dorte s.

Mad til æresportgæster

18 indlæg i dette emne

Hejsa

Jeg er kommet til at tænke på om der ikke er tradition for en bestemt ret til æresportgæster ??? Jeg har ikke kunnet finde det men mener at kunne huske at det er et eller andet mystisk eller meget gammeldags????

Nogen der husker lignede?

Hvad finder I på at servere? Og kan man være sikker på at der kommer nogen?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var med til at lave æresport et sted, hvor vi ved nedtagningen fik smørrebrød. Ellers har jeg ikke oplevet at få noget. Vi kommer nok heller ikke til at være hjemme, så det vil næsten være spild med en her og jeg vil synes at det er fint hvis bare de laver en ved feststedet, da der er temmelig langt der over for de flest af dem der evt. skal være med til at lave den.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Troede jeg også kun men det kan være meget geografisk bestemt. Ser dog også tit æresporte eller en form for indgangsudsmykning på feststederne men det kan ofte være noget parret selv har lavet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da min far blev gift sidste år lavede jeg æresporten til feststedet og deres naboer lavede en hjem til dem

jeg kender ikke noget til at der skal serveres noget bestemt, men tror at flere stiller øl og vand til dem som kommer for at sætte den op

Jeg regner ikke helt med selv at få en æresport for det plejer altid at være mig som tænker på sådan noget i familien

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De steder jeg har været med til at lave æresport her på fyn, har det været forskelligt hvad der er blevet budt ind på efterfølgende.. Det har bl.a været hotdogs, pålægsboller, lasagne, pizza, grillede pølser og kartoffelsalat, biksemad osv.. altså noget nemt :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Blander mig lige i denne tråd.

Mener at traditionen siger at, ved bryllup. skal der ikke serveres noget, da enten brude eller gommen. jo ikke er hjemme da man ikke må sove sammen før efter bryllupet. (gammel tradition, ved det godt)

Kobber bryllup- servere man gerne en punch. til de mennesker der kommer og larmer om aftenen ( der skal der efter traditionen, slåes grydelåg sammen osv.)

Sølvbryllup er det jo traditionen tro morgensang, med efterfølgende kaffe.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har aldrig været til et bryllup, hvor der ikke er blevet serveret noget aftenen før. Vi er som sagt fra fyn, og ja sån gør vi så åbenbart her :)

Mht kobberbryllup, gives der også noget når æresporten sættes op aftenen før selve dagen. På dagen, vækkes brudeparret med en masse larm, - og det plejer at være grydelåg. Men det er nu først på selve dagen at larmen skal være.. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen vi på Fyn er åbenbart lidt gammeldaws... Det med bryllupsmorgenen har jeg nu ikke været med til. Brudeparret sover jo hver for sig....

Det irriterer mig bare at jeg ikke kan huske hvilken ret det er, traditionen siger, man skal servere til æresportgæster .... Min X svigermor kan hel sikkert svare på det men gider ikke spørge hende :-(

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

hov, du har misforstået mig :) Det er til kobberbryllup og sølvbryllup at brudeparret bliver "vækket" af gæsterne om morgenen. Min kommende mand og jeg sover også hver for sig, - men han kører først når gæsterne der har sat æresport op er taget afsted :)

Men ja sjovt hvis der vitterlig skulle findes en bestemt ret som man skulle servere for gæsterne :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er også rigtig hyggeligt og uformelt at binde og sætte æresport op...man kommer jo ikke i det stiveste puds, fordi man ved der skal arbejdes og folk er i godt humør og hygger sig... elsker de aftener jeg har været med til at sætte æresport op...

Og selv om man invitere folk ind på lidt til lidt mad og drikke, så kan enten brud eller gom jo bare kører når de er kørt hjem... Ofte er klokken jo ikke mere end 22 måske 22.30 inden folk kører, for der er jo en lang dag dagen efter...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er vildt hyggeligt :7himmel:

Mon det er suppe?

det er meget forskelligt hvad vi har fået når det er.. den ene gang fik vi frikadeller og kartoffelsalat, anden gang fik vi pølsehorn og sådan noget. til min søsters fik vi grillet pølser og brød...

har aldrig hørt om at der er en bestemt ret...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer