Leitschen

Hvorfor blande sig?

41 indlæg i dette emne

Hver gang jeg læser rundt i dette emne undrer jeg mig over en ting.

Det ser ud som om det er helt almindeligt at bruden/gommen selv i større eller mindre omfang blander sig i sin polterabend. Jeg tænker her på dato / hvem arrangerer / hvem skal med / hvad skal dagen indeholde og måske vigtigere IKKE indeholde.

I mit hoved er en stor del af hele konceptet netop at det hele er hem'lig, hem'lig og brudeparret ikke selv ved noget som helst om det. Allerhelst skal det aldrig nævnes med et eneste ord før man pludselig bliver 'kapret' og står midt i det. I princippet skal brudeparret slet ikke vide, at der er noget polterabend.

Alle de gange jeg har deltaget i eller været medarrangør af polterabend har det været de allernærmeste veninder/søstre/svigersøstre der har taget stafetten om man så må sige og ad kreative veje fundet frem til gæstelisten (uden at brudeparret aner uråd) for at have en idé til hvem der skal med og derfra planlægge dagen og informere i hemmelighed.

Jeg synes lidt at hele konceptet ryger, når bruden/gommen blander sig eller forsøger at blande sig.

Misforstå mig ikke - jeg er lige så stor en kontrolfreak som de fleste andre herinde og ville da ELSKE selv at få lov at planlægge det hele så jeg vidste, at dagen blev lige efter mit hoved. Men hvad ville meningen så være med det hele? Jeg synes da, at det er en stor del af det, at jeg lige nu går rundt og har lidt 'kriller'/ondt i maven over at jeg bare ikke ved NOGET SOM HELST om, hvad der er i vente til mig. For mig er det da det, der er hele formålet og så må man jo bare tage det som en udfordring og mulighed for personlig udvikling at man bliver nødt til fuldstændig at afgive al kontrol i forhold til den dag. Og så bare stole blindt på, at de nærmeste kender mig godt nok til at planlægge nogle aktiviteter, som jeg ville have det godt med.

Er jeg den eneste, der tænker sådan?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme jeg gerne vil have noget at sige. Ville hade at blive puttet i stor kostume og fragtet rundt i byen til spot og grin. Derfor har jeg gjort det klart at skal der holdes noget så skal det bare være hyggeligt og småt. Synes man som arrangører også må gøre en indsats for at det skal være sjovt. Også det ikke går over gevind og folk bliver kede af det eller kommer til skade. Så vil jeg hellere være fri.

Men du har ret. Man må stole på folk. I mit tilfælde er det min søster. Og kan da ikke lade være med at komme med hints. Men har også sagt hun bestemmer suverænt

Redigeret af strandberg83
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg må indrømme jeg gerne vil have noget at sige. Ville hade at blive puttet i stor kostume og fragtet rundt i byen til spot og grin. Derfor har jeg gjort det klart at skal der holdes noget så skal det bare være hyggeligt og småt. Synes man som arrangører også må gøre en indsats for at det skal være sjovt. Også det ikke går over gevind og folk bliver kede af det eller kommer til skade. Så vil jeg hellere være fri.

Det er netop her jeg tænker, at det må man vel forvente, at de nærmeste ved, at du ikke ville bryde dig om..?? Og derfor finde på noget andet. Man må jo gå ud fra, at de kender dig godt nok til at vide, hvad du mon ville kunne lide og gør deres yderste for at arrangere en dag som DU ville synes var sjov... Er det i sidste ende ikke bare et spørgsmål om tillid? (og ellers er det vel ikke forbudt at sige fra på dagen??)

Tænker lidt at ved at lægge begrænsninger på hvad der må ske så lægger man også begrænsninger på, hvor vellykket dagen kan blive. Man må forvente at arrangørerne kender dine grænser, men til gengæld er de måske også modige nok til at gå lidt (bare lidt) mere over dem end du selv ville være, hvilket kan være vanvittig svært i situationen men bare super fedt og udviklende bagefter.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det eneste vi blander os i er at ingen af os ønsker en stripper, og der skal tages hensyn til H2Bs psykiske sygdom mht til hvor længe før brylluppet det skla ligge ås han kan nå at "komme sig" igen før den store dag :)

Ëllers har de frit valg :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg må indrømme, at jeg "bestemte" to ing til min egen PA - at jeg ikke ville have hovedet under vand og jeg gav en liste med dem, som jeg gerne ville have med (lidt vigtigt, da jeg gerne ville have nogle kolleger med også:)) Men jeg synes ikke, at man som sådan kan udstikke et helt reglement for, hvad der skal foregå osv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lige præcis ordet "kapring" af kommende brud eller gom tror jeg er grund nok til, at nogle vælger at fortælle planlæggereren af PA'en, hvad de KAN lide, og hvad de bestemt IKKE kan lide. Sidst jeg var til polterarbend, blev bruden hentet af en af sin søsters bandidos-venner og hans venner, som skulle køre hende hen til 1 lokation. Hun syntes IKKE det var fedt! Jeg har også set en video af en fyr der bliver hentet af sine venner, som er maskerede, giver ham bind for øjnene og smider ham i en kasse???!!!! Det er ikke kun dybt traumatiserede for gommen, men også frihedsberøvelse og ulovligt. Det kunne jo være ham havde grint af det, men det gjorde han ikke. Han sprang op og slog fra sig, han var virkelig blevet bange! Desværre er der en tendens i det her samfund til at udstille den kommende brud eller gom, så jeg kan godt forstå at mange melder ud hvad de ikke kunne tænke sig. Heldigvis fungerer langt de fleste PA'ere fantastisk.. Og når deltagere ofte betaler 500-1500 kr for at deltage, så kan man da ligeså godt gøre noget som alle, specielt festens midtpunkt, syntes er fedt!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er gift uden at have fået polterabend (endnu). Mine veninder har valgt at spørge mig om en del ting undervejs, bl.a. om det var okay, at det først kom til at ligge efter brylluppet. Derudover har jeg ikke så mange venner og dem jeg har kender ikke rigtig hinanden, så jeg har også været nødt til at fortælle dem der står for det, hvem der er mine venner og hvordan de kan kontaktes.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er HELT ok at lufte den holdning. Jeg har også tænkt tanken flere gange. Vi bor i udlandet og har gjort det i 2 år... Vores bryllup bliver holdt i DK, og vores venner og familie er spredt ud over 4 forskellige lande. Når jeg læser om polterabends har jeg blot tænkt, at HVIS jeg er SÅ heldig, at det lykkes mine veninder og familie at fyre en polterabend af, så bliver jeg bare så LYKKELIG :-D :-D Jeg har fuld tillid til, at hvis der kommer en, så bliver det super sjovt. Ja, ja, jeg har heller ikke lyst til at sælge kys på strøget, men hvis det er det fedeste de andre 10, 15 eller 20 tøser kan få i tankerne, og de skriger af grin, så bliver det da helt sikkert også super sjovt for mig :-) Nu havde jeg så tilfældigvis aaaaaalt for god tid for et par uger siden i forbindelse med transport til et kursus og surfede Facebook nyheder og så så, at min brudepige lige tilfældigvis er blevet venner med 6 af mine veninder/familiemedlemmer... hjertet hoppede liiige en ekstra gang, for så bliver der jo garanteret et eller andet! :-) Ihhh det bliver spændende! :-) Måske ender det med at jeg får noget advide før tid - fx dato, hvis jeg selv lige skal finde til DK... og det er også helt fint. Måske ikke, hvis de gør det, når vi alligevel er der! :-) Ang deltagere, så snakkede jeg med H2B om hvad han ønsker, hvis jeg bliver spurgt... ikke sådan pr navn, men om han ønsker vores generation eller også vores fædre etc. Sådan byttede vi så informationer, men hvem de vælger at tage med, HVIS der rent faktisk kommer noget, det tager jeg som en overraskelse! :-) Så jeg tilhører gruppen af kontrolfreaks (arbejder sågar med KONTROL), som har smidt tøjlerne fuldstændig, og bare bliver super glad, hvis tøserne gider bruge tid og penge på at lave ballade med mig! :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hører ikke til gruppen af kontrol freaks, men jeg har en enorm modvilje mod at være i centrum. Jeg har aldrig brudt mig om det. Min mor stoppede med at holde børnefødselsdage for mig, for jeg kunne ikke lide det. Jeg foretrak at det bare var mine bedsteforældre der kom til min fødselsdag. Min konfirmation hadede jeg også. Jeg skulle have holdt tale, men kunne simpelthen ikke få mig selv til det. Jeg frabad mig sange, men fik alligevel en af mine bedsteforældre på den ene side, og ja den var vist meget sød, og værdsætter tanken, men jeg følte mig syg og havde mest lyst til at gå ud af lokalet og fordi jeg ikke kunne det, var jeg ved at tude... Ikke PGA tingene der blev sagt i sangen, men fordi hele festen stod op og sang mens de kiggede på mig og jeg bare skulle sidde der og finde mig i det... Jeg elsker alle disse ting, når det er andre der er modtagere af det, fordi de kan godt lide det, men jeg selv... Derfor overvejer jeg at snakke med dem om tingene, fordi jeg ikke tror de er klar over hvor gal den er fat med mig på dette område, for jeg er jo med på den værste når vi er sammen om tingene, men når al opmærksomhed er rettet mod mig er sagen en ganske anden...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har bare sagt to ting:

1) hvis det er samme dag som manden, skal de sørge for pasning af vores børn hos mine forældre!

2) ingen udklædning og husk på hvem jeg er som person (for jeg er ret dårlig til at blive udsat for grænseoverskridende ting! Og jeg vil uden tvivl sige NEJ hvis jeg ikke bryder mig om det.)

Og så håber jeg ellers at mine veninder gider lave en PA for mig. Jeg er ret sikker på manden bliver poltret.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg er en gammel brud herinde efterhånden og er egentlig ret enig i trådstarter, at det er vennerne, som jo står for det, som bestemmer.

Jeg havde dog selv et krav, og det var, at jeg selv ville bestemme, hvor min hund kom i pension, når vi skulle poltes, hvis vi skulle dette samme dag. Og det ville kræve, at jeg vidste datoen, så jeg havde mulighed for at booke pensionsplads. Og det fik jeg af vide med den besked, at jeg ikke skulle fortælle min mand noget - før jeg sendte hunden i pension. (og vel først en 14 dages tid før, men vidste intet om, hvad planen var, bare at hunden skulle sendes hjemmefra dagen i forvejen, og først komme hjem om søndagen, hvis jeg ikke ville, at den skulle være alene hjemme)

Det handlede ikke om, at jeg ville have kontrol omkring dagen. Men mere at jeg ville være sikker på, at min hund ikke skulle lide nød, over at vi skulle giftes, Jeg har en samojede, som har nogle problemstillinger og derfor skulle den ikke bare passes af venner eller familie, men jeg ville gerne have den et sted hen, hvor jeg var sikker på, at dem som havde den, vidste hvad det er for en hund, som de stod med. Derfor vores pension, som vi altid bruger, og som vores hund elsker at komme i. Vi har ikke børn, vil gerne have det, men kan ikke selv. Derfor er vores hund blevet vores barn.

Redigeret af Vanni
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke, om det er noget som lige så stille er kommet snigende med tiden? Da jeg blev gift i 2000 anede jeg intet om min polter. Heller ikke min mand. Vi havde dog luret hvilken dag der var tale om, men vi var ikke blevet taget med på råd med hensyn til arrangementet eller hvem der skulle med. Det samme med mine veninder, jeg har vel deltaget i 7-8 PA totalt som ligger 5-7-10 år tilbage i tiden efterhånden. Ingen anede noget som helst om noget, og vi havde ikke fået nogle lister udstukket med krav/ønsker/deltagere.

Men der er sket noget indenfor bryllupper, det kan jeg jo se, da jeg har været i branchen en del år nu. Folk er blevet meget mere bevidste om, hvad de skal have til deres bryllup. Og de vil i højere grad styre alt ned til mindste detalje - det siger jeg ikke er negativt - det er blot en konstatering. Da jeg blev gift, ville folk have gloet underligt, hvis jeg havde snakket om favourbokse, DIY projekter og toiletkurve, men det er jo helt normalt i dag.

Så min teori er, at i takt med at bridezillaen for alvor er født, så har det medført langt mere kontrol med brylluppet i helhed hvilket også inkluderer PA'er.

I min gammeldags verden skal en PA også være hemmelig overfor brudeparret :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

hmm på den ene side synes jeg at en polterabend bør være hemmelig for brudeparret hvor han/hun slet ikke ved noget, men på den anden side ville jeg fortrække selv at planlægge mit eget.
Min veninde og jeg har snakket meget om, hvad vi hver især ønsker og især IKKE ønsker til vores polterabend og lovet at have hinandens ryg. Det er især fordi min veninde er overbevist om at hendes folkeskoleveninder vil planlægge et polterabend med aktiviteter som hun absolut ikke ønsker. Dette er på grundlag af et polterabend for en af hendes tidligere veninder, hvor der slet ikke blev taget hensyn til den kommende brud.
Nu er der så sket det at hendes bryllup er blevet aflyst/rykket, hun er flyttet udenlands samt at hun skal have en lille baby til foråret (3-4 måneder før mit bryllup). Dvs. at hun nok ikke kommer til at planlægge mit polterabend (måske slet ikke deltage). hvilket virkelig bekymrer mig. Kan slet ikke se hvem der skal stå for mit polterabend, alle mine tætteste veninder er enten flyttet til udlandet, gravide eller vil have en nyfødt på det tidspunkt (der er babyboom i min vennekreds for tiden). Ender nok med min mor kommer til at stå for det.
Har altid drømt om en polterabend fyldt med aktion men må nok ændre mine forventninger og blive glad hvis bare jeg får en.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg forstår hvad du siger men er langt fra enig.

Jeg har udbassioneret min holdning til hvise i min verden klicheagtige tema som jeg ville blive rigtig skuffet, ked af og vred hvis mine veninder træk mig igennem. Jeg ville også synes det var spild af tid og penge at arrangere strip og klæde mig ud og slæbe mig ned af strøget.

Så ville jeg langt hellere have undværet en polterabend eller at skulle føres igennem noget så ligegyldigt og plat! Så blander jeg mig ikke i tid og pris osv. men jeg ønsker mig helt klart noget meget mere brugbart og fornøjeligt end strip og kys for en 10'er!

Så jeg synes det er enormt vigtigt at få sagt hvad man ikke har lyst til at deltage i som brud.

Jeg har selv meldt fra til en polterabend hos en veninde, fordi søsteren havde planlagt lige præcis de ting jeg nægter som brud selv. Det muligt at min veninde godt gider det - men jeg vil hverken bruge penge, tid eller skulle være med i at rende rundt og te sig tosset på strøget og sælge kys og glo på strip.

Redigeret af Regnbuebarn
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det skræmmer mig totalt meget, jeg som er total kontrol freak! Men jeg syntes os at det er mine venner, der skal styre det hele og jeg vil ikke vide noget om det! Dog ved jeg det er min mor, søster og bedste veninde der står for det. Kun fordi de har fortalt det, uden jeg spurgte. Jeg har altid sagt jeg ikke ønsker en stripper, og håber de har lyttet til det. Glæder mig til en af de få gange hvor jeg bare skal slippe kontrollen og lade de andre styre showet! Selvom det gør mig meget nervøs!

Edit: men kan godt forstå lysten til at kontrollere det! men så går det sjove os lidt af det for mig...

Redigeret af aminox
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror at behovet for at have kontrollen kommer af alle de skræmme historier der efterhånden florerer overalt om skrækindjagende PA'er - der findes jo endog eksempler på dødsfald..

I mit eget tilfælde har jeg været tidligt ude, for ikke at risikere at min mand og jeg skal trækkes igennem noget vi ikke vil kunne tåle (social angst) men også for at sikre at vores gæster ikke skal blive dødeligt uvenner, som vi oplevede i sommer da vi selv var bryllupsgæster og sluttelig vil vi sikre at vores børn bliver passet hos mine forældre imens. Vi har ikke stillet krav, men har HJULPET de 2 vi har bedt om at stå for det, ved at give dem en liste over dem der skal med og kontaktmuligheder, samt jeg har talt med dem om hvad vi kan lide/ikke lide og hvad vi kan tåle/ikke tåle - derudover bliver der ikke indblanding og det synes jeg faktisk er helt OK :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har (prøvet at) lufte mine tanker om visse ting jeg ikke er meget for, men det er mest af alt fordi jeg lider af angst

og en forkert dag med den rette mængde stress/press kan ødelægge rigtig meget for mig. Personligt har jeg ikke lyst til at

droppe ud af min nylig påbegyndte udd. pga en polterabend - så hellere foruden :wink: Det lyder måske ekstremt, men sådan er min verden desværre :td: Måske har andre lignende situationer eller andet

Men ellers er jeg også helt på at en PA skal være hemmelig for bruden/gommen og har "givet" mine brudepiger frie hænder / blander mig ikke yderligt. De har selv spurgt om hvem der selv med, så de har fået en liste over bryllupsgæster + gode veninder, så de selv kan vælge og vrage :wink: Det er vel også hemmelighederne, der gør det hele så fedt :7himmel:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes egentlig også at en PA skal være hemmelig og kun arrangeres af andre end en selv. Men jeg forstår godt, hvorfor nogle kvinder gerne vil blande sig lidt. Men der er forskel på at ytre sig til en veninde eller søster over en kop kaffe om at man ikke vil kysse fremmede på strøget og så på at lave lister og stille adskillige krav. Jeg er selv ret kontrolfreak hvilket jeg ofte får at vide af h2b, men jeg blander mig nok ikke mere end jeg kommer med små kommentarer om hvad der kan trigge min angst og at jeg ikk gider se mænd strippe ( så heller en lækker dame der kan danse sexet) og så komme til at lade gæstelisten ligge og flyde et sted :) men ingen konkrete samtaler og lister. Jeg glæder mig til at se hvad min tossede søster finder på :) jeg forstår dog godt jer med hunde og børn og psykiske sygdomme og det ser jo ud til at virke fint lige at gøre opmærksom på det. Så angående aktiviteterne - slip kontrollen og nyd at nogle laver noget bare for dig (og styr din tvivl med at komme med små kommentarer)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er fair nok at give nogle hints, hvis man ved at der er nogle ting man absolut ikke vil bryde sig om. Men derudover må man lade andre tage kontrollen.

Jeg kommer nok også til 'tilfældigt' at dele gæstelisten (google doc) med min søster, så jeg ved at de veninder, der ikke kender resten af flokken også bliver inviteret.

Det afgørende er at man ikke ved præcis hvornår eller hvad, der kommer til at ske - men eftersom PA er en selvfølge i dag synes jeg det er kunstigt, hvis man lader som om at man ikke ved at det vil ske.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ingen anelse om hvordan jeg ville reagere, hvis jeg blev kapret :P Så længe det ikke var med blind for øjnene lige med det samme, så jeg kunne se, at de måske gav mig et grimt kostume på, og så eskortere mig videre, hvorpå jeg også kunne se, hvem der var en del af følget.

Men indtil videre har jeg ingen anelse om det - jeg tror ikke, jeg vil have en stripper, men et par af mine veninder råbte det nærmest i kor, da jeg fortalte, at jeg skal giftes :P Så de tænker i den retning, men det er ikke noget for mig. Jeg hellere komme ud og opleve noget, jeg måske ikke lige oplever hver dag! :)

Tror måske jeg er er pro-kapring! (uden bind for øjnene) - men der er selvfølgelig også 1 år og 7 mdr endnu til vores bryllup! :P

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er okay at give udtryk for grænser. Fx vil jeg ikke tvinges ned af strøget og sælge kys - eller lignende som jeg opfatter ydmygende.

Det har jeg heldigvis tillid til at mine veninder har styr på - i al fald hende jeg har bedt være tovholdeer på det.

Samtidig har jeg to bonusdøtre som er voksne(min sømand er noget ældre end jeg), af forskellige årsager er pigerne lidt sårbare og har ingen penge.

Derfor har jeg fortalt min veninde, at skulle de ønske at deltage men ikke kunje pga økonomi, så ser jeg gerne der findes en løsning.... Og at hvis ikke de kan løse det blandt deltagerne er der givet instruks om at kontakte sømanden. Han er instrueret i at betale hvis den forespørgsel skulle dukke op :-)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der er min søster (brudepigen) der står for min polterabend, det ved jeg fordi hun spurgte om hun ikke nok måtte... Jeg har hjulpet lidt med en liste over veninder da hun ikke kender dem så det ville hun gerne have....hvad der skal foregå vil jeg ikke diktere, jeg stoler på at mine nærmeste kender mig så godt så det ikke bliver noget problem....

Til gengæld er jeg blevet spurgt af min forlovedes venner hvad jeg tror han ville blive rigtig glad for (det er selvfølgeligt hemmeligt for gommen) og det synes jeg er en fin måde at gøre det på...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej alle bridezillas!

Jeg blev gift 10.august 2013 og var på polterabend ca 1 måned før, hvilket var meget passende!

Jeg havde nævnt for mine veninder at jeg ikke ville udstilles, ellers frit valg. Hygge med lidt aktion i...

Jeg siger jer, det blev en fantastisk dag fordi jeg ikke selv skulle tænke på noget, de havde jo planlagt alt.

Når man går med bryllupsplanlægningen i hovedet hele tiden, var det fantastisk at give slip og slappe af.

Så giv slip tøser, stol på veninder/søstre mm. Og nyd det!

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I min familie plejer vi at sige hvem man gerne ville have med, men resten er hemmelig. Hvis ens venner/søstre og hvem der nu arrengere det, laver en masse ting de ved bruden ikke bryder sig om, er de ikke ret søde, dette er en dag hvor bruden skal have det rart og sjovt og ikke gøres til grin, og gører noget hun ville finde ydmyende.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer