tommie

Hvorfor er fotografens billeder beskyttede?

2 posts in this topic

Hejsa

Håber at nogen vil forklare mig hvorfor fotografer har total ophavsret på fotos? Kan man virklige ikk engang bruge et af sine dyrt købte billeder på facebook eller lave egen takkekort? Man køber jo billederne og det da kun god reklame at vise sine billeder til hele verden :)

Tak for at I vil forklare mig dettte mysterium!!! :)

0

Annonce ♥

Hej Tommie

Det er lidt svært at hjælpe dig med dit spørgsmål. Da du spørger "Hvorfor fotografer har totalt ophavsret på foto's" jamen det har de pga. loven om ophavsret. Men det er jo generelt for at beskytte deres arbejde, så alle og en hver ikke "bare" kan tage fotografens billeder og bruge dem som de har lyst til.

Det svare til at en kunster/maler at du bare tager hans billeder ned af en væg og bruger som du har lyst til.

Så kan vi snakke om hvad god etik er når man nu har betalt for sin vare.

Nogle fotografer som du siger giver ikke sin ophavsret ud da de så kan tjene flere penge på at du skal printe dem hos dem mv.

Nu kan jeg kun snakke for os selv. Men når vi feks. har haft et bryllup får brude parret deres billeder og må bruge dem som de har lyst til. Facebook-mail dem -forumer- osv osv. Ja faktisk anbefaler vi dem at smide dem op på FB = Mere reklame for os som i sidste ende kan give flere kunder.

Vi har dog kun en regel. Du må ikke ændre i den redigere som vi har lavet. farver lys mv. da det så ikke ville være vores billeder mere.

Men synes du skal tage en snak med jeres fotograf da det lyder underligt at i ikke skulle må dele dem på FB..

Mvh Martin & Louise

0