Affe1979

Kan man det ?

32 indlæg i dette emne

Hej med jer

Jeg vil lige høre, hvad i synes. Vi skal holde bryllup om kort tid, vi bliver 60 mennesker. Festen skal holdes på et hotel. Kuvertprisen pr. pers er: 598 .- (Velkomstdrink, 3 retters menu og fri øl, vand og vin under middagen), efterfølgende har vi bestilt: Fri bar i 2 timer bestående af (øl, vand og vin) pris. pr. pers: 145 .-. Om eftermiddagen er: kaffe, øl og vand på regning.

Men vi kom til at tænke på om man kan tillade sig, i sin velkomsttale at sige, at der efter de 2 timer´s fri bar, er det på egen regning. Vi har selv været til bryllup, hvor dette var tilfældet, og vi synes det var helt fint, da vi jo havde fået frie drikkevarer ind til kl. ca. 01.30 tiden.. Men hvad synes i ?

Vi synes det er svært, og igen de 145 kr pr. pers for drikkevarer i 2 timer, er vi kommet i tvivl om det mon bedre kan betale sig, at det er på regning man betaler...men det kan måske også løbe løbsk, men der er lidt mere end 1/4 del af gæsterne der ikke drikker så meget ved vi.

Glæder mig til at høre nogen input ;-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er enig med Pernille pjuske - kan ikke se problemet i at de betaler efter de 2 timer der.

De fleste mennesker har også forståelse for at man ikke har uendelige penge og at et bryllup er dyrt :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker det er helt fint at I gør det sådan.Men jeg tænker også at det måske ville være godt at nævne før festen. Som Leantropisk skriver er det jo ikke sikkert folk har kontanter med sig der.

Josephine

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det mener jeg ikke man kan.. Helt ærligt hvor meget kan man lige forlange af sine gæster. De skal købe en gave, en del er nødsaget til at købe sig til overnatning, da man jo ikke lige kører hjem bagefter sådan en fest, nyt tøj for de fleste også, transport for nogen kan det oven i løbet betyde bro.. Det løber op i udgifter jeg absolut ikke ville kunne se mig ud af hvis jeg selv skulle betale drikkevarer også... Så jeg ville helt ærligt ikke komme eller også ville jeg komme også kører når festen nåede til man selv skulle betale, syntes ikke det er i orden at forlange det..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil også sige at det er et dumt sted at spare vores fest varede til kl 5.30 men de sidste 3 timer var det meget begranset hvad der blev drukket og vil også sige at som gest har man i forvejen mange udgifter så synes at hvis i ville have gjort det skulle det have været nævnt i indbydelsen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville heller ikke vælge at lade gæsterne betale for egne drikkevarer... Jeg synes generelt at det lyder til herinde at gæster skal føle sig beæret over at komme til de forskellige bryllupper - men sådan føler jeg slet ikke... Jeg føler mig da beæret over de mennesker som ønsker at bruge en dag på at fejre mig og min mand - jeg vil da gøre alt for at mine gæster får en fantastisk dag som tak fordi de vil være med... :)

Jeg ved godt det ikke er sådan denne tråd er ment - men jeg bliver bare så overrasket over hvad man vil byde sine gæster...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

helt personligt ville jeg aldrig sige til gæsterne at de selv skulle betale hen på natten - som andre også skriver så er det en dyr fornøjelse at være gæst til et bryllup og det er jo os selv som brudepar der er har valgt at invitere så skal det jo ikke gå ud over gæsterne at det måske løber op

men når det så er sagt så vil jeg nok ikke vælge ad libitum de sidste to timer for det kan sikkert ikke betale sig - så tror jeg det er bedre bare at betale for det der bliver drukket og så måske fortsætte længere end de to timer... måske forsøge at holde den mest på sodavand og øl og ikke få åbnet for mange flasker vin :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Beæret? hvad er der sket med ordet forståelse :blink:

Synes efterhånden folk bliver stemplet som egoister, hvis de ikke bare punger ud til højre eller venstre eller går baglæns for at gøre alle tilfredse :td:

Når man inviterer folk på besøg så gør man da også sit bedste for at give dem en god tid sammen med en, men man lader dem da heller ikke hoppe i sofaen med sko på og lader dem tage alt i køleskabet med på vejen ud. Ja mærkeligt eksempel, men det er det bedste jeg kan give med snot i hele hovedet. Og self skal gæsten heller ikke stå på hovedet for at betjene værten

At være vært og gæst er en balance ting - der skal tages hensyn til begge parter og begge skal ha en god tid sammen :heart:

Redigeret af mStender
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hælder nok også til at det kan man ikke. Ihvertfald ikke på den måde. Så må man næsten hellere sige at den officielle fest (og fri bar) slutter kl. 2. Hvad folk så gør og vil efterfølgende, herunder betale for, er jo deres egen sag. Men nu siger du at festen skal foregå på et hotel. Man kunne meget vel forestille sig at den løsning I køber er et 8 timers arrangement hvor festen rent faktisk skal slutte kl. 2. Der kan også være et økonomisk anliggende vedr. evt. forlængelse hvis det overhovedet er muligt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har valgt en mellemløsning. Så vi både sørger for vores gæster hele dagen, men sætter en grænse ved meget dyr spiritus :)

På vores feststed er øl, vin, sodavand og vand ad libitum under hele arrangementet (fra start til slut). Gæsterne får også velkomst drink samt te/kaffe og en avec til kaffen, til dem der har lyst til det.

Vi har dog valgt at sige, at ønsker de at drikke noget der er stærkere end det. Fx. en dyr wiskey eller barcardi rom, så må de selv betale. For vi drikker ikke selv og vi har jo også sørget for gæsterne hele dagen. Så jeg synes det er rimeligt, at sige at de selv skal betale hvis de ønsker en dyr flaske spiritus. Vi har givet besked om det til vores gæster og alle syntes at det var rimeligt.

Så jeg vil også foreslå jeg at aftale en slags pakke med jeres feststed, så I sørger for gæsterne hele aftenen, men ønsker de noget udenfor "Menuen" så må de selv betale for det.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Som gæst ville jeg synes, at det ville være meget mærkeligt at skulle betale selv. Et bryllup er jo, som mk080815 skriver, også en dyr udskrivning for gæsterne.

Vi har valgt en mellemløsning. Så vi både sørger for vores gæster hele dagen, men sætter en grænse ved meget dyr spiritus :)

På vores feststed er øl, vin, sodavand og vand ad libitum under hele arrangementet (fra start til slut). Gæsterne får også velkomst drink samt te/kaffe og en avec til kaffen, til dem der har lyst til det.

Vi har dog valgt at sige, at ønsker de at drikke noget der er stærkere end det. Fx. en dyr wiskey eller barcardi rom, så må de selv betale. For vi drikker ikke selv og vi har jo også sørget for gæsterne hele dagen. Så jeg synes det er rimeligt, at sige at de selv skal betale hvis de ønsker en dyr flaske spiritus. Vi har givet besked om det til vores gæster og alle syntes at det var rimeligt.

Så jeg vil også foreslå jeg at aftale en slags pakke med jeres feststed, så I sørger for gæsterne hele aftenen, men ønsker de noget udenfor "Menuen" så må de selv betale for det.

Det er også en god løsning :)

Jeg ville heller ikke vælge at lade gæsterne betale for egne drikkevarer... Jeg synes generelt at det lyder til herinde at gæster skal føle sig beæret over at komme til de forskellige bryllupper - men sådan føler jeg slet ikke... Jeg føler mig da beæret over de mennesker som ønsker at bruge en dag på at fejre mig og min mand - jeg vil da gøre alt for at mine gæster får en fantastisk dag som tak fordi de vil være med... :)

Jeg ved godt det ikke er sådan denne tråd er ment - men jeg bliver bare så overrasket over hvad man vil byde sine gæster...

Beæret? hvad er der sket med ordet forståelse :blink:

Hvis du læser Nanna Lilleøres post, så kan du ikke skifte ordet "beæret" ud med ordet "forståelse" :)

Redigeret af GoldRumble
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne ALDRIG finde på at bede gæsterne selv betale det.

Det er min fest = mig der inviterer = mig der betaler..

SOm så mange andre siger, så er der rigeligt gæsterne skal bruge penge på til et bryllup og polterabend så det ville jeg ikke byde dem.

Desuden, er det efter min mening, sådan noget der bliver snakket om efter festen når man snakker om godt og dårligt ved brylluppet. Så vil folk 100% nævne at det er lidt dårligt de selv skal betale.

Sorry, men kunne aldrig drømme om det:D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er det måske ikke så relevant for trådstarter med tanke på at brylluppet er i maj, men mere for andre længere ude i fremtiden. Hvis det er en overvejelse at lade folk betale for drikkevarer efter et bestemt tidspunkt så kunne man vel også overveje om det er den rigtige løsning man nu er ude i. Folk er der for at fejre jer og de fleste er mere eller mindre ligeglade med om festen holdes på et mondænt hotel eller i et flot oppyntet forsamlingshus/lokaler (hvor man endda kan feste igennem så længe man vil). Så burde der være råd til det hele. Der er noget ekstra arbejde jo men der kan man uddelegere mange opgaver til andre, ikke mindst på selve dagen. Blot til overvejelse.

Lige med undtagelse af cognac, bailey og likør til kaffen holdes der jo også rigtig mange bryllupsfester hvor der kun serveres øl og vand. Det var måske også en mulighed (medmindre man positivt ved at der er mange som ikke drikker det).

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se problemet... Men det er nok fordi vi planlægger at gøre det samme.

Ved min svigerindes bryllup for 4,5 år siden gjorde de det også. Og ærlig talt, det er ikke lige det jeg husker først eller mest når jeg tænker tilbage.

Argumenterne som mange af jer bruger er at gæsterne i forvejen bruger mange penge på:

Tøj - de fleste mænd har et jakkesæt (hvad tager de ellers på til komplikationer, barnedåb, begravelse etc.? Hvis de så evt har lagt sig lidt ud, eller tabt sig, så jakkesættet ikke passer mere - det skal vel næppe lægges brudeparret for last..

Tillige har de fleste kvinder også en pæn kjole, eller sæt derhjemme der kan bruges. Man behøver vel ikke nyt tøj hver gang man er inviteret ud.

Gaver - jeg mindes ikke at vi har skrevet at kun gaver over et vist beløb accepteres som værdige gaver.. Folk bestemmer selv hvor meget de giver for, og hvad de KAN give for.

Transport - Ja det er en fair nok argumentation. MEN, i det øjeblik folk takker ja til at komme, så er de også indforstået med hvor festen er henne, og hvad det koster at komme dertil.

Tvungen overnatning - eksistere ikke. Man kan altid vælge at køre hjem om aftenen. Det gør størstedelens af H2B's familie, og de bor i hhv. København og nordjylland (brylluppet er på Fyn).

Vælger man at overnatte, så er det netop et valg. Igen ikke noget man skal bebrejde brudeparret med.

pointen her er at man ikke behøver at gøre det 'større' end det er... OG hvis man som gæst synes det er så urimeligt med alt det man skal i forbindelse med et bryllup ( så for det første tænk på alt det brudeparret har haft at gøre.), dernæst måske overveje on man overhovedet skal med til det...

Jeg er måske kynisk, men sådan er jeg nu bare.

Der skal være plads til os alle, og vores forskellige måder at gøre ting på.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der er vel heller ingen som har sagt at det er direkte urimeligt. Spørgsmålet gik på jo mere på om man kunne det, og hvad man vil byde sine gæster, og det er der som du selv siger delte meninger om. I første omgang tror jeg som sagt tidligere at man lige skulle starte med at undersøge forholdene på hotellet efter den frie bar er stoppet. For hvis festen helt skal stoppe der så har problemet jo løst sig selv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer