Lonejen

Traditioner med dress code

14 posts in this topic

Hejsa

Som overskriften lyder, så er jeg på herrens mark vedr. Dress code til bryllup. Her tænker jeg på forventninger til gæster med tøj. Vi har ved invitationer haft det oppe og vende i forhold om man kan bestemme hvad folk skal bære eller ikke må bære ved et bryllup. Vi er egentligt meget large og vil ikke holde en almindelig bryllup på mange andre område, men påklædning fylder meget, især for mig.

Sagens kerne er fra starten at ved invitation har skrevet denne sjove remse: Dresscode: kom som dig selv, i dit pæneste tøj, ingen huller i tøjet, og fine sko. I den størrelse der passer dig. Og husk nu at dine fødder vokser et nummer når du danser meget :-)

Med dette tænkte vi at folk nok ikke kom i cowboy bukser eller en lædervest, som er min onkels foretrukket festtøj.... Men min søster har en kæreste som ikke kunne finde på at møde op i habit, og skjorte, da han ikke føler sig tilpas i det, men kan man forlange at han skal det? Jeg har egentlig været lidt ambivalent og sagt til min søster at han selv må bestemme, men at jeg tror at mange af gæster vil komme i jakkesæt... Først og fremmest tænker jeg at det er jo kun en dag, og det må være mere mærkelig at være en af de eneste, der har cowboy bukser på, når alle andre har habit på... Næste problemer dukker så op i weekenden til min polterabend. Min søster siger til min veninde at hun skal have sort kjole på, hvortil min veninder siger at det må man vist ikke have på til et bryllup. Min søster kontakter mig, og spørger til hvordan jeg har det med det, og tænker først at det bestemmer hun selv, men tænker så at jeg er måske lidt overtroisk hvad det angår, så ombestemmer mig, og min søster bliver mere eller mindre syg på mig, og siger at det kan man ikke læse ud af vores dress code beskrivelse, men det er vel en del af skik ved et bryllup ligesom at man hellere ikke bære en hvid kjole. Jeg sagde at det er vel bare en uskreven regel, som man overholder? Eller er jeg helt på det gale spor. Hjælp!!!

0

Annonce ♥

Der vil som regel altid være nogle i et selskab - 1-2 stykker - som man ikke kan få i en habit og som mere er til cowboybukser m.v. Om man vil tvinge en dresscode ned over dem eller bare acceptere det er jo et individuelt valg. Der skal i hvert fald ikke herske tvivl om at de ikke synes det er underligt. Hvad kjoler angår så er jeg ikke den rette til at sige om du er vildspor men jeg ser da ofte kvinder der har sorte kjoler på (ligesom at mange mænd kommer i sort eller mørkt jakkesæt) til bryllupsfesterne. Formentlig ikke fordi det er sort men fordi det er stilet. Jeg bruger typisk også selv sorte skjorter til bryllupsfester m.v. fordi det er mere neutralt og fordi jeg har det godt med det.

0

Jeg var til min ene brors bryllup i weekenden. Der var mange mennesker i festligt tøj. Der var masser af mænd i sort.... Og mindst en kvinde i sort kjole. Hun så forrygende ud og ikke spor sørgelig eller hvorfor det nu er man (som kvinde) ikke må have sort på til et bryllup. Jeg har godt hørt om at man ikke må bære sort men ville ikke skænke det en tanke hvis der kom kvinder i sort til vores bryllup. Jeg tænkte heller ikke på det i weekenden, kun nu hvor du nævner at det må man ikke. Jeg ville måske synes det var mærkeligt hvis ALLE kvinder kom i sort begravelsestøj men ellers, who cares.

Der var også en mand, eller faktisk to nu jeg tænker over det, i cowboybukser. Pæne, rene cowboybukser. Det har jeg egt. heller ikke tænkt over om var ok før nu hvor du skriver om det. Jeg tror ikke de to følte sig ved siden af på nogen måde. Den ene havde en pæn jakke på, den anden bare en pæn skjorte. Der var ingen i lædervest dog :wink: .

Vi har skrevet noget lignende som jer i vores indbydelser, "dit/jeres pæneste festligste tøj og dit største smil", og overladt til vores gæster selv at tolke det. Joggingtøj, udtrådte kondisko og lignende kunne jeg måske finde på at kommentere. Men hvis folk føler sig utilpas i en habil skal de ikke tage den på for min skyld. Ja, det er vores dag men vores dag bliver kun god hvis vores gæster er med til at gøre den god. Derfor betyder det rigtig meget for mig at de føler sig godt tilpas. Vi skaber rammerne, gæsterne skaber festen.

Min brors bryllup var et brag af en fest, med den smukkeste brud og min flotte bror (i uniform :-) efter ønske fra bruden), smuk gammel svensk kirke, flotte lokaler i Arbejdermuseet, fantastisk band, sjove rørende taler og strålende gæster der dansede løs. Jeg har spurgt min bror om han vil tage uniformen på igen til september :-) for han skal være toastmaster. Min anden bror må hjertens gerne komme i cowboybukser igen hvis han vil det for han havde også en dejlig aften i dem.

0

hvis man som gæst er i tvivl synes jeg det er godt at spørge - som hun jo så har gjort, og så må man altså respektere svaret. Jeg ved ikke om der er en uskreven regel om sort til kvindlige gæster, men selv ville jeg ikke have noget imod det, hvis kjolen bare ikke var helt sort - fx med farvet sash. Det er dog mere fordi jeg synes let en sort kjole kan signalere noget andet end bryllupsgæst. Dog synes jeg ikke med jeres formulering om dresscode at i kan være mugne hvis jeres gæster ikke går ud og finder nyt tøj til lejligheden, men tager det der hænger i skabet - om det så er den sorte kjole, og de pæneste cowboybukser. Er det vigtigste alligevel ikke at de kommer?

0

Annonce ♥

Der må til gengæld helst kun være een i hvid kjole .... På den anden side, jeg ville nok ikke lave kæmpe ballade over det men hvis nogen spurgte mig før brylluppet så ville jeg frabede mig en hvid kjole. OG jeg ville kommentere det til brylluppet.

Men hvide cowboybukser og egt. også hvid lædervest - det ville være ok

Edited by JosephineL
0

Jeg synes også det er en uskreven regel/tradition at man ikke kommer i sort eller hvid. Med det menes jo HELT SORT eller HELT HVID.

At nogen dukker op i cowboybukser ville jeg ikke bekymre mig om... Det kan da også se pænt ud. Det vigtigste er vel at gæsterne kommer og bidrager med godt humør ( og stoooore gaver :)

0

De 1-2 klassiske cowboybukse-gæster som jeg tænker på i ovenstående er dem som kommer i cowboybukser, hvide gummisko m.v. Dem der kommer i pænere cowboybukser og jakke bemærker jeg ikke for de falder ikke så meget udenfor. Normalt er jeg ikke sippet men husker tydeligt sidste år hvor jeg skulle på til et bryllup efter middagen og først kunne sætte op lige inden. Det første der møder mig da jeg kommer ind igennem feststedets hoveddør er en gæst som ligger med "pladerne" oppe i sofaen. Jeg valgte så ikke at sige noget men tænkte mit. :td: Men som det ganske rigtigt bliver sagt er tøjet jo kun en ting. Ved en anden lejlighed oppe på Sonnerupgaard hvor jeg også først skulle på efter middagen i et andet lokale stod der en meget velklædt mand udenfor mens jeg læssede af. Han stod der så også da jeg hev det sidste ind og jeg spørger ham så om han ikke skulle ind. Nej det var kedeligt og langtrukkent. Øh.. Så havde de fleste vel i stedet foretrukket ham der nok kom i cowboy-bukser men som deltog i og var en del af selve festen. :lol:

Set som helhed og helt overordnet syntes jeg generelt folk er gode til at klæde sig efter forholdene/rammerne og - mest væsentligt for mig at se - at være en del af festen og det at fejre og feste med brudeparret.

0

Jeg ved med 100 procent sikkerhed at hvis vi forlangte at vores gæster skulle komme i habit og lang kjole, så var der nogen af gæsterne som ville melde fra og det ville jeg være ked af... Som nogen af de andre siger, så ville jeg heller ikke bide mærke i hvis der kom gæster i cowboybukser/jeans og om der kom en dame i sort kjole...

0

Annonce ♥

Hejsa

Som overskriften lyder, så er jeg på herrens mark vedr. Dress code til bryllup. Her tænker jeg på forventninger til gæster med tøj. Vi har ved invitationer haft det oppe og vende i forhold om man kan bestemme hvad folk skal bære eller ikke må bære ved et bryllup. Vi er egentligt meget large og vil ikke holde en almindelig bryllup på mange andre område, men påklædning fylder meget, især for mig.

Sagens kerne er fra starten at ved invitation har skrevet denne sjove remse: Dresscode: kom som dig selv, i dit pæneste tøj, ingen huller i tøjet, og fine sko. I den størrelse der passer dig. Og husk nu at dine fødder vokser et nummer når du danser meget :-)

Med dette tænkte vi at folk nok ikke kom i cowboy bukser eller en lædervest, som er min onkels foretrukket festtøj.... Men min søster har en kæreste som ikke kunne finde på at møde op i habit, og skjorte, da han ikke føler sig tilpas i det, men kan man forlange at han skal det? Jeg har egentlig været lidt ambivalent og sagt til min søster at han selv må bestemme, men at jeg tror at mange af gæster vil komme i jakkesæt... Først og fremmest tænker jeg at det er jo kun en dag, og det må være mere mærkelig at være en af de eneste, der har cowboy bukser på, når alle andre har habit på... Næste problemer dukker så op i weekenden til min polterabend. Min søster siger til min veninde at hun skal have sort kjole på, hvortil min veninder siger at det må man vist ikke have på til et bryllup. Min søster kontakter mig, og spørger til hvordan jeg har det med det, og tænker først at det bestemmer hun selv, men tænker så at jeg er måske lidt overtroisk hvad det angår, så ombestemmer mig, og min søster bliver mere eller mindre syg på mig, og siger at det kan man ikke læse ud af vores dress code beskrivelse, men det er vel en del af skik ved et bryllup ligesom at man hellere ikke bære en hvid kjole. Jeg sagde at det er vel bare en uskreven regel, som man overholder? Eller er jeg helt på det gale spor. Hjælp!!!

Jeg forstår dig godt! Jeg har en veninde som har spurgt om hun må komme i sort kjole og mit svar til hende var at jeg ville ikke gøre det til et bryllup, men at det var op til hende selv :)

Men i sidste ende så vil jeg sige som de andre så er det vel vigtigst at gæsterne komme og at man har en super fest :)

Fandt lige det her om dress code til bryllup

0

Vi har ikke skrevet dresscode i vores invitationer. Men både min og min kæreste familie er ret gode til det med jakkesæt og lange kjoler til bryllupper (han har en meget stor familie, så vi har været til rigtig mange fester!)
De fleste ved, at min kæreste har valgt at blive gift i smoking, med smoking skjorte og butterfly. Vi forlanger langt fra, at vores gæster skal til at købe/leje smoking, men de er velkomne til at tage den på, hvis de har en (som jeg ved at flere at de ældre gæster har).

Men min kæreste har faktisk tænkt sig, at han lige ville smide en lille bemærkning ang. påklædning til et par venner. Tror ikke at de ligefrem ville tage cowboybukser på. Men bare et lille vink om, at det er jakkesæt -påklædning de skal tænke på.
Ville selv blive dybt skuffet, hvis nogle af vores gæster tropper op i cowboybukser! Jeg syntes, at man som gæst skal vurderer hvilken slags bryllup der er lagt op til. Og jeg har sagt flere gange til familie og venner, at "I er jo altid så gode til at komme i de flotte kjoler, og at de med glæde må genbruge kjoler fra sidste år" (Vi var til 2 familiebryllupper i 2012). Så håber at de har forstået budskabet :-)

Jeg har det sådan med farverne til et bryllup; med hvid er total NO GO (kun bruden), med sort syntes jeg man skal spørge bruden ad. Man kan jo evt. friske den op med et farverigt sjal eller lign. Men hvis bruden siger nej, så er det et ned.

0

Jeg synes ikke at du kan forlange at han skal tage en habit/jakkesæt på, når der i invitationen står "kom som dig selv, i dit fineste tøj". Her ligger jeg vægt på kom som dig selv, det er jo ud fra det man vurderer hvad fint er. Og hvis han føler sig utilpas i habit/jakkesæt, så er det jo fordi han så ikke er der som sig selv.

Ang. sorte og hvide kjoler, så synes jeg det er helt fint. En helt sort kjole er okay med mig, en helt hvid, nej, men jeg forsøgte at få min mor til at købe en hvid 60'er kjole med røde roser fordi den klædte hende fantastisk. En sådan ville være okay for mig.

0

Synes der er mange der tænker over dresscoden og ved ikke om det er mig, der er underlig eller hvad, men jeg er fuldstændig ligeglad med hvad folk kommer i - shorts, cowboybukser, lædervest eller andet, det er ikke det jeg bruger flest tanker på. Det eneste jeg ville synes bare mærkelig var, hvis en anden kvinde (eller mand hehe) kom i en brudekjole, det ville jeg nok synes var at trække den lidt. Men altså om folk har sorte kjoler på eller cowboybukser, det synes jeg er op til dem. De skal bare have det rart i deres tøj :) Selvfølgelig er det da altid dejligt når folk gør noget ud af sig selv, men synes mere de skal gøre det for deres egen skyld og ikke for brudeparret.

Bare en lille tanke herfra :biggrin:

1

Annonce ♥

Synes ikke man på nogen måde kan bestemme hvad folk skal komme i men må tænke på at det er også en dyr dag for dem med udgifter til polterabend gave til bryllup og nye tøj og evt også kørsel.

Men mor bar en utrolig smuk sort kjole til vores bryllup og hun så stang godt ud :-D

Havde også en veninde der før bryllupet fortalte mig at nu havde hun endelig fundet en kjole som hun kunne have på og som hun elskede ( hun går normalt ALDRIG i kjole ) og hun spørger mig om jeg vil se den og kommer få med en

Rigtig fin sommerkjole men den er hvid :-/

Tænker først ved mig selv at det sq ikke er ok man da jeg først kommer hjem og tænker over alt den umage hun har gjort for at finde sig en kjole og hun så ovenikøbet har fundet en hun ser stank godt ud i ja så vil jeg nu ikke sige at hun ikke må bruge den til vores bryllup og tænkte også der er jo på ingen måde nogen dr kan overskygge brudens kjole :-D

Og jeg lage slet ikke mærke til det på dagen udover at hun så total godt ud ;-)

Somme tider tror jeg at vi brude skal prøve at trække vejret og prøve at se det fra modpartens side :-D

Edited by Louise 86
0

Tusind mange tak for jeres besvarelse og mange gode vinkler på problematikken. Jeg tror faktisk at jeg har lært at jeg ikke skal være så forkantet og lad folk komme i det de har lyst til, og vær afslappet med det. Jeg sidder jo alligevel ikke og bruger tid påsat tænke hvad folk har på, på,selv dagen. Skal på ferie med min søster i sommerhus den næste, så mon ikke vi får fundet en løsning, vi begge kan leve med :-)

0