Carolne

Nogle der har styr på regler for vielse i det fri?

11 indlæg i dette emne

Jeg er ny i det her forum, men tænker at der sikkert sidder nogle kloge hoveder herinde :)

Jeg og min kæreste skal giftes men har dog ikke fået fastlagt en dato endnu, da vi ikke lige ved hvornår vi får råd.

Men vi er så lige kommet på den ide at vi vil, i forbindelse med vores 30 års fødselsdag, som vi skal holde sammen her i Juli, vil holde et surprise-bryllup også og overraske gæsterne. Vi skal holde vores fødselsdag i mine forældres have, i en anden kommune end den, vi selv bor i.

Mit spørgsmål til Jer lyder så, om hvilken borgmester skal vi kontakte, den i vores egen kommune eller den i mine forældres kommune?

Og er det overhovedet en borgmester vi skal kontakte, hvis vi vil have én ud og vie os i haven?

Jeg ville egentlig gerne have en kirkelig vielse, har skrevet en mail til den præst der konfirmerede mig i sin tid, om han har tid, lyst og mulighed for at komme og vie os i mine forældres have (har jo hørt at man nu kan få kirkelige vielser uden for kirken), men hvis det nu ikke er en mulighed, hvem skal jeg så kontakte, nogen der ved det?

På forhånd tak :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil umiddelbart mene at et byrådsmedlem kan gøre det. Og vedkommende skal være fra den kommune I skal vies i..

Jeg er ikke heeelt up to date med reglerne, da vi har droppet ideen igen, men jeg mener det er sådan reglerne er..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er fra Ikast Brande kommunen - og skal giftes i det fri i Skive Kommunen. Vi kontakte Skive kommune og spurgte dem om de er ok med at gifte os i det fri. Det var det helt med på.

så jeg vil forslå at du kontakter den kommune i vil giftes i og spørg dem først (ikke alle kommuner vil gøre det). Hvis de gøre - fortaler dig jere sikker hvad i skal huske og gøre. Husk at du skal aflever ægteskabserklæring i din hjemme kommune og angive den kommune i vil giftes i - så sender de det videre til dem.

Redigeret af katrinchen
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal giftes i det fri og det er kommunen du skal have fat i. De har forskellige regler fra kommune til kommune, men loven tillader det, så længe man holder sig indenfor kommunegrænsen.

God fornøjelse :-)

Eller i det mindste underskriver papirerne indenfor kommunens grænser. Der er intet til hinder for at man senere laver en ceremoni andet steds og i en anden kommune, hvis ellers vedkommende er med på det. Det var det vi gjorde dengang fordi vores egen kommune ikke ville noget som helst.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal giftes i det fri, og derfor har jeg fået nedenstående artikel fra min moster.

Hun skriver dog ikke hvor hun har den fra, så jeg kan ikke hjælpe dig videre her...

Ellers søg på vielses-kommunens hjemmeside. De har måske noget om det. Københavns Kommune har hvert fald, men nu skriver du jo ikke hvor I skal giftes..

Borgmestre får lov at foretage vielser
uden for deres egen kommune

Social- og integrationsminister Karen Hækkerup og økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager vil gøre det muligt for borgmestre at foretage vielser uden for deres egen kommune. Lovændringen er et opgør med forældede regler, der hidtil har forhindret borgmestre i at foretage vielser uden for deres egen kommunegrænse.

Social- og Integrationsminister Karen Hækkerup og økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager vil nu ændre ægteskabslovens regler om vielse, så det bliver muligt for en borgmester at foretage vielser uden for sin egen kommune.

Initiativet medfører, at et par kan blive viet af deres egen borgmester uden for deres bopælskommune, og at par, der ønsker at blive viet i deres bopælskommune, eksempelvis i deres hjem, kan blive viet af en borgmester fra en anden kommune.

Ordningen kommer også til at gælde for ansatte i kommunen og medlemmer af kommunalbestyrelsen, som borgmesteren har bemyndiget til at foretage vielser.

Social- og integrationsminister Karen Hækkerup siger:
”Vores ægteskabslov trænger til en modernisering, for loven er på flere punkter forældet og trænger til et eftersyn. Nu tager vi endnu et skridt i retning af en mere nutidig lov, hvor borgerne får meget mere indflydelse på deres egen vielse uanset hvilken kommune, de bor i.”

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager siger:
”Jeg synes, det er helt oplagt, at folk selv bestemmer, hvor de vil vies – man kan jo sagtens have tilhørsforhold til et sted i en anden kommune end den man bor i. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi gør op med de nuværende regler og giver borgerne mere frihed til at vælge, hvem der skal vie dem, og hvor det skal foregå.”

I dag kan en borgerlig vielse ifølge ægteskabslovens regler kun foretages i inden for kommunegrænsen – enten af borgmesteren eller den, som borgmesteren har bemyndiget til at foretage vielser. Den gældende lov giver ikke mulighed til at foretage vielser uden for egen kommune.

Regeringen forventer at fremsætte lovforslag, der gør det muligt for borgmestre at foretage vielser uden for egen kommune, til februar 2014.

Yderligere oplysninger:

Malene Vestergaard, kontorchef, tlf. 26 46 10 03

Anni Lundqvist, pressechef, tlf. 40 70 69 01

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal giftes i det fri, og derfor har jeg fået nedenstående artikel fra min moster.

Hun skriver dog ikke hvor hun har den fra, så jeg kan ikke hjælpe dig videre her...

Ellers søg på vielses-kommunens hjemmeside. De har måske noget om det. Københavns Kommune har hvert fald, men nu skriver du jo ikke hvor I skal giftes..

Borgmestre får lov at foretage vielser

uden for deres egen kommune

Social- og integrationsminister Karen Hækkerup og økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager vil gøre det muligt for borgmestre at foretage vielser uden for deres egen kommune. Lovændringen er et opgør med forældede regler, der hidtil har forhindret borgmestre i at foretage vielser uden for deres egen kommunegrænse.

Social- og Integrationsminister Karen Hækkerup og økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager vil nu ændre ægteskabslovens regler om vielse, så det bliver muligt for en borgmester at foretage vielser uden for sin egen kommune.

Initiativet medfører, at et par kan blive viet af deres egen borgmester uden for deres bopælskommune, og at par, der ønsker at blive viet i deres bopælskommune, eksempelvis i deres hjem, kan blive viet af en borgmester fra en anden kommune.

Ordningen kommer også til at gælde for ansatte i kommunen og medlemmer af kommunalbestyrelsen, som borgmesteren har bemyndiget til at foretage vielser.

Social- og integrationsminister Karen Hækkerup siger:

”Vores ægteskabslov trænger til en modernisering, for loven er på flere punkter forældet og trænger til et eftersyn. Nu tager vi endnu et skridt i retning af en mere nutidig lov, hvor borgerne får meget mere indflydelse på deres egen vielse uanset hvilken kommune, de bor i.”

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager siger:

”Jeg synes, det er helt oplagt, at folk selv bestemmer, hvor de vil vies – man kan jo sagtens have tilhørsforhold til et sted i en anden kommune end den man bor i. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi gør op med de nuværende regler og giver borgerne mere frihed til at vælge, hvem der skal vie dem, og hvor det skal foregå.”

I dag kan en borgerlig vielse ifølge ægteskabslovens regler kun foretages i inden for kommunegrænsen – enten af borgmesteren eller den, som borgmesteren har bemyndiget til at foretage vielser. Den gældende lov giver ikke mulighed til at foretage vielser uden for egen kommune.

Regeringen forventer at fremsætte lovforslag, der gør det muligt for borgmestre at foretage vielser uden for egen kommune, til februar 2014.

Yderligere oplysninger:

Malene Vestergaard, kontorchef, tlf. 26 46 10 03

Anni Lundqvist, pressechef, tlf. 40 70 69 01

Mange tak, det synes jeg da er et super tiltag :)

Vi bor faktisk i Københavns kommune, mine forældres have, hvori vielsen (hvis muligt) skal afholdes, er i Gribskov Kommune... Eneste ulempe, det er at vielsen skal være her i midt Juli mdr (I know, om MEGET kort tid), så det her nye tiltag kan vist ikke lade sig gøre endnu, gælder det ikke først fra Februar, hvis jeg har forstået det rigtigt?

Synes desværre heller ikke jeg kan læse mig frem til noget om vielser i det fri på Gribskov kommunes hjemmeside, så ved ikke helt om det er noget de gør... må ringe til dem imorgen og spørge...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal giftes i det fri, og derfor har jeg fået nedenstående artikel fra min moster.

Hun skriver dog ikke hvor hun har den fra, så jeg kan ikke hjælpe dig videre her...

Ellers søg på vielses-kommunens hjemmeside. De har måske noget om det. Københavns Kommune har hvert fald, men nu skriver du jo ikke hvor I skal giftes..

...

Mange tak, det synes jeg da er et super tiltag :)

Vi bor faktisk i Københavns kommune, mine forældres have, hvori vielsen (hvis muligt) skal afholdes, er i Gribskov Kommune... Eneste ulempe, det er at vielsen skal være her i midt Juli mdr (I know, om MEGET kort tid), så det her nye tiltag kan vist ikke lade sig gøre endnu, gælder det ikke først fra Februar, hvis jeg har forstået det rigtigt?

Synes desværre heller ikke jeg kan læse mig frem til noget om vielser i det fri på Gribskov kommunes hjemmeside, så ved ikke helt om det er noget de gør... må ringe til dem imorgen og spørge...

Jo, forslaget fremsættes først til næste år, sorry. Men det kan også bruges som generel information her på BK :happy:

Held og lykke med det. Og ja - det er snart! Tillykke!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal giftes i det fri, og derfor har jeg fået nedenstående artikel fra min moster.

Hun skriver dog ikke hvor hun har den fra, så jeg kan ikke hjælpe dig videre her...

Ellers søg på vielses-kommunens hjemmeside. De har måske noget om det. Københavns Kommune har hvert fald, men nu skriver du jo ikke hvor I skal giftes..

...

Mange tak, det synes jeg da er et super tiltag :)

Vi bor faktisk i Københavns kommune, mine forældres have, hvori vielsen (hvis muligt) skal afholdes, er i Gribskov Kommune... Eneste ulempe, det er at vielsen skal være her i midt Juli mdr (I know, om MEGET kort tid), så det her nye tiltag kan vist ikke lade sig gøre endnu, gælder det ikke først fra Februar, hvis jeg har forstået det rigtigt?

Synes desværre heller ikke jeg kan læse mig frem til noget om vielser i det fri på Gribskov kommunes hjemmeside, så ved ikke helt om det er noget de gør... må ringe til dem imorgen og spørge...

Jo, forslaget fremsættes først til næste år, sorry. Men det kan også bruges som generel information her på BK :happy:

Held og lykke med det. Og ja - det er snart! Tillykke!

Det skal du ikke undskylde, det er en rigtig fin og relevant info :) Og tak, håber det lykkes os at finde en der kan komme ud og vie os :) Ellers så venter vi bare til vi engang får råd til vores ønskebryllup, hastebrylluppet nu her var mere fordi vi (læs: jeg) egentlig rigtig gerne ville giftes inden jeg bliver 30 og så kunne det være sjovt at overraske familie og venner med et bryllup når de tror de 'bare' skal til dobbelt 30 års fødselsdag ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer