nuy også kan underholde sig selv og skabe den rette stemning - og det kan de godt i gode rammer (og med god musik). Tit handler det om at blive bekræftet i nogle ting af ligesindende og mange - sådan har jeg det selv - er mest trygge og kan slappe mest af når de med sindsro kan sige at der er styr på alt til mindste detalje.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det vigtigste ved vores bryllup er ÆGTESKABET :) vi skal giftes fordi vi elsker hinanden og gerne vil "fuldende" vores forhold til hinanden med kirkelig vielse, samt for at sikre vores børn og hinanden

Vi er begge enige om at vi ikke vil bruge en hel masse penge på et stort og flot bryllup, ingen af os kan lide at være i centrum på den måde og et traditionelt bryllup på en fin location med fest til lagt ud på natten er bare slet ikke det vi har lyst til :)

Vi er blevet mødt med chok og skepsis fordi vi netop har valgt en kirkelig vielse uden fest efterfølgende, og når folk siger at "det kan man da ikke" så får de at vide at det er sådan det bliver, det er ikke pga festen vi skal giftes, men pga tradition (kirkeligt ægteskab) og fordi vi mener det er det rigtigte for os :)

Da jeg oprettede mig herinde, tog det meget hurtigt overhånd for mig (sidder lidt alene med planlægning, da min h2b er rejsemontør).. Inden jeg fik set mig om havde jeg næsten planlagt den fest som vi var enige om, at vi ikke ville have :) (jeg er en af dem der bare ELSKER at planlægge fester, fødselsdage, familie arrangementer osv, hehe)

Så jeg måtte ligge alt fra mig, og ånde ud, trække vejret dybt og starte forfra :)

Vores bryllupsdag bliver derfor til reception i vores have, i et telt.. Lidt forskelligt mad/snacks/sødt til de gæster som har lyst til at deltage, og så er det kun vores forældre, søskende og vores/deres små børn der bliver om aftenen, hvor vi har bestilt mad udefra.. Efterfølgende har vi tænkt os at rejse i 2 uger med vores 2 børn og bare nyde sol, strand, varme og hinanden :)

Ang kjolevalg, tema, farver osv osv osv, så er jeg den type der elsker at tingene passer sammen.. Jeg får en smule stress hvis farver og former ikke passer sammen, og hvis der er for meget rod omkring mig, bliver jeg helt vildt stresset inden i ;) (og jeg er mor til 2!? Haha) Så selvom vi ikke holder nogen stor fest, kommer vores ting til at passe sammen, og det hele bliver holdt i samme stil, men "nede på jorden" (Så jeg ikke får "streeeeeeeeeeeess") ;)

Vi er nok nogle af de få brudepar som intet bryllupsbudget har, vi er blot enige om at det ikke skal blive for dyrt, da vi hellere vil bruge pengene på en ny bil og en tilbygning til huset :)

Så de ting der skal bruges bliver købt på genbrug, eller på tilbud, lånt af familien og venner, eller lavet selv :)

Uanset hvad man drømmer om, synes jeg det er vigtigt at hvert par, gør som de ønsker.. Man skal være tro mod sig selv, og jeg synes det vigtigste er, at hvert par lever ders bryllupsdrømme ud :)

Man er "lige så gift" som andre, uanset hvilken fest man vælger at holde ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forlovet blev vi fordi vi elsker hinanden og aktivt har besluttet at det skal være os. Gift bliver vi for det juridiske/økonomiske. Festen holder vi for at dele og fejre vores beslutning med dem vi er glade for, og fordi det er en sjælden anledning til at bringe vores udlændige familier og venner sammen - og sammen kommer de jo til at være, på en måde, når nu vi bliver gift. Så skal de også have ansigt på hinanden.

Også er der da bare for lidt man gør bare fordi det er sjovt - for lidt man uden jantelovens hårde straf får lov til at fejre sig selv ordentlig - for få store ting man gør, bare fordi det er romantisk - for lidt man får lov til at lave en ordentlig fest og samle en masse mennesker i smukt tøj til noget god mad og vin.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det absolut vigtigste for mig er selve vielsen foran præsten og alle dem vi elsker og holder af, og som elsker og holder af os. At sige ja til hinanden og love hinanden at vi vil hinanden, resten af vores liv.

Det vigtigste for min forlovede er festen, hvor vi fejre vore kærlighed med venner og familie og nyder livet.

Ringene er vigtig fordi de er det synlige symbol på vore kærlighed, som man offentligt viser frem hver dag også når den anden ikke er der. Min ring er lavet af min bedstemors vielsesring og nogle af min mors gamle smykker - det er den smukkeste ting jeg nogensinde har ejet, og jeg kan ikke vente med at tage den på - følelsen af at den er helt unik, en del af min historie og et symbol på vores nye liv sammen.

Kjolen er særlig fordi jeg så inderligt ønsker at være smuk for min mand og den er med til at skabe det højtidelige øjeblik, som vielsen er.

Maden og drikkevarerne er ren forkælelse af gæsterne - ærlig talt så kunne vi for min skyld spise madder og drikke flaskeøl - bare alle er der og har det godt.

Pynten og blomsterne, dugene og så videre er bare med til at understrege de førnævnte ting - at skabe en smuk og unik ramme om den helt særlige dag, hvor man viser hinanden og hele verden at man vælger hinandens kærlighed for resten af ens liv. Det er en dag fuld af kærlighed. Kærlighed til sin kommende mand/hustru, kærlighed til sine venner og sin familie og forhåbentlig også en stor portion taknemmelighed for, at man får lov til at være så lykkelig.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer