lottejan

sang til gommen

6 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Jeg ville starte med en brainstorm, brug gerne lang tid på at lave den.

Find en melodi, måske: i en kælder sort som kul eller jeg en gård mig bygge vil, de er begge nemme.

Find insapiration på nettet, familie og venner måske de kan hjælpe.

Redigeret af ceto2012
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Den nemmeste måde er at gå på internettet, lave "copy paste" og ændre nogle navne m.v. men det kan ikke anbefales. Den hyppigste årsag til at nogle vælger helt at frabede sig sange ved bryllupsfester er faktisk at de godt vil undgå den slags sange og har en formodning om at de kommer. Var ude til en fødselsdagsfest fornylig hvor en gæst havde gjort dette bogstaveligt talt for det der skulle ændres havde han ændret med håndskrift og det var faktisk ret genialt. Dels fordi det var lidt af en provokation men også fordi folk uvilkårligt bed mere mærke i og fik mere fokus på det der var ændret. Nemlig de mere personlige ting og selve budskabet i versene. Virker nok bare bedre som en humoristisk sang til en fødselar end som en sang fra brud til gom.

Jeg hælder også til brainstorm modellen. Hvad vil man gerne have frem i sangen men personligt ville jeg nok ikke vælge nogle af de mere gængse og hurtige melodier som eksempelvis i en kælder sort som kul, der bliver nævnt ovenfor, men en mere stille melodi da jeg formoder at det vil være en mere følelsesladet sang. Nogle alternative bud kunne være Jeg vil male dagen blå, Svantes vise, eller bedre en melodi som har en vis relation til jer eller evt. børn.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En regnvejrsdag i November (bedre kendt som Jeg vil male dagen blå) er en dejlig melodi at lave sange på. Det gjorde jeg til min søsters konfirmation tilbage i 2005, det er en taknemmelig sang at få teksten til at passe på.

Jeg har skrevet 3 selskabssange. 1. gang til søsters konfirmation (fra hendes søskende), 2. gang til min bedstefars 90 års fødselsdag (fra børnebørn og oldebørn), og 3. gang til min venindes bryllup (fra vores venindekreds).

Jeg gjorde det, at jeg skrev en liste (ja en brainstorm) om alle de ting jeg syntes var karakteristiske for dem jeg skrev sang om, valgte dem ud, hvor jeg kunne fortælle en lille hurtig og gerne enten sød eller sjov historie om det, på et vers. Det sidste kan godt være svært, særligt hvis der er noget særligt man gerne vil have frem. Det kan også være svært at begrænse sig, tror jeg endte med at have 10 vers til min lillesøsters konfirmation, kan ikke huske om jeg endte med at skære nogen fra eller bare indsatte skåle-pauser.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er lidt noget underligt noget det der med at indsætte skålepauser i festsangene. Ikke at man ikke kan gøre det men i langt de fleste selskaber falder skålepauser helt impulsivt via reaktioner fra gæsterne og det er en af udfordringerne ved at spille til dem. At "læse" hvornår de kommer. Når vi taler om kortere sange med få vers og mere følelsesladede sange dog ikke i samme udbredte grad.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer