Lander

Fotograf dillemma - HJÆLP.

18 posts in this topic

Hjælp. Ved ikke lige hvad vi skal vælge ved vores fotograf, så derfor har jeg brug for jeres mening.

Vi har fotografen fra ca k 13, hvor hun kommer og fotograferer mens jeg kommer i kjolen. Hun fotograferer vielsen, portrætter af alle gæster, og under receptionen, hvor vi skærer kagen for og selvfølgelig billeder af os.

Så har vi egentlig bestilt hende til festen og så brudevalsen.

Hun fortæller så, at billederne i mørke festsale ikke bliver lige så gode som når der er lyst. Hvilket jo er naturligt.

Men er det så pengene værd, at have fotografen der?

Hvor glade er I for de billeder der bliver taget af festen, talerne osv.?

Kan jeg få min far til at tage de samme billeder med hans gode kamera men knap så gode evner til at fotografere?

Det er jo ikke kun hendes løn, men mad og drikke. Og hun skal have et sted hvor hun kan arbejde med hendes billeder mens vi spiser.

IHHHHH DILLEMMA!!!!!!!!!

0

Annonce ♥

Jeg synes helt sikkert det er det værd. Fotografen skulle gerne have udstyret til at tage gode, stemningsfyldte billeder selvom der er indenfor og mørkt. Tit når man får sin far/andet familiemedlem til at tage med "lommekameraet" blev billeder skæve, rystet, for oplyst, for mørkt osv.

0

Kan i se eksempler på festbilleder på fotografens hjemmeside? Eller bede om nogen? Så kan i jo selv vurdere om i synes det ligner noget, der er pengene værd. Vil dog også mene at en fotograf burde kunne tage indendørs billeder...

0

Jeg fotografere altid uden flash under fester/under middagen, fordi ellers så bliver man et forstyrrende element i stedet for en flue på væggen. Jeg giver altid alle billederne med, men sletter dem, der teknisk ikke er gode, fx hvis de er rystede eller for slørede. Medmindre de altså viser en sjov/sød/kærlig situation, og så må brudeparret selv vælge, om de kan bruge den.

Men ja, det er en udfordring, og man skal have noget godt grej, som har en lav blændeværdi, dvs. at det kan trække så meget lys med på billedet som muligt, gerne i forskellige objektiver. Jeg har ikke hørt fra nogle af mine brudepar at de ikke er tilfredse med billederne fra festen.

Jeg ville stadig vælge at få en dygtig fotograf på, for det er den kreative vinkel og stemning, han/hun kan fange, og det kan Onkel X med flashen måske ikke lige klare, selvom kameraet ellers ikke fejler noget. Det er manden/kvinden bag.

Den stemning og de følelser, der kommer frem under middagen i form af indslag, kys, strømpebånd, boksershorts osv, ville jeg ikke undvære :-)

0

Annonce ♥

Hej Lander :-)

Jeg ville tage fotografen med hele dagen. Det er ikke så svært at tage billeder om aftenen bare man har styr på det.

Du er velkommen til at se på vores blog her og lidt nede kan du se hvordan aftenen billeder kan se ud : http://www.martinoglouiseblog.com/weddings/anne-og-john-sagde-ja/

Men se altid på fotografens hjemmeside om de kan finde ud af det. Og der er også stor forskel på hvordan man bruger sin flash. Og nej man forstyrrer ikke så meget den skal jo ikke skydes af hele tiden ;-)

Men vi synes at billeder under festen kan være lige så gode som hele dagen det er jo bare et andet look det får :-)

Håber i får en fantastiske dag sammen. :-)

Mvh Martin og Louise.

0

Hvis fotografen har det rigtige udstyr, og ved hvaf hun ellers laver, så skulle det da ikke være et problem. Jo der vil da nok være en smule støj, men intet man ser umiddelbart.

Blitz/flash er bare no go uanset hvor og hvornår på aftenen. Det skal kunne gøres uden. Ud over det genere så er billeder med blitz bare en stemningsdræber

Vi havde fotograf hele dagen og ville bare ikke undvære det 😊 men måske skulle i lige se et par af hendes aftenbilleder først.

0

Kan heller ikke se problemet. Jeg oplever ikke festlokalerne på Tyrstrup Kro som værende specielt mørke. I lørdags oppe i Harlev Mølle var lokaliteterne betydeligt mørkere og der dæmpede vi faktisk lyset i sagen og jeg slukkede mit eget baggrundslys lige før brudevalsen fordi fotografen netop helst ville helst have at der var forholdsvist mørkt. Dillemaet med hvor hun skal være mens I spiser ville jeg også falde op og ned på. Udover at tage gode billeder er det der kendetegner en god bryllupsfotograf evnen til at gøre sig usynlig og der er jo masser af gangareal, tilstødende lokaler mv.

0

Jeg synes også helt klart det er det værd at have fotograf med hele dagen... Hvis du sætter din far til det, er der meget han går glip af fordi han koncentrerer sig om at tage billeder, eller også kommer du til at mangle billeder af bestemte ting, fordi han har koncentreret sig om at følge med i det der foregår til festen. (det sidste er da også det kan skal!). Desuden vil han ikke, på samme måde som en fotograf, kunne gå rundt blandt gæsterne og tage billeder, men mest kun tage det fra sin plads (han skal vel også spise undervejs).

Så jeg vil helt klart anbefale en fotograf. Vi havde en veninde der er amatørfotograf til at gå rundt og tage billeder om aftenen. Kun jeg vælge om i dag, havde jeg nok valgt den professionelle hele dagen og aftenen med....

Og så ville jeg også helt klart lige tjekke din fotografs portfolio ud.. Jeg ville personligt blive lidt nervøs, hvis min fotograf kom og sagde at billederne ikke vil blive så gode, bare fordi det er indendørs. Det handler, som de andre før mig også siger, om at have teknikken og udstyret til at kunne tage nogle fantastiske billeder indendørs...

0

Annonce ♥

Og så ville jeg også helt klart lige tjekke din fotografs portfolio ud.. Jeg ville personligt blive lidt nervøs, hvis min fotograf kom og sagde at billederne ikke vil blive så gode, bare fordi det er indendørs.

Enig. Særligt når vi taler om Tyrstrup Kro som vel - med god ret - er et af de mest brugte og anerkendte feststeder i det område. :lol:

0

Nu læste jeg lige, at du overvejer din far, og det synes jeg er en dårlig idé. Lige dén dag synes jeg, din far skal være din far, og ikke fotograf, der skal sørge for at få det hele med.

Til bryllupper, hvor jeg selv er gæst, tager jeg aldrig selv mit kamera med, fordi min kæreste/H2B ikke skal sidde "alene/for sig selv" hele aftenen, fordi jeg vimser rundt og knipser løs. Det ville være en skam, at din mor/hans kone ikke kan nyde øjeblikkene på samme måde.

0

Vi har kun fotograf indtil velkomst drinken er drukket og vi sætter os til bords, gæsterne må så tage billeder undervejs... vi overvejer en gangs kamera på bordene det giver sjov billeder, min datter og min niece har begge professionelle kameraer så de tager billeder af kagen og dansen...

0

Nu læste jeg lige, at du overvejer din far, og det synes jeg er en dårlig idé. Lige dén dag synes jeg, din far skal være din far, og ikke fotograf, der skal sørge for at få det hele med.

Til bryllupper, hvor jeg selv er gæst, tager jeg aldrig selv mit kamera med, fordi min kæreste/H2B ikke skal sidde "alene/for sig selv" hele aftenen, fordi jeg vimser rundt og knipser løs. Det ville være en skam, at din mor/hans kone ikke kan nyde øjeblikkene på samme måde.

Nej jeg overvejer egentlig ikke min far. Det var bare hvis man fik en af gæsterne til at tage billederne om de så fanger de små øjeblikke som en rigtig fotograf gør....

0

Annonce ♥

Jeg synes også helt klart det er det værd at have fotograf med hele dagen... Hvis du sætter din far til det, er der meget han går glip af fordi han koncentrerer sig om at tage billeder, eller også kommer du til at mangle billeder af bestemte ting, fordi han har koncentreret sig om at følge med i det der foregår til festen. (det sidste er da også det kan skal!). Desuden vil han ikke, på samme måde som en fotograf, kunne gå rundt blandt gæsterne og tage billeder, men mest kun tage det fra sin plads (han skal vel også spise undervejs).

Så jeg vil helt klart anbefale en fotograf. Vi havde en veninde der er amatørfotograf til at gå rundt og tage billeder om aftenen. Kun jeg vælge om i dag, havde jeg nok valgt den professionelle hele dagen og aftenen med....

Og så ville jeg også helt klart lige tjekke din fotografs portfolio ud.. Jeg ville personligt blive lidt nervøs, hvis min fotograf kom og sagde at billederne ikke vil blive så gode, bare fordi det er indendørs. Det handler, som de andre før mig også siger, om at have teknikken og udstyret til at kunne tage nogle fantastiske billeder indendørs...

Det er en amatør fotograf vi har fundet. Jeg er slet ikke nervøs ved hende og hun gør sig utrolig mange overvejelser i forhold til det. Google Mette Risager og du kan finde hendes hjemmeside...

Jeg tog også noget ud af en tekst og fik derfor ikke skrevet det ordentligt. Men er absolut ikke nervøs ved hende...

0

Det er en amatør fotograf vi har fundet. Jeg er slet ikke nervøs ved hende og hun gør sig utrolig mange overvejelser i forhold til det. Google Mette Risager og du kan finde hendes hjemmeside...

Jeg tog også noget ud af en tekst og fik derfor ikke skrevet det ordentligt. Men er absolut ikke nervøs ved hende...

Ja, okay. Så er det jo en helt anden sag. :)

Men jeg vil stadig sige at det er det værd at have fotograf hele dagen. :)

0

Annonce ♥

Vores overvejelser går lidt på, at manden har en kammerat som elsker at fotografere og redigere. Han har både haft det som job og gør det nu som hobby. Dog ikke bryllup osv. Men vi kan stadig se hans billeder er fantastiske. Han har udstyret i orden.

Og så er der min onkel som også har et godt kamera og som er god til at fange de fine øjeblikke. Og hvis vi tog dem begge til at tage billeder, så må der jo være nogle billeder der er super gode :wink:

0