Soon2bemrsH

Ris - skylning/tørring, holdbarhed, opbevaring

9 indlæg i dette emne

Hej alle!

Har mange små diy-projekter, og nu overvejer jeg at få styr på risposerne allerede nu, for så kan jeg jo krydse den af min liste :-)

Jeg søger svar/erfaringer på følgende spørgsmål:

1) Hvordan tørrer man nemmest risene efter skylning?

2) Hvor længe kan de skyllede og tørrede ris holde sig?

3) Er det bedst, hvis jeg opbevarer risposerne i noget lufttæt indtil de skal bruges, eller er det lige meget?

På forhånd mange tak for svar/erfaringer! :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg ved det ikke :D Kun det med tørringen.

Jeg skyllede vores i et dørslag, grundigt, dryppede dem af, og hældte dem op på en stor bakke, og satte dem ud i sommersolen. 1 time så var de knastørre.

Jeg ville så personglig ikke lave dem allerede nu, hvis de først skal bruges i august næste år. Tænk hvis de mugnede, begyndte at lugte eller noget :blink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har jeg erfaring! Du skal IKKE opbevare dem lufttæt, tværtimod!

Jeg lavede 100 risposer til min søsters bryllup ca. 1mdr i forvejen. Skyllede dem og tørrede på viskestykker. Da jeg havde lavet dem alle sammen lagde jeg dem i nogle poser som kom i mine forældres kælder. Umiddelbart før de skulle bruges ringer min mor og fortæller at de er GRØNNE af mug! :td: Kun de øverste i posen var uberørte.

Så jeg lavede dem om og lagde dem efterfølgende i ét lag på en bakke indtil de skulle bruges. Ingen problemer i det :)

(ingen huskede så rent faktisk at tage dem med til kirken, så fik dem selv kastet i hovedet 3mdr. senere :tunge: )

Brugte iøvrigt 2spsk. ris pr. pose.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har samme dårlige erfaring som akrotøsen!

Jeg havde heldigvis ikke nået at komme risen i tyl, ellers ved jeg ikke lige hvad jeg skulle have gjort, for hold op et arbejde det var! Jeg skyllede risen i et dørslag, og lagde så 3 viskestykker ud, og kom køkkenrulle ovenpå. Her lå risen så og tørrede i et døgns tid. Da risen var tørret kom jeg 1½-2spsk ris i tilklippede stykker tyl (19x19cm) og satte bånd på (30cm lange bånd). Herefter lagde jeg dem alle i den kasse de skulle ligge i på dagen, og kom kassen i en bærepose, så der stadig kom luft ind i posen, men så kassen var beskyttet for evt. støv der ville dale ned.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu spørger jeg uvidende: hvorfor vasker I risene?

Det har jeg aldrig hørt om.

Så smitter de ikke af på tøjet (man ser det mest på gommen, hvis han har et mørkt jakkesæt på). De er som regel støvede, og det kan man slippe af med ved at skylle dem :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer