Maja85

Gæste listen giver allerede problemer

24 posts in this topic

ARGH.....!!!!!

Vi skal først giftes d. 30 august 2014, og har i aften kigget lidt på en mulig gæsteliste..

Min kæreste vil gerne være så sparsommelig som muligt men vil alligevel gerne holde det et flot og "dyrt" sted.. (Ca. 800 for helaftens)

Jeg sorteret lidt i dem jeg ønsker skal med, men han vil have Gud og hver med også selvom vi ikke ser dem... Han blev lidt mobset da jeg spurgte om man ikke kunne sortere lidt i det, og det mente han bestemt ikke..

WHAT to do???

0

Annonce ♥

Det samme problem havde vi også, vi skal giftes den 7 september i år. Vi har også diskuteret meget hvem og hvem der ikke skal med.... Men vi endte så med at blive enige om at dem der ikke bliver inviteret med bryllup de bliver så inviteret til polterarben i stedet for. For hvis det ikke er nogen man snakker særlig meget med kan jeg ikke se hvorfor de så skal med til bryllup.... Så f.eks. til vores kommer den nærmeste familie og de næreste venner

Håber dette kan hjælpe lidt

0

Vi var faktisk meget enige.. KUN den nærmeste familie og de næreste venner. For os var det vigtigt, at det var folk, der havde en betyding for os på en eller anden måde, og så var det egentligt let nok.... Så rigtig meget af vores familie kommer slet ikke med..

1

Nu ved jeg ikke hvor mange personer det drejer sig om, men hvis vi siger det er 50 og det koster 800 kr pr næse, så skal i betale 40.000 kr. for den aften. Og det er vel uden drikkevarer? Så der skal nok en 10.000 kr. oveni. Dvs. 50.000 kr.

Prøv at præsentere ham for det regnestykke og spørg hvor meget han havde tænkt sig at bruge på mad og drikke? Og så må i afklare om i kan leve med et forsamlingshus eller skære i gæstelisten.

Ps. ekstra gæster udover 50 skal der selvfølgelig også betales de 800 kr. for

0

Annonce ♥

Vi løste problemet ved at have en reception, efter vielsen, før middagen. Så har vi inviteret de nærmeste til reception+fest og de lidt mere "fjerne" kun til receptionen. På denne måde kunne vi få alle dem vi gerne ville med, og stadig holde budgettet.

Vores gæsteliste er også lidt blevet styret af at der kun er plads til 45-46 i restaurenten, så der måtte skæres lidt. Vi har efterfølgende inviteret flere med til festen da vi har fået nogle afbud.

0

Som Pernille Pjuske er inde på, synes jeg heller ikke, at det stemmer overens, at han gerne vil være sparsommelig, men samtidig have mere eller mindre alle I kender med (sådan synes jeg det lyder). Et eller andet sted må man vælge, eller også skal man virkelig have nogle benhårde prioriteter.

Men ja, hvis I bare er 50 personer kommer i nemt op på en 40-50.000 for mad og drikke, hvis I ikke selv vil holde det i en form for forsamlingshus eller andet sted, hvor man selv kan have mad og drikkevarer med. Hvis I også vil have spiritus den aften, og I holder det sådan et sted bliver det nemt MEGET dyrt, for de fleste kroer, hoteller osv. tager omkring 600 kroner for en flaske spiritus, hvilket jeg egentlig synes er helt vanvittigt, men der er vel en grund til det.

Vi vil også gerne være sparsommelige og stadig have en del af vores familier og venner med, så derfor har vi valgt selv sørge for meget af det. Vi regner med at hyre den restaurant, min kæreste og jeg spiste på, inden han friede, til at lave maden, og det bliver ca. 15.000 for mere end 60 personer (uden drikkevarer). Bare for at sætte et perspektiv på :)

0

Vi har kun 40 personer med til vores bryllup, mad for hele dagem kostede 850 kr.. Med vin og champange er vi omkring 1150 kr per person.. 46000 kr bare for mad og vin.

Ud over det skal vi jo betale for lokaler, kjole, sko, transport, kage, hår, make up, invitationer.. osv... for at gøre det kort er vi lige nu på omkring 180.000 kr for bryllupet (vi har nu ikke gået efter at spare) ;)

0

Hej :-)

Uha det lyder som en lidt træls situation at stå i...Men jeg tænker lidt om I har aftalt et budget for den store dag ?

Det er lidt nemmere, især når I har valgt feststedet og kender kuvertprisen :-)

Husk iøvrigt det er JERES dag og jeg kan sagtens godt forstå du ikke er interesseret i gæster som I ikke har noget nært tilhørsforhold til- der kunne det måske være en mulighed med en reception så ingen føler sig "snydt" :-)

Kh

0

Annonce ♥

Pyha.. Han skulle heldigvis lige selv tykke lidt over det, for her til aften har han også indrømmet at den er midlertidig og han skal se om han ikke kan tage nogen fra..

Nej vi har ikke lagt noget budget.. Synes det er svært, når vi ikke har lavet en opsparing præcis til det..

0

I står i et dilemma som rigtig mange brudepar står i (ink. mig selv) ønsker et stort bryllup med alle de personer i holder af/kender, vil gerne holde et flot (lidt fornemt måske) et af slagsene og samtidig ønsker i ikke at bruge så mange penge på det. Det hænger simpelthen ikke sammen, hvilket du jo allerede ved.

Man bliver enten nød til at skære ned i gæsterne eller holde det lidt mindre fornemt. Ellers bliver man nød til at betale hvad det koster. I bliver nød til at sættet jer ned og finde ud af hvilke af følgende 3 ting som er vigtigt for jer. 1) gæsterne, 2)Stedet eller 3 Økonomien

For mig er gæsterne det aller vigtigste, vil ligesom din kæreste gerne have gud og hver mand med. derimod er prisen det vigtigste for min fyr, da han synes det er fjollet at give så mange penge for en enkelt dag. Dvs. at vi bliver nød til at finde et billigt feststed m.m.

Kan godt følge din kæreste med at han ikke føler at han kan sorterer i sin gæsteliste, jeg har det på samme måde. Jeg nægter simpelthen at tage nogle fra så hellere spare på anden vis. Jeg er selv lidt chokeret over at min kæreste bare kan sorterer familiemedlemmer og venner fra (som han snakker langt oftere med end jeg gør med mine). Der er folk jo meget forskellige og vil ikke skuffe nogle. Ved at alle i min familie som er ret stor forventer at blive inviteret med og der vil komme kæmpe drama hvis nogle bliver sorteret fra. Synes dog ikke at han kan kræve at du sorterer i dine venner og familie hvis han ikke selv gør (Det ved jeg selvfølgelig ikke om han gør).

Men prøv at lave din gæsteliste uden at sorterer fra ligesom ham og prøv at udregne hvor meget det kommer til at koste med det antal personer. Hvis han gerne vil være sparsommelig må han kunne se at det ikke hænger sammen.

Som andre har forslået kunne i evt. holde en reception for alle ønskelige gæster og så sorterer i gæstelisten til festen om aftenen.

0

Jeg synes det er vigtigt at I sætter jer ned og snakker om hvilken slags bryllup I gerne vil have. Hvad lægger i vægt på? At det skal holdes et fint sted, eller at I gerne vil have mange med?

Vi valgte at tage dem med der betyder noget for os, så kun den nærmeste familie og vores venner. Vi havde ikke lyst til en dag, hvor vi ikke kender alle gæsterne.

0

Jeg synes måske du skal holde dig til at finde ud af hvem du vil have med fra din side, og så lade din kæreste om hvem han vil have med. Jeg har prøvet at påvirke min kæreste men han stod fast og prøvede at forklare mig sine årsager til sine valg. Vil ikke bestemme over ham og dominere ham, så derfor har vi selv bestemt hvem der skal med fra hver vores side.

0

Annonce ♥

Jeg synes måske du skal holde dig til at finde ud af hvem du vil have med fra din side, og så lade din kæreste om hvem han vil have med. Jeg har prøvet at påvirke min kæreste men han stod fast og prøvede at forklare mig sine årsager til sine valg. Vil ikke bestemme over ham og dominere ham, så derfor har vi selv bestemt hvem der skal med fra hver vores side.

Se her er jeg så SLEt ikke enig.. I indgår et ægteskab - bliver hinandens livspartnere - ergo - for fremtiden er jeres familie og venner fælles og for de fleste også økonomien. Det handler ikke om at dominere eller ikke dominere, det handler om at indgå et kompromis og være enige og det er grundlaget for et lykkeligt ægteskab.

Bare lige et godt råd fra en der skal holde bryllup på sin 10 års bryllupsdag, så jeg er ikke helt grøn ;)

0

Hvis jeg må komme med et godt råd til TS (trådstarter) så START med at forventningsafstemme. Det er vigtigt at I er enige om følgende:

* ØKONOMI - selvom I ikke har en opsparing, så er det nødvendigt at vide hvad I har lyst til og mulighed for at bruge på brylluppet.

* BRYLLUPSTYPE - I skal blive enige om hvilken type bryllup I ønsker, altså

- hyggeligt og afslappet

- det helt store formelle eventyr bryllup

- noget andet

* Gæster - her kommer antallet til at afhænge af de 2 ovenstående. Har I kun 50.000 til rådighed (som mig) og vælger eventyrbrylluppet - er der ikke råd til mere end måske 15 personer, hvorimod et hyggeligt afslappet bryllup i egen have kan give råd til måske 75 personer..

Når I har tænkt disse 3 ting ind, så bliver resten af planlægningen langt nemmere og ud fra det antal gæster I har råd til, kan I så tale om hvem det skal være :)

I de 11 år min mand og jeg har været sammen har vi holdt rigtig mange fester - min 20, 21, 25 og 30 års - hans 25 og 30 års - 2x barnedåb - studenterfest - stor indflytterfest og alt det løse, så nu er det nemt at blive enige om hvordan og hvorledes, for vi er jo nærmest eksperter :floejt::blush: men der er naturligvis en del mere at se til ved et bryllup :)

0

Hov hov, et hyggeligt afslappet bryllup kan også været bekosteligt ;) Jeg syntes vores var både hyggeligt og afslappet, og knap så formelt, og det kostede 110.000 for 34 gæster. Vi ville så både have de mennesker med som betyder noget for os, og kvalitet. Vi ville på ingen måde kunne holde det i et forsamlingshus, så ville jeg heller lade være.

I skal self. også blive enige om hvordan i vil gøre det - måske er budgettet et godt sted at starte. Hvor meget kan i nå at spare op/fremskaffe inden dagen. Og så derefter må i vel se på er de antallet eller kvaliteten i vægter mest - kan i få det hele, eller må de bekendte "nøjes" med reception, eller skal det være forsamlingshus..

Vores venner var 76 til brylluppet - alt for mange efter min smag. Buffet (ikke vildt god kvalitet), de nåede ikke at tale med alle, og gæsterne var meget opdelt. Men de ville gerne have ALLE med.

Vi var 32 (2 afbud på dagen) og vi kunne nå at tale med alle (det var så min mand, fordi jeg var dårlig), maden var hamme lække og god kvalitet, og gæsterne var blandede under dansen på kryds og tværs. Det var fedt! Men det kommer jo helt an på hvem man er, og hvad man er til :)

Som Dobbeltbrud skriver, forventningsafstemning :)

0

Se her er jeg så SLEt ikke enig.. I indgår et ægteskab - bliver hinandens livspartnere - ergo - for fremtiden er jeres familie og venner fælles og for de fleste også økonomien. Det handler ikke om at dominere eller ikke dominere, det handler om at indgå et kompromis og være enige og det er grundlaget for et lykkeligt ægteskab.

Bare lige et godt råd fra en der skal holde bryllup på sin 10 års bryllupsdag, så jeg er ikke helt grøn ;)

Helt enig. Ægteskabet er kompromisets kunst og I vil opleve mange tilsvarende situationer hvor I skal blive enige om løsninger som begge har det godt med. Lad dette være den første. Well der har nok tidligere været lignende ting som kræver enighed når det kommer til stykket.

Derudover så har du jo altid den mulighed at sige: Så må du jo også betale hvad det koster og vise ham et budget hvor de andre løse udgifter så som tøj, kjole, fotograf musik m.v. også indgår. Så kan det godt være han bliver mere "medgørlig" for det virker lidt selvmodsigende.

0

Annonce ♥

Hov hov, et hyggeligt afslappet bryllup kan også været bekosteligt ;) Jeg syntes vores var både hyggeligt og afslappet, og knap så formelt, og det kostede 110.000 for 34 gæster. Vi ville så både have de mennesker med som betyder noget for os, og kvalitet. Vi ville på ingen måde kunne holde det i et forsamlingshus, så ville jeg heller lade være.

I skal self. også blive enige om hvordan i vil gøre det - måske er budgettet et godt sted at starte. Hvor meget kan i nå at spare op/fremskaffe inden dagen. Og så derefter må i vel se på er de antallet eller kvaliteten i vægter mest - kan i få det hele, eller må de bekendte "nøjes" med reception, eller skal det være forsamlingshus..

Vores venner var 76 til brylluppet - alt for mange efter min smag. Buffet (ikke vildt god kvalitet), de nåede ikke at tale med alle, og gæsterne var meget opdelt. Men de ville gerne have ALLE med.

Vi var 32 (2 afbud på dagen) og vi kunne nå at tale med alle (det var så min mand, fordi jeg var dårlig), maden var hamme lække og god kvalitet, og gæsterne var blandede under dansen på kryds og tværs. Det var fedt! Men det kommer jo helt an på hvem man er, og hvad man er til :)

Som Dobbeltbrud skriver, forventningsafstemning :)

Ja selvfølgelig kan det være dyrt samtidig med hygge og casual stil :wink: Det var mere den afslappede stil i forhold til en masse små finesser som koster jeg var ude efter :wink::back2topic::tunge:

0

Afslappet stil, uformel stemning m.v. kan man få alle steder. Det handler udelukkende om selskabet. Nu ved jeg ikke hvad du mener med en masse små finesser men i virkelighedens verden har man jo større mulighed for at sætte sit eget præg på tingene, detaljer og finesser hvis man holder festen på et sted hvor man selv står for alt. Man har også mulighed for at sætte sig eget præg på tingene hvis det holdes på et feststed men det er stadigvæk andre der laver det for en og det er ikke altid at de rammer 100%.

0

Afslappet stil, uformel stemning m.v. kan man få alle steder. Det handler udelukkende om selskabet. Nu ved jeg ikke hvad du mener med en masse små finesser men i virkelighedens verden har man jo større mulighed for at sætte sit eget præg på tingene, detaljer og finesser hvis man holder festen på et sted hvor man selv står for alt. Man har også mulighed for at sætte sig eget præg på tingene hvis det holdes på et feststed men det er stadigvæk andre der laver det for en og det er ikke altid at de rammer 100%.

Det jeg mener er at det hurtigt løber op, hvis man laver/køber en masse ekstra små ting som kysseklokker, sæbebobler, og endda en masse DIY projekter, det er stedet at spare, hvis budgettet er stramt - de små unødvendige ting, som er smukke og hyggelige, men som hurtigt bliver en stor ekstra post :-)

0

Okey så er jeg med. Men det er jo det samme uanset om du holder festen det ene eller det andet sted. Jeg ved heller ikke om jeg vil sige at de er unødvendige. Det er detaljer som mange gæster nok ikke bemærker eller iværdsætter i et sådant omfang at det står mål med arbejdet/udgiften men... Det er lidt det samme som mange af de ting jeg selv går og roder med og diskuterer meget med kollegerne. Nogle små detaljer som det nok kun er os selv der bemærker men det giver en personlig tilfredsstillelse og den del er meget vigtig.

0

Annonce ♥

Okey så er jeg med. Men det er jo det samme uanset om du holder festen det ene eller det andet sted. Jeg ved heller ikke om jeg vil sige at de er unødvendige. Det er detaljer som mange gæster nok ikke bemærker eller iværdsætter i et sådant omfang at det står mål med arbejdet/udgiften men... Det er lidt det samme som mange af de ting jeg selv går og roder med og diskuterer meget med kollegerne. Nogle små detaljer som det nok kun er os selv der bemærker men det giver en personlig tilfredsstillelse og den del er meget vigtig.

Jamen jeg kunne ikke være mere enig og det er også derfor at jeg selv prioriterer det, men jeg ved af erfaring at mange af mine gæster ikke bemærker halvdelen af det, så hvis jeg var nødt til at spare noget væk, ville det blive alle de små ekstra ting - i bund og grund kan man jo sagtens holde festen uden kirkehæfter, sæbebobler og kysseklokke, men uden mad og drikke er det svært.. kan du følge mig?

0

Absolut. Nu aner jeg så ikke hvad disse små ting koster men min umiddelbare forestilling er at det ikke er de ting der vælter budgettet: Det er de store poster så som mad, lokaler m.v. Hvis du kan leve med og vil have det godt med at undvære alle disse små detaljer m.v. så er det da også bare at stryge det væk. Jeg ved bare fra mig selv at jeg krummer tæer når jeg ser billeder af andres opstillinger hvor der ligger kabler løst/rodet på gulvet, står transportkasser m.v. helt tilfældigt og jeg ville selv have det dårligt med at levere den slags og jeg ved positivt at jeg ikke er den eneste af de kolleger jeg taler med og dagligt omgås irl som har det sådan. Der er "bryllupsfolket/bridezillaerne ikke et hak anderledes end os andre.

0

Absolut. Nu aner jeg så ikke hvad disse små ting koster men min umiddelbare forestilling er at det ikke er de ting der vælter budgettet: Det er de store poster så som mad, lokaler m.v. Hvis du kan leve med og vil have det godt med at undvære alle disse små detaljer m.v. så er det da også bare at stryge det væk. Jeg ved bare fra mig selv at jeg krummer tæer når jeg ser billeder af andres opstillinger hvor der ligger kabler løst/rodet på gulvet, står transportkasser m.v. helt tilfældigt og jeg ville selv have det dårligt med at levere den slags og jeg ved positivt at jeg ikke er den eneste af de kolleger jeg taler med og dagligt omgås irl som har det sådan. Der er "bryllupsfolket/bridezillaerne ikke et hak anderledes end os andre.

Der er jo meget stor forskel på, både hvor mange af de små features man ønsker, hvad det koster og hvor meget man går op i det, men på et stramt budget kan de små detaljer godt vælte budgettet, hvis man ikke har begreb om at lave det billigt.. jeg vil tro at mine "detaljer" ville løbe op i 4-5000, hvis ikke jeg var så prisbevidst og havde mulighed for at spare en del steder og det er jo en stor post i et bryllupsbudget på måske 50.000.. det er derfor jeg skriver at det kan spares væk, hvis man ikke ønsker et dyrt bryllup :)

Jeg krummer selv tæer når jeg er til fest og tingene mangler den sidste finish, præcis som du gør når du ser kabler der flyder og JEG ville ikke spare detaljerne væk, men det kender jeg mange der ville, så når jeg bliver bedt om at komme med et bud på en billig løsning, så inkluderer den ikke de små hyggelige ting jeg sætter så stor pris på :floejt:

vores budget er på 50.000 og et hurtigt blik på mit overslag (som er lavet ud fra et fornuftigt overblik over billige priser) siger at de unødvendige detaljer løber op i 3104kr pt - det er da en betydelig post i et budget af den størrelse.. :lol:

0