Girl Next Door

De der efternavne...

70 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Min bedre halvdel og jeg har hver et mellemnavn, der er kønsbestemt, så der er ikke så meget at diskutere... Min familie har dog et mellemnavn, som jeg stærkt har overvejet at ansøge om at få, men ikke måtte, da jeg blev døbt, fordi det er et drengenavn.

Men da det eneste, vi kan blive enige om, er mitefternavn-hansefternavn, så bliver 5 navne også ganske meget... Hvis det viser sig, at vi ikke kan få lov at hedde dette, (vores lokale præst har sået tvivl, selvom vi da synes at kunne læse os til, at selvom vores to røvsyge og meget almindelige navne tilsammen med bindestreg bliver et meget usædvanligt efternavn, så har vi stadig ret til at tage det???) så beholder jeg mit eget efternavn og ansøger sandsynligvis også om få familiemellemnavnet. No way skal jeg hedde hans efternavn, og han har det ligedan med mit! :griner:-

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi sidder i samme problem, da han ikke vil tage mit efternavn (han synes vist det er demaskuliniserende). Han hedder Madsen, og jeg Ambrosiussen. Ingen af os har mellemnavne, men 2 efternavne med -sen duer bare ikke. Jeg aner virkelig ikke hvad vi skal stille op, for jeg vil ikke af med mit efternavn! Er der nogen med gode ideer (eller overtalelsesmetoder ;))

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi sidder i samme problem, da han ikke vil tage mit efternavn (han synes vist det er demaskuliniserende). Han hedder Madsen, og jeg Ambrosiussen. Ingen af os har mellemnavne, men 2 efternavne med -sen duer bare ikke. Jeg aner virkelig ikke hvad vi skal stille op, for jeg vil ikke af med mit efternavn! Er der nogen med gode ideer (eller overtalelsesmetoder ;))

Der er jo heller ingen der siger, at man skal skifte navn. Min løsning, hvis ikke vi var blevet enige var, at vi bare beholdt vores navne hver især ;) Vi har begge specielle navne - som ingen af os ønskede at give afkald på :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er jeg virkrlig den eneste der synes et mellem/efternavn er nok?

Jeg tager min mands efternavn - ingen Mellemnavne bare et og samme navn efter vores fornavn... og jeg har endda meget specielt efternavn men synes det romantisk med et navn og det navnet på vores lille familie :) bare kald mig gammeldags :D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altid kun haft ét efternavn, men ender nu med et mellemnavn også - pga. "uenighed" som vi så fandt ud af at løse. Min datter får derimod pludselig 2 mellemnavne + et efternavn. Dog efter hendes eget ønske, da jeg egentlig var "imod" det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her en en god en til jer piger :happy:

Vi står i den situation at vi begge har meget specielle efternavne! H2B vil af en eller anden grund ikke hedde mit, jeg tror ikke rigtig han kan identificerer sig med det, og det er fair! Samtidig synes ingen af os at jeg skal tage hans navn, da det er polsk, og fuldstændig umuligt at stave, for slet ikke at tale om at udtale!! Jeg har altid været vandt til at skulle stave mit eget navn for folk, man hans er helt ude i hampen!!

Så vores valg står mellem følgende:

Behold hvert vores navn, eller find på noget helt andet til os! :blink:

Jeg er på den ene side utroligt knyttet til min families navn, vi er kun os i DK, og vi er en pænt sammenknyttet og stolt flok :rolleyes:

På den anden side synes jeg bare det ville være så fantastisk at vi hedder det samme navn, og på den måde ligesom viser udadtil, at vi hører sammen :heart:

Og hvis vi skal finde på noget, hvad i hulen skal det så lige være??

Så her er der godt med forvirring :happy:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi sidder i samme problem, da han ikke vil tage mit efternavn (han synes vist det er demaskuliniserende). Han hedder Madsen, og jeg Ambrosiussen. Ingen af os har mellemnavne, men 2 efternavne med -sen duer bare ikke. Jeg aner virkelig ikke hvad vi skal stille op, for jeg vil ikke af med mit efternavn! Er der nogen med gode ideer (eller overtalelsesmetoder ;))

Det skal da helt klart være Ambrosiussen!!! Vi beholder vores egne efternavne, så det kan I da også bare gøre, hvis han ikke vil gi' sig ;)

Jeg anonymiserer lige lidt: Jeg hedder Sofie ...gaard ...sen og han hedder Hans Christian ...sen. Vores datter har mit mellemnavn og hans efternavn, og jeg vil under ingen omstændigheder have hans efternavn, da mit eget sen-navn er noget mere specielt. Han vil omvendt heller ikke have hverken mit mellemnavn eller efternavn, så vi skifter ikke navne - dejlig nemt! :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har begge beskyttede efternavne. Hans er det faktisk kun ham og hans mor der hedder. Jeg har altid været æstetisk knyttet til mit efternavn, da det sammen med mit fornavn gør sig rigtig godt på skrift, det er smukt. Jeg har dog intet følelsesmæssigt forhold til det. Jeg regner kraftigt med at vi tager hans. Jeg har et -sen mellemnavn også, men det fjerner jeg ligeledes. Jeg er nemlig træt af at have navne jeg ikke bruger. Fornavn, efternavn. Det er altså nok og langt mindre forvirrende. Han har to mellemnavne. Det ene er et "ekstra" fornavn, det andet er hans fars efternavn. Jeg ved ikke om han sletter noget af det, det er op til ham selv. Men jeg fornemmer på ham at han også er træt af de to navne, da begge har franske stavemåder og normalt staves anderledes på dansk, dermed bliver netop de to navne ofte stavet forkert.

Hvis vi begge gerne ville have beholdt netop vores efternavn så havde vi gjort netop det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har givet afkald på at få mit efternavn til sidst, hvilket jeg helst ville. Hvad man ikke gør.... Han tager derimod et mellemnavn fra mig af, og skrotter det ene af hans navne.

Så vi begge tager et navn fra hinanden- jeg ville nu helst have haft mit navn som det sidste, og det fungerer ikke med bindestreg :/

Så det er et kompromis.

Jeg synes, det er helt fair, hvis man vil beholde sit eget navn, men bliver bare lidt svært, lige så snart man får børn, eller bare gerne vil hedde det samme.

Det er urimeligt svært at tage et helt nyt navn- det prøvede vi nemlig på. Vi søgte tre gange- alle blev afvist.

Så vi endte med den her løsning, som er ok... men ikke den jeg ville have haft til at starte med.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min HTB har et efternavn sammensat at to. Så vi tager det første af de to som mellemnavn og tager så mit efternavn som efternavn.

Vi blev enige om det allerede da vores datter blev døbt for halvandet år siden så hun ikke skulle ha det ændret når vi skal giftes :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

okay, ved ikke om det er fordi jeg er ny her inde, at jeg ikke lige forstår det.. ved ikke om der er "regler" omkring det..

men hvorfor så meget hemmeligheds klammeri ang hvilket mellemnavn og efternavn man overvejer? hehe, kan ikke rigtig forstå det :) det gør det meget forvirrende (for mig) at følge med :s

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

okay, ved ikke om det er fordi jeg er ny her inde, at jeg ikke lige forstår det.. ved ikke om der er "regler" omkring det..

men hvorfor så meget hemmeligheds klammeri ang hvilket mellemnavn og efternavn man overvejer? hehe, kan ikke rigtig forstå det :) det gør det meget forvirrende (for mig) at følge med :s

Det er bare fordi hvis nu ens H2B kigger med og gætter hvem man er herinde... hvis så man har lagt et billede af fx. sin kjole op i en anden tråd, og han så ser den... det er igen de der traditioner med at han ikke måtte se den før dagen ;) Jeg valgte løsningen med bare at sige hvilke tråde han ikke måtte kigge i...

Vi valgte at skippe vores -sen navne og bruge hans mellemnavn som efternavn, og jeg beholdt mit mellemnavn... det var vi enige om nærmest med det samme vi begyndte at komme sammen... Han har hele tiden vidst at han ville af med Andersen, da han har det fra sin far som han ikke har haft kontakt med siden forældrene blev skildt, og ikke har brugt det lige så længe... Hans mellemnavn Hyldgaard er tilgengæld fra hans mor, og det har han altid brugt... mit Laursen har jeg hele mit liv været klar over at jeg ville gå af med når jeg engang skulle giftes... jeg er nemlig meget gammeldags... men mit mellemnavn har jeg også altid været klar over at jeg under ingen omstændigheder vil gå af med... så største dilemma var om han skulle tage mit Rhiger, eller ej... Det gjorde han ikke, og det er også helt fint med mig, når bare vores børn får lov at hedde det, og det gør de :loveshower:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

okay, ved ikke om det er fordi jeg er ny her inde, at jeg ikke lige forstår det.. ved ikke om der er "regler" omkring det..

men hvorfor så meget hemmeligheds klammeri ang hvilket mellemnavn og efternavn man overvejer? hehe, kan ikke rigtig forstå det :) det gør det meget forvirrende (for mig) at følge med :s

For mig er det en privatlivsting. Min kæreste og hans mor er de eneste i hele Danmark, måske endda i hele verden, ved ikke om der er andre tilbage med navnet i f.eks. Sverige med det efternavn, og de værner om deres privatliv online. Og siden de værner om deres værner jeg også om mit da de kan findes gennem mig ellers.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer