Trut83

Skal mor med i kirke?

22 posts in this topic

Kære zillaer

Så er jeg allerede nået til planlægningens første dilemmaer, og jeg håber meget på jeres input.

Min mor er ikke medlem af folkekirken, og ikke nok med at hun er ateist, men hun er imod alt der har med tro at gøre (mener tro er skyl i alle krigene der er i verden).

Så første dilemma:

Jeg har valgt at blive medlem af folkekirken da jeg egentlig er kristen af tro, og H2B og jeg gerne vil have en kristen familie (grundet værdierne, ikke noget med aftenbønd mm)

Dette betyder at jeg skal døbes, men grundet den konflikt jeg ved det vil give med min mor, har jeg overvejet ikke at fortælle hende det. Hvad synes I? Jeg mener jo egentlig at tro er en meget personlig ting, som man ikke nødvendigvis behøver diskutere med hele verden? Men det er jo også lidt uærligt ikke at fortælle det.

2. dilemma:

Til en konfirmation i familien nægtede min mor at rejse sig under synsforladelsen, for at demonstrere hendes modvilje, jeg overvejer derfor om jeg skal bede hende møde os efter kirken, da jeg ikke har lyst til at hendes "dårlige karma" skal stjæle mit fokus. Jeg læser jo igen og igen herinde at man skal huske at den er ens dag, men normalt ville jeg jo også synes det er en stor dag for bruden mor (bare ikke lige min åbenbart). Hvad ville I gøre?

Er sikker på at hun vil elske at hjælpe til, og overvejer derfor om vi i stedet kan bede hende forberede båden til receptionen.

Det skal lige understreges at jeg elsker min mor meget højt (ved godt at det ikke fremgår så tydeligt), men vi er meget forskellige.

Ser frem til jers input.

KH

Trut83

0

Annonce ♥

Åh jeg har helt ondt af dig fordi du er sat i disse dilemmaer, som jeg bestemt ikke hører sig til det at planlægge et bryllup :(

I forhold til dilemma 1 har jeg ikke noget godt råd for synes selv du svarer meget godt på det.

I forhold til dilemma 2 så kan jeg godt forstå din splittelse. Jeg har stået i den situation at jeg har overvejet ikke at invitere meget tætte familiemedlemmer med til mit bryllup (søster) simpelthen fordi jeg ikke bryder mig om hendes person, men er alligevel endt med at invitere hende. Og her har jeg også haft i mente at det er MIN dag og jeg gør som jeg har lyst til. Men men men så synes jeg alligevel ikke at det skal være mit bryllup der skal være skyld i at det skal skabes endegyldig splid mellem nogen her min søster og jeg. Jeg har derfor gjort det til hendes valg om du vil med eller ej. På den måde bliver ingen kede af det.

Så min holdning er da at din mor skal være med hele vejen. Men jeg synes bestemt godt at du kan tillade dig at stille nogle krav til hendes deltagelse især i kirken. Det er dit valg at blive kirkelig viet og det bør og skal hun simpelthen acceptere. Fortæl hende hvad du frygter og hvorfor det gør dig ked af det, og her troen ude af det hele. Du er jo ikke ked af, at i ikke deler samme overbevisning, du er ked af hendes måde at demonstrere hendes på.

Kan hun så ikke acceptere dette, så må du endnu engang tage op til revision om hun skal med i kirken. Men husk at fortælle hende hvad du tænker og hvorfor du gør som du gør, i håb om t i alligevel kan komme frem til en løsning.

0

Så frem du er medlem af folkekirken - eller det er faktisk nok at din H2B er det, så kan i blive gift. Jeg har aldrig hørt om at man skulle døbes først??

Men du må jo føle efter hvad der er rigtigt for dig... Vil din mor mangle i kirken, eller vil hun være for meget? Og så tage en stille snak med hende om det...

0

Så frem du er medlem af folkekirken - eller det er faktisk nok at din H2B er det, så kan i blive gift. Jeg har aldrig hørt om at man skulle døbes først??

Man skal være døbt for at være medlem af Folkekirken.

Men det er helt rigtigt, at for at blive gift i Folkekirken, så skal bare den ene part være medlem.

0

Annonce ♥

Kunne løsningen måske ikke være, at du blev døbt inden brylluppet?

På den måde "undgår" du at der opstår en "scene"- og du kan holde din tro for dig selv, som du jo netop ønsker. :)

0

Jeg have egentlig troede at det at "melde sig ind" bare var en blanket, og så var man medlem af folkekirken, men nej så nemt er det ikke. Og da biskoppen i DK har besluttet at der ikke må laves "voksen dåb" (specielle dage hvor det kun er voksne), skal det foregå til en almindelig dåb sammen med alle babyerne (har lidt ondt af forældrene), men håber vi kan finde en løsning hvor det kan ske en hverdag, så der ikke er andre.

Min H2B er medlem, så vi behøver det egentlig ikke, men for mig er det mere end bare at sig ja til ham. Den kirkelighandling betyder noget, og han er meget glad for at vi er enige om at dele kirken som en del af vores fremtidige liv sammen.

0

Jeg har ikke fortalt mine forældre jeg har meldt mig ud af folkekirken. Jeg gider ikke diskutere med dem og har en masse modne overvejelser bag min beslutning :wink:

Min far er tidligere formand for det lokale menighedsråd og de er begge glade for deres religion og kirke - og jeg under dem deres tro og trøst. Min får jeg bare et andet sted.

Og jeg vil sige SELVFØLGELIG skal din mor med i kirken! Men gør det lige klart for hende, at det er DIN dag og at du bliver smadder ulykkelig hvis hun ødelægger den for dig!!! Så skal hun da have et hjerte af sten, for at opføre sig uartigt!

0

Men det er helt rigtigt, at for at blive gift i Folkekirken, så skal bare den ene part være medlem.

Det var lige præcis min pointe... :)

Men jeg vidste faktisk ikke at man skulle være døbt for selv at være medlem? Hmm

0

Annonce ♥

Åh, jeg synes den er svær.. Jeg tror også jeg ville tage en snak med hende og sige, at det betyder rigtig meget for dig, at hun er med i kirken - ja, faktisk som Oxytocin skriver, at du bliver rigtig ked af det, hvis hun ikke opfører sig "ordentligt"...

Og jeg vil sige SELVFØLGELIG skal din mor med i kirken! Men gør det lige klart for hende, at det er DIN dag og at du bliver smadder ulykkelig hvis hun ødelægger den for dig!!! Så skal hun da have et hjerte af sten, for at opføre sig uartigt!

0

Er fuldstændig enig med Oxcytocin i dilemma to - selvfølgelig skal din mor med... :) Hun er da ikke interesseret i at ødelægge din dag - og har forhåbentlig forståelse for din bekymring... :)

Ang dilemma 1 - jeg ved det er svært, men jeg synes det bedste ville være at fortælle din mor om dit valg... Med ærlighed kommer man længst - og så er du fri for at gå og være nervøs for om præsten nævner noget på selve bryllupsdagen, om at du er blevet døbt osv... :)

Ligeledes vil jeg da også tro/håbe at din mor har forståelse for, og respekterer din beslutning - ligesom du respekterer hendes beslutning om at være ateist... :)

Og forresten - du har ikke noget at være flov over.. :) Du har jo ikke begået en forbrydelse - du har tvært imod truffet en beslutning om hvordan du vil leve dit liv - det skal man da ikke straffes for... :)

0

Jeg have egentlig troede at det at "melde sig ind" bare var en blanket, og så var man medlem af folkekirken, men nej så nemt er det ikke. Og da biskoppen i DK har besluttet at der ikke må laves "voksen dåb" (specielle dage hvor det kun er voksne), skal det foregå til en almindelig dåb sammen med alle babyerne (har lidt ondt af forældrene), men håber vi kan finde en løsning hvor det kan ske en hverdag, så der ikke er andre.

Min H2B er medlem, så vi behøver det egentlig ikke, men for mig er det mere end bare at sig ja til ham. Den kirkelighandling betyder noget, og han er meget glad for at vi er enige om at dele kirken som en del af vores fremtidige liv sammen.

Æh, det er Den Danske Folkekirke, vi taler om, ik´? Der er ikke kun én biskop i Danmark, der er faktisk 12 biskopper i Den Danske Folkekirke, så at "biskoppen i DK har besluttet at der ikke må laves "voksen dåb", det er noget værre vrøvl. Er det sognepræsten, der har fortalt dig det? Som udgangspunkt vil jeg sige, at jo, selvfølgelig kan man finde en hverdag/lørdag, hvor der kan være voksendåb. Det behøver ikke at være en del af søndagens højmesse. Hvor i landet bor I? Hvis du ikke har lyst til at fortælle om det her, så send mig en PM, så skal jeg hjælpe, så godt jeg kan :)

Det var lige præcis min pointe... :)

Men jeg vidste faktisk ikke at man skulle være døbt for selv at være medlem? Hmm

Ja, din pointe er jeg med, derfor skrev jeg, at det var helt rigtigt :)

Jo, for at være medlem, så skal man være døbt. Man kan ikke bare melde sig ind, som i et andet fitnesscenter :lol: Men de fleste bliver jo døbt, som børn, så derfor lægger man ikke mærke til det, selvom man senere melder sig ud og evt. ind igen :)

0

Nu er jeg selv ateist - men har dog bibeholdt mit medlemskab af folkekirken og opretholder mange traditioner der kommer i forbindelse med kirken. Vi har faktisk en del i familien der ikke er troende og blandt andet min far har valgt at melde sig ud af folkekirken..

Det jeg vil sige med det, er at jeg synes din mors demonstrationer er barnagtige og direkte latterlige - jeg har aldrig oplevet nogen som helst former for demonstrationer fra noget at vores familie og kunne heller aldrig selv drømme om det..

At jeg giver din mor delvist ret, er en helt anden sag - det er ikke noget man demonstrerer imod ved andres højtideligheder - og hvis min kusine nogensinde gifter sig og jeg er inviteret til bryllup, så kommer jeg også uden at lave en scene, selvom hun tilhører en nyreligiøs bevægelse - hun har i øvrigt også været i kirken ved begge mine børns barnedåb og opført sig pænt :)

POINTEN: Du er nødt til at tale med din mor! Det skal foregå stille og roligt - ikke noget med at bruge de ord jeg har gjort her ovenfor, men fortæl hende at HUN har et valg - hun kan komme til vielsen i kirken og opføre sig ordentligt, gøre som man bør under ritualet og tænke hvad hun vil INDVENDIG - eller hun kan undlade at være med i kirken.. pointer overfor hende hvor ked af det du vil blive hvis hun demonstrerer sin modvilje i kirken den dag, så hun VED hvilke konsekvenser hendes handlinger har og ACCEPTER hvis hun vælger den kirkelige del fra.

PS - med hensyn til dåben - jeg ville blot fortælle det henkastet en dag ved lejlighed. Ingen grund til at gøre et stort nummer ud af det, men med ærlighed når man længst, så for din egen skyld er det bedst at sige det ligeud :)

KNUS

0

Annonce ♥

og hvis min kusine nogensinde gifter sig og jeg er inviteret til bryllup, så kommer jeg også uden at lave en scene, selvom hun tilhører en nyreligiøs bevægelse - hun har i øvrigt også været i kirken ved begge mine børns barnedåb og opført sig pænt :)

Ja, enig, man skal opføre sig med respekt, når man er med til andre trossamfunds gudstjenester/ceremonier. Jeg går for eksempel heller ikke til nadver, hvis jeg er til en katolsk messe, for jeg ved, at på nuværende tidspunkt, så ønsker størstedelen af katolikker ikke at have nadverfællesskab med protestanter. Men jeg rejser mig da ikke og demonstrerer mod det. Det er bare noget, jeg accepterer.

0

Nu er jeg selv ateist - men har dog bibeholdt mit medlemskab af folkekirken og opretholder mange traditioner der kommer i forbindelse med kirken. Vi har faktisk en del i familien der ikke er troende og blandt andet min far har valgt at melde sig ud af folkekirken..

Det jeg vil sige med det, er at jeg synes din mors demonstrationer er barnagtige og direkte latterlige - jeg har aldrig oplevet nogen som helst former for demonstrationer fra noget at vores familie og kunne heller aldrig selv drømme om det..

At jeg giver din mor delvist ret, er en helt anden sag - det er ikke noget man demonstrerer imod ved andres højtideligheder - og hvis min kusine nogensinde gifter sig og jeg er inviteret til bryllup, så kommer jeg også uden at lave en scene, selvom hun tilhører en nyreligiøs bevægelse - hun har i øvrigt også været i kirken ved begge mine børns barnedåb og opført sig pænt :)

POINTEN: Du er nødt til at tale med din mor! Det skal foregå stille og roligt - ikke noget med at bruge de ord jeg har gjort her ovenfor, men fortæl hende at HUN har et valg - hun kan komme til vielsen i kirken og opføre sig ordentligt, gøre som man bør under ritualet og tænke hvad hun vil INDVENDIG - eller hun kan undlade at være med i kirken.. pointer overfor hende hvor ked af det du vil blive hvis hun demonstrerer sin modvilje i kirken den dag, så hun VED hvilke konsekvenser hendes handlinger har og ACCEPTER hvis hun vælger den kirkelige del fra.

PS - med hensyn til dåben - jeg ville blot fortælle det henkastet en dag ved lejlighed. Ingen grund til at gøre et stort nummer ud af det, men med ærlighed når man længst, så for din egen skyld er det bedst at sige det ligeud :)

KNUS

Hold da fast... Jeg forstår din pointe - og er enig med dig... Dog ville jeg godt nok blive stødt over hvis det havde været min mor du havde kaldt latterlig og barnagtig...! Det er på ingen måder okay...

Man kan vel godt komme med et råd, uden at blive "personlige"... :)

0

KNUS

Hold da fast... Jeg forstår din pointe - og er enig med dig... Dog ville jeg godt nok blive stødt over hvis det havde været min mor du havde kaldt latterlig og barnagtig...! Det er på ingen måder okay...

Man kan vel godt komme med et råd, uden at blive "personlige"... :)

Jeg er meget ked af hvis jeg støder dig, men jeg vil lige præcisere at jeg ikke kalder hendes mor latterlig og barnagtig - derimod hendes handlinger - og det mener jeg bestemt de handlinger er, for slet ikke at nævne respektløse..

Det handler om at have pli i forhold til andres tro/holdning og andre mennesker generelt - noget man ikke kan forvente af et barn, men som man godt kan forvente af en voksen - deraf barnagtig handling - hun opnår INTET ved sine demonstrationer - udover risikoen for at gøre nogen kede af det - i dette tilfælde hendes egen datter.

Så nej jeg er ikke personlig - for jeg respekterer og forstår moderens synspunkt, men hendes HANDLINGER er dybt kritisable..

Jeg håber det hjalp på forståelsen og til trådstarter - jeg håber ikke du misforstod mig - jeg er sikker på din mor er et dejligt menneske - vi gør alle sammen nogle barnagtige og latterlige ting en gang i mellem, i det mindste er din mors "UDBRUD" ikke noget der skader nogen direkte :)

0

og hvis min kusine nogensinde gifter sig og jeg er inviteret til bryllup, så kommer jeg også uden at lave en scene, selvom hun tilhører en nyreligiøs bevægelse - hun har i øvrigt også været i kirken ved begge mine børns barnedåb og opført sig pænt :)

Ja, enig, man skal opføre sig med respekt, når man er med til andre trossamfunds gudstjenester/ceremonier. Jeg går for eksempel heller ikke til nadver, hvis jeg er til en katolsk messe, for jeg ved, at på nuværende tidspunkt, så ønsker størstedelen af katolikker ikke at have nadverfællesskab med protestanter. Men jeg rejser mig da ikke og demonstrerer mod det. Det er bare noget, jeg accepterer.

Tak for tippet - det vidste jeg ikke, men det er hermed skrevet bag øret hvis det en dag skulle blive aktuelt :)

0

Annonce ♥

:super: Tak for alle jeres input. Og "Dobbeltbrud" jeg misforstod dig bestemt ikke. Du beskriver præcist som jeg føler det, og det handler netop om handlingen og ikke min mor. Det er virkelig rart at få valideret at det ikke er mig der er helt forkert på den.

Jeg har besluttet at når dåben er overstået nævner jeg det for hende, og en dag tættere på festen vil jeg spørge hende hvad hun egentlig helst vil. Hvis det er at deltage i vielsen, så må jeg forklare hvad det betyder for mig.

Lige nu er fokus dog et helt andet, da hendes kæreste har fået en kræft diagnose og de regner med at han har få måneder igen. Så nu handler det selvfølgelig om dem og så må bryllup vente i den forbindelse.

0

:super: Tak for alle jeres input. Og "Dobbeltbrud" jeg misforstod dig bestemt ikke. Du beskriver præcist som jeg føler det, og det handler netop om handlingen og ikke min mor. Det er virkelig rart at få valideret at det ikke er mig der er helt forkert på den.

Jeg har besluttet at når dåben er overstået nævner jeg det for hende, og en dag tættere på festen vil jeg spørge hende hvad hun egentlig helst vil. Hvis det er at deltage i vielsen, så må jeg forklare hvad det betyder for mig.

Lige nu er fokus dog et helt andet, da hendes kæreste har fået en kræft diagnose og de regner med at han har få måneder igen. Så nu handler det selvfølgelig om dem og så må bryllup vente i den forbindelse.

Jeg er virkelig glad for at du fik det ud af det som jeg ønskede :) Det gør mig dog ondt med din mors kæreste, men jeg sender en stor bunke kærlighed i din retning, så må du selv fordele den som du synes :)

Gode løsninger på begge dilemmaer :)

0

Hvis jeg var dig ville jeg gøre det jeg ønskede.
Det er dit liv, og du skal gøre lige nøjagtig hvad du vil.

Du kan evt. sige til din mor at hun er velkommen i kirken hvis hun bare følger de andre.

Hun behøver ikke selv være kristen og kaste sig ud i bønder og sang.
Men bare hun affinder sig med at det er dit valg og accepterer det.

Ellers kan hun få til opgave at forberede receptionen - så er det ligesom op til hende selv.

Fortæl hende det som det er, får man mest ud af (:

Held og lykke med det hele (:

0

Kære Zillaer

Vil lige komme med en opdatering på denne tråd. Blev døbt i tirsdag, og det var en fantastisk oplevelse, med min H2b, min brudepige og hendes kæreste i vores skønne kirke.

Det har været udskudt et par gange da min stedfar døde i september, så det skulle på afstand før fokus igen kunne være på andet. Besøgte min mor starte januar for at tale med hende om det, men hun havde en dårlig dag, så droppede det igen igen. I søndags to jeg mig så ringede, og svaret var: det er helt op til dig, det vil jeg ikke blande mig i.

Så ikke støttende, men meget bedre end forventet. Er virkelig lettet.

Efter alt dette er det nu også en selvfølge at hun skal med i kirken. Jeg går ikke længere så højt op i at alt skal være perfekt og at folk skal opføre sig på en bestemt måde. Så længe jeg får min H2B, så er alt perfekt for mig!

0

Annonce ♥

Åh jeg har helt ondt af dig fordi du er sat i disse dilemmaer, som jeg bestemt ikke hører sig til det at planlægge et bryllup :(

I forhold til dilemma 1 har jeg ikke noget godt råd for synes selv du svarer meget godt på det.

I forhold til dilemma 2 så kan jeg godt forstå din splittelse. Jeg har stået i den situation at jeg har overvejet ikke at invitere meget tætte familiemedlemmer med til mit bryllup (søster) simpelthen fordi jeg ikke bryder mig om hendes person, men er alligevel endt med at invitere hende. Og her har jeg også haft i mente at det er MIN dag og jeg gør som jeg har lyst til. Men men men så synes jeg alligevel ikke at det skal være mit bryllup der skal være skyld i at det skal skabes endegyldig splid mellem nogen her min søster og jeg. Jeg har derfor gjort det til hendes valg om du vil med eller ej. På den måde bliver ingen kede af det.

Så min holdning er da at din mor skal være med hele vejen. Men jeg synes bestemt godt at du kan tillade dig at stille nogle krav til hendes deltagelse især i kirken. Det er dit valg at blive kirkelig viet og det bør og skal hun simpelthen acceptere. Fortæl hende hvad du frygter og hvorfor det gør dig ked af det, og her troen ude af det hele. Du er jo ikke ked af, at i ikke deler samme overbevisning, du er ked af hendes måde at demonstrere hendes på.

Kan hun så ikke acceptere dette, så må du endnu engang tage op til revision om hun skal med i kirken. Men husk at fortælle hende hvad du tænker og hvorfor du gør som du gør, i håb om t i alligevel kan komme frem til en løsning.

Ja, bedre kunne jeg ikke selv have sagt det.

0

Kære Zillaer

Vil lige komme med en opdatering på denne tråd. Blev døbt i tirsdag, og det var en fantastisk oplevelse, med min H2b, min brudepige og hendes kæreste i vores skønne kirke.

Det har været udskudt et par gange da min stedfar døde i september, så det skulle på afstand før fokus igen kunne være på andet. Besøgte min mor starte januar for at tale med hende om det, men hun havde en dårlig dag, så droppede det igen igen. I søndags to jeg mig så ringede, og svaret var: det er helt op til dig, det vil jeg ikke blande mig i.

Så ikke støttende, men meget bedre end forventet. Er virkelig lettet.

Efter alt dette er det nu også en selvfølge at hun skal med i kirken. Jeg går ikke længere så højt op i at alt skal være perfekt og at folk skal opføre sig på en bestemt måde. Så længe jeg får min H2B, så er alt perfekt for mig!

Super dejlig update - selvom det gør mig ondt med din stedfar :( KRAM

0