Guest Malenenielsen

Info til serveringspersonale....

15 posts in this topic

Halløjsa derude :)

Jeg er ved at lave et dokument til mine 3 piger i køkkenet, så de har lidt information omkring selve dagen.

Det skal lige siges, at det er piger, som har prøvet at stå i køkken og servere før, men de er ikke professionelle... :biggrin:

Nu er det så, at jeg har skrevet en del ting til dem (for at være sikker på, at det hele kommer til at gå som det skal), og nu er jeg bare i tvivl om jeg mangler noget...??

Jeg har skrevet, at når gæsterne ankommer skal der være peanuts, småkager, kaffe osv. på bordene, og at der først skal serveres velkomstdrink når brudeparret ankommer..

Jeg har også skrevet sådan noget med, hvad der skal være i velkomstdrinkene, hvem der er toastmaster, at de endelig bare skal forsyne sig med mad og drikke...

Er der nogen af jer, der selv har lavet sådan et dokument? Og i så fald, er der mere der er vigtigt at have med? :thumbsupsmileyanim:

På forhånd tak! :cheerleader3:

0

Annonce ♥

Har aldrig lavet sådan et dokument og der er sikkert mange andre ting men en af de ting som jeg selv ofte oplever at man ikke har været opmærksomme på eller tænkt over, er hvad der skal ske efter middagen. Skal bordene stå på samme måde bagefter eller skal der rokeres. Nogle gange er det et must pladsmæssigt. Andre gange er der plads nok men der kan også ligge andre overvejelser bag i form af et ønske om at blande folk så de ikke sidder sammen med dem de sad med under middagen.

.

0

Hej

Jeg er begyndt på et lignende dokument. Det afhænger jo af dagens program, men måske kan du bruge noget af det :-)

Receptionen - ca. 100 pers.

Ordne og anrette frugt og grønt på diverse fade/skåle

Røre dip + anrette i små skåle

Anrette chips + saltstænger

Anrette spegepølser fra Ausumgaard (tandstikkere sættes ved siden af)

Lave kaffe/thé

Mælk/fløde

Anrette små kransekager + småkager

Sætte øl, sodavand, rekorderlig, 2 slags saftevand (hyldeblomst, solbær) og kande med vand frem

Lukke rødvin op

Tænde stearinlys/lyskæder inden gæsterne kommer

Bryllupskagen sættes frem når brudeparret er færdig med at få taget billeder + Verdi i høje glas. Vi skærer for, men vil gerne have én af jer til at skære herefter J

Middagen - 67 pers.

Tænde stearinlys/lyskæder inden kl. 17 - husk toiletterne osv.

Skænke hvidvin inden kl. 17 (Jøgge ved bord 3 drikker kun øl - Mads og Jonas ved bord 1 er børn = sodavand)

Når vi har sat os til bords, sættes hvidvin + kander med isvand med pinde m/citron og lime på bordene.

Søren ved bord 8 er toastmaster.

Vi sidder ved det halvrunde bord ved bord 1, og vi rykker rundt ved alle bordene i løbet af aftenen.

Første glas rødvin skænkes op - herefter sættes flasker på bordene.

Der må endelig ikke mangle drikkevarer J

Husk løbende at skifte stearinlys/fyrfadslys.

Tjek løbende toiletterne.

Dansen/Festen

Bordene ryddes og de sættes ud til siderne/i båsene - kun 6 stk. Pyntes stadig med løber, blomster, lys etc.

Husk at gemme lidt bordpynt og eksemplarer af alle sange.

Der sættes et drinkskort på hvert bord, resten på baren.

Der sættes en sølvdækketallerken (med en hvid papirs mellemlægsserviet) med rester af chokolade, småkager og små kransekager fra receptionen på hvert bord. Og en kande kaffe på hvert bord. Thé på tag-selv-bordet.

På et tag-selv-bord sættes kaffekopper, desserttallerkener, glas, øl, sodavand, rekorderlig, Verdi (hvis der er mere) etc. + Baileys og cognac med glas. Små lyserøde servietter.

Efter ca. 20 min. kaffedrikken, danser vi brudevals.

Herefter fest/dans!

Daniel og Peter skal stå i baren.

Når der er ryddet op efter middagen, får to af jer fri.

Natmad ca. kl. 2.

Når der er ryddet op efter natmaden og der er ryddet så meget af fra bordene som muligt, får de sidste to fri.

Vi vil gerne sige farvel til jer og afregne med jer J

0

Annonce ♥

Spørgsmål udenfor kategori... misshbs: Du skriver, at I rykker rundt ved alle bordene under middagen. Hvordan har du planlagt det? bliver der rokeret adhoc? Er der tomme pladser klar? Eller noget andet smart?

Vi tænker egentlig traditionelt hovedbord og "leger" så lidt med de andre borde, men blev lige nysgerrig efter at have set dit indlæg her... og har stadig 7 måneder til at lege med spændende tanker :wink:

0

Jeg kan sige hvad jeg har oplevet på det område. Den mest geniale løsning var parret som havde lavet bordopstillingen som en stjerne og de havde så en lille bordende som lige kunne flyttes og stødes til i enderne. Et godt råd er at begrænse rykkeriet så det kun sker i pauserne mellem rækkerne og hvis der er en længere pause undervejs. Det bliver nemt forvirrende hvis man rykker meget. Måske lige bortset fra dette eksempel hvor brudeparret hele tiden sad i midten fjerner man jo fokus som uvilkårligt er på brudeparret.

0

Vi har 8 langborde á 8 personer, som står ud lige som i en stjerne. Vi har et rundt halvbord, som vi sætter for enden ved bord nr. 1, ind mod midten, så vi sidder med ryggen mod indercirklen - lige som diskobil har oplevet. Som aftenen skrider frem, vil vi flytte videre til næste bord, og næste osv. Vi vil flytte, når det passer ind i programmet. 8 borde er nok lige rigeligt, men det var hvad der passede med bordstørrelser/antal gæster.

Vi ønsker ikke et traditionelt hovedbord, hvor vi skal sidde ved vores forældre og H2Bs 2 drenge..vi vil rundt til alle vennerne også ;-)

0

Annonce ♥

I det omfang de skal færdes i et køkken, de ikke kender, ville jeg skrive hvor de kan finde ting. Det er dybt frustrerende at rende og lede i skuffer og skabe mens man bliver mere og mere bange for om der virkelig ér brødkurve overhovedet.

I vores dokument havde jeg fx skrevet "Skære brød til receptionen (brødkurve på hylden over køkkenbordet), anrette salat og kartofler i skåle (det høje skab)".

0

Vi har 8 langborde á 8 personer, som står ud lige som i en stjerne. Vi har et rundt halvbord, som vi sætter for enden ved bord nr. 1, ind mod midten, så vi sidder med ryggen mod indercirklen - lige som diskobil har oplevet. Som aftenen skrider frem, vil vi flytte videre til næste bord, og næste osv. Vi vil flytte, når det passer ind i programmet. 8 borde er nok lige rigeligt, men det var hvad der passede med bordstørrelser/antal gæster.

Vi ønsker ikke et traditionelt hovedbord, hvor vi skal sidde ved vores forældre og H2Bs 2 drenge..vi vil rundt til alle vennerne også ;-)

Cool :lol: Tror det er et par år siden jeg oplevede det og det var også en bruger herinde fra. Lige netop der ligger der så en udfordring med at få flyttet borde efter middagen, medmindre der er god plads i lokalet for det er ikke bare et enkelt bord eller to der skal flyttes.

0

Ja, vi er klar over, at alle borde skal flyttes efter middagen, men det er et stort lokale (et tørreloft på en smuk herregård) og der er 4 til at servere til 67 personer, så det går nok...ellers træder nogle gæster til og hjælper ;-)

Vi synes selv det er en super idé og glæder os til at komme rundt og hilse på alle bordene i løbet af aftenen.

0

I det omfang de skal færdes i et køkken, de ikke kender, ville jeg skrive hvor de kan finde ting. Det er dybt frustrerende at rende og lede i skuffer og skabe mens man bliver mere og mere bange for om der virkelig ér brødkurve overhovedet.

I vores dokument havde jeg fx skrevet "Skære brød til receptionen (brødkurve på hylden over køkkenbordet), anrette salat og kartofler i skåle (det høje skab)".

Selvfølgelig! Det har du da fuldstændig ret i :wink: det får jeg lige noteret også, så de ikke bliver alt for forvirrede.. Tak :)

0

Annonce ♥

Ja, vi er klar over, at alle borde skal flyttes efter middagen, men det er et stort lokale (et tørreloft på en smuk herregård) og der er 4 til at servere til 67 personer, så det går nok...ellers træder nogle gæster til og hjælper ;-)

Vi synes selv det er en super idé og glæder os til at komme rundt og hilse på alle bordene i løbet af aftenen.

På feststederne får de typisk alle folk ud af lokalet og rydder afægger nye dug på mv. Ved de fester som folk selv står for med eget personale er det derimod ofte gæsterne som lige rykker de borde der skal ryddes. I lørdags tog det 2 minutter lige inden brudevalsen. Jeg konstaterede hurtigt at der ikke var nok plads til brudevals og tog den lige i kølvandet af toastmasterens afslutning på middagen. Gæsterne ved det ene bord flyttede simpelthen bordet (rundt bord til 8-10 personer) og flyttede det med alt på. :biggrin:

0

Spørgsmål udenfor kategori... misshbs: Du skriver, at I rykker rundt ved alle bordene under middagen. Hvordan har du planlagt det? bliver der rokeret adhoc? Er der tomme pladser klar? Eller noget andet smart?

Vi tænker egentlig traditionelt hovedbord og "leger" så lidt med de andre borde, men blev lige nysgerrig efter at have set dit indlæg her... og har stadig 7 måneder til at lege med spændende tanker :wink:

Jeg tillader mig lige at svare, da vi også skal have rokeret rundt efter spisning... :)

Under spisningen står vores borde som et "E" - men når der skal danses, vil jeg gerne at bordene flyttes fra hinanden, så hvert bord står frit... :)

Hvordan det flyttes rundt afhænger af hvor tidligt vi er færdige ved bordet... 1. Hvis vi går direkte fra bordet til brudevalsen, skal serveringspersonalet gå igang med at flytte rundt, så snart vi har rejst os - og så er de færdige efter vi har danset et par danse... 2. Hvis vi er færdige i god tid, får gæsterne besked om at der vil være mulighed for at strække ben i 15 min inden brudevalsen (og det er så i de 15 min der flyttes rundt)... Jeg har selv serveret til en del fester - og både som gæst og køkkenpersonale, vil jeg foretrække mulighed 2 - men det kommer jo an på hvor mange indslag der er i løbet af aftenen... :)

0