Aamosen

Navneskift - hmmmm

12 posts in this topic

Hejsa.

Jeg sidder her og skal udfylde ægteskabserklæringen og BANG - så bliver jeg ramt af det der med navneskift.

Vidste selvfølgelig godt, at det var noget, der skulle tages stilling til, men det blev ligepludselig MEGET nært, når jeg bare synes det er SÅÅÅ svær en beslutning.

For det første har jeg ALTID synes at man som familie skulle hedde det samme - BASTA.

MEEEEEENN nu når jeg selv står i situationen er jeg rigtig meget i tvivl.

Så hvad har I gjort??

Jeg har egentlig ikke noget imod min kommende mands efternavn, Vognsen - det er lidt specielt, men stadig et SEN navn. Så egentlig tænkte jeg, at en bindestreg var vejen frem, men da jeg selv hedder Markussen, så bliver det bare AAAAALT for langt, og klodset - egentlig både med og uden bindestreg. Markussen-Vognsen

Jeg har lidt forhistorie til mit eget navn: Jeg er egentlig den eneste der stadig hedder det inden for min "gren" af familien, og er også den eneste til at "føre" det videre, men min søn hedder det ikke, så det er ligesom passeret. Men min far er død, og jeg synes egentlig at gerne vil beholde det af hensyn til hans minde.

Min søn hedder derimod Hans til mellemnavn - opkaldt efter min far.

Så jeg har selv leget lidt med tanken om at tage Hans som mellemnavn, og her kommer spørgsmålet:

Kan man som pige hedde Hans til mellemnavn, eller er det bare for kikset??

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg selv synes - så jeg vil gerne høre jeres meninger.

Jeg har slet ikke tjekket om man må eller ej - er bare mere interesseret i jeres holdninger til det.

Eller hvis I har alternative ideer, så Bring 'em on :-))

Jeg siger tak, hvis I læste hele vejen til enden i dette kringlede og, for mig, MEGET store dilemma :-)

0

Annonce ♥

Jeg tror slet ikke, at du kan få lov at tage Hans, som mellemnavn, da det er et anerkendt drengenavn. Så skal du nok tage den kvindelige udgave af navnet: Hansine/Hansigne.

Men vend det med præsten, for at være sikker :)

Edited by GoldRumble
0

Personligt synes jeg ikke der er noget galt i at hedde to SEN navne. Du kommer jo ikke til at bruge dem begge to. Godt nok er vores navne ikke SEN navne men jeg har hele tiden sagt at jeg IKKE vil af med mit efternavn, da det er min fars og det betyder rigtig meget for mig. Tror man skal være lidt ligeglad med hvordan det lyder. Du skal gøre det du føler er det rigtige for dig :)

0

Ja nu spørger du jo selv om vores holdninger, så her får du min :)

Jeg synes det er noget pjat når folk ikke vil hedde -sen efternavne... Hvad er der dog galt i det?

Og jeg synes også fint du bare kan tage din kommende mands navn og så færdig slut.

Jeg forstår godt hvad du mener omkring din far, men som du selv siger, din søn hedder det ikke så? (Og normalt er det jo også drenge der føre deres slægtsnavn videre)

Så min mening :) Tag vognsen - det er da i det mindste et specielt -sen navn :)

0

Annonce ♥

Jeg har også selv altid syntes at det er fedest at man som familie hedder det samme, men samtidig er jeg feminist nok til at mene at kvinder ikke automatisk bør tage mandens navn; manden kan lige så godt kan tage kvindens navn eller man kan tage hinandens - og det var min mand heldigvis enig i :wink:

Vi har derfor gjort det, at vi begge smed vores mellemnavne og tog hinandens efternavne, hvor mit blev til mellemnavn og hans forblev efternavn, da det var den kombination vi syntes lød bedst...

Hans er også et -sen navn, men et sjældent og beskyttet et af slagsen...

Vi taler dog lidt om at undersøge muligheden (og prisen?) for at komme bindestreg mellem, så vi på den måde skaber vores helt egen slægt :a1221:

0

Annonce ♥

Jeg tager min h2b's navn og sletter samtidigt mit fornavn (bruger kun mit mellemnavn) så det bliver en stor ændring. Men er ikke til lange navne, og synes det er en vigtig del af det, at vores familie har et navn.

Min bror havde problemer med deres efternavn da han blev gift, så de gik tilbage i familien, og to min farmors navn, som er et beskyttet navn. Jeg synes det lyder til at dit efternavn har en fin betydning, så hvorfor kan I ikke nøjes med det begge to?

(Din søn kan vel evt. Også skifte efternavn?)

0

Her er vores plan ang. navneændring.

Kæresten ikke har noget mellemnavn, men et meget fint efternavn og mit mellemnavn er flot dansk.

Så vi tager mit mellemnavn og han efternavn.

Jeg var faktisk meget i tvivl da jeg så overhovedet ikke har noget navn til fælles med min far eller den side af familien?

Det er min fars efternavn jeg har og min mors mellemnavn (min far ville ikke give Fenger videre til sine børn hehe)

Svigerforældrene blev så glade da de hørte vores plan, så for mig er det win-win.

Jeg ved hvem min far og hans familie er, så det med at føre navnet videre i samme gren har jeg valgt fra da min kommende familie langt ude alligevel ikke vil tænke over grenen. Men jeg ved hvem min familie er, og det er vigtigst for mig i nuet (hvis i forstår)

0

Min historie om det der navneændring......

Jeg har altid været træt af mit oprindelige navn...altså både fornavn og efternavn og været ked af at jeg ikke havde et mellemnavn men "kun" 2 navne, øv som bare var træls, og begge to, nogle som jeg ALTID har skulle stave for andre. Den dag i dag kan jeg dog godt lide mit fornavn, som der ikke er mange der hedder :a1221:

Så blev jeg gift for mange år siden og fik pludselig et flot nyt efternavn, og beholdte mit gamle efternavn som mellemnavn dvs. nu havde jeg så 3 navne.

Så blev jeg skilt og fik aldrig ændret navnet, så hedder stadig det navn, den dag i dag.

Nu skal jeg så giftes på ny, og jeg har denne gang valgt at sløjfe alt, med undtagen af mit fornavn selvfølgelig.

Derimod får jeg et nyt 2. fornavn, som vil være det samme som min datters (der har 2 fornavne og min H2B's mellem + efternavn), og så skal jeg have H2B's mellem + efternavn.

På denne måde får jeg også 4 navne nu ligesom min datter og min H2B. Han har 2 fornavne og så sit mellem + efternavn. Det samme gælder min datter. Så vi får alle sammen mellem + efternavnet. Og vi har alle 2 fornavne :a1221:

Faktisk kommer jeg til at hedde næsten det samme som min datter, med undtagelse af det 1. fornavn, men begge vores fornavne starter med samme bogstav, hehe :loveflag:

Forvirrende?? .... I know :lol::tunge:

MEN min pointe.....jeg synes ikke at -sen efternavne er noget pjat, jeg får selv sådan et nu og har aldrig set skævt til dem på nogen måder, eller tænkt at de kunne være kedelige. Og min mening er at jeg synes ikke en kvinde kan hedde Hans som 2. fornavn.

Håber det hjalp lidt :wink:

0

Hej

jeg skal giftes næste jeg hedder krogh christensen og min kommende mand hedder noget meget specielt som kun 8 i danmark og han vil meget gerne have jeg tager hans efternavn, og jeg er feminist på den måde det er ok men så skal han også tage noget af mit eller børne får et mellem navn fra min familie af.

Så han fik valget i mellem en del mellemnavne da vi er store familie med mange navne så der var rigeligt af vælge i mellem og han tog så Kirkeby. Men jeg hedder krogh efter min farmor så det har jeg valgt at beholde og tager min mands efternavn og kirkeby ind som mellemnavn så han også kan bære det. da vi har meget historie tilknyttet vores navne begge to. Så det er en win win for begge parter ingen er sure. men meget meget glæde for kompirmieret

0

Annonce ♥