Aganini

Krav til dress code i invitationer - Hvordan gør jeg?

27 indlæg i dette emne

Ja, det er jo lidt noget kodesprog de taler i denne bryllupsverden. Så når jeg nu sender invitationer ud om et par måneder, hvordan forklarer jeg så mine gæster at jeg gerne vil se mændene i jakkesæt, og kvinderne i kjoler der hverken er lårkorte eller gulvlange?

Det gælder jo om at være klar i spyttet med den dress code, så hvad er den?

"Formelt"? "Semi-formelt"?

Går ikke ud fra at det er hverken "Galla" eller "Casual".

Håber nogen kan hjælpe mig med denne lingvistiske detalje?

Katrine :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her fik jeg strenge ordre på at jeg ikke måtte bruge dresscode på nogen måder !

Meeeen.... Jeg kunne ikke bære tanken om at nogen måske kunne finde på at komme i et par jeans - ikke at det var forbudt men.. Ja! Så jeg fik overtalt min bedrw halvdel til at der måtte stå : Påklædning : Fest tøj :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Den er svær, fordi du ikke rummer meget plads til selv at tage et valg. Jeg tror, at du skal være forberedt på, at nogen kan synes, det er lige en tand for meget, at du vil bestemme, at de skal komme i en kjole, der har en bestemt længde. En ting er, at du ikke vil have lårkort - men at man heller ikke må komme i en lang kjole - der tror jeg altså, at nogen vil synes, at det bliver lidt meget "bestemmer-agtigt". Fordi man kan få mange lange kjoler, der slet ikke er galla kjoler men super flotte sommer kjoler.

Jeg tror, at jeg ville gå med en let humoristisk løsning på denne dresscode.

"Vi håber at alle herrerne vil tage deres bedste jakkesæt på i dagens anledning, og at kvinderne vil benytte lejligheden til at vise deres flotte ben. Så lad den gulvlange kjole blive hjemme i skabet og hop i en knælang kjole, så bliver vi rigtig glade" - eller noget i den stil.

:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er svær, fordi du ikke rummer meget plads til selv at tage et valg. Jeg tror, at du skal være forberedt på, at nogen kan synes, det er lige en tand for meget, at du vil bestemme, at de skal komme i en kjole, der har en bestemt længde. En ting er, at du ikke vil have lårkort - men at man heller ikke må komme i en lang kjole - der tror jeg altså, at nogen vil synes, at det bliver lidt meget "bestemmer-agtigt". Fordi man kan få mange lange kjoler, der slet ikke er galla kjoler men super flotte sommer kjoler.

Jeg tror, at jeg ville gå med en let humoristisk løsning på denne dresscode.

"Vi håber at alle herrerne vil tage deres bedste jakkesæt på i dagens anledning, og at kvinderne vil benytte lejligheden til at vise deres flotte ben. Så lad den gulvlange kjole blive hjemme i skabet og hop i en knælang kjole, så bliver vi rigtig glade" - eller noget i den stil.

:)

I misforstår mig fuldstændigt.

Jeg vil gerne have et gæsterne ikke føler sig forpligtede til at møde op i galla. Og så tager det udgangspunkt i at jeg selv som gæst ville foretrække at få af vide cirka hvad man forventes at møde op i. Det er ikke sjovt, for mig, at være den eneste i gulvlang, hvis alle andre har jeans på.

Når jeg siger jeg gerne vil se folk i kjoler - Er det underforstået at jeg ikke forventer at kvinder der hader kjoler, skal trodse deres stil og ønske for at please mig. Gud altså, nej! Jeg vil da bare se glade gæster. Jeg vil da absolut ikke sætte en længde for kjolerne, absurd tanke!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil holder brylup på et slot, og mange har spurgt om det så ikke er med galla og det hele. Men nej, folk skal tage det på de føler sig aller lækrest i, kort, langt, sort hvidt etc. Det er ikke op til mig at bestemme.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Når jeg er blevet spurgt om hvad folk (underligt nok så er det kun mændene der har spurgt) skal have på har jeg sagt gerne jakkesæt, men har de smooking er de mere end velkommen til at tage det på.

Syntes nemlig det er så flot med jakkesæt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi sluttede vores invitation af med at skrive: Vi glæder os til at se jer i festtøjet til vores bryllup.

Hvis gæsterne så ellers har en ide om hvad det betyder, vil de forhåbentligt finde noget passende at tage på:-)

Udgangspunktet for dresscode tog vi i guiden herinde:

http://www.bryllupsklar.dk/gaest-til-bryllup/dresscode.html

Så i henhold til det du ønsker er det vist mørkt costume, der vil være passende dresscode.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg forstår faktisk godt hvad du mener, for jeg har også selv prøvet at være den der var klædt "forkert" i forhold til alle andre - en del gange endda.. men hvordan det lige formuleres DET ved jeg ikke.. rigtig godt tænkt i øvrigt, at du vil hjælpe dine gæster til ikke at være "forkerte" for det er bestemt ikke rart - jeg håber nogen kan formulere det på en god måde :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak! Dobbeltbrud det er netop det jeg mener! Det handler ikke om at bestemme over sine gæster, tværtimod skal alle føle sig tilpas!

Jeg synes dog at når man smider 100K efter en fest, kan man godt tillade sig til at stille nogle krav.

Fx vil jeg bede kvinderne om ikke at bære hvide kjoler, det synes jeg er forbeholdt bruden, hvis der er tale om store kjoler. Grillmama, jeg er helt enig, det er flot at mænd er i jakkesæt, det ser jeg også gerne.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak! Dobbeltbrud det er netop det jeg mener! Det handler ikke om at bestemme over sine gæster, tværtimod skal alle føle sig tilpas!

Jeg synes dog at når man smider 100K efter en fest, kan man godt tillade sig til at stille nogle krav.

Fx vil jeg bede kvinderne om ikke at bære hvide kjoler, det synes jeg er forbeholdt bruden, hvis der er tale om store kjoler. Grillmama, jeg er helt enig, det er flot at mænd er i jakkesæt, det ser jeg også gerne.

De fleste i dag ved godt at man ikke dukker op i hvidt som kvinde til et bryllup.. det er dog knap så mange der ved at man faktisk heller ikke dukker op i sort :) Anyway - jeg var til bryllup i juli og der var ingen dresscode, men alle kom i pænt tøj og det har de faktisk gjort til alle de bryllupper jeg har deltaget i - selv det som var ret atypisk, hvor parret arrangerede bryllup på 2 mdr. med en totalpris på 15.000 kr - faktisk var bruden underdressed ifht. de fleste gæster, men det er jo svært når man ikke ved at hun kommer i en meget almindelig kjole.. det var dog meget nede på jorden og de var på rådhuset dagen inden festen, så generelt et atypisk bryllup - pointen er at når folk ser jeres indbydelse, så kan de fleste derudfra se hvad type bryllup der er lagt op til og vælge tøj derudfra - man skal bestemt ikke undervurdere invitationens værdi :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det med dresscode er lidt svært... Specielt jo mere vores takt og tone ryger her i landet, men etiketten foreskriver at hvis ikke gæsterne bliver anvist en dresscode er det faktisk gæstens pligt at spørge værtsparet hvad den er

Vi havde skrevet i vores invitationer at vi håbede folk ville tage deres pæne festtøj på - og det havde alle også gjort og så var der en som mødte op i slidt t-shirt og shorts og klip-klappere! Det var kæresten til en veninde og vi havde aldrig mødt ham så det var lidt et sats at invitere ham - men alle hyggede sig og han var sød og rar!

Det alle gæsterne taler om her efter brylluppet er nu hvor god præsten var og ham som mødte op i klip-klappere :)

Der vil nok altid være nogen som falder lidt uden for men det betyder intet hvis bare man har en god dag :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand ville ikke have at vi skrev noget om dresscode, så rigtig mange af mine veninder spurgte mig:

"Må jeg godt tage en sort kjole på"

"Er det ok, hvis jeg tager denne her på"

"jeg får nok vand i hele kroppen (hun var gravid) er det ok jeg tager et par pæne klipklappere på"

De gik helt vildt op i det og det syntes jeg var super dejligt - jeg tror nu de havde spurgt mig, om vi havde skrevet noget om dresscode eller ej.. fordi det bare er mega spændende at klæde sig pænt på i kjole.

Jeg svarede i øvrigt rungende ja, til alle ovenstående spørgsmål.

De fleste ved godt hvad man tager på til et bryllup - jeg har dog været til bryllupper hvor nogle kvindelige gæster dukkede op i skrigende hulkort og nogle mandlige gæster havde jeans og sweatshirt på til middagen TIL TRODS FOR at der i invitationen havde stået Dresscode "jakkesæt til herrene og kjole til damerne"

Så man kan altså ikke vide sig sikker, om man skriver noget om dresscode eller ej, men jeg tror at især kvinderne og nogle mænd, sætter pris på at vide hvad man kan forvente medgæsterne har på, så man ikke falder ved siden af.

En af mine veninder har skrevet i deres invitationer: Dresscode; Herre, Jakkesæt, Damer, festligt

det er også en mulighed, så er der ikke tvungen kjole, hvis nu der er en der helt vildt gerne vil have en sød buksedragt på.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har skrevet; Dresscode: Galla Go Nuts!

Det har bare gjord at alle er gået agurk, med kæmpe kjoler og store hatte!!

Vi besluttede os for Galla, fordi det er så sjældent at man for en lejlighed til at give den max gas på "glammer kontoen"!

Vores gæster er heldigvis med på den ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har skrevet; Dresscode: Galla Go Nuts!

Det har bare gjord at alle er gået agurk, med kæmpe kjoler og store hatte!!

Vi besluttede os for Galla, fordi det er så sjældent at man for en lejlighed til at give den max gas på "glammer kontoen"!

Vores gæster er heldigvis med på den ;)

Det synes jeg bare lyder så utrolig fedt

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i min skrevet:

Da vi kun skal giftes en gang skal der virkelig være fest.

Derfor forventes kvinder i kjole og mænd i jakkesæt.

Synes måske det er lidt voldsomt at bestemme hvilken længde folks kjoler skal være... Det er ikke alle der ser pæne ud i knælang kjole...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

De fleste i dag ved godt at man ikke dukker op i hvidt som kvinde til et bryllup.. det er dog knap så mange der ved at man faktisk heller ikke dukker op i sort Anyway - jeg var til bryllup i juli og der var ingen dresscode, men alle kom i pænt tøj og det har de faktisk gjort til alle de bryllupper jeg har deltaget i - selv det som var ret atypisk, hvor parret arrangerede bryllup på 2 mdr. med en totalpris på 15.000 kr -

Et er jo hvad traditionerne siger men hvad er problemet i at nogle kommer i sort kjole til et bryllup. Det har jeg svært ved at se da sort i sig selv er/kan være meget stilet og eksempelvis mere gallaagtigt end en blomstret kjole. Jeg spiller selv ofte i sort jakkesæt. Jeg forstår heller ikke helt hvorfor der skal drages sammenligning til hvad festen har kostet. Det man kan skelne til er vel lokationen for festen. Holder man det som en havefest eller holder man det på et mondænt feststed. Hvis man på nogen måde skal drage nogle konklusioner på det punkt. Generelt syntes jeg folk er gode til at klæde sig ud fra forholdene og ramme "stilen". Der vil altid være nogle som falder udenfor. Særligt på den mandlige front men det vil de nok gøre uanset om man sætter en dresscode eller ej.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

De fleste i dag ved godt at man ikke dukker op i hvidt som kvinde til et bryllup.. det er dog knap så mange der ved at man faktisk heller ikke dukker op i sort Anyway - jeg var til bryllup i juli og der var ingen dresscode, men alle kom i pænt tøj og det har de faktisk gjort til alle de bryllupper jeg har deltaget i - selv det som var ret atypisk, hvor parret arrangerede bryllup på 2 mdr. med en totalpris på 15.000 kr -

Et er jo hvad traditionerne siger men hvad er problemet i at nogle kommer i sort kjole til et bryllup. Det har jeg svært ved at se da sort i sig selv er/kan være meget stilet og eksempelvis mere gallaagtigt end en blomstret kjole. Jeg spiller selv ofte i sort jakkesæt. Jeg forstår heller ikke helt hvorfor der skal drages sammenligning til hvad festen har kostet. Det man kan skelne til er vel lokationen for festen. Holder man det som en havefest eller holder man det på et mondænt feststed. Hvis man på nogen måde skal drage nogle konklusioner på det punkt. Generelt syntes jeg folk er gode til at klæde sig ud fra forholdene og ramme "stilen". Der vil altid være nogle som falder udenfor. Særligt på den mandlige front men det vil de nok gøre uanset om man sætter en dresscode eller ej.

Mht. sort så er det en gammel tradition at kvinder ikke bærer sort ved et bryllup - det symboliserer sorg fordi kvinden selv ville have haft gommen :oops: men det er langt fra alle der kender til det - jeg blev gjort opmærksom på det af gommens mor ved et bryllup hvor jeg var med som højgravid og ikke kunne passe andet :tunge::pokey::lol::lol: :lol:

Mht. det andet, så misforstår du hvor jeg vil hen - pointen var at det var et meget pludseligt og uformelt bryllup, men alligevel var folk mødt op i rigtig pænt tøj - pointen er at folk for det meste godt kan forventes at udvise pli og god opdragelse ved et bryllup - selv når brylluppet er helt nede på jorden :)

Det var et dejligt bryllup, men meget atypisk og den bedste måde jeg lige kunne finde ud af at beskrive det uden at skrive en hel roman, var ved at nævne prisen og den tid det tog at arrangere - det var i øvrigt for 100 mennesker, så det var ret godt gået at lave en fed fest for 15.000kr og bruden var en af mine nærmeste veninder, så der var bestemt ingen kritik :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil så lige indskyde at brude for ikke så mange år siden blev gift i sort og i øvrigt at Kalla liljer nogle steder betegnes som en begravelsesblomst, men jeg ser dem da tit i brudebuketter.

I dag er sort ikke nødvendigvis en sorgens farve, men noget man tager på fordi man enten synes det slanker eller ser klassisk ud. Men jeg kan godt genkende Dobbeltbruds oplevelse, de ældre generationer tager nok det med det sorte som sorgens farve lidt mere alvorligt end vi gør i dag.

Sort kan se enormt smukt ud. Så længe det lige er pimpet med en farverig sko eller taske og det hele ikke er sort i sort, kan jeg ikke se problemet ved en sort kjole til et bryllup. Det generede i hvert fald ikke mig.

Men ja, det er rigtigt at sort ikke er så velset til bryllup, men jeg er enig med Garner, hellere en sort kjole end jeans og tanktop til et bryllup.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer