marietrappehave

Hjælp - hvad gør vi med mad?

24 indlæg i dette emne

Jeg er simpelthen helt på bar bund, når det kommer til mad. Vi har kigget på mad hos både Salt & Peber, og Kokken & Jomfruen, og vi har begge steder fundet og sammensat en menu, til en overkommelig pris der ikke springer vores budget. Men dertil skal maden jo varmes, anrettes, og serveres - og det skal vi jo ikke gøre, så hvem skal så? Hvor finder man personale til det, og hvor meget kommer det til at koste? For vi ligger i forvejen lige på kanten til at springe budgettet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke hvor I skal fejre brylluppet men vi har bestilt fra et firma her i Kolding som hedder Kokkekompagniet og de skulle være rigtig gode. Jeg havde også kig på Kokken og Jomfruen men har både hørt godt og RIGTIG dårligt om dem så vi turde ikke tage chancen.

Så har 2 af mine tidligere kollegaer tilbudt at servere, så det har vi takket ja til.

Vi skal give 195 pr. person for 3 retters menu med hovedretten som buffet. Vi har udvalgt hvad vi syntes lyder godt fra deres forskellige menusammensætninger og så mailede jeg til dem for at høre om det kunne lade sig gøre og til hvilken pris. Hver af pigerne får 1000 kr. for aftenen. Det kan dog godt være vi skal have en 3. på under selve middagen, men det er stadig til overvejelse. Derudover kommer der så natmad (hotdogs) og bryllupskage mm. til kaffen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op. Vi har heldigvis fået regnet natmad ind, og bryllupskagen regner vi med at lave selv.

Er det et billigt eller dyrt 'hold da op'? :wink:

Det er lidt en blandet følelse, tror jeg. Min kæreste synes det er billigt, jeg synes det er mange penge, som jeg hellere ville bruge på min kjole. :P

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hold da op. Vi har heldigvis fået regnet natmad ind, og bryllupskagen regner vi med at lave selv.

Er det et billigt eller dyrt 'hold da op'? :wink:

Det er lidt en blandet følelse, tror jeg. Min kæreste synes det er billigt, jeg synes det er mange penge, som jeg hellere ville bruge på min kjole. :P

:biggrin: Jeg forstår dig egentlig godt, men det kommer også an på hvor mange der skal bespises. Kjolen er MEGET vigtig og jeg var villig til at bruge penge på den, men da jeg så alligevel kom ud og begyndte at prøve, havde jeg det alligevel svært med at kunne sige ja til at bruge op til det vi egentlig havde budgetteret med. Men det kommer jo også an på hvor stramt ens budget er.

Med maden var jeg villig til at bruge lidt mere end jeg egentlig først troede fordi det alligevel er så vigtig en del af festen. I løbet af planlægningen er det gået op for mig hvad mine prioriteter er ift. da jeg lige startede.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hold da op. Vi har heldigvis fået regnet natmad ind, og bryllupskagen regner vi med at lave selv.

Er det et billigt eller dyrt 'hold da op'? :wink:

Det er lidt en blandet følelse, tror jeg. Min kæreste synes det er billigt, jeg synes det er mange penge, som jeg hellere ville bruge på min kjole. :P

:biggrin: Jeg forstår dig egentlig godt, men det kommer også an på hvor mange der skal bespises. Kjolen er MEGET vigtig og jeg var villig til at bruge penge på den, men da jeg så alligevel kom ud og begyndte at prøve, havde jeg det alligevel svært med at kunne sige ja til at bruge op til det vi egentlig havde budgetteret med. Men det kommer jo også an på hvor stramt ens budget er.

Med maden var jeg villig til at bruge lidt mere end jeg egentlig først troede fordi det alligevel er så vigtig en del af festen. I løbet af planlægningen er det gået op for mig hvad mine prioriteter er ift. da jeg lige startede.

Vi er kun lige gået i gang, så mon ikke der når at ske lidt med prioriteringen, endnu. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hold da op. Vi har heldigvis fået regnet natmad ind, og bryllupskagen regner vi med at lave selv.

Er det et billigt eller dyrt 'hold da op'? :wink:

Det er lidt en blandet følelse, tror jeg. Min kæreste synes det er billigt, jeg synes det er mange penge, som jeg hellere ville bruge på min kjole. :P

:biggrin: Jeg forstår dig egentlig godt, men det kommer også an på hvor mange der skal bespises. Kjolen er MEGET vigtig og jeg var villig til at bruge penge på den, men da jeg så alligevel kom ud og begyndte at prøve, havde jeg det alligevel svært med at kunne sige ja til at bruge op til det vi egentlig havde budgetteret med. Men det kommer jo også an på hvor stramt ens budget er.

Med maden var jeg villig til at bruge lidt mere end jeg egentlig først troede fordi det alligevel er så vigtig en del af festen. I løbet af planlægningen er det gået op for mig hvad mine prioriteter er ift. da jeg lige startede.

Vi er kun lige gået i gang, så mon ikke der når at ske lidt med prioriteringen, endnu. :)

Og det gør der sikkert også.. Jeg har fundet ud af at DIY og bordpynt er blevet en større post en først forventet. Og der er det altså farligt når man sidder på et forum som dette, for jeg bliver jo inspireret af alle de andre brude. :tunge:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op. Vi har heldigvis fået regnet natmad ind, og bryllupskagen regner vi med at lave selv.

Er det et billigt eller dyrt 'hold da op'? :wink:

Det er lidt en blandet følelse, tror jeg. Min kæreste synes det er billigt, jeg synes det er mange penge, som jeg hellere ville bruge på min kjole. :P

:biggrin: Jeg forstår dig egentlig godt, men det kommer også an på hvor mange der skal bespises. Kjolen er MEGET vigtig og jeg var villig til at bruge penge på den, men da jeg så alligevel kom ud og begyndte at prøve, havde jeg det alligevel svært med at kunne sige ja til at bruge op til det vi egentlig havde budgetteret med. Men det kommer jo også an på hvor stramt ens budget er.

Med maden var jeg villig til at bruge lidt mere end jeg egentlig først troede fordi det alligevel er så vigtig en del af festen. I løbet af planlægningen er det gået op for mig hvad mine prioriteter er ift. da jeg lige startede.

Vi er kun lige gået i gang, så mon ikke der når at ske lidt med prioriteringen, endnu. :)

Og det gør der sikkert også.. Jeg har fundet ud af at DIY og bordpynt er blevet en større post en først forventet. Og der er det altså farligt når man sidder på et forum som dette, for jeg bliver jo inspireret af alle de andre brude. :tunge:

Ja, det er jo lige netop det. Kan allerede mærke, at DIY vokser rigtig meget for mig, når jeg ser alle de flotte ting folk laver herinde. :lol:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi vælger en kombiløsning og bestiller noget mad udefra og laver noget selv.

Bryllupskage til reception laver jeg selv. Til hovedret skal vi have buffet og bestiller forskelligt kød udefra og laver selv kartofler og forskellige salater. Til dessert skal vi have softicemaskine (for at gøre det let for køkkenet) og til natmad laver h2b selv pulled porkburgere.

Vi skal have køkkenhjælp, men jeg er meget i tvivl om hvor meget hjælp og hvor længe vi har brug for hjælpem. Vi skal have hjælp til at varme maden, stille buffet an og så er der jo opvasken... Vi bliver nok også nød til at få hjælp til at stille an til receptionen for der skal jo serveres frugt, bobler og kage. Hvis de også skal hjælpe med at varme natmaden, bliver det jo rigtig mange timer.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Med fare for at være "ham den dumme uforstående mand, som ødelægger det hele", så vil jeg sige, at I måske skal overveje bryllupsplanlægningen igen - altså ikke ideen med at gifte jer, men hvordan I vil fejre det, og hvordan pengene til den del skal prioriteres.

Jeg har fuld respekt og forståelse for, at budgetter skal holdes, men visse ting er det alt for risikabelt at gå på kompromis med, fordi det er dem, festen huskes for bagefter.

Helt ærligt, hånden på hjertet - hvor mange vil bagefter huske festen for det fine bordpynt, hvis maden i øvrigt var piv-ringe...?

Der findes mange skrækhistorier om et bestemt større catering-firma, som nærmest notorisk er kendt for, at der simpelthen er for lidt mad... jeg har selv oplevet det mere end en gang, og man får lige nøjagtig, hvad man betaler for, ja nogle gange faktisk mindre...
Det ville jeg ikke turde satse på ved en af mit livs største fester, så hellere spare på DIY-bordpynt og lignende projekter. Husk på hvor stor en del maden egentlig udgør af den samlede bryllupsfest. :wink:

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale at gå ind og kigge lidt på trustpilot inden du bestiller fra forskellige. Jeg har også hørt mindre godt om nogle af de større firmaer, jeg er meget glad for den løsning vi valgte. De er ret kendte i Kolding og jeg har fra flere forskellige folk hørt rigtig godt om dem. Min svigerinde og hendes kæreste var endda til påskefrokost i år, hvor de fik en del af de retter vi også selv har bestilt og de sagde det var yderst lækkert og der var nok af det.

Og som Jesper siger - pas på med at spare der, for det er netop en af de ting folk husker mest fra et bryllup.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja dilemmaer er der mange af, når en sådan fest skal planlægges :)

Mad og drikkevarer er efter min overbevisning ikke et sted man skal spare - selvfølgelig skal man arbejde med hvad man har at gøre godt med - MEN, at vælge dyrere kjole for at gå på kompromis med mad, drikke og servering er efter min mening ikke en optimal måde at prioritere på :) - men man gør selvfølgelig hvad man har lyst til. :tunge:

Jeg kan helt sikkert anbefale IKKE at gå ned på servering/hjælp i køkkenet. - det ødelægger hele ens fest, hvis man selv skal gå og spekulere over det, eller hvis ens gæster/forældre/en selv går i køkkenet eller rydder af. (hvis det er sådan det er, er det sådan det er, men vi var SÅ glade for at vi havde to til at servere hele dagen og kok på til maden)

Min 25 års fødselsdag blev dengang holdt på lignende vilkår, bare uden servering og kok - og GUD hvor var vi to der holdt festen stressede, hvilket vores forældre så = de stod også i køkkenet en stor del af tiden. Virkelig ØV fest.

Har vidst tidligere fortalt om et vennepar, hvis bryllup huskes på den mest elendige mad nogensinde - vidst fra K&J. de fik lidt penge tilbage, men hver gang nogle omtaler dagen handler det om den elendige mad - SÅ synd for parret. (bordene og diy var TOP flot og ligeledes var kjolen.... men mon ikke de hellere ville have haft at folk tænkte tilbage på dagen som fantastisk i stedet for "sikke noget elendigt mad"?)

men tilbage til dine oprindelige spørgsmål:

Men dertil skal maden jo varmes, anrettes, og serveres - og det skal vi jo ikke gøre, så hvem skal så? Alt efter om det er tallerkenservering, stående reception eller buffet så lav en rimelig vurdering på hvor mange der er behov for. vi havde en der kom kl. 11 og gjorde maden til receptionen klar - den næste kom kl. 17. og så gjorde de sammen med kokken buffeten klar. Første smuttede kl. 23. - den næste kl. 01.00 Hvor finder man personale til det, og hvor meget kommer det til at koste? Vi lagde en føler ud, om nogle kendte nogle kyndige serveringsdamer - på den måde fandt vi dem. Kokken er en af mine forældres gode venner, så de etablerede kontakten. Vi gav 100 kr. i timen til serveringsdamerne - det var hvad de gerne ville have (eller den ene ville ikke have noget, men det skulle hun nu ikke bestemme :) ) - vi gav 6000 for den grillede hovedret (min far havde lavet en lille vennetjeneste aftale, så vi fik det lidt billigt :) )- kokken kom og lavede maden i huset/haven og havde selv alt med der skulle bruges til at grille osv.(det skal lige nævnes, at jeg selv selv og vores mødre havde lavet forretten, og kvinderne i min familie lavede et gigantisk kage/dessertbord - så det er selvfølgelig en ekstra omkostning

Jeg vil i øvrigt anbefale, at I finder ud af hvilken fest i vil holde og derefter finde ud af maden. For os var det jo nemt, da vi ville holde en afslappet havefest i egen have, hvor der var rum til at gå i bare tæer eller sidde på græsset og slupre asti hele eftermiddagen- så det var naturligt at sammensætte menuen på den måde.

Hvis vi nu havde valgt at holde festen mere formelt, så havde menuen nok været noget anderledes, og sikkert også kostet mere ift. servering (tallerkenanretning kræver bare mere serveringspersonale) og kokken skulle jo også have flere penge (4-retters tallerkenanrettet og sikkert med dyrere råvarer)

Jeg håber at I får en fantastisk bryllupsdag og en ligeså fantastisk rejse dertil med planlægningen :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil heller ikke anbefale jer at spare på maden..

Jeg var ude og servere til et bryllup for et par måneder siden og de havde sparet på maden. Den var rigtig flot anrettet, men kødet var sejt og der var kun liiiiige nok salat. Kartofler var der kun nok af til 1. gang folk gik til buffeten.

Da jeg gik hørte jeg gommen snakke med sine venner, hvor han fortalte, at de nok havde købt det FOR skrabet og de skulle have brugt noget ekstra på maden. Snakkede selv mad kokken om der ikke var kartofler nok og kødet var sejt og der sagde han, "det er det man får når man ikke vil give mere per kuvert. Så skal jeg jo spare et sted"..

Hende den ene der var med til festen, som jeg kender, kom ud i køkkenet efter kokken var gået og sagde alt maden havde været elendig.

Det er så dét de husker om den fest, maden var elendig, men det var nogle gode drinks! Det var hendes citat..

Min veninde blev viet sidste år og de fik mad fra kokken og jomfruen - hun ville ikke bruge så mange penge på en fest, så derfor valgte de det sådan.

Vi tænker da ikke tilbage på festen som om det var noget faktastisk mad eller noget, det var en god dag for dem og det var i deres ånd.

Sådán vil jeg bare ikke have at vores bryllup skal huskes - det skal sgu være et brag af en fest med rigeligt af mad, god mad og hyggelig atmosfære.

Så gør op med jer selv, om det så ikke er bedre at udskyde brylluppet, og jeres fest så bliver husket for noget I ønsker den bliver husket for. :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi ville heller ikke gå ned på mad til vores bryllup, så vi fragtede alle gæster over Lillebælt, til Middelfart, for at få fantastisk mad (det kan man også få på Fyn men ikke til den pris). ALLE vores gæster snakker stadig i dag om hvor fantastisk maden var, og de gentager og gentager det. Det ville jeg aldrig personligt undvære. Det er mindst lige så vigtigt for mig at vores gæster følte det var den bedste fest, som det var for mig, og at vi kunne stå inde for kvaliteten.

195 kr pr couvert syntes jeg er ekstremt billigt, og tænker at det da ikke kan fås billigere? Men altså hvad ved jeg - har aldrig bestilt sådan noget mad før :) Men jeg vil også anbefale, som de andre, ikke at skære ned på madens kvalitet.

Redigeret af Victorias secret
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan kun tilslutte mig de øvrige. Jeg ville holde mig fra de helt store landsdækkende cateringfirmaer for det er i høj grad kvantitet fremfor kvalitet og i stedet kigge efter en lokal kogekone/kok som kan lave mere individuelle løsninger

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville heller ikke bruge kokken og jomfruen (aldrig - ikke engang bare til fødselsdag). Så hellere finde en god kogekone.

Når man holder en traditionel bryllupsfest med lang middag, giver det jo sig selv at maden er vigtig - så den har bare at være god, lækker og en oplevelse for gæsterne. Det betyder ikke at det skal være dyrt, men bare at der er gjort noget ud af den.

Holdt fest her i weekenden, havde 35 mennesker til spisning for 1000,- og de fik det lækreste mad i havefest genren (pulled pork).

Helstegt pattegris er stemningsfyldt at se blive tilberedt og det smager bare godt. Bruger man så ekstra penge på noget super fantastisk tilbehør, kan man få en middag for det samme som kokken og jomfruen tager og samtidig få en super mad oplevelse.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har flere gange oplevet mad fra kokken og jomfruen som smagte rigtig godt, jeg har dog også 2 gange fået en buffet hvor de fleste retter var mere eller mindre uspiseligt.

Kvaliteten varierer så meget. Ville jeg slet ikke ture satse så meget til et bryllup.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi ville heller ikke gå ned på mad til vores bryllup, så vi fragtede alle gæster over Lillebælt, til Middelfart, for at få fantastisk mad (det kan man også få på Fyn men ikke til den pris). ALLE vores gæster snakker stadig i dag om hvor fantastisk maden var, og de gentager og gentager det. Det ville jeg aldrig personligt undvære. Det er mindst lige så vigtigt for mig at vores gæster følte det var den bedste fest, som det var for mig, og at vi kunne stå inde for kvaliteten.

195 kr pr couvert syntes jeg er ekstremt billigt, og tænker at det da ikke kan fås billigere? Men altså hvad ved jeg - har aldrig bestilt sådan noget mad før :) Men jeg vil også anbefale, som de andre, ikke at skære ned på madens kvalitet.

Jeg kiggede ved både Kokke og Jomfruen og Jysk Diner og der kunne vi få MANGE flere retter (ca. 3-4 kød, 8 tilbehør til hovedretten) til ca. 150-70 kr. pr couvert. Så det kan sagtens fås meget billigere, men så er kvaliteten nok heller ikke dertil.

Vi får forret (laks og rejer), hovedret med 3 slags salat, flødekartofler og 2 slags kød, brød, samt dessert. Det kunne nok gøres mere gourmet men så er det også en helt anden pris. Det er catering, men vi ved de leverer noget god mad og altid rigeligt af det, så jeg synes der virker til at være god overensstemmelse mellem pris og mængde til at vide det også er ordenlig kvalitet. Og vigtigst af alt, så passer det til den type fest vi gerne vil have. :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har flere gange oplevet mad fra kokken og jomfruen som smagte rigtig godt, jeg har dog også 2 gange fået en buffet hvor de fleste retter var mere eller mindre uspiseligt.

Kvaliteten varierer så meget. Ville jeg slet ikke ture satse så meget til et bryllup.

Det handler jo ikke kun om kvantitet og kvalitet. Jeg har været ude til flere fester hvor maden fra Kokken og Jomfruen enten har været forsinket eller også har der manglet en dessert o.l. Vi har selv brugt Kokken & Jomfruen en gang og der valgte jeg selv at køre ud og hente maden og kontrollere alt. Der så jeg så også lige hvordan de tilbereder maden (ikke et specielt kønt syn). Til mindre fødselsdagsfester kan det være fint nok men til et bryllup ville jeg ikke turde bruge dem eller lignende firmaer. Så hellere gå efter et lokalt firma som Trine også har gjort det.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vildt. Det vidste jeg ikke. Altså at det kunne fås så billigt. Men ja kvaliteten er vel derefter.. Og så er det jo en smagssag hvad man er til, så det behøver jo ikke koste en formue.

Redigeret af Victorias secret
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mange tak for alle jeres besvarelser. Jeg har snakket med min H2B, og vi omprioriterer, så maden ligger i top - for selvfølgelig, skal maden være fantastisk på vores store dag. :happy: Det viser sig at H2Bs mor har en ekskæreste der har været kok i Tivoli, så mon ikke der ligger et alternativ dér. :floejt: Catering er i hvert fald streget, den chance har vi ikke lyst til at tage.

Plus, mine søde forældre har valgt at betale min brudekjole, den mest fantastiske luksus. Så der var pludselig penge til overs, som jo skulle et eller andet sted hen. :cheerleader3:

Redigeret af marietrappehave
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer