Mariabride2b

MAD: hvem tager I hensyn til? Allergi/kræsen.

33 posts in this topic

Vi sidder og snakker menu - og skal selvfølgelig tage hensyn til evt. allergikere. MEN: hvis folk bare er kræsne, er det så ikke fuldstændig bedøvende ligemeget? Så kan vi jo nærmest ikke få sammensat en menu.

Hvad gør I? Tager I hensyn til de kræsne, eller er det bare ærgerligt for dem så?

0

Annonce ♥

De eneste vi tager hensyn til er min mor, min ene søster og så mig selv. Min mor er allergisk overfor fisk og min søster kan ikke lide det. Til gengæld kan jeg slet ikke have skaldyr. Det er ikke fordi jeg ikke kan tåle dem, jeg kan bare slet ikke lide dem.

Det sætter selvfølgelig nogle naturlige begrænsninger på forretten, som normalt plejer at være fisk eller skaldyr af en art :rolleyes: Men det går nu nok :)

Vi tager selvfølgelig også hensyn til diverse allergier - en af mine veninder er for eksempel allergisk over for mælkeprodukter og æg, så det skal hun naturligvis ikke have :)

Edited by Camils
0

Vi tager hensyn til dem der ikke kan lide fisk - ellers er der ingen kendte allergier og om folk kan lide tomater, løg osv tager vi ikke hensyn til :wink:

0

Jeg har selv siddet mangen en gang med en fiskeforret og jeg kan ikke lide fisk, det klarer man sig igennem, så kræsenhed tager jeg ikke hensyn til. Til gengæld er jeg meget opmærksom på fødevareallergier og det kommer til at fremgå af invitationen eller lignende at vi gerne vil vide hvis der er noget folk ikke kan tåle, for jeg ved hvor pinligt og besværligt det kan være selv at skulle gøre opmærksom på sine allergier ved en fest og i nogle tilfælde har jeg stort set ikke fået noget mad, fordi jeg ikke kunne tåle ret meget af det og der ikke var anden mulighed..

0

Annonce ♥

Vi elsker selv fisk, og tager ikke hensyn til om der er nogle der ikke bryder sig om det.

Det eneste hensyn vi tager, er til min kommende svigermor, der ikke kan tåle rødvin og kakao. Men det er også ret nemt at undgå.

0

Dobbeltbrud: Til gengæld er jeg meget opmærksom på fødevareallergier og det kommer til at fremgå af invitationen eller lignende at vi gerne vil vide hvis der er noget folk ikke kan tåle, --->

Arrrhhhh, den kommer lige i min notesbog, for det er jo en fantastisk måde at få styr på alt på. Jeg kan ikke huske, hvem der er allergisk overfor hvad, men vil selvfølgelig gøre alt for at tage hensyn :)

Og ender nok med at tænke ' kræsenhed kan vi altså ikke tage hensyn til'. Folk må skubbe tilside så, eller springe over.

0

Vi har 4 gæster med nøddeallergi og dem SKAL der tages hensyn til. Tror det er nemmest at sige til kokken at der ikke må være nødder i noget af maden.

Der inviteres en vegetar og flere muslimer (hvor af nogle kun spiser halal andre spiser alt på nær gris) til vores bryllup.

Har tænkt mig at der bliver lavet en vegetar udgave og at muslimerne på forhånd får muligheden om vegetar menuen.

Nu er det sådan at vegetaren også er ekstrem kræsen og her vælger jeg at tage hensyn til at hun er kræsen.

Synes nemlig det er fjollet at lave en vegetar udgave af menuen for hendes skyld, hvis hun så alligevel ikke spiser den.

Har flere venner som ikke spiser fisk og skaldyr pga. kræsenhed og har overvejet at de i stedet fisk kan få vegetar udgaven af fiskeretten.

Synes egentlig ikke at man bør tage hensyn til at folk er kræsne, men på den anden side gider jeg heller ikke betale 400 for en menu med en ret jeg på forhånd ved de ikke vil røre, når der nu laves en alternativ ret til de andre som de gerne vil spise.

Vi har nu ikke bestilt mad i nu, så aner ikke om det kan lade sig gøre

0

Allergier vil jeg gerne tage hensyn til, men de folk, der er kræsne, tager vi ikke hensyn til. Så kunne vi slet ikke sammensætte en menu, for det er noget forskelligt, de ikke kan lide... når man bliver voksen bør man altså godt kunne klemme lidt ned ad noget, man ikke kan lide/bryder sig om

0

Annonce ♥

vi tager hensyn til min søster med nøddeallergi og 2 med sukkersyge... De kræsne tager vi overhovedet ikke hensyn til, kan de ikke lide og spise maden, må de sku finde en pølsevogn *GG*

0

VI tager hensyn til mine og min svigermors allergier i maden. Min fars tager vi ikke hensyn til, da han heller ikke selv gør, han ville spise mælkeprodukterne alligevel, så jeg får nok min kusine fra USA til at tage nogle lactose-enzym tabletter med, så han ikke bliver dårlig.

Jeg har også to ekstremt kræsne brødre og hvis de ikke vil spise maden, så får de en potion af natmaden (frikadeller) som de kan spise. Og så må de undvære forret.

0

Regnbuen: Allergier vil jeg gerne tage hensyn til, men de folk, der er kræsne, tager vi ikke hensyn til. Så kunne vi slet ikke sammensætte en menu, for det er noget forskelligt, de ikke kan lide... når man bliver voksen bør man altså godt kunne klemme lidt ned ad noget, man ikke kan lide/bryder sig om ---> Præcis :)

Ellers må de jo, som smukke334 siger, bare finde en pølsevogn! ;)

Jeg har min notesbog, som jeg så småt er begyndt at notere i - og lur mig, om den ikke bliver fyldt HELT ud! Der er konstant ideér, tanker, observationer, hensyn, forglemmelser osv. jeg skriver ned.

Men - lige her, så kan jeg også fornemme det er ok at sige 'kræsen, siger du?! Ej, du er voksen, du kan nok få det ned, ellers må du altså springe det over'.
Tror ikke der er hverken vegetarer eller muslimer vi skal tage hensyn til, så det holder sig nok til en allergiker eller to, som selvfølgelig bliver taget hensyn til.

0

Vi tog hensyn til allergier, men ikke til kræsenhed. Faktisk er jeg endnu ikke klar over om nogle af vores gæster var specielt kræsne for jeg spurgte aldrig til det.

En i selskabet havde nøddeallergi og det var ikke nødder i vores kager.

Der var to vegetarere, de fik tilbuddet om en særlig vegetar menu men takkede nej da de mente der var rigeligt af mad de kunne spise både til hovedret og forret...og feststedet sørgede for der var ekstra fisk til både forretten ( som var meningen ) og til hovedretten som ellers bestod af kød.

De tryllede dog uden vi vidste det to fabelagtige vegetarretter frem til hovedretten og til natmaden da de lige havde fået en masse svampe og rodfrugter ind i køkkenet :)

Allergier mener jeg man bør tage hensyn til, fødevare allergi kan jo være ret alvorlig.. men kræsenhed.... ja der må folk altså tage sig sammen ;)

0

Annonce ♥

Som en, der er kræsen (eller selektivt spisende, som jeg kalder det :tunge: ), så forventer jeg ikke, at der bliver taget hensyn til mig ved fester, for jeg kan jo bare smage og så lade det ligge. Det er min egen fejl, hvis jeg sulter sådan en dag.

Men allergier bør der tages hensyn til :)

0

Jeg har selv fødevare allergi så da vi snakkede med feststedet noterer de denne, samt 2 to ting min mand og jeg henholdsvis ikke kan udstå - for hvorfor udsætte sig selv for det på sin bryllupsdag.

Vi spurgte så samtidig om vi kunne få en alternativ forret til nogle af gæsterne da vi skal have en fiske tallerken og det kan vi selvfølgelig. Vi har en gæst der er allergisk overfor fisk og skaldyr så selvfølgelig skal han ikke snydes, samtidig er min mor super hysterisk og kræsen og det samme er min ene kusine samt min fætters kone - de kan altså ligeså godt slippe for fisk når der alligevel laves en special forret. Vi skal have kalvemørbrad til hovedret og helst meget lyserød, min morfar vil helst have almindelig hakkebøf og det har feststedet sagt god for og det samme til førnævnte kusine (pain in the Ass).

Så selvom jeg egentlig mener kræsenhed er tåbeligt tager jeg hensyn der- simpelthen for at skåne mig selv for sårende og dumme kommentare som der ellers ville komme.

0

jeg ville også tage hensyn til allergi, men kræsene folk? absolut ikke. Jeg er selv frygtelig kræsen og ved at jeg kan komme ud for mad jeg ikke kan lide, så må jeg spise det jeg kan og så er det mit problem, hvis ikke jeg bliver mæt eller ikke får noget at spise. Vi har selv talt om at jeg får en andet ret til vores bryllup, fordi jeg ikke gider spise alt det der, som H2B synes er lækkert, men heldigvis er jeg brud, så jeg har besluttet at jeg godt må få særbehandling den dag :-) hi hi

0

Nej tror ikke vi tager hensyn da vi ønsker buffet, så må folk selv fiske uden om. Men min kærestes søster er diabetisk så der bliver lavet et ekstra lag bryllupskage uden sukker, og måske også noget særlig sukker fri dessert os. Men synes ellers ikke at det er vores problem når det er buffet vi servere.

0

Annonce ♥

Vi tog hensyn til dem ed allergi og sukkersyge.

Jeg er selv mega kræsen og jeg kan sagtens komme ud at spise. Jeg piller selv det fra jeg ikke kan lide og det regnede jeg sådan set også med, at vores gæster ville kunne finde ud af.

Havde der været fx en vegetar med som gæst, så havde vi også vist hensyn til det.

0

Nej tror ikke vi tager hensyn da vi ønsker buffet, så må folk selv fiske uden om.

Det var også min umiddelbare indskydelse. Det er jo ret afgørende om vi taler buffet eller retter der serveres. Man hører ofte ude på feststederne, inden middagen, at tjenerne taler om at vedkommende på den og den plads er vegetarer. De er generelt vant til at der er vegetarer i et selskab som så enten får specielmad eller hvor de ved at vedkommende ikke skal have det og det. Derved undgår man at det er noget som påvirker smagsoplevelsen for de øvrige gæster.

0

Tager overhoved ikke hensyn til kræsne personer.

Men helt klart allergier og andre ting.. vi har feks en diabetisk vegetar som ikke kan tåle nødder!.. han fik dog bare tilsendt en menu og så kunne han vælge!

0

Vi tager det hensyn vi kan, og forsøger at sammensætte en menu hvor alle kan spise noget af det. Har en gang været til en stor fødselsdag hvor menuen bestod af 5 retter fisk og dessert. Der synes jeg, man som vært er egoistisk. Vi sad mange sultne mennesker tilbage efter festen:) lidt hensyn synes jeg godt man må tage:)

0

Annonce ♥

Ærligt, da vi sammensatte vores menu - skænkede vi det ikke en tanke om folk kunne lide det eller ej.
- vi har heller ikke fået "krav" om at nogen ikke kan tåle dit eller dat.

Men hvis nogen er kræsen er det fandme deres problem, noget andet hvis ikke de kan tåle fx. tomater, eller lign. så ville vi da lave en special ordre til den person, men ellers ikke.

0

Dobbeltbrud: Til gengæld er jeg meget opmærksom på fødevareallergier og det kommer til at fremgå af invitationen eller lignende at vi gerne vil vide hvis der er noget folk ikke kan tåle, --->

Arrrhhhh, den kommer lige i min notesbog, for det er jo en fantastisk måde at få styr på alt på. Jeg kan ikke huske, hvem der er allergisk overfor hvad, men vil selvfølgelig gøre alt for at tage hensyn :)

Og ender nok med at tænke ' kræsenhed kan vi altså ikke tage hensyn til'. Folk må skubbe tilside så, eller springe over.

Ja, nemlig :) Jeg har endnu ikke helt besluttet hvordan jeg gør det, men måske kommer det til at fremgå under praktiske oplysninger i min pocket invitation og så en mailadresse man kan skrive sine behov til :)

0

Vi har både i vores invitation og på hjemmesiden bedt allergikere om at give besked på forhånd.
Men ud over det så har vi 2 vegetarer, en veganer, en der ikke kan tåle svinekød og min far, der er diabetiker... Vi tager så vidt muligt hensyn til dem og sørger for nogle alternativer... Men hvis folk 'bare' er kræsne, så gider jeg ikke... Det er i forvejen et stort nok puslespil at få til at gå op med næsten 100 mennesker...

0

Jeg tager også hensyn til allergi. Vi har en gluten allergier og svinekøds allergier med der vil jeg snakke med kokken om der er noget hun kan garanterer er uden de ting. Kræsenhed er jeg græsk-katolsk overfor

0

vi har ingen med allergi og de kræsne må spise uden om, ... vi har valgt at vi ikke skal have dessert men ost i stedet, og her får ungerne is istedet.. så det er den eneste ændring vi har lavet..

bryllupskagen tager vi til kaffen

0