Guest ANMU5EDE

Efter nævneændring: Dokumenter der ændres

8 indlæg i dette emne

Til jer der har skiftet navn, har tænkt videre over det efterfølgende papirarbejde i den forbindelse eller har erfaring med dette:

Jeg har i forbindelse med bryllup fået helt nyt efternavn. Kun mit fornavn er uændret.

I den forbindelse får jeg nyt sygesikringsbevis med mit nye navn. Så langt så godt.

Men jeg har ikke tænkt mig at ændre/bestille nyt kørekort eller pas i denne omgang.

Er det et problem at jeg har et sygesikringskort hvor navnet ikke stemmer overens med navnet i kørekort og pas?

Jeg kan ikke umiddelbart forestille mig at det bliver et problem, da mit CPR-nr. jo i sagens natur ikke ændres, og på den måde kan kobles til mig med både mit gamle og nye navn.

Jeg er klar over at det jo nok er bedst at mit nye navn står på samtlige identifikations-papirer, men i og med at det alene er lovpligtigt at ændre navnet på sygesikringsbeviset (efter hvad jeg er kommet frem til) gider jeg ikke at bruge penge på at ændre de andre dokumenter lige nu.

Kom gerne med erfaringer og kommentarer.

På forhånd tak :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg er informeret er det ens eget ansvar at sørge for ændringer i div. papirer bliver klaret "inden for ret tid". I DK er det intet problem at kørekortet viser andet navn, men i udlandet kan det være et større tema. Jeg mener det var Tyskland hvor det har givet større problemer, men jeg husker det kun svagt. Jeg ville umiddelbart ændre mine ting stille og roligt. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil gerne følge med her..

Vi skal på bryllupsrejse 2 dage efter vielsen og vi har ikke og kommer ikke til at ændret vores pas inden afrejse. Vi skal dog ikke til USA men til Tenerife ;) Tænker at det ikke er så stort et problem der? Er der nogen der har erfaringer med det?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke noget problem - du skal blot sørger for at flybilletterne er bestilt til de navne der står i passene.

Jeg blev gift sidste år og har nu rejst flere gange med mit gamle pas.

Jeg kan dog kun anbefale hurtigst muligt at få lavet et nyt kørekort, selvom det ikke er lovpligtigt, så du har noget billed id med dit nye navn.

Jeg har heller ikke fået nyt dankort - banken sagde at det kunne jeg bare få næste gang det skal skiftes.

Hvis du er i udlandet så tag evt. en kopi af din navneændringsattets med.Så burde det ikke give så store problemer.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak for de allerede indkomne svar :thumbsupsmileyanim:

Vi fandt dig ud af at dankortet også skulle været ændret da man derover sammenligner betalingskort med kørekort.

Jeg har efterfølgende hørt min bank ad, og det er faktisk gratis at få nyt Dankort i forbindelse med navneændring hos dem. Så det bliver bare gjort. Tak for tippet :)

Jeg kan dog kun anbefale hurtigst muligt at få lavet et nyt kørekort, selvom det ikke er lovpligtigt, så du har noget billed id med dit nye navn.

Hvis du er i udlandet så tag evt. en kopi af din navneændringsattets med.Så burde det ikke give så store problemer.

Tak for disse to gode idéer :)

det er faktisk ikke billigt at skifte navn , er det ikke 430 for at søge om nyt navn, kørekort pris ? , dankort og pas 650kr

Nej - det er nemlig ikke billigt.. Nu er det næppe dét der vælter et bryllupsbudget, men jeg kunne da godt bruge pengene til noget andet.

Prisen for at søge om nyt navn kommer an på hvornår du gør det. Hvis du søger op til vielsen eller indtil tre måneder efter vielsen er det gratis. Hvis ikke, jo så koster det et beløb (som jeg ikke lige har tjek på).

De ikke lovpligtige dokumenter (kørekort, pas, dankort mv.) skal man som udgangspunkt selv sørge for at opdatere.

Derudover går jeg ud fra et nyt sygesikringskort kommer dumpende ind ad brevsprækken automatisk?

Redigeret af ANMU5EDE
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak for de allerede indkomne svar :thumbsupsmileyanim:

Vi fandt dig ud af at dankortet også skulle været ændret da man derover sammenligner betalingskort med kørekort.

Jeg har efterfølgende hørt min bank ad, og det er faktisk gratis at få nyt Dankort i forbindelse med navneændring hos dem. Så det bliver bare gjort. Tak for tippet :)

Jeg kan dog kun anbefale hurtigst muligt at få lavet et nyt kørekort, selvom det ikke er lovpligtigt, så du har noget billed id med dit nye navn.

Hvis du er i udlandet så tag evt. en kopi af din navneændringsattets med.Så burde det ikke give så store problemer.

Tak for disse to gode idéer :)

det er faktisk ikke billigt at skifte navn , er det ikke 430 for at søge om nyt navn, kørekort pris ? , dankort og pas 650kr

Nej - det er nemlig ikke billigt.. Nu er det næppe dét der vælter et bryllupsbudget, men jeg kunne da godt bruge pengene til noget andet.

Prisen for at søge om nyt navn kommer an på hvornår du gør det. Hvis du søger op til vielsen eller indtil tre måneder efter vielsen er det gratis. Hvis ikke, jo så koster det et beløb (som jeg ikke lige har tjek på).

De ikke lovpligtige dokumenter (kørekort, pas, dankort mv.) skal man som udgangspunkt selv sørge for at opdatere.

Derudover går jeg ud fra et nyt sygesikringskort kommer dumpende ind ad brevsprækken automatisk?

Jeps det gør det - og så din nye dåbsattest og navneændringsattest kommer også med posten.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer