Sign in to follow this  
Followers 0
Ritta

Bordplan hjælp...

13 posts in this topic

Vi makker med bordplanen til vores bryllup. Der er næsten styr på, hvor og med hvem vores venner skal sidde. Men vores forældre og onkler og tanter makker vi lidt med, da mine forældre er skilte, og har kun lidt familie med, så de kommer til at sidde ved samme bord... Ikke at de ikke kan tale sammen, men kan forestille mig, at min mor ikke synes det er så fedt.. Dog er det jo heller ik fedt for hende at blive rykket til venne bordene ;) he he,...

Men nu er det sådan, at vi ikke ønsker at sidde ved vores forældre ( vi er begge omk de 40, så forældre osv er jo også oppe i alderen ;) ) men tænker, at vi evt starter ved bordet med forældre til forresten, derefter rykker videre til et venne bord osv...

Men hvordan hulen gør vi det i praksis? Kan jo ligesom ikke lade 2 pladser stå ledige ved hvert bord.. Der er 5 borde.. Så vi når nok heller ikke alle igennem, før efter maden.. Men vil gerne omk hovedretten, sidde sammen med de mennesker som betyder rigtig meget for os, altså nærmeste venner.. :)

Har i andre nogen erfaring, eller tanker omk det at skifte bord undervejs i menuen?

0

Annonce ♥

'makker' hvor fra i Danmark er det udtryk fra? Jeg har aldrig hørt før :)

Nå men til spørgsmålet. Er det lange borde? For så kan forældrene jo sidde lidt fra hinanden hvis det er. min h2b's forældre er også skilt, men de er civiliserede omkring det og kunne sagtens sidde ved samme bord under et helt bryllup, så længe der er flere mennesker man kan snakke med, de er jo voksne mennesker :happy:

Ellers synes jeg den der roterings idé er god, for så får man snakket med flere, men ja det bliver lidt af et (stort) puzzlespil at få op :)

Kan man evt. lave så der er 3 forskellige bordplaner, hvor alle skifter plads, så har I ingen ledige stole? Det tager self mere tid i skema'et og man skal igennem bordplans helved igen for at lave tre

0

Vi skal også sidde med mine forældre ved forretten og så skifter vi over til et venne bord ved hovedretten.

Vi gør det at vi skifter med min storebror og hans kæreste så de rykker over til mine forældre og vi tager deres plads.

så det kan være i også kan vælge en søskende, eller andre som både kan sammen med jeres venner og jeres forældre og så bytte med dem.

0

Vi har valgt 2 lange borde, hvor h2b og jeg har fast plads, mens alle andre rokerer, så ALLE kommer til at sidde med os. Først sidder vi med ren familie til forret, dernæst sidder vi med ren venner til forret, med de unge i familien og venner til dessert og efter desserten er der valgfrie pladser. Regner med folk rokerer lidt rundt pr automatik. Og ellers er de fleste forhåbentlig at finde på dansegulvet det meste af tiden.

1

Annonce ♥

Vi skal sidde ved runde borde, og har slet ikke styr på bordplanen. Vi har dog styr på hvem vi skal sidde hos. Af forskellige årsager har vi valgt noget lidt alternativt, selv om at vi begge har vores forældre endnu. Min kærestes forældre er skilt og der ligger en hel masse problemer i det.

Så planen er, at jeg skal sidde ved siden af min far, og ved siden af ham skal min mor sidde. Ved siden af min kæreste skal hans søster sidde, og ved siden af hende skal hendes mand sidde. Derudover ved vi ikke helt hvem der skal sidde ved bordet, men tror det ender med min bedste el evt min søster og svoger.

0

Jeg har hørt om andre, der har haft et lille bord med plads til to, som de har sat for enden af de store borde. Så har de rykket det lille bord, så de har siddet forskellige stedet. Det kunne være en måde at løse det på.

0

Jeg har set det praktiseret flere gange. En god ide er at holde det så der kun rokeres i pauser. Løsningen er som det bliver sagt et lille endebord (evt. med runding) som lige kan hægtes på de bestående hvor man selvfølgelig har holdt bordenden fri af samme grund. Hvis I opstiller de 5 borde som en stjerne ud fra hinanden hvor er frit inde i midten vil brudeparret ret nemt kunne flytte deres bord og på den måde vil de også altid være i festens midte. :lol:

0

"Makker" det er fra Vesthimmerland :) :0) kan egentlig godt høre udtrykket er lidt "mystisk" .. Smiler

Vi er ved at komme frem til at ved forældre bordet, kan det lykkes, ved at dem ved siden af os rykker ud til enden, mens vi sidder der. Og vil også kun rykke bord ml retterne.

Planen med et bord for enden er god. Men rummet er lang og lidt smalt, så kan desværre ikke lave en stjerne af bordene, og sidde i midten. Men ellers tror jeg vi kommer til at sidde for enden ;)

0

Annonce ♥

Hvis de fleste gæster kender hinanden, så kan alle gæster jo også rykke rundt mellem retterne. Det gjorde min mor for nylig til sin 60 års fødselsdag og det fungerede rigtig godt. Hun er dansklærer i indskolingen, så hun startede simpelthen med at placere folk i alfabetisk orden :) Unge og gamle mellem hinanden, det var superhyggeligt. Senere kom man så til at sidde mere sammen med dem, man "normalt" ville snakke med.

1

En 60 års fødselsdag er også noget andet. Der er som regel knap så mange indslag og der er ikke en tidsplan der skal overholdes. Man kan godt lade gæster rokere men en god ide er at det kun er en del af dem der rykker rundt. Det andet giver som regel for meget postyr.

0

Nu har mine forældre tilfældigvis en familie og stor vennegruppe, som godt kan lide at skrive sange og taler, så der var faktisk rigtig mange indslag.

Det kan godt være at der "som regel" kan være postyr omkring det, men her er altså et eksempel på en stor fest med 3 retter og kaffe og drinks, samt ca. 10 indslag a 5-10 minutter, hvor det fungerede rigtig godt.

0

Jeg tror vi nøjes med selv at rokere.. Vælger at lave bordplan udfra, at jeg selv syntes det er den bedste fest, hvis jeg sidder sammen med mennesker jeg kender.. ;) men ellers lyder det faktisk hyggeligt med din mors fest :)

0

Annonce ♥

Jeg siger såmænd heller ikke at det ikke kan lade sig gøre at lade alle rokere og jeg siger heller ikke at man skal undgå postyr for enhver pris. Det kan også være meget sundt. Der kan bare være mange problemer forbundet med det: Toastmasteren har ikke længere overblik over hvor den og den sidder, Personalet har ikke længere overblik over de evt. gæster som skal have vegetarmad etc. og risikoen for at nogle kommer til at sidde sammen med nogle som man ved de slet ikke kan med bliver større fordi man ikke længere følger en fast bordplan som bl.a. er lavet med øje for sådanne ting.Særligt med brylupsfesterne er der mange som ikke kender hinanden fordi det jo er 2 familier der rystes sammen og ikke altid har mødt hinanden meget før.

0