JosephineL

SVIGERFAR altså

20 indlæg i dette emne

Jeg behøver ingen gode råd :-) jeg skal bare lige lukke damp ud. Jeg har lettere socialt handicappet svigerfar. Det viser sig i mange sammenhænge og nu også til vores bryllup.

Vi har valgt at invitere dem vi gerne vil se til vores bryllup. Og dem der var råd og plads til. Som vel de fleste andre. Vi fravalgte at invitere af "pligt". Det vil bl.a. sige at rigtig mange af mine venner er inviterede men ikke mine kusiner og fætre (ser dem aldrig eller sjældent). H2bs fætre og kusine var inviterede men ingen af dem kommer. Svigerfar mente så at hans sambos datter og hendes mand skulle inviteres med. Dem ser vi meget sjældent og udelukkende når vi er på besøg hos svigerfar. Men h2b har engang for 15 år siden været med til deres bryllup (der kom så pligtinvitationen indover). Han tilbød så at betale deres kuverter. Det var ok med os, de er sådan set meget søde men ikke nogen der ellers siger os en hel masse og ingen af os havde på noget tidspunkt haft dem i tankerne til gæstelisten. Skulle vi selv betale deres deltagelse havde vi (læs jeg, h2b er lidt konfliktsky) sagt nej men der går ingen skår af os fordi de deltager og svigerfar betaler. Der er plads til dem selvom jeg kan se der måske bliver et problem med bordplanen. Men den tid den eventuelle sorg.

Nu kommer svigerfar så og siger at de gerne vil med alle 4. Svigerfars kæreste er syg og det er lidt uvist om hun kommer med til september. Fair nok, vi vil gerne holde en plads til hende og så kan de finde ud af når tiden kommer hvordan hun har det. Men humlen er at det ekstra inviterede par og svigerfar så spørger om ikke deres datter på 6 kan overtage kærestens plads hvis nu kæresten ikke kommer. Og så siger jeg sgu nej. Jeg synes i forvejen det er liiiiiidt spøjst at få inviteret et par med som ingen af os havde tænkt det fjerneste på som gæster. Jeg ville faktisk langt hellere have inviteret de af mine kusiner som jeg i hvert fald som mindre så noget til. Nu vil de her mennesker også, måske, have et barn til med. Der er børn med til festen, vores er 7, og dem med mindre børn som vi har et forhold til/kender rigtig godt, er inviterede med børn. Men der er også masser der er inviterede uden børn. Jeg kan godt mærke på h2b at han synes det er svært at sige til sin far. Jeg synes bare at svigerfar strækker den lige lidt for langt nu.

Puh, det hjalp at skrive det ned :-) Tak til dem der læste med så langt

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg ville nok have sagt fra allerede da han ville invitere første gang. Det JERES fest og uanset om han vil betale de ekstra kuverter, så er det en meget personlig dag, som man gerne kun vil dele med dem man SELV har valgt. Sig fra, for ellers overtager han styringen ved mange andre ting også. Min mening..........

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hold da op, han bliver værre og værre. Skrev en, synes jeg selv, pæn mail til ham i dag hvor jeg skrev: at selvfølgelig holdt vi en plads til hans sambo/kæreste, at vi gerne ville vide det når de fandt ud af om hun kom eller ikke. Og at hendes barnebarn IL ikke var inviteret. Der er godt nok børn inviteret med skrev jeg, men det er 3 børn udover vores egne hvor vi (og vores egne børn) kender dem rigtig godt og har et nært forhold til dem. Der er også en del inviterede uden børn, og kærestens barnebarn var altså ikke inviteret.

Svaret var at han mente at han havde fået ja og derfor havde meddelt forældrene at de godt kunne tage pigen med. At hun skulle med fordi hans egen kæreste nok ikke kom (meget sandsynligt, hun lider af en meget diffus sygdom og går ingen steder og har ikke gjort det i over et halvt år) og han derfor skulle have IL som borddame (hun er 6!). (Vi har så tænkt at placere alle børnene ved et børnebord så det ville heller ikke være aktuelt selvom hun så skulle med). Der er tre børn ialt i den familie, hun er den mindste. Den ene af hendes brødre skal til en dansekonkurrence, den anden til noget klavernoget hvor farmoderen skal med. Hvorfor farmoderen så ikke kan tage pigen med også fatter jeg ikke helt. Nåja, og så orkede han ikke at rejse derover alene.

Jeg svarede så tilbage at jeg beklagede men at IL altså ikke stod på invitationen og ikke var inviteret.

Svaret tilbage er at han beklager men han orker ikke at rejse derover alene men at vi nok skal få en gave senere.

Har skrevet et pænt og afvisende svar, hvor jeg også skriver at det er tarveligt at forsøge med den slags afpresning og at han allerede nu har ødelagt noget af glæden over brylluppet samt at vi på hans opfordring allerede har tilføjet to til gæstelisten til VORES bryllup. At vi stadig håber meget at se ham, hans kæreste og hendes datter/svigersøn (som i øvrigt lige i retorikken er ophøjet til h2bs papsøster, altså rent teknisk er hun det måske men de har aldrig boet sammen og h2b var langt oppe i 20erne da de to flyttede sammen og de dermed blev "papsøskende". Begrebet er aldrig nogensinde blevet nævnt før). Og at vi ikke forventer gaver fra folk der ikke er med til festen. Men jeg venter med at sende. Det er trods alt ikke min far (han ville ALDRIG opføre sig sådan). H2b er desværre ret konfliktsky. Jeg er så vred over det svigerfar her forsøger at gøre. Vælger han ikke at komme til sin eneste søns bryllup fordi et barn ikke må komme med, på den lamme undskyldning at pigen på 6 ikke kan passes andetsteds og ikke må komme med så er det i mine øjne hans (fra)valg. Men det er jo ikke min far så er nok lige nødt til at vende den med h2b. Og den bliver svær for han vil helst bare give efter hvis jeg kender ham ret.

Så nu fik jeg lidt luft ved at skrive svaret - kan godt vente lidt med at sende det. Og så ved at ventilere herinde. Tak for I læste så langt, igen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på at du vil høre det, men jeg prøver alligevel..

Hans opførsel, med at presse gæster ned over hovedet på jer = ikke i orden

men ligeledes mener jeg faktisk ikke du har opført dig pænt.., men jeg kan også godt se at du ikke gør det med vilje..

Prøv at vende den om og se på det hele med svigerfars briller:

Svigerfar får en kæreste. Hun har børn og de elsker hinanden, så selvom hans søn er voksen, ønsker han at deres børn har kontakt til hinanden. H2B er konfliktsky (det er min egen også, så jeg ved efterhånden hvordan det fungerer inde i den slags hoveder :wink: ) - kunne der måske være en lille bitte mulighed for at han allerinderst inde ønsker at have dem med, men ikke tør sige det til dig..?? Måske ved svigerfar at det vil betyde meget for papsøsteren at blive inviteret med og derfor har han spurgt og idet han har vurderet at de var sorteret fra for at spare penge, har han tilbudt at betale. Ydermere står han i et dilemma som "morfar" til en lille pige, han har 2 pladser til et bryllup og ved ikke om den ene kommer i brug, så både for at afklare for jer hvor mange de kommer, samt for ikke at tage afsted alene OG samtidig er han en god morfar

ALTSÅ i svigerfars øjne KAN det hele se ud som jeg her beskriver - han tror at han kan hjælpe alle og få det hele til at gå op - og han kan jo i øvrigt ikke vide at der er et børnebord..

Jeg skriver det ikke for at være på tværs, men HVIS nu jeg har bare en SMULE ret, så kunne du og svigerfar måske mødes på midten :loveboard:

Held og lykke med det :loveflag:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jeg så slet ikke enig i ud fra det vi kan læse her. Svigerfaderen har fået en håndsrækning ved at de har accepteret at samboens datter og svigersøn skulle med til festen. Step 2 er så at de ønsker at datteren også skal med selvom der er mange gæster som er inviteret uden børn. Step3 er at svigerfaderen ønsker at have datteren på de 6 år som borddame på trods af at alle de øvrige børn sidder ved samme bord (hvad der er meget god ide i). Jeg vil sige at Josephine og co. allerede ved de har gjort indtil nu er gået meget langt over den midte som du mener de skal mødes på.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er jeg så slet ikke enig i ud fra det vi kan læse her. Svigerfaderen har fået en håndsrækning ved at de har accepteret at samboens datter og svigersøn skulle med til festen. Step 2 er så at de ønsker at datteren også skal med selvom der er mange gæster som er inviteret uden børn. Step3 er at svigerfaderen ønsker at have datteren på de 6 år som borddame på trods af at alle de øvrige børn sidder ved samme bord (hvad der er meget god ide i). Jeg vil sige at Josephine og co. allerede ved de har gjort indtil nu er gået meget langt over den midte som du mener de skal mødes på.

Men som jeg skriver er det bare ikke sikkert han ser det på den måde og sommetider er den bedste konfliktløsning at prøve at se verden med sin modparts briller :) Hvad man så vælger at gøre, efter at man har set sagen i et andet lys, det kan måske blive samme resultat, men her tænker jeg mere langsigtet at det vil være rart hvis man forstår hinanden i fremtiden, for at undgå fremtidige konflikter :)

Personligt ville jeg i denne situation forsøge at tale med svigerfar og spørge ham om hvordan han tænker og føler, samt fortælle hvad jeg selv tænker og føler og dernæst forklare at da det er mit bryllup, så bliver det som jeg ønsker, men at jeg anerkender at han har tænkt det på en anden måde :loveboard:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på at du vil høre det, men jeg prøver alligevel..

Hans opførsel, med at presse gæster ned over hovedet på jer = ikke i orden

men ligeledes mener jeg faktisk ikke du har opført dig pænt.., men jeg kan også godt se at du ikke gør det med vilje..

Prøv at vende den om og se på det hele med svigerfars briller:

Svigerfar får en kæreste. Hun har børn og de elsker hinanden, så selvom hans søn er voksen, ønsker han at deres børn har kontakt til hinanden. H2B er konfliktsky (det er min egen også, så jeg ved efterhånden hvordan det fungerer inde i den slags hoveder :wink: ) - kunne der måske være en lille bitte mulighed for at han allerinderst inde ønsker at have dem med, men ikke tør sige det til dig..?? Måske ved svigerfar at det vil betyde meget for papsøsteren at blive inviteret med og derfor har han spurgt og idet han har vurderet at de var sorteret fra for at spare penge, har han tilbudt at betale. Ydermere står han i et dilemma som "morfar" til en lille pige, han har 2 pladser til et bryllup og ved ikke om den ene kommer i brug, så både for at afklare for jer hvor mange de kommer, samt for ikke at tage afsted alene OG samtidig er han en god morfar

ALTSÅ i svigerfars øjne KAN det hele se ud som jeg her beskriver - han tror at han kan hjælpe alle og få det hele til at gå op - og han kan jo i øvrigt ikke vide at der er et børnebord..

Jeg skriver det ikke for at være på tværs, men HVIS nu jeg har bare en SMULE ret, så kunne du og svigerfar måske mødes på midten :loveboard:

Held og lykke med det :loveflag:

Det er helt fint at få en anden vinkel på det, så tak for det :-) . Jeg vil tilføje at h2b og kærestens datter altså ikke er vokset op sammen. Lang historie men h2b så ikke sin far ret meget som barn og de har ikke haft verdens bedste forhold. Det er noget bedre nu dog. Men det der med at hun skulle være hans papsøster - det er langt langt ude.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og til jer andre, tak for jeres støtte. Vi har haft et større opgør med svigerfar. Han er ude af stand til at forstå at han ikke kan få dette igennem. Han forsøgte igen med truslen om at så orkede han ikke at tage helt til Bornholm (det skal nævnes at såfremt h2b havde været sjælden sommefugl i en fjern bjergegn på New Guinea eller i Vladivostok, så havde han allerede bestilt billetten, sådanne steder rejser han hen 3-5 gange årligt). Han blev så helt ulykkelig over at opleve at få at vide at vi ønskede at se ham, hans kæreste og hendes datter+svigersøn til brylluppet men ikke flere derfra. Og at det var hans og deres valg eller fravalg om de kom. Jeg har selv kontaktet parret og forsøgt at forklare dem situationen så nu venter vi på hvad de melder tilbage. I mine øjne har de haft adskillige måneder til at finde pasning, og jeg kan måske heller ikke helt se at farmoderen ikke kan passe to børn.

Det irriterende og ulykkelige er jo at denne situation ikke rigtig har nogen vindere. Jeg vidste lige fra starten på denne palaver at det ville ødelægge noget for os alle. Vi sidder allesammen med en dårlig smag i munden nu. Vores bryllupsplanlægning er lidt ridset, h2b og hans far har haft et skænderi. Og lige meget hvad kan det ikke laves om. Personligt ville jeg dog have det værre hvis vi, igen, havde givet efter og efterkommet hans ønsker. Sådan ender det alt for tit.

Redigeret af JosephineL
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er jeg så slet ikke enig i ud fra det vi kan læse her. Svigerfaderen har fået en håndsrækning ved at de har accepteret at samboens datter og svigersøn skulle med til festen. Step 2 er så at de ønsker at datteren også skal med selvom der er mange gæster som er inviteret uden børn. Step3 er at svigerfaderen ønsker at have datteren på de 6 år som borddame på trods af at alle de øvrige børn sidder ved samme bord (hvad der er meget god ide i). Jeg vil sige at Josephine og co. allerede ved de har gjort indtil nu er gået meget langt over den midte som du mener de skal mødes på.

Men som jeg skriver er det bare ikke sikkert han ser det på den måde og sommetider er den bedste konfliktløsning at prøve at se verden med sin modparts briller :) Hvad man så vælger at gøre, efter at man har set sagen i et andet lys, det kan måske blive samme resultat, men her tænker jeg mere langsigtet at det vil være rart hvis man forstår hinanden i fremtiden, for at undgå fremtidige konflikter :)

Personligt ville jeg i denne situation forsøge at tale med svigerfar og spørge ham om hvordan han tænker og føler, samt fortælle hvad jeg selv tænker og føler og dernæst forklare at da det er mit bryllup, så bliver det som jeg ønsker, men at jeg anerkender at han har tænkt det på en anden måde :loveboard:

Du har en rigtig god pointe. Problemet her er at modparten ikke lytter på nogen måde. Den gode og konstruktive tilgang her er umulig fordi svigerfar ikke lytter til hvad man siger. Han har kaldt os for barnagtige i denne her sag, insisterer på at vi BURDE, fra starten, have inviteret hele familien med. Vi har hele tiden fortalt at vi har valgt vores gæster udfra dem vi rigtig gerne ville have med til lave en god fest for os og hinanden. H2bs fætre er inviteret med, men ikke svigerfars søster (de ser ikke hinanden, andet familieproblem), mine kusiner og fætre er ikke inviteret med men en hel del fælles venner og nogle af vores "egne" venner, altså hver for sig. Min nye svigerinde fra i lørdags kommer uden sine børn, må så indrømme at de fik budet men selv valgte ikke at have dem med. En dialog kræver at begge sider lytter. Jeg synes også at svigerfar overser at når han inviteres med til fødselsdage, middage, får en fødselsdagsgave, kæresten får blomster på sin fødselsdag m.m. så er det sådan set mig der ordner det. Så at blive kaldt fornærmende og det der er værre fordi han ikke kan invitere gæster til vores bryllup, det synes jeg ikke om.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Og til jer andre, tak for jeres støtte. Vi har haft et større opgør med svigerfar. Han er ude af stand til at forstå at han ikke kan få dette igennem. Han forsøgte igen med truslen om at så orkede han ikke at tage helt til Bornholm (det skal nævnes at såfremt h2b havde været sjælden sommefugl i en fjern bjergegn på New Guinea eller i Vladivostok, så havde han allerede bestilt billetten, sådanne steder rejser han hen 3-5 gange årligt). Han blev så helt ulykkelig over at opleve at få at vide at vi ønskede at se ham, hans kæreste og hendes datter+svigersøn til brylluppet men ikke flere derfra. Og at det var hans og deres valg eller fravalg om de kom. Jeg har selv kontaktet parret og forsøgt at forklare dem situationen så nu venter vi på hvad de melder tilbage. I mine øjne har de haft adskillige måneder til at finde pasning, og jeg kan måske heller ikke helt se at farmoderen ikke kan passe to børn.

Det irriterende og ulykkelige er jo at denne situation ikke rigtig har nogen vindere. Jeg vidste lige fra starten på denne palaver at det ville ødelægge noget for os alle. Vi sidder allesammen med en dårlig smag i munden nu. Vores bryllupsplanlægning er lidt ridset, h2b og hans far har haft et skænderi. Og lige meget hvad kan det ikke laves om. Personligt ville jeg dog have det værre hvis vi, igen, havde givet efter og efterkommet hans ønsker. Sådan ender det alt for tit.

Jeg er rigtig ked af at høre at det har udviklet sig så grelt - pointen med at han kan rejse rundt efter sommerfugle gør at jeg mister respekten fuldstændig for din svigerfar.. KRAM

Det er jeg så slet ikke enig i ud fra det vi kan læse her. Svigerfaderen har fået en håndsrækning ved at de har accepteret at samboens datter og svigersøn skulle med til festen. Step 2 er så at de ønsker at datteren også skal med selvom der er mange gæster som er inviteret uden børn. Step3 er at svigerfaderen ønsker at have datteren på de 6 år som borddame på trods af at alle de øvrige børn sidder ved samme bord (hvad der er meget god ide i). Jeg vil sige at Josephine og co. allerede ved de har gjort indtil nu er gået meget langt over den midte som du mener de skal mødes på.

Men som jeg skriver er det bare ikke sikkert han ser det på den måde og sommetider er den bedste konfliktløsning at prøve at se verden med sin modparts briller :) Hvad man så vælger at gøre, efter at man har set sagen i et andet lys, det kan måske blive samme resultat, men her tænker jeg mere langsigtet at det vil være rart hvis man forstår hinanden i fremtiden, for at undgå fremtidige konflikter :)

Personligt ville jeg i denne situation forsøge at tale med svigerfar og spørge ham om hvordan han tænker og føler, samt fortælle hvad jeg selv tænker og føler og dernæst forklare at da det er mit bryllup, så bliver det som jeg ønsker, men at jeg anerkender at han har tænkt det på en anden måde :loveboard:

Du har en rigtig god pointe. Problemet her er at modparten ikke lytter på nogen måde. Den gode og konstruktive tilgang her er umulig fordi svigerfar ikke lytter til hvad man siger. Han har kaldt os for barnagtige i denne her sag, insisterer på at vi BURDE, fra starten, have inviteret hele familien med. Vi har hele tiden fortalt at vi har valgt vores gæster udfra dem vi rigtig gerne ville have med til lave en god fest for os og hinanden. H2bs fætre er inviteret med, men ikke svigerfars søster (de ser ikke hinanden, andet familieproblem), mine kusiner og fætre er ikke inviteret med men en hel del fælles venner og nogle af vores "egne" venner, altså hver for sig. Min nye svigerinde fra i lørdags kommer uden sine børn, må så indrømme at de fik budet men selv valgte ikke at have dem med. En dialog kræver at begge sider lytter. Jeg synes også at svigerfar overser at når han inviteres med til fødselsdage, middage, får en fødselsdagsgave, kæresten får blomster på sin fødselsdag m.m. så er det sådan set mig der ordner det. Så at blive kaldt fornærmende og det der er værre fordi han ikke kan invitere gæster til vores bryllup, det synes jeg ikke om.

Jeg kan godt se at han ikke lyder til at ville samarbejde, du får lige en krammer herfra - og så husk at når han ikke kan opføre sig ordentligt, så vil det faktisk være bedre hvis han ikke dukker op, for hvem ved hvad han ville kunne finde på ved festen så..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kære Josephine

Eh... Jeg synes du er blevet rodet ind i noget unødvendigt bøvl som i virkeligheden slet ikke er dit bord!! Øv øv at din svigerfar er så respektløs og at din mand ikke tager konflikten for dig. Jeg kan godt forstå, hvordan du er fyldt op af det og det er godt nok træls! Tænk sig at din svigerfar kunne finde på at forvente at bestemme over først gæstelisten og dernæst bordplanen!!! Det er da meget grænseoverskridende.

Hvordan har du det nu?

Vil du helst undvære at de kommer eller? Og hvordan har din mand det?

Hvis nu den 6 årige pige kommer med - så ville I vel sætte hende ved børnebordet ikk? Bare som en lille markering af hvem der bestemmer..

Ej altså... Du får lige et cyberkram ❤

Ps.. Har du en planlægningstråd ?

Kh dorte

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Næ har ingen planlægningstråd, kan ikke helt tage mig sammen til at lave en. Nu er det jo næsten for sent...

Jeg har det ok med svigerfar. Det omtalte par kommer ikke da de ikke kan finde pasning (noget med, som jeg har forstået det, at farmor ikke må passe pigen da hun er for "blød" overfor hende). Og så har de jo i mine øjne selv valgt. Det er groft sagt helt fint de ikke kommer for oprindeligt var de ikke på gæstelisten. Og jeg har aldrig haft behov for at dele min dag med dem. De var inviteret med af hensyn til svigerfar.

Min mand er jo trådt i karakter over for sin far. Svigerfar har sagt han kommer ligemeget hvad. Det var så godt nok før parret meldte fra. Det er synd for min mand hvis han ikke kommer. Men skal jeg være helt ærlig kunne han også godt blive væk for min skyld. Jeg er meget træt af hans opførsel generelt og alt det her er bare prikken over i'et. Men som sagt, min mand vil være ked af at undvære sin far den dag, trods hans fars store svigt gennem hans barndom. Så for hans skyld håber jeg han tager sig sammen og dukker op.

Ellers kan jeg mærke at lige nu har jeg det ok med det. Håber ikke der bliver mere ballade dog. Men har det helt fint med at svigerfar denne gang har fået en meget klar besked. Og nok endnu bedre med at jeg synes vi har opført os ganske rimeligt - vi er kommet ham i møde men har ikke ladet os presse udover hvad vi selv ville være med til.

Redigeret af JosephineL
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh altså... det er godt at høre at det trods alt er endt som I kunne tænke jer i starten. Men at I lige skulle igennem en konflikt sætter jo lige en torn i siden.. FEDT at din mand er trådt i karakter. Det har hans far sikkert trængt til i mange år! Hmpf!

Nå men jeg håbede jo altså at du havde en tråd :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer