pomme-pomme

Påskebryllup 2014 - Topfigur til bryllupskage

29 indlæg i dette emne

Her er min bryllupstråd. Vi forsøger at holde den helt nede på jorden og gøre det hele i vores sjæl. Det skal ikke være fin, men der skal være kvalitet, i det vi gør. Kort sagt: billigt men godt.

Jeg har ikke været til særlig mange bryllupper selv, så jeg har ingen ide om, hvad jeg har rodet mig ud i. Stod det til mig, havde vi inviteret den nærmeste familie med på restaurant efter kirken og så slut, men manden elsker fest og farver, så det får han.

Jeg forsøger at samle billeder mv. i nedenstående links - ellers kommer min bryllupsplanlægning længere nede i denne besvarelse.

Links (nogle af tingene er stadig under udarbejdelse)

"Frieriet"

Kirke

Invitationer

Bordpynt

Festsal (inden oppyntning)

Inspiration kjole

Inspiration ringe: her

Monogram

Bordhæfte

Topfigur til bryllupskage (ikke DIY)

Huskelister



Grøn: Er ordnet Gul: Er i gang med at ordne Rød: Ikke påbegyndt Lilla: Alle kommentarerne til punkterne :)


Bør ordnes så hurtigt som muligt:

  • Fastsæt bryllupsdato Det bliver den 19. april 2014
  • Lav gæstelister 65 er inviteret
  • Læg et samlet budget for hele brylluppet Vi får 20.000 kr fra hvert forældrepar, men vi regner med måske at kunne holde det for 30.000. Synes ikke der er nogen grund til at brug ALT, bare fordi vi har fået stillet det til rådighed. Og havde vi selv skulle betale alt, ville vi maks kunne afsætte 20-25.000
  • Vælg og reserver kirke Ulfkjær Kirke http://ulfborgsogn.dk/kirkerne/ulfkaer-kirke.html
  • Vælg og reserver location Bliver min efterskole, som er gratis at låne, og hvor der er et køkken, der dagligt betjener omkring 200 mennesker. Masser af idrætsfaciliteter til børnene og med mulighed for at låne elevværelser til overnatning. http://stabyefterskole.dk/media/5697/spisesal11.JPG?maxwidth=900&maxheight=600 (Spisesalen) og andre billeder af stedet kan ses her: http://stabyefterskole.dk/
  • Arranger kok og tjenere Kogekone er fundet, og vi har talt menu igennem. Nu skal vi have spurgt 4 andre, om de også vil hjælpe.
  • Arranger transport til og fra kirken Vi kører selv fra kirken - får evt. en til at køre os. Til kirken kører jeg med mine forældre - eller i hvert fald med min far, der jo skal føre mig op. Skal desuden have ordnet hår i den by, hvor de bor, så jeg har egentlig planlagt at overnatte der.
  • Arranger fotograf En god ven har lovet at tage billeder - gratis - så regner med ham. Han er dog vant til at tage natur fotos, så han har lovet at læse lidt op på det, men jeg stoler på ham :)
  • Arranger musik Får min kollega til at spille - han er musiklærer på skolen og kan spille på alt. Tror det nok skal blive hyggeligt, godt og billigt :)
  • Arranger overnatning til bryllupsnatten Enten overnatter vi på skolen i vagtværelset, ellers tager vi hjem - vi bor 1½ km fra skolen.

Bør ordnes 6-9 måneder før:

  • Vælg gommens forlover Kærestens fætter er valgt
  • Vælg brudens brudepiger og blomsterbørn Skal ikke have brudepiger, men tror dog, at jeg spørger min nevø og niece om de kunne tænke sig at være "brudepige og brudesvend" - men de er 11 og 8 år til den tid, så får nok næppe hjælp til alt det praktiske af dem :) Håber på nogle venlige gæster :)
  • Vælg toastmaster Min svoger er valgt
  • Vælg vidner til kirken Min ældste søster og kærestens ældste lillesøster
  • Påbegynd ønskeseddel Er sendt ud med indbydelserne
  • Lav og send invitationer De er lavet og bliver givet personligt til alle på nær 3 par, der bor hhv. 100 km fra os, på Sjælland og i Frankrig.
  • Lav / Køb kirkehæfter Arbejder på sagen...
  • Få styr på menuen Den ligger klar. Vi skal have lakseroulade og tunmousse til forret, oksemørbrad med kantarelsauce og råstegte kartofler samt blandede salater til hovedret. Bryllupskagen bliver brugt til dessert, hvortil der bliver serveret kaffe. Prisen inkl. kogekone og medhjælper (dog minus tjenere) bliver ca. 200 kr kuverten.
  • Find, vælg og reserver: bryllupskage Har en aftale med en tidligere elev, som vi lave en til os. Vi er ved at snakke om design, men hun siger en ca. pris på 2600 kr inkl. levering, så det er 40 kr. pr. næse alt i alt.
  • Begynde at kigge efter brudekjole Jeg har en kollega, der har spurgt, om hun ikke må sy den, så det har jeg sagt ja tak til - så bliver den 100% min egen. Jeg satser dog på at være gravid til den tid, så jeg må ikke for tidligt i gang med at se mig om. Kjolens form kommer jo an på, hvor langt henne jeg forhåbentlig er.

Bør ordnes 6 måneder før:

  • Se på og køb brudekjole samt tilbehør
  • Find, vælg og køb vielsesringe – Aftal indgravering med guldsmed Jeg har forelsket mig i disse. Manden siger, at han er ret ligeglad, men han vil gerne have en i sølv med en guldstribe, om det må man jo sige, at denne har. De skal dog være smallere og ovale i formen. http://www.egeart.dk/vielsessmykker.html
  • Informer toastmaster om hvilke opgaver det forventes, at han tager sig af

Bør ordnes 4 måned før:

  • Vælg bryllupsmenu samt vine og øvrige drikkevarer i samspil med kokken
  • Hent, udfyld og returner ægteskabserklæring
  • Vælg salmer til kirken

Bør ordnes 3 måneder før:

  • Gennemgå svar på invitationer og udform de endelige gæstelister
  • Lav bordplan + bodoversigt til ophængning
  • Køb / Lav bordkort
  • Lav gæstebog
  • Køb lysestager
  • Lav vaser til blomsterne Er godt i gang - billeder kommer

Bør ordnes 2 måneder før:

  • Vælg og bestil blomster
  • Vær sikker på at hjælperne kan

Bør ordnes en måned før:

  • Hent vielsesringeKontroller af vi har modtaget prøvelsesattesten fra kommunen
  • Afhold møde med præst
  • Tjek om tøj til brud og gom er helt perfekt

Bør ordnes 14 dage før:

  • Informer kok om det endelige gæsteantal
  • Vær sikker på at den udfærdigede bordplan holder
  • Gå brudesko til
  • Vælg tøj til dagen derpå
  • Tjek brudekjole og habit
  • Afhold møde med toastmaster og gennemgå dagens program
  • Øve brudevals

Bør ordnes i ugen op til dagen:

  • Pak taske til brylluppet
  • Pak dekorationer, pynt, skilte, bordkort, menuer etc. i en kurv
  • Tjek op på alle leverandører

Bør ordnes dagen før dagen:

  • Bordene skal dækkes
  • Værelserne skal gøres klar + rengøringsprodukter til gæsterne sættes frem

Bryllupsdagen:

  • Hav løbende korrespondance med toastmaster og sørg for, at han bliver inddraget i alle detaljer
  • Gom henter brudebuket, brudepigebuketter og knaphulsblomster

Efter brylluppet:

  • Send takkekort ud til alle der har sendt/givet kort og/eller gaver
  • Meddel arbejdspladser, bank, læge, pas etc. om navneændringer
Redigeret af pomme-pomme
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal giftes :7himmel:

Så blev det endelig min tur til at blive gift - har ventet længe på den rigtige, men for tre år siden kom han endelig ind i mit liv. Planen var, at vi skulle være forældre til november. Desværre døde barnet i maven i sommer, så det blev ikke i denne omgang. Det har taget hårdt på mig psykisk, så jeg besluttede mig i slutningen af august for at begynde at planlægge min 30 års fødselsdag, som er den 18. april - for at have noget andet at planlægge end baby. Men efter at have kigget lidt menu mv., synes jeg det var lidt dumt at smide mange penge i en stor fødselsdag, når vi alligevel planlagde, at vi skulle giftes på et tidspunkt. Så jeg forelagde forslaget for manden, og han ville ikke rigtig sige ja til det, hvilket selvfølgelig sendte mig ud i mange spekulationer... :blink:

Da jeg så kom hjem en sen aften efter aftenvagt, var hele huset optændt af stearinlys, da jeg åbnede døren, lå der rosenblade hele vejen fra døren og ind i køkkenet, hvor der lå en ring. :iloveyou: Ikke en forlovelsesring som sådan, da jeg aldrig har ønsket at blive forlovet. Meget specielt - og på ingen måde en forlovelsesring.. Er ret vild med den, men den er meget speciel. Han faldt ikke på knæ, men sagde blot, at nu kunne jeg godt sætte en dato. Vi er ikke dybt romantiske nogen af os på nogen måde, så det var bare helt perfekt for mig. Ville ikke vide, hvordan jeg skulle reagerer, hvis han pludselig lå på knæ foran mig

Men da vi ikke kan blive gift på Langfredag, så bliver det dagen efter. Så må jeg jo tage det peber, der måtte komme.

Her er lidt billeder, manden tog den aften, hvor han viste sig fra sin romantiske side :7himmel:

post-50184-0-36028600-1379695987_thumb.j

post-50184-0-60389700-1379695994_thumb.j

post-50184-0-06794200-1379696003_thumb.j

Redigeret af pomme-pomme
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for det :)

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan jeg oploader billeder, så de ikke bliver så enorme - og så de i det hele taget størrelsesmæssigt kan blive oploaded? Kan ikke få mine billeder af invitationerne op

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi sidder lige og kigger på bordplan. vi skal sidde ved 8 mands borde og tænker et lang/højbord med borde ud fra på en eller anden måde.

Men hvem sætter man foran brudeparret, og sætter man i det hele taget nogen? Hvis man ikke gør, så er der jo langt flere, der kan følge med i de indslag, som helt sikkert vil komme, hvor vi skal være i fokus. På den anden side, er jeg personligt ikke særlig vild med at folk skal kunne sidde og glo på min hele festen igennem, men det slipper jeg jo nok ikke for uanset hvad.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi sidder lige og kigger på bordplan. vi skal sidde ved 8 mands borde og tænker et lang/højbord med borde ud fra på en eller anden måde.

Men hvem sætter man foran brudeparret, og sætter man i det hele taget nogen? Hvis man ikke gør, så er der jo langt flere, der kan følge med i de indslag, som helt sikkert vil komme, hvor vi skal være i fokus. På den anden side, er jeg personligt ikke særlig vild med at folk skal kunne sidde og glo på min hele festen igennem, men det slipper jeg jo nok ikke for uanset hvad.

Jeg læste der var nogen der havde lavet en bordplan hvor der halvvejs gennem middagen blev byttet plads. Elsker den idé så man kan sidde sammen med evt nogle venner sidst og de gamle kan blive rykket sammen. H2B er dog ikke overtalt til det endnu, men har jo knap 2 år, mon ikke det lykkes for mig ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi sidder lige og kigger på bordplan. vi skal sidde ved 8 mands borde og tænker et lang/højbord med borde ud fra på en eller anden måde.

Men hvem sætter man foran brudeparret, og sætter man i det hele taget nogen? Hvis man ikke gør, så er der jo langt flere, der kan følge med i de indslag, som helt sikkert vil komme, hvor vi skal være i fokus. På den anden side, er jeg personligt ikke særlig vild med at folk skal kunne sidde og glo på min hele festen igennem, men det slipper jeg jo nok ikke for uanset hvad.

Tillykke med det kommende bryllup.

Nu ved jeg ikke hvor mange i regner med at blive, men jeg ville helt sikkert også sætte et bord ud foran jer evt. med jeres tætteste venner. Har været til et bryllup med et langt højbord (plads til 18 personer på den ene side) og med 5 borde ud med plads til 16 personer på hver. Her var midterbordet placeret ud foran brudeparret og jeg havde ikke indtrykket af det generede nogle. Tværtimod var brudeparret meget glad for at have deres venner tæt og forældrene som sad på hver side af brudeparret var også glad for at have nogle flere at snakke med. Tilgengæld kunne alle os som sad ved højbordet slet ikke se brudeparret, hvilket var lidt ærgerligt, især fordi vi var så mange og at det var den nærmeste familie som var placeret der.

Hvis det var mig og rummet tilladte det ville jeg nøjes med 3 arme frem for 5, så flere havde mulighed for at se brudeparret.

Og som sagt så tror jeg sagtens I kan have et bord foran jer uden det generer nogle, hvis det altså er det i ønsker.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi sidder lige og kigger på bordplan. vi skal sidde ved 8 mands borde og tænker et lang/højbord med borde ud fra på en eller anden måde.

Men hvem sætter man foran brudeparret, og sætter man i det hele taget nogen? Hvis man ikke gør, så er der jo langt flere, der kan følge med i de indslag, som helt sikkert vil komme, hvor vi skal være i fokus. På den anden side, er jeg personligt ikke særlig vild med at folk skal kunne sidde og glo på min hele festen igennem, men det slipper jeg jo nok ikke for uanset hvad.

Tillykke med det kommende bryllup.

Nu ved jeg ikke hvor mange i regner med at blive, men jeg ville helt sikkert også sætte et bord ud foran jer evt. med jeres tætteste venner. Har været til et bryllup med et langt højbord (plads til 18 personer på den ene side) og med 5 borde ud med plads til 16 personer på hver. Her var midterbordet placeret ud foran brudeparret og jeg havde ikke indtrykket af det generede nogle. Tværtimod var brudeparret meget glad for at have deres venner tæt og forældrene som sad på hver side af brudeparret var også glad for at have nogle flere at snakke med. Tilgengæld kunne alle os som sad ved højbordet slet ikke se brudeparret, hvilket var lidt ærgerligt, især fordi vi var så mange og at det var den nærmeste familie som var placeret der.

Hvis det var mig og rummet tilladte det ville jeg nøjes med 3 arme frem for 5, så flere havde mulighed for at se brudeparret.

Og som sagt så tror jeg sagtens I kan have et bord foran jer uden det generer nogle, hvis det altså er det i ønsker.

Tak for input. Jeg skal ned og have fundet ud af, hvordan bordene skal stå en gang, hvor der ikke er elever på skolen. Men der er jo god tid endnu, og SU er den 1. marts, så før det, kan jeg jo reelt ikke gå i gang. Men derfor er tankerne der stadig. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt 65 mennesker kan nøjes med et højbord og tre arme, men det skal da forsøges. Jeg tænker at vi laver om på bordene til kaffen, så man selv kan bestemme, hvor man sidder herefter.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer