L_Juel

10.08.2013 - Beretning færdig

224 posts in this topic

Lidt om os:
Jeg er 32 år (og runder de 33 to dage inden brylluppet) jeg har været sammen med min kæreste i 2 år. Kæresten er et år ældre end jeg.Vi har gået på samme folkeskole og boet i samme kvarter i Nyborg da vi voksede op, så har vidst hvem den anden var stort set hele livet
Men vi skulle først mødes rigtigt og forelske os da vi var henholdsvis 31 og 32 og af alle steder så mødtes vi en sen nattetime på byens mest skumle morgenværtshus.
Første egentlige date kom den efterfølgende onsdag og siden har været sammen hver dag.
Med i ligningen er kærestens søn som var 1 år da vi blev kærester. På det tidspunkt boede Bettemanden hos sin mor, og kæresten så ham kun hver 14. dag.

Vi flyttede sammen stort set fra dag 1 efter vi blev kærester (officielt dog efter 4 måneder). I april sidste år flyttede hans søn ligeledes ind.
Han friede sidste sommer efter vi havde fejret min fødselsdag. Vi sad og nød en kold øl på tagterrassen, da han pludselig faldt på knæ (så ikke lige ringen i første omgang, så min umiddelbare reaktion: Hvad laver du tosse?) Men var ikke det mindste i tvivl om hvad svaret skulle være. :biggrin: Ringen er et arvestykke fra min mor som hun fik lavet af guldet fra mine forældres egne vielsesringe (min far er tømmer og var i starten af 80'erne ude for en arbejdsulykke hvor han fik fingerne i klemme i en maskine, og i den forbindelse blev hans vielsesring klippet op), hun designede selv ringen og fik den lavet hos Peter Vang i København.

Han friede to dage før vores 1 års dag og bryllupet skal stå tre dage før vores 2 års dag.

Et billede af os
post-65615-0-76653500-1370428659_thumb.j

Der er ingen af os der var i tvivl om at vi skulle giftes på rådhuset, da vi begyndte at snakke om brylluppet, og datoen blev bestemt af dels af at datoen var meget tæt på vores årsdag og dels at vi kunne holde den efterfølgende fest udendørs, så hen over vinteren begyndte vi så småt at kigge på budget og ellers begynde planlægningen.

Så nu er vi her:

Der er 11 uger til brylluppet og det hele var planlagt.
Vielse på rådhuset (eller på stranden hvis giftefogeden gik med på den) med efterfølgende fest i mine forældres have. Simpelt og billigt uden at mangle noget. Vores budget er ikke verdens største. (max 30.000 kr.)

Nå men i Pinsen var vi så med mine forældre i Sverige på min families ødegård. Min kæreste har kun været med deroppe en gang før (jeg er selv kommet deroppe siden jeg var 2 år). Så vi brugte en del af tiden på at køre rundt i området for at han kunne lære området at kende. Nå men på vej tilbage til ødegården siger min mor. Skal vi ikke lige køre forbi Granhult Kyrka? Lidt inden kirken siger hun lidt henkastet, at hun altid har ønsket at et af hendes 3 børn skulle giftes der.

Jeg har set kirken en del gange og ved godt at man bliver meget overvældet når man ser den første gang, men havde ikke rigtig haft den med i mine bryllupsplaner, da jeg ikke lige mente at et kirkebryllup var aktuelt.
Nå men kæresten ser kirken og er fuldstændig solgt med det samme. Han er ikke et sekund i tvivl om at han gerne vil gøre svigermor glad. Jeg er lidt mere forbeholden, men han bruger argumenter som "oplevelse for livet", "et bryllup der vil blive husket", "gæsterne får en hel weekend ud af det" osv. osv. Argumenterne er mange og jeg bløder mere og mere op, selvom det betyder at det meget uformelle rådhusbryllup som var den oprindelige plan er væk.

Vi kom hjem til Danmark igen og efter at have vendt ideen med kærestens mor, blev beslutningen taget: Vi skulle giftes i Sverige.
Så det her er planlægningen af et bryllup i Sverige på knap 3 måneder.

TO DO

Find en dato: 13. august 2013
Gæsteliste: 37 inviteres heraf 8 børn
Lav et budget: Der må maks bruges 30.000 kr.
Sted for festen: Näshult
Sted for vielse: Granhult Kyrka
Bestem farver til brylluppet er valgt: grå, pink og grøn
Lave invitationer (tekst, program og kørselsveledninger er klar )
Overnatningssted til gæsterne er booket

Tidspunkt for vielse kl. 16.00

Bestem pynt til festen alt pynt indkøbt
Send invitationer

Bestem drinkskortet

Bestil mad

Bestil Bryllupskage

Lav ønskeseddel

Vælg salmer til kirken
Køb tøj til Brud

Hår og Make-up: Ordnes af frisør

Udfyld prøvelsesattest samt ønske om navneændring afsendt og godkendt

Tag kontakt til præsten

Køb drikkevarer

Vælg vidner
Køb tøj til Gom

Køb tøj til Bettemanden

Køb plan b sko brud

Køb duge

Køb tallerkner

Køb glas

Køb sko bettemanden

Lav etiketter slikbuffet

Lav menukort

Lav drinkskort

Evt. lav kirkehæfter

Køb undertøj gom

Køb undertøj brud

Morgengaver

Svensk Hindersprövning

Køb slips gom

Brudebuket, knaphuls blomst, brudepigebuket

Vielsesringe er modtaget

Lav bordplan

Sukkulenter/kaktusser

Køb skjorte gom
Aktivitetsposer til børnene

Køb blomster (kirke, borddækning)

Køb det resterende ind til buffet, børnebuffet, natmad, snacks, slikbuffet samt forplejning for resterende weekend
Musik til festen
Pynt op til fest

Edited by L_Juel
0

Annonce ♥

Kirken og overnatning til gæsterne

Nå men med 12 uger til bryllupsdatoen og helt nye planer skulle der handles hurtigt.

Mine forældres svenske venner har et hus til udlejning i en nærliggende by, dette hus blev hyret til overnatning og derudover skal der også være overnatning på familiens egen ødegård.

Torsdag blev det så endeligt bekræftet at kirken var ledig på den ønskede dato og mandag den 27. maj skulle vi gerne have en aftale med præsten i hus samt tidspunkt for vielsen så vi kan få sendt invitationerne ud.

Her følger et par billeder af kirken som er fra 1220:

post-65615-0-06775900-1369552978_thumb.jpost-65615-0-01999100-1369552986_thumb.j

Edited by L_Juel
0

Ringe

Vi bestilte vores ringe i sidste uge. Vi har valgt at få lavet vores ringe af arveguldet fra min oldemor og gamle barnepige derudover har min mor og mormor doneret lidt guld til ringene. Vi får dem lavet hos Egeart og skulle gerne ende med at være i stil med disse, dog kommer der en diamant i min.

Er godt nok imponeret over prisen og hvor hurtig han indtil videre har været. Mangler kun at få tilsendt ringmål og afsendt arveguldet så er han i gang.

post-65615-0-60146400-1369553656_thumb.j

Edited by L_Juel
0

Invitationer

Er meget glad for at have en kreativ søster som kunne hjælpe med at fremstille vores invitationer.

Er selv blevet ret glad for resultatet. Nu mangler vi bare den eksakte tid for vielsen så invitationen rent faktisk kan blive sendt afsted - håber som sagt på en afklaring på dette i morgen.

post-65615-0-91704400-1369555176_thumb.j

Edited by L_Juel
0

Annonce ♥

"Festlokale" og borddækning

Selve festen skal holdes udendørs hvis vejret tillader det, og i tilfælde af dårligt vejr skal festen holdes på loftet af en gammel lade. Så ligegyldigt hvad bliver det rustikt og skal derfor ikke være for fint.

Farverne fra vores invitation: grå og pink suppleres af grønt til borddækningen. Tænker at pynten bliver nogle rå potter med evt. sukkulenter eller kaktusser, små glasvaser med enkle blomsterbuketter i pink farver samt fyrfadsstager (der kan stå udenfor uden at gå ud)

I forhold til service bliver det engangsservice for tallerkenernes vedkommende, køber noget bestik i IKEA og vinglas er der rigeligt af på ødegården og så servietter i grøn og grå.

Loftet på laden skal under alle omstændigheder bruges efter middagen til drinks og dans. En stor del af pynten på loftet skal være inspireret af den svenske natur med store birkegrene og loftet skal fyldes med lyskæder så det danner en stjernehimmel.

De umiddelbare tanker går i denne retning:

post-65615-0-69615000-1369565542_thumb.p

Edited by L_Juel
0

Jo tak er også ved så småt at have accepteret ændringen til kirkebrylluppet, og når det endelig er så er det også en helt unik kirke (billederne viser slet ikke hvor flot den egentlig er og samtidig er den meget lille) :rolleyes::rolleyes:

Nu er min store bekymring så at jeg er begyndt at tvivle på om mit valg af tøj egner sig til et kirkebryllup - er slet ikke typen til de almindelige brudekjoler, så havde egentlig valgt et sæt der er relativt casual, men nu må vi se, har heldigvis ikke købt noget endnu. Men har jo lidt forelsket mig i det allerede valgte sæt, så kommer jo nok ikke til at skifte mening hvad det angår

Edited by L_Juel
0

Annonce ♥

Menuen

Som nævnt skal vi jo holde brylluppet i Småland, Sverige og har haft lidt svært ved at finde ud af hvad vi skulle gøre med maden, da vi ikke rigtig kunne finde et godt tilbud på helstegt gris i Sverige.

Så efter lidt søgen på nettet faldt valget på denne menu (som er lavet af råvarer fra nærområdet ift. ødegård og kirke) - vi overvejer dog at supplere med noget mere grønt samt en elgsteg, da det er typisk svensk.

Røget vildsvin med enebærsaioli

Marineret roastbeef med glaserede småløg

Kartoffel og rodfrugtssalat med sennepsvinaigrette, spinatblade og ristede solsikkekerner

Kavringcheesecake med laks og peberrod

Portionstærter med kantareller og lagret præsteost

To slags brød og pisket smør

Min ene nevø er multiallergiker og vil derfor ikke kunne spise så meget af den valgte mad, så vi overvejer derfor at lave en børnebuffet.

Alle børnene der kommer er mellem 1 og 7 år. Ved ikke helt hvad buffeten skulle bestå af (gode ideer er mere end velkomne) :biggrin:

Til dessert regner jeg med at vi skal have flødeboller fra Summerbird med masser af frisk frugt - de har lavet sådan en partyæske http://www.summerbird.dk/923/festen

Tænkte at det var en let og forfriskende dessert inden kagen

Edited by L_Juel
0

Annonce ♥

En lille smule presset

Er så ved at blive en lille smule stresset. Vi kan ikke få fat i præsten (det er min mor der står for denne del da mit svenske er en smule dårligt) hun har ringet i hele telefontiden uden held og har derudover sendt mail til ham.

Frustrerende, fordi vi ikke kan få sendt invitationer ud før vi har snakket med ham, da vi ikke kender tidspunktet for vielsen endnu.

Og det er ved at være på høje tid. Det er kun min familie og hans forældre der kender til de ændrede planer med Sverige.

Heldigvis er gæstelisten blevet kortet noget ned efter vi rykkede vielsen til Sverige, så alle venner på nær to er skåret fra (desværre).

Men regner i stedet med at holde en separat fest for dem i efteråret.

Nå men håber på svar i morgen!

Edited by L_Juel
0

Selve festen skal holdes udendørs hvis vejret tillader det, og i tilfælde af dårligt vejr skal festen holdes på loftet af en gammel lade. Så ligegyldigt hvad bliver det rustikt og skal derfor ikke være for fint.

Farverne fra vores invitation: grå og pink suppleres af grønt til borddækningen. Tænker at pynten bliver nogle rå potter med evt. sukkulenter eller kaktusser, små glasvaser med enkle blomsterbuketter i pink farver samt fyrfadsstager (der kan stå udenfor uden at gå ud)

I forhold til service bliver det engangsservice for tallerkenernes vedkommende, køber noget bestik i IKEA og vinglas er der rigeligt af på ødegården og så servietter i grøn og grå.

Loftet på laden skal under alle omstændigheder bruges efter middagen til drinks og dans. En stor del af pynten på loftet skal være inspireret af den svenske natur med store birkegrene og loftet skal fyldes med lyskæder så det danner en stjernehimmel.

Hvor har du fundet de fine plastik glas i farve?

0

Annonce ♥

Hvor har du fundet de fine plastik glas i farve?

De er fra en svensk interiørforretning men har også online salg

Her er et direkte link til glassene http://www.lagerhaus.se/produkter/engangsartiklar/301/270#glas-35cl-6-pack-rosa-p2202

Er lidt ked af jeg ikke fik dem købt da jeg var inde i butikken for 2 uger siden og købe champagneglas til brylluppet

0

Mandens tøj

Nå men mens vi venter på at høre fra de åbenbart meget langsomme svenske præster, har vi brugt tiden på at få lagt sidste hånd på program for weekenden samt de praktiske informationer med rutebeskrivelser, der ligeledes skal vedlægges invitationen. Så når tiden er i hus er det hele klar til print.

Derudover har vi endelig fundet tøj til gommen. Efter megen søgen rundt på nettet faldt valget på et jakkesæt fra Bruuns Bazar (så håber vi bare vi kan opspore det her på Fyn)

post-65615-0-93437200-1369857905_thumb.j

Derudover skulle vi gerne snart modtage noget fra Egeart så vores ringe kan blive færdige (venter på voksmodellerne)

Mine forældre rejser til ødegården på tirsdag og til den tid skal vi have en liste over mulige cateringfirmaer samt konditor til kagen klar så de kan forsøge at få nogle aftaler i hus.

Edited by L_Juel
0

De første shoppeture

Var ude og få købt de første ting til bordet i mandags efter job og skal ud og købe resten i weekenden og så småt begynde at købe tøjet.

Synes dog det er svært at tage nogle endelige beslutninger omkring noget som helst så længe vi ikke har en eksakt tid for vielsen - synes efterhånden at invitationerne haster da der snart kun er to måneder til selve vielsen. Og ville gerne give vores gæster lidt tid til at beslutte om de har lyst til at køre hele vejen til Sverige eller om det bliver for langt.

Nu må vi se!

Edited by L_Juel
0

Annonce ♥

Endelig

Endelig kom der hul i gennem til den svenske kirke og vi fik endeligt svar fra præsten.

Han vil gerne vie os og det bliver kl. 16

Så nu kan invitationerne komme afsted langt om længe.

Jeg er rigtig glad for tidspunktet for det betyder, at hvis der er nogle af gæsterne der først har mulighed for at komme om lørdagen er der god tid til at komme frem.

Det tager ca. 5½ time at komme derop.

Til gengæld så tror jeg vi skal droppe en decideret reception og bare skåle i noget champagne med enkelte snacks inden middagen.

0

Lidt tanker om håt

Kan ikke helt finde ud af hvad jeg skal gøre med håret.

Mit hår er mellem langt, lyst og MEGET glat. Det er ret svært at få en frisure til at holde i længere tid. Og eftersom jeg ikke skal have en normal brudekjole skal jeg ikke have noget slør..

Så umiddelbart tænker jeg at et skal være en ret simpel frisure, måske lidt rå.

Her er nogle foreløbige ideer:

post-65615-0-14466900-1369991619_thumb.jpost-65615-0-67101200-1369991629_thumb.jpost-65615-0-62882700-1369991647_thumb.j

Edited by L_Juel
0

Budgettet

Budgettet har været fastlagt i ret lang tid - maks 30.000 kr.

Vi har ikke rigtig råd til mere med ny bil og ejerlejlighed, men jo mere udspecificeret jeg får lavet budgettet jo højere bliver det.

Lige da vi rykkede brylluppet til Sverige - tænkte jeg "Bonus" for maden er væsentlig billigere i Sverige. Men samtidig med blev det jo også en helt anden slags bryllup.

Har her til morgen siddet og udspecificeret alle poster og de ønsker vi har til maden, borddækningen og tøjet og kan godt se det løber noget op (er også endt med væsentligt mere og dyrere pynt end jeg egentlig havde planlagt. Vi har endnu ikke overskredet de 30.000 men vi har også to ret store poster vi endnu ikke kender prisen på.

Vi ved endnu ikke hvor meget det koster at blive gift i Sverige og vi ved endnu ikke hvor meget vi skal give for huset vi har booket til de overnattende gæster.

0

Super fede frisurer du har i tankerne, har selv samme type meget glatte hår, bare mørkt... men tror godt du med gode produkter og masser af dem kan få håret tilsat holde det meste af aftenen.. held og lykke med det, håber du viser billede når du har fået dit eget sat!!!

Kender også godt det med at budgettet pludselig løber lidt hurtigt op, vi troede bestemt heller ikke vi skulle bruge mere en max 70.000 men vi er allerede oppe på over 80.000 øv øv, og synes ellers vi har prøvet at spare hvor vi kunne...

0

Fremskridt

Aftenen er blevet brugt på at færdiggøre invitationer samt påbegynde bordkortene. Så status er: alle invitationer er samlet, pakket og klar til at blive afleveret. De "lokale" vil modtage deres personligt i morgen og dem der bor udenbys vil få deres sendt med posten.

Fik klippet alle 37 snore og klippet 37 bordkort og samlet 3. Resten må komme i morgen.

Var ude at shoppe med mor og mormor i dag - og det endte med at mormor betaler for mit tøj. Vi fik købt overdelen (billede følger når jeg har fået fat i resten af outfittet). Resten tager jeg ind og køber i København efter arbejde på mandag

I morgen skal vi en tur i Ikea og købe det meste af borddynten.

Så skal jeg have klargjort et liste til mine forældre om hvad de skal gøre i Sverige inden tirsdag.

0