Sign in to follow this  
Followers 0
datteren

ARGH!- update

15 posts in this topic

Øv øv øv---- Nu gik det hele lige så godt...

Dette er nok mest ment som et lille "jeg skal lige af med det her" indlæg men erfaring eller gode råd er selvfølgelig velkomne :-I

Jeg skulle giftes med min fantastiske kæreste den 31 juli men nu ved jeg ikke helt hvornår det kan blive.

Vi satte datoen igår og så gik vi igang med at udfylde ægteskabserklæringen, der mødte vi så den første lille, "hov det havde vi da ikke lige tænkt over" da der stod at h2b skulle vedlægge sin opholdstilladelse, han er englænder og har boet i Danmark i 11 år så der var ikke lige nogen af os der havde tænkt over at at han skulle bruge sådan noget. Så imorges ringede jeg til statsforvaltningen for at få en kopi da ingen af os lige vidste hvor den var henne. Først kunne de ikke finde ham i systemet, så fik jeg lige sved på panden, jeg blev så stillet videre til en sød mand der fortalte at fordi at han flyttede hertil i 2002 var det ikke at finde digitalt, så han måtte ned i arkiverne. Han ville så ringe når han havde fundet den så vi kunne komme og hente den og ikke vente på posten :kiss:

Kl 12 ringede min telefon så på arbejdet, men en meget undskyldende offentlig ansat der fortalte mig at min h2b's opholdstilladelse udløb i 2007!!!!!!!! :td::td::td:

Jeg var liiiiige ved at begynde at tude, og bare gå hjem fra arbejde men fik lige spurgt manden hvad vi så gjorde, han sagde at min kæreste skulle komme ned imorgen men en arbejdsgiver erklæring og det var sådan fint ok, men nu begynder jeg lidt at panikke.

For det første, jeg ANER ikke hvor lang tid det tager at få en ny opholdstilladelse, kan ikke rigtig finde nogle informationer, og for det andet var min h2b arbejdsløs i lidt under 1 år og i den periode på kontanthjælp, dog fik han arbejde for 5 måneder siden, så håber ikke det betyder noget. (btw hvad sker der lige for at hvad der i realiteten er en illegal indvandrer kan få kontanthjælp :td: ) Nu bliver jeg helt bange for om han kan blive smidt ud af landet, han har trods alt boet har i mange år og i 7 af dem har vi boet sammen, og jeg kan garantere for at han ALDRIG er blevet informeret om at hans opholdstilladelse var udløbet- Han har jo både arbejdet og været på kontanthjælp siden den udløb...

Ved slet ikke hvad jeg skal gøre mig selv, og h2b er selvfølgelig på arbejde :td:

Undskyld dette lange indlæg skulle bare af med det og

:cheerleader3::cheerleader3: STORT TILLYKKE FOR AT VÆRE NÅET TIL SLUT :cheerleader3::cheerleader3:

Edited by datteren
0

Annonce ♥

Men det skal han ikke som englænder, det lyder meget mærkeligt! Man får en registreringsbevis ikke en opholdstilladelse og efter fem års lovlig ophold i Danmark som EU statsborger får man tidsubegrænset ophold. Det kan godt være at denne der er "udløbet" i 2007 var bare slutdatoen til de 5 år og så har han haft ret til tidsubegrænset ophold siden den.

Jeg håber at I snart finder en løsning. Knus herfra!

0

Tusind tak for din svar

Da vi udfyldte ægteskabserklæringen stod der at vi skulle vedlægge opholdstilladelsen, og da vi så kontaktede statsforvaltningen fik vi ovenstående besked... Nu er jeg helt rundforvirret og mit søde arbejde mener ikke at der er tid til at jeg kan få en fridag til at ordne det her før næste uge.. Mega frustrerende. De kan vel ikke sende ham hjem (til england) vel? Får man automatisk tidsubegrænset ophold eller skal man søge om det? Han arbejdede fuldtid (skiftede arbejdssted 3 gange) fra August 2002 til December 2011..

Edited by datteren
0

Annonce ♥

Det kan det da måske godt være, men syntes da det er lidt mærkeligt at de så giver mig den besked på statsforvaltningen, men går jo helt automatisk ud fra at hvad de siger er korrekt. Nu har jeg beordret h2b derned imorgen (han er bare SÅ dårlig til sådan nogle ting) så jeg kan få lidt ro i sindet. Blev simpelthen SÅ ked af det på arbejdet da ham dimsen ringede. Var ikke en fed besked at få overbragt. Man forestiller sig straks det værste!

0

Annonce ♥

Er lige før at jeg overvejer det, men helt ærligt så er der ikke lige budget til det, selvom man kan få billetten billigt er der jo også hotel og alt det oveni.. Men det er da fristende... :biggrin:

0

Tak forresten, er blevet lidt mere rolig nu, var simpelthen så ked :boohoo::boohoo: men er lidt mere rolig nu... nu må h2b bare snart gerne komme hjem fra arbejde så jeg kan få en krammer....

0

Hold da op, det var da også en frustrende situation. Kan godt forstå, du blev ked af det. Jeg kender absolut intet til reglerne på det punkt, men jeg håber I får styr på det hurtigt, så du kan få ro i sindet - og ikke mindst glæde dig over planlægningen :-)

0

Annonce ♥

Nu skal jeg ikke gøre dig mere ked af det. Men min kæreste kommer fra Litauen som jo også er et andet EU land, og vi har altså fået at vide at han skal søge om permanent opholdstilladelse efter de 5 år, den kommer ikke bare automatisk.

Dog synes jeg at det lyder mærkeligt at den skulle være udløbet, vi fik at vide at det kun kunne ske i det tilfælde at han mister sit opholdsgrundlag, dvs. sit job, så han ikke kan forsørge sig selv mere. Håber at det har givet lidt klarhed, selv om det måske ikke er så positivt. Men så længe han har job nu, er det jo bare at søge om en ny opholdstilladelse, så burde det ikke komme i vejen for jeres bryllup nu, om ende det er træls at "papirerne" ikke er i orden. Kender selv situationen!

Held og lykke med det! :)

0

Ville lige opdatere..

Min h2b har været på statsforvaltningen og der går mellem 1-2 uger til vi får de rigtige papirer og kan sende ægteskabserklæringen ind. Så den dato vi havde tænkt os kan vi ikke nå, men da der ikke er nogen gæster at tænke på går det nok :-)

0