Bruden2013

Gæsterne skal være med til at lave mad!?

8 posts in this topic

Hej alle

Vi skal holde bryllup den 31. maj 2014 og vi har booket sted og ved vi selv skulle ud og finde en kok osv. Gæsterne bliver inviteret fra om fredagen (om fredagen må der også gerne komme børn med), vor det så var meningen at vi skulle hygge fra kl. 16.00 med bordækning, oppyntning, bål og guitarmusik. Frem til jeg kører væk fra stedet med en håndfuld veninder og sover hos min svigermor, der bor tæt på lokaliteten. I går aftes fik vi så et tilbud fra den første kok og det ville blive 26400 kr. for tre retter og arbejdstid. Det er jo egentlig fint nok synes jeg. Men så kom vi til at snakke om en anden mulighed og her kommer i så på banen:

Vi tænker på om man kunne holde konceptet med stadig at invitere gæsterne til om fredagen, men så faktisk opdele dem, som kommer i nogle forskellige hold, som så er med til at forberede festmiddagen, oppyntning osv? Vi køber altså alt ind og forbereder det hele for så at lave detaljerede planer for hvordan diverse retter skal klargøres.

Vi vil dele dem op i grupper så nogen kender hinanden på kryds og tværs, men så man samtidig også får snakket sammen med andre.

Vi forestiller os at fordi folk engagerer sig i festlighederne (mere end normalt) vil det være totalt win win og virkelig en hyggelig måde for os at være sammen med vores venner og familie på. min eneste frygt er bare at nogen vil synes at vi udnytter gæsterne - hvad der IKKE er vores hensigt. Jeg ville selv synes at det var skide sjovt at være en del af sådan et koncept.

Bonus info: jeg Fyldte 30 år sidste år og stod selv for at forberede 3 retters menu til 60 mennesker. Vi havde så køkkenpersonale der kom kl. 15.00 og hjalp, så jeg forsvandt fra køkkenet kl. 16.00 og skulle ikke tænke mere på det resten af aftenen. gæsterne kom kl. 17.30 og jeg synes bare det var en rigtig god måde at gøre det på. Jeg havde planlagt og skrevet alt ned så køkkendamerne vidste præcis, hvad de skulle gøre. De tog hjem efter de havde stillet natmaden klar og gjort køkkenet rent.

Retterne der skal forberedes vil være, forret, hovedret og dessert, sandwich til reception, natmad. køkkenpersonalet vil komme ind fra om formiddagen med 2 tjenere.

Hvad tænker i om dette? Kom med jeres helt uforbeholdne mening?

0

Annonce ♥

Det afhænger jo af jeres gæster og om i normalt er typen der hjælpe hinanden...

Jeg tænker, som småbarnsmor, at det vil være lidt hårdt med to dage i træk + at man fredag aften er træt efter en lang arbejdsuge, og fredag kl. 16, der er det jo de færreste der rent faktisk har fået fri fra arbejde...

Derudover så skal i også sørger for aftensmad/drikke til fredag aften. eventuelle børn skal jo i hvertfald nok have noget aftensmad...

Desuden nød jeg at afsløre vores oppyntede lokale på dagen, vi havde kun svigerfar til at hjælpe dagen i forvejen så for resten var det en overraskelse hvordan det så ud.

Min holdning er nok lidt at for familien ville jeg selvfølgelig stille op, men for venner ville jeg sku nok tænke lidt mere over det.

Men det er kun min holdning og i skal selvfølgelig gøre præcis som i har lyst.

Edit: læste lige at i uanset ville invitere fra om fredagen, hvad skal jeres gæster med børn så gøre med dem lørdag? Køre for at aflevere eller få dem hentet, for så ville jeg nok som forældre vælge at takke nej til at komme fredag, og priotere at komme lørdag uden barn. Hvis jeres gæster medbringer små børn er det begrænset hvormeget de kan lave fredag, da en eller flere jo så skal se efter/underholde børnene...

Edited by Leras
0

Min uforbeholdne mening: Nej - jeg ville ikke gide at skulle stå og lave mad til andres bryllup :)

Ikke fordi jeg ikke er en hjælpsom person, men jeg synes helt klart, at det ville være langt federe bare at komme som gæst og nyde, at værtsparret eller kokken har kræset om det hele.

1

Tja jeg syntes jo så det er rigtig fedt med den ide og formentlig også superhyggeligt for gæsterne at gøre nogle andet end at være siddende og dansende bryllupsgæster, som de normalt elles ville være det. Samtidig er Havnsø-kolonien eller Havnsø-Lejren som den vist også kaldes perfekte rammer for det (har spillet der flere gange). Har prøvet det flere gange. Både som gæst ved lignende arrangementer men også som DJ for en del år siden hvor man har kunne tale om en for-fest og en fest. :lol:

Tror man skal se det lidt mere bredt. Det er næppe sådan at alle gæster skal stå og lave mad samtidig. Nogle laver mad, anretter, andre sørger for drikkevarer, passer/engagerer børn m.v. og så vil der jo naturligvis altid være tid til socialt samvær m.v. Der kan også være noget med oppyntning af lokalerne etc. Man kunne måske passende bruge overskriften "Byg et Bryllup". :lol:

Men naturligvis forudsætter det at man vil gøre og også tør gøre det når det er ens egen bryllupsfest vi taler m.

0

Annonce ♥

Jeg synes at det er en god idé.

Vi planlægger selv noget i samme retning, fordi vores 'tema' er at bryllupsfesten skal være afslappet og familiær. Vi har ikke serveringspersonale, kokke og lign. af den primære grund at vi simpelthen ikke er til noget så fint. Vi er helt nede på jorden og det samme er begge vores familier, så brylluppet bliver i den ånd.

Planen er ikke helt på plads, men udkastet er, at jeg og min forlovede forbereder hovedretten (der bliver ingen forret - så er der mere plads til lækkert kød :wink:) og har dækket bord og pyntet op i forvejen. Salater og brød hertil uddelegeres. Alle hjælper med at bære ud. Der bliver ikke én bryllupskage, for vi er simpelthen for glad for kager til at kunne vælge én. Så vi laver kagebuffet til dessert hvor flere af gæsterne har kage med.

Næste morgen laver vi sammen brunch og rydder af efter det.

Jeg er selv meget hjælpsom når jeg er gæst hos andre og jeg ville ikke have noget imod at være gæst til mit eget bryllup, hvorfor jeg heller ikke har nogen skrupler over at invitere på denne måde. Vi mener samtidig at det at arbejde sammen gør at folk har noget at snakke om, for der er ikke noget værre end selskaber hvor man er tvunget til at sidde og kigge på semi-fremmede i pinlig tavshed.

Så go for it! Hvis I mener at det er det rigtige, så er det det rigtige.

0

Det er rigtigt svært - for alle har deres mening og jeg synes idéen er lidt farlig. Jeg ville personligt syntes at det var meget som gæst at skulle bruge en hel weekend på andres bryllup. Ja det er en glad begivenhed og man vil gerne dele dagen og glæden med brudeparret, men fra fredag til søndag...der står jeg personligt bare af. Jeg er som person selv meget kreativ og hjælpsom, men jeg synes også der er grænser. Og jeg ville langt hellere ankomme til et bryllup, hvor ingen skal røre en finger og hvor der bare er sørget for alt, så man bare kan hygge sig med parret og de andre gæster og nyde dagen istedet for at være totalt udkørt og ikke føle sig som gæst. Jeg kunne ikke drømme om at gøre dette "mod" mine gæster. Jeg ville være flov over at sætte folk i sving. Og jeg har før oplevet andre som har været til bryllup, hvor de selv skulle dække bord og vaske op - det faldt ikke i god jord hos gæsterne, som jo kom i deres fineste tøj - det står man jo ikke lige i køkkenet med sådan noget.

Men smag og behag - I skal jo gøre hvad I føler for. Personligt siger jeg no go - men I kender bedst jeres familie/venner.

0

Der vil jeg så sige, at min søster har været til præcis sådan et arrangement, og hun syntes det var det fedeste bryllup!

Det pågældende par holdt festen i en spejderhytte fra fredag til søndag, og så meldte folk bare fra og til, hvornår de havde lyst til at komme. Gæsterne var så delt op i hold, og værtsparret havde jo forberedt alt det de kunne i forvejen, så der var egentlig ikke vildt meget arbejde i det. Alle lærte hinanden bedre at kende og hyggede sig med at lave mad og vaske op, og når man ikke var på madhold, havde man det sjovt med havespil og afslapning. Brudeparret deltog selvfølgelig også selv i arbejdet. Og alle hjalp til med at lege med og kigge efter de børn, der var.

Det giver bare en særlig fællesskabsfølelse at stable sådan en fest på benene. Man får det altså rigtig godt med sig selv af at hjælpe hinanden på den måde, specielt når du gør det for nogen, du holder af. Og det er jo ikke fordi man får det smidt i hovedet lige pludselig, konceptet står vel i invitationen. Jeg synes idéen er skidegod, der burde være flere af den slags fester! Go for it!

0

Hvis i vil gøre det synes jeg det skal tænkes godt igennem.

Hvordan kommer folk fx. i bad? Hvis det er meningen de skal være fine om aftenen skal der jo være plads/tid til bad og omklædning.

Og som andre siger, børnepasning; hvis man har 2 små børn med har man måske ikke det vilde overskud til at lave andet end at være gæst.

Og hvad med morgenmad, hvis der allerede dækkes op fredag aften?

Jeg tror det helt afgørende for om det bliver en succes, er hvilken type jeres gæster er. Selv ville jeg synes det var hyggeligt at ankomme fredag, men knap så hyggeligt at skulle lave alt det praktiske.

0

Annonce ♥