CilleTX

C&Ns fantastiske dag - 27.07.2013

147 posts in this topic

Vielsen, pt. 1

Så er jeg nået den laaaaange vej op til min dejlige H2B og vi er klar til dagens vigtigste øjeblik: vielsen!

Efter vi har hilst på hinanden, sætter vi os ned og vielsen går i gang - først salme et ("Uberørt af byens travlhed..." - ikke så kendt, ej heller specielt brugt ved bryllupper, så et "modigt" valg fik jeg efterfølgende at vide :lol: ), så velkomst og dernæst salme to ("Jeg ved en blomst så favr og fin...").

Dette efterfølges af præstens tale til os og den er virkelig god og personlig!

Vi har fået talen tilsendt af præsten, så den indsætter jeg her - så kan I selv bestemme om I vil læse den eller ej :wink:

Tale

Kære alle sammen, kære brudepar, Cecilie og Nicolai.

Da jeg mødtes med jer første gang, spurgte jeg til, hvad det var I faldt for ved hinanden. En af de ting, som I begge nævnede var evnen til at være der og rumme den anden: Du Nicolai fortalte om Cecilie rummelighed, at du trygt kan sige din mening og dele med hende. Du kan altid komme til hende, og du skal ikke selv bære, og det bliver lettere at bære og se en løsning på.

Du Cecilie, nævnede at Nicolai havde været fantastisk til at være der for dig, ikke mindst mens du har været stresset i dit nye arbejde som gymnasielærer.

I er begge enige om at et forhold handler ikke om fastlåste roller, men om at forhandle og give hinanden plads og hjerterum og handlerum. I kan dele med hinanden og derved ”løfte hinanden fra de byrder I hver især kommer med”, for nu at bruge de ord, som vi hørte i indledningen fra læsningen fra epistlen fra apostlen Paulus.

Og et yderst romantisk træk, som må imponere enhver som hører det, er hvad Cecilie nævnede ved Nicolai: Hver lørdag står Nicolai op og laver morgenkaffe og serverer det på sengen og tænder radioen og I hører ”Mads og monopolet”.

Du, Nicolai fik også overrasket Cecilie med et romantisk frieri sidste år. Du havde sagt, at fik du penge tilbage fra SKAT,

ville du ud at rejse. Det kom I også. I var Amsterdam, og endda på et tidspunkt på en meget fin restaurant, og her havde du, Cecilie vel havde regnet med, at her skulle frieriet komme, her skulle det være, hvis det skulle være.
Men her skete der intet. Og du var vel ret skuffet
J

Nicolai havde jo godt nok også sagt tidligere, at ringe ville han kun have, hvis han ikke skulle ud og låne penge. Men nu vidste du Cecilie, jo slet ikke hvor mange penge Nicolai i virkeligheden havde fået tilbage i SKAT J

Frieriet faldt i Amsterdam, en dag, hvor I var på ”dinner-cruise” rundt i byens kanaler. Her overraskede Nicolai dig med en ring, som han havde fået lavet til dig i Danmark, en ring han havde taget mål til, fra andre af de ringe havde haft liggende – uden at du havde opdaget noget.

Nu blev du meget overrasket og glad J

Da, jeg spurgte jer, om der var et bestemt sted fra biblen, som I ville have læst op i dag, de ord, som også kaldes kærlighedens højsang, hvor apostlen Paulus siger: ”Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

Så bliver da tro, håb og kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.”

Apostlen Paulus taler om kærligheden, som aldrig hører op. Kærligheden som aldrig bliver færdig med et menneske, heller ikke når vi for længst er det. Og Apostlen Paulus siger også i samme forbindelse: ”Endnu skuer vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi skue ansigt til ansigt”.

Måske tror nogen, at det betyder, at I skal se hinanden, som I nu kender jer. Men tanken er omvendt, for vi kender overhovedet ikke hinanden nu. Det er en illusion. Først da, i evigheden, kender vi hinanden fuldt ud, ansigt til ansigt.

Man kunne sige det sådan, at kærlighed og tilgivelse i en nytestamentlig forståelse handler om at bliver klogere på sig selv og hinanden og ”vokse i kærlighed og yndest”, som det hedder.

Det gamle danske ord for ”at elske” – ”aliska” – betyder slet og ret at give vækst!

Det græske ord – ”filein” – som traditionelt oversættes med ”at elske” har også ofte betydningen ”jeg tager imod”. Begge udtryk peger på kærlighed som noget, der kendes som handling, og som man kan lære og øve sig ind på. At give liv og kraft og plads og tage imod det, som rækkes en. Begge dele er kærlighedens væsen, og den vokser man med et liv igennem.

I den første læsning hørte vi Apostlen Paulus sige: ”Ifør jer den kærlighed, som er fuldkommenhedens bånd”. Den kærlighed, som Apostlen Paulus her taler om, er den kærlighed, som er ren og skær gave, den kærlighed som intet menneske selv kan præstere. Vi som er her til stede i kirken i dag, vil om lidt forene os for at bede om den til jer - som himlen gave, Guds gave - til jeres ægteskab. Alt hvad naturen og skæbnen udstyrer os med af forskellige former for kærlighed er ikke nok i sig selv, hvis ikke den kærlighed kommer, som fuldender det hele.

Apostlen Paulus nævner noget af, hvad det drejer sig om: barmhjertighed, godhed, overbærenhed osv. Man kunne også anføre: Anstændighed og almindelig sund fornuft, som ikke bør mangle i et parforhold. Sammenlignet med hvad digtere plejer ellers plejer at besynge er det ganske jordnært og kan sammenlignes med gartnerens hakke og rive, der ikke ser ud af noget ved siden af blomster og tæer, og dog er hakken og riven, det der kan gøre en have til en have, og hindrer den i alt blive et vildnis. Gud plantede kærlighedens have – og satte gartnere, menneskene, til at holde den! Den højeste form for kærlighed, som der er tale om, forudsætter alt hvad naturen og tilværelsen sørger for i forvejen; men den fuldender det og gør det til at leve og trives med.

Det er den højeste kærlighed, den som byder dig at elske din ægtefælle som dig selv, dvs. sådan som hun eller han virkelig er, ikke som et drømmebillede og ikke som din ejendom eller som en genstand, der skal tjene til at berige dit liv, men fordi han eller hun er sig egen, sig selv og sådan er Guds barn ligesom du er det.

”Vil du elske og ære” bliver I spurgt om lidt, og det er hele sagen. Kærligheden søger ikke sit eget, og den kærlighed som er fuldkommenhedens bånd, gør ikke den naturlige og selvvalgte kærlighed: hengivenhed, venskab og forelskelse mellem ægtefæller til noget ringere; men den løfter den op over selvoptagethedens niveau. Den kærlighed hvormed man også ærer den andens egen, særegne menneskelighed, hvor man undertiden må være streng, både mod sig slev og den anden, fører et godt stykke vej frem gennem livet.

Så, kære Cecilie og Nicolai, kære brudepar, jeg vil ønske for jer, at I må opnå det alt sammen, det store og det små, det alvorlige og det muntre, det forbigående og det varige. Ifør jer kærlighedens bånd og gid der altid må være noget der kan holde sammen på det hele og fuldende det!

Gud velsigne jer!

Under talen har jeg min buket liggende i skødet. Den er jo ret tung - og kjolen temmelig glat - så der sker naturligvis det, at der ca. midt i talen lyder et højlydt *KLONK* min buket ligger på gulvet! :oops:

Alle i kirken bliver lidt overraskede og småfniser - mig selv inklusive...

Præsten hvisker straks om "den fine buket er OK? Nu er den ikke gået i stykker, vel?" og jeg får svaret at den har det fint :blush:

Han kommer sig fint (dog smågriner han også) og så fortsætter han sin fine tale og vi er klar til at komme til alters og sige vores "JA"...

post-58523-0-46916000-1375992063_thumb.j

post-58523-0-81123800-1375992076_thumb.j

post-58523-0-37639900-1375992095_thumb.j

Edited by CilleTX
0

Annonce ♥

Ihhhh Cille... TILLYKKE med jeres helt fantastiske dag!!! Hold K*** hvor ser du bare smuk ud!!! Det hele ser bare så gennemført og stilet ud!! Er helt vild med din mands sko og din svigermors kjole. Det hele passer bare så flot sammen :thumbsupsmileyanim: ååårrjj altså... Det er da den sødeste besked på fjæsen... :heart:

Åh, mange tak! Jeg bliver jo helt forlegen :blush:

Jeg er også vild med svigermors kjole - hun fik den syet af min svigerinde til dagen. Er vild med at hun gjorde så meget ud af det :thumbsupsmileyanim:

0

Hvor er det bare goooooode billeder, så fine af din gom og forloverne, sådan nogle fine brudepiger og du er så SMUK i din korte flotte kjole. Elsker blikket i din mands øjne når han ser på dig

Mange tak, I er altså så søde alle sammen :kiss:

Jeg er også vild med hans blik - og jeg er SÅ glad for at det blev fanget på kamera :heart:

0

super smukke billeder, og en dejlig beretning :loveshower: glæder mig til at få alt med !

0

Annonce ♥

Sikke en dejlig tale fra præsten.... :loveboard:

0

super smukke billeder, og en dejlig beretning :loveshower: glæder mig til at få alt med !

Tak! :7himmel:

Der kommer mere i aften :)

Ja, den er skøn, ikke? Gæsterne har også rost ham til skyerne efterfølgende; han var simpelthen så god, nærværende og personlig :7himmel:

0

Tak! :7himmel:

Der kommer mere i aften :)

Ja, den er skøn, ikke? Gæsterne har også rost ham til skyerne efterfølgende; han var simpelthen så god, nærværende og personlig :7himmel:

Jo meget.... :wink: Kunne godt have ønsket vores præst havde været mere personlig... eller bare lidt... men pyt.. kan ikke huske det alligevel :wink:

0

Wiii endelig beretning! Kom endelig med mere, sluger det hele råt ;0)

0

Annonce ♥

Wiii endelig beretning! Kom endelig med mere, sluger det hele råt ;0)

Jamen, så må jeg jo hellere fortsætte :wink:

0

Vielsen, pt. 2

...

Efter præsten har velsignet os er vi (endelig!) ægtefolk og vi sætter os ned igen, men denne gang ved siden af hinanden :cheerleader3:

Som nævnt i et tidligere indlæg, så har min kære mand jo haft enormt stort fokus på den der ring, så I skal da lige se hans reaktion på ENDELIG at have fået den på permanent - en reaktion jeg synes er ret sjov (og sød!) :wink: :

post-58523-0-62727300-1376073873_thumb.j

post-58523-0-93801600-1376073899_thumb.j

(billederne er taget af hans onkel)

Det er meget surrealistisk at vi nu er gift og det er meget følelsesladet at sidde der ved siden af hinanden, med en stolt (sviger)far og svoger/bror overfor - man kan bare se på dem, at de er vildt glade på vores vegne og det er simpelthen så stort! :7himmel:

Nå men, vielsen fortsætter, vi synger bl.a. salmerne "I blev skabt som mand og kvinde..." og "Det er så yndigt at følges ad...".

Efter vi har sunget den sidste salme er vi parate til at gå udenfor...

Edited by CilleTX
0

Inden vi fortsætter til udgangen...

...skal I da lige have et af fotografens fantastiske billeder af vielsen, efter vi har byttet plads (det kunne bare ikke være i det foregående indlæg), hvor han virkelig har fået fanget rummet og farverne flot!

post-58523-0-87698500-1376075698_thumb.j

0

Udgangen...

Så er vi færdige og går ud mod udgangen...

På vej ind i kirken havde jeg ikke kunnet koncentrere mig om andet end min vejrtrækning og om at gå laaaaangsomt, så jeg havde slet ikke overskud til at se, hvem der var i kirken - jeg kiggede KUN på Nicolai :heart:

På vej ud havde jeg dog lidt mere overskud, så jeg kiggede til højre og til venstre og forsøgte at smile til alle, jeg fik øjenkontakt med :)

Jeg ANER ikke hvilket musik, der spiller som udgangsmusik; jeg ænser at der spiller noget, men ikke hvad det er - jeg er gift og jeg er lykkelig, musikken kan være ligegyldig :7himmel:

(Jeg ved faktisk heller ikke, hvad der spillede da jeg gik ind...!?! Til mødet med præsten havde vi snakket om "Here comes the bride...", men i en mail skrev han, at han ville finde noget andet, der passede lidt bedre til os; den første var for traditionel, mente han... Det er der måske noget om :lol: Men ja, hvad det endte med ænsede jeg altså ikke som jeg trådte ind i kirken...)

post-58523-0-52699900-1376075974_thumb.j

post-58523-0-23596300-1376075994_thumb.j

Så står vi udenfor kirken og resten af gæsterne begynder at følge trop...

0

Annonce ♥

Der kastes med ris sesamfrø...

Til mødet med præsten havde vi fået besked på, at der ikke må kastet med ris ved kirken, men andre smågryn var OK.

Gennem Nicolais arbejde kunne vi få gratis sesamfrø, så dem tog vi og så lavede min mor små "risposer" vha. noget turkis tyl (det skulle jo passe til farvetemaet!) jeg havde købt på Ebay.

De blev rigtig fine - jeg tror dog ikke jeg (eller andre) fik taget billeder af dem :(

Oh well, deres primære funktion var jo også at blive kastet på os - og DET blev de!

(Dog er sesamfrø væsentligt lettere end ris, så folk der stod tættest på os fik OGSÅ masser af sesamfrø, for dem bagved troede de kunne kaste over deres hoveder, haha! :tunge: )

Her kaster vores lille niece (Nicolais gudbarn) glædeligt med frøene - og vi siger "Eeeej, DET gjorde du bare ikke :wink: "

post-58523-0-19255000-1376077719_thumb.j post-58523-0-46743000-1376077725_thumb.j

De voksne rammer lidt bedre :wink: Og en enkelt har taget rosenblade med fra haven :cheerleader3:

post-58523-0-10244800-1376077737_thumb.j

post-58523-0-93856700-1376077743_thumb.j

0

Hvor er det bare dejlige billeder - fulde af liv, glæde og kærlighed ❤

0

Inden 'location'-billeder...

Da folk har kastet med sesamfrø og vi har fået hilst på folk og krammet til den helt store guldmedalje, så sender vi folk over til receptionen, så vi kan tage hen og få taget billeder ved Degnemosen...

En af stiverne i min kjole er dog i drillehumør, så den bliver ved med at "hoppe op", så foret stikker ud ved mit ene bryst. Ikke skide kønt (heldigvis ikke synligt på billederne, dog!).

Min svigerinde (hende der har tilrettet kjolen) er på sagen og tager hjem forbi vores lejlighed efter nål og tråd og vil udføre mirakler inden vi tager hen og får taget billeder; thank God vi bor så tæt på kirken! :happy:

Mens vi venter på at hun kommer tilbage, så vi lige kan sætte stiveren på plads, så kan vi jo lige så godt udnytte tiden fornuftigt: vi øver da lige lidt vals! Og ja: det ER bedst at gøre det på bare tæer :wink:

post-58523-0-27975700-1376078907_thumb.j

SÅ er kjolen ordnet og vi er klar til afgang, så de fine blondeballerinaer er kommet i brug... Heldigvis bor vi også tæt på Degnemosen, så vi går derover - virkelig hyggeligt med blikke, smil og "tillykke"r af folk man stødte på på vejen :biggrin:

post-58523-0-73935600-1376079001_thumb.j

post-58523-0-70071800-1376079021_thumb.j

(And on that note vil jeg holde en lille pause for i dag...)

0

Ps: elsker billedet taget bagfra hvor man rigtig kan se dit fine armbånd. Det passer dig perfekt :)

0

Annonce ♥

Hvor er det bare dejlige billeder - fulde af liv, glæde og kærlighed ❤

Tak, jeg er også virkelig glad for dem! Og har liiiidt svært ved at begrænse mig her... :blush:

Det VAR virkelig også en dag med liv, glæde og kærlighed - og de ting der gik galt (der er ALTID noget der går galt) var bare fuldstændig ligegyldige efter 5 min. for jeg havde fået min mand = dagens formål var opnået :heart:

0

Ps: elsker billedet taget bagfra hvor man rigtig kan se dit fine armbånd. Det passer dig perfekt :)

:thanks::kiss: Jeg er også vild med det billede - elsker min mands blik! :iloveyou:

0

Kan rigtig godt lide billedet med rosenbladene - I ser så glade ud

0

Kan rigtig godt lide billedet med rosenbladene - I ser så glade ud

Tak! Jeg synes også det er et dejligt billede :7himmel:

0

Annonce ♥

YAY...... skønne billeder af jer.... Synes især din mand begejstring for ringen er fin... haha :lol:

Og Billedet hvor i er på vej ned af gulvet hånd i hånd... :heart:

0

Der kastes med ris sesamfrø...

Til mødet med præsten havde vi fået besked på, at der ikke må kastet med ris ved kirken, men andre smågryn var OK.

Gennem Nicolais arbejde kunne vi få gratis sesamfrø, så dem tog vi og så lavede min mor små "risposer" vha. noget turkis tyl (det skulle jo passe til farvetemaet!) jeg havde købt på Ebay.

De blev rigtig fine - jeg tror dog ikke jeg (eller andre) fik taget billeder af dem :(

Oh well, deres primære funktion var jo også at blive kastet på os - og DET blev de!

(Dog er sesamfrø væsentligt lettere end ris, så folk der stod tættest på os fik OGSÅ masser af sesamfrø, for dem bagved troede de kunne kaste over deres hoveder, haha! :tunge: )

Her kaster vores lille niece (Nicolais gudbarn) glædeligt med frøene - og vi siger "Eeeej, DET gjorde du bare ikke :wink: "

attachicon.gifCecilie Nicolai-300-0012.jpg attachicon.gifCecilie Nicolai-300-0013.jpg

De voksne rammer lidt bedre :wink: Og en enkelt har taget rosenblade med fra haven :cheerleader3:

attachicon.gifCecilie Nicolai-300-0016.jpg

attachicon.gifCecilie Nicolai-300-0019.jpg

Åhr, fantastisk billede det med rosenbladene!! :)

0

Mere, mere, mere! Er simpelthen så vild med jeres tema :a1221:

Mange tak! Der kommer mere snarest, skal bare lige over starte-på-arbejde-igen-puklen 😏

0

YAY...... skønne billeder af jer.... Synes især din mand begejstring for ringen er fin... haha :lol:

Og Billedet hvor i er på vej ned af gulvet hånd i hånd... :heart:

Ja, det er sjovt, ikke? Ikke den kønneste billede, men jeg storsmiler hver gang jeg ser det 😄

0