Stinabk

Børn = Dilemma

39 posts in this topic

Min kæreste og jeg skal giftes til sommer 2014 og vi har et dilemma omkring børn til vores bryllup. Jeg vil helst ikke have børn med da det giver en anden stemning. Har tit oplevet at folk ikke kan holde deres taler/sange uden afbrydelser osv. Men vi risikere at skære mange af vores gæster fra da der er mange i vores familier der lige har født.

Jeg er rigtig glad for børn, men hvis vi tager børn med er det ca. 10-15 børn vi snakker om? Hvad syntes i og hvad er jeres oplevelser?

0

Annonce ♥

Vi valgte ikke at have børn med, fordi vi gerne ville have en voksen fest, hvor de mange forældre også kunne slappe af og drikke. Dog var min niece på 5 med, da min storebror blev på tværs.......

Men netop den med dem der lige har født, er svær. Vi havde en med, med et to måneder gammelt barn, i 7 timer. Respekt til hende :) vi havde ellers sagt det var ok, hvis hun ikke kom, gik tidligt eller sådan. Men hun ville være med hele aften ;)

0

Folk der bliver på tværs hos os, får at vide at så må de blive hjemme. Uanset hvem det er. Hvis der ikke er nogen valid årsag til at det barn skal med, så må forælderen surmulende blive hjemme! Basta! Et barn der skal ammes skal selvfølgelig med, men et barn som er stort nok til at blive passet skal passes også selvom de stakkels forældre ikke kan bære at være adskilt fra deres guldklump, jamen så bliv hjemme! Det er ikke for alle at være ude uden børn, men det skal ikke gå ud over vores bryllup. Jeg forventer kun brok fra min ældste søster på den konto, for da jeg fortalte hende vi skulle giftes sagde hun staks at de naturligvis kom alle sammen. Det var inden vi havde snakket om hvorvidt vi ville have børn med eller ej..

1

Vi har heller ikke børn med til vores bryllup undtaget vores nevø ( 11 år) og niece (7 år) som vi tit er sammen med og de Ææææælsker deres onkel Mads. Han er en helt i deres øjne. :)

Mads ( h2b) har endda overvejet om nevøen skulle være Best man. :) Men vi er blevet enig om at det bliver en kammerat istedet for.

0

Annonce ♥

Vi havde heller ikke børn med til vores bryllup, men jeg syntes børn som ammes skal med.

Da min søster blev gift havde hendes veninde lige født, men de havde så en "barnepige" = mormor med som passede babyen på værelset og så gik hun op når der skulle ammes, det er selvfølgelig nemmere hvis det er med overnatning,

0

Vi sidder i samme situation! For nu har vi lige snakket med to restauranter, og begge steder var de lidt afvigende mht børn til en fest. Men vi havde slet ikke overvejet tanken om, at det kun skulle være en voksenfest, og nu har jeg spurgt en af mine søstre ad, og hun ville faktisk foretrække, at hendes børn ikke skulle med :P Måske hendes ældste, som til den tid vil være 13 - ved bare ikke, om han ville komme til at kede sig??

0

Annonce ♥

Vi har selv 2 drenge. Vi skal giftes sep 2014 og de vil da være 7år og 2½ år. vi har valgt de skal med til vielsen og billeder bagefter. Derefter bliver de hentet af vores barnepige som har dem til overnatning. Vi har også valgt at vores venners børn ikke er inviteret til selve festen, vi mener ikke det er en fest for børn men for voksne. Og eftersom det er vores fest og vi skal være glade og vores gæster skal kunne feste og hygge sig, er det den løsning der passer os bedst :-)

0

Det er ene og alene jeres valg. :lol: Men meget svært da jeres valg jo kan betyde at nogle melder fra.

Det kan godt funke med børn men der er det en god ide med tilstødende rum og nogle aktivitetsmuligheder for dem. Men 10-15 børn er en del og fylder i et "almindeligt" bryllupsselskab. Når vi taler spædbørn/nyfødte er det noget andet. Dem bemærker man som regel ikke. Folk med spædbørn forlader ofte festen forholdsvist tidligt men ville de ikke gøre det alligevel hvis de havde arrangeret pasning.

Men en ting der er afgørende hvis man vil holde fester med børn er selve feststedet. Når restaurationerne reagerer som ovenfor er det meget naturligt. Det er sjældent optimalt med mange børn til fester som holdes på restaurationer der måske har 1-5 andre selskaber samme dag. Der er det mere optimalt med et forsamlingshus o.l. hvor man har alt for sig selv.

0

Folk der bliver på tværs hos os, får at vide at så må de blive hjemme. Uanset hvem det er. Hvis der ikke er nogen valid årsag til at det barn skal med, så må forælderen surmulende blive hjemme! Basta! Et barn der skal ammes skal selvfølgelig med, men et barn som er stort nok til at blive passet skal passes også selvom de stakkels forældre ikke kan bære at være adskilt fra deres guldklump, jamen så bliv hjemme! Det er ikke for alle at være ude uden børn, men det skal ikke gå ud over vores bryllup. Jeg forventer kun brok fra min ældste søster på den konto, for da jeg fortalte hende vi skulle giftes sagde hun staks at de naturligvis kom alle sammen. Det var inden vi havde snakket om hvorvidt vi ville have børn med eller ej..

er fuldstændig enig her!! Vi har også valgt vores bryllup uden børn, DOG med undtagelse af vores egen datter og min niece p¨å 8, som skal være mine blomsterpiger/brudepiger. De dog også kun med i kirken og til receptionen, og så har vi en barnepige som tager dem med hjem, således at middagen og festen om aftenen er 100% for voksne. Der har næsten heller ikke lydt sure minder heldigvis i vores omgangskreds, men skulle det ske at nogle havde gjort det, havde de fået afvide at så måtte de jo blive hjemme. Det er vores fest og sådan vi ønsker det, basta bum. Vi fyrer over 60.000,- af på den dag, så skal den godt nok også være som VI vil have den. Kun min ene onkel, som vi måtte rykke for svar, ved svarfristen, svarede tilbage at han lige skulle se om han kunne få sin datter den weekend, så hun kunne komme med. Der svarede vi kort og godt, at hun altså ikke var inviteret. Det blev han lidt 'nånå' over i første omgang, men undskyldte da hurtigt sin opførsel, da vi sagde at det var sådan vi ønskede det og det håbede vi da ville blive respekteret (selvfølgelig alt sammen sagt på en ordentlig måde). Var der nogle med småbørn, som skulle ammes, så skulle de selvfølgelig med :-)

0

Vores bryllup er også uden børn. Vores datter, mine 2 nevøer og min niece er dog velkomne om eftermiddagen, og niecen er også om aftenen (hun er kun cirka et halvt år på dagen). At min svigerinde så har udtrykt, at hun nok helst vil afsted uden børn er jo kun godt, men hvis amningen stadig er i gang, er niecen naturligvis velkommen.

Edit: Og med eftermiddag mener jeg vielse og reception :)

Edited by sle85
0

Annonce ♥

Jeg havde slet ikke overvejet at fest uden børn var en mulighed før jeg så herinde, at det åbenbart er meget almindeligt at holde fest helt uden børn. Min kærestes bror har meldt ud, at de ikke tager deres søn med (han vil være et år til den tid), hvilket i første omgang kom helt bag på mig. Men ved nærmere eftertanke kan jeg selvfølgelig godt se, at det kan være en fordel for forældrene, at deres barn ikke er med, da de så kan tillade sig at slå sig lidt mere løs til festen :) Så vi inviterer frit og frejdigt børn med og så må forældrene selv afgøre, om de vil have dem med eller ej. Vores gæsters børn skal være velkomne til vores fest :) (jeg kan tilføje at vi planlægger at arrangere en barnepige, der kan tage sig af de børn, der måtte komme have behov for det)

1

Til vores bryllup bliver der ikke inviteret børn. Min kærestes søster har 4 unger - de 2 små vil være under 3 år, og de 2 ældste være være 6-8 år, så vidt jeg husker. Vi har talt om at invitere de 2 ældste, da de er så store at de kan holde sig vågne og ikke være en "klods" om benet på de voksne. De er i en alder, hvor de bedre kan forstå hvad der sker.

Men andre børn bliver ikke inviteret - vi ønsker ikke at folk skal være hæmmet af deres børn. Folk skal have lov at give den gas og få en lille skid på, hvis det er det de vil. Det går ikke hvis der er små børn tilstede. Festen forventes at være ud til midt på natten og allerede her vil mange forældre tage tidligt hjem med børnene, hvis de blev inviteret også. Ergo har vi valgt ingen unger til vores fest :) Og det skulle eftersigende være meget normalt når det er bryllup.

0

Vi har inviteret med børn, men vi holder også en "dagsfest" (kirke kl 11, middag kl 15 og natmad kl 22-23) så ungerne vil kunne holde til det. Der er et tilstødende lokale hvor de kan lege og hvor vi sørger for at der er legetøj mv.

Jeg ville ikke selv blive sur over at blive inverteret uden børn. Var selv til bryllup uden børn i sept og det er altså DEJLIGT at være afsted uden børn nogle gange :)

Nogle af mine veninder har selv valgt at sige at deres børn ikke kommer til vores bryllup, fordi de synes det er rart at tage afsted uden, mens andre tager alle 2-4 stk med. Der kommer 9 børn i alt fra 2,5-13 år.

Og så er jeg iøvrigt enig med flere af de andre, ammebørn/spædbørn (selvom de får flaske, er det jo også afhængigt af sine forældre som helt lille) bør have "lov" at komme med. Evt. Med en babysitter der kan passe lidt mellem måltiderne, alt efter hvad forældrene er til :)

0

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå jer, der ikke ønsker børn med til festen, men jeg bliver lidt overrasket over, at der er nogen, der ikke ønsker børn med i kirken/på rådhuset og en evt, efterfølgende reception.

Jeg er sikker på, at der er mange små piger, som ville elske at komme i kirken og se deres moster/faster/tante/mors veninde, som brud. Jeg har gennem min lange karriere i folkekirken endnu aldrig oplevet børn, som ikke har fanget alvoren i et bryllup. De har alle siddet pænt på bænken eller måske tullet rundt ude på gangen og så længe forældrene ikke giver sig til at fange barnet ind, så begynder barnet heller ikke at lege fangeleg.

0

Vi skal have børn med, men vi har selv to piger på knap 1½ år til den tid og jeg har tre søstre med børn på ca. samme alder og min svoger har en søn på 1 år. Dog tænker vi at vores piger bliver hentet af en barnepige i løbet af aftenen, så vi også kan nyde festen uden børn :-)

0

Jeg kan godt forstå jer, der ikke ønsker børn med til festen, men jeg bliver lidt overrasket over, at der er nogen, der ikke ønsker børn med i kirken/på rådhuset og en evt, efterfølgende reception.

Jeg er sikker på, at der er mange små piger, som ville elske at komme i kirken og se deres moster/faster/tante/mors veninde, som brud. Jeg har gennem min lange karriere i folkekirken endnu aldrig oplevet børn, som ikke har fanget alvoren i et bryllup. De har alle siddet pænt på bænken eller måske tullet rundt ude på gangen og så længe forældrene ikke giver sig til at fange barnet ind, så begynder barnet heller ikke at lege fangeleg.

For os er grunden således: Hele min familie bor i Jylland, og alle der vil kunne passe ungerne vil dermed også bo i Jylland. For mine veninders vedkommende - Dem med en pige der måske ville synes det var fantastisk (de andre vil være for små til den tid til at forstå det) bor selv og har familie der bor så langt fra hvor festen holdes, at det ikke kommer til at passe sammen...

Derudover - er der børn, så er jeg relativt opslugt af at de skal hygge sig og det vil jeg gerne undgå den dag. En hvid kjole er ikke den bedste kombo med småbørn. Og så er det nok også et særsyn med en brud der leger flyvemaskine med lillefisen, eller hvad jeg nu ellers kunne finde på, for at forsvinde i mængden og det tror jeg Thomas ville blive lidt træt af. Det ville være det nemmeste i verden for mig at gemme mig i et hav af børn og være legemoster som jeg plejer.

0

Vi har sagt at børn er mere end hjerteligt velkommn i kirken og med til receptionen... Min nevø, bonusdatter og min svigerinde og svorgers børn skal med til festen.. Når det så bliver for sent på aftenen har min nevøs dagplejemor sagt at hun tager min nevø og min bonusdatter hjem til dem.. (De kommer og henter fra festen) Problemet er så med de børn der kommer overfra, men vi er igang med at finde ud af nogle løsninger.. Så vi skal have børn med... :)

0

Annonce ♥

For os er grunden således: Hele min familie bor i Jylland, og alle der vil kunne passe ungerne vil dermed også bo i Jylland. For mine veninders vedkommende - Dem med en pige der måske ville synes det var fantastisk (de andre vil være for små til den tid til at forstå det) bor selv og har familie der bor så langt fra hvor festen holdes, at det ikke kommer til at passe sammen...

Derudover - er der børn, så er jeg relativt opslugt af at de skal hygge sig og det vil jeg gerne undgå den dag. En hvid kjole er ikke den bedste kombo med småbørn. Og så er det nok også et særsyn med en brud der leger flyvemaskine med lillefisen, eller hvad jeg nu ellers kunne finde på, for at forsvinde i mængden og det tror jeg Thomas ville blive lidt træt af. Det ville være det nemmeste i verden for mig at gemme mig i et hav af børn og være legemoster som jeg plejer.

Jamen, når det rent logistisk ikke kan lade sig gøre, så kan jeg godt forstå det. Det er ikke det :)

Der er bare mange, synes jeg, som kategorisk afviser børn i kirken og det er synd, synes jeg, hvis det kan lade sig gøre at have dem med :)

0

Hvis jeg skal være helt ærligt, så vil jeg helst undgå de helt små børn i kirken, som ikke forstår at skulle sidde stille - jeg har SÅ MANGE gange desværre oplevet de små børn, som simpelthen næsten kan ødelægge en vielse - jeg har oplevet dem kravle rundt og løbe om alteret mens parret blev viet, så præsten måtte stoppe handlingen og sige "goddag lille mand, har du ikke en far der lige kan hente dig ned på din plads" - og alt imens man kunne se brudens øjne lyne af skuffelse over at nogle forældre ikke har mere styr på deres børn. Og det kan jeg 100% følge. Jeg mener at det må være op til forældrene og vurdere om deres børn kan tie stille og sidde stille, så de ikke forstyrrer -er man usikker på om børnene er i stand til dette, så synes jeg de må blive hos barnepigen. Det er blot min holdning. Og det er klart at den kommer også af at jeg har oplevet så mange negative ting med børn i kirken.

Børne på f.eks 5-6 år og opefter - de forstår bedre hvad der foregår, kan sidde stille og beundre den store hvide kjole og få en oplevelse af hele forløbet. Men de små på 1-2 år - de forstår det slet ikke endnu.

0

Her har vi valgt at sige at børn er velkommen til det hele så længe forældrene mener at de er gamle nok til at side ved et børnebord. I familien er der 9 børn med følgende alder: 12½, 11, 11, 9, 8, 8, 7½, 5 og 3.
Dem der har en dreng har på forhånd sagt at de ikke tager ham med så det giver sig selv.

Hende på fem er jeg lidt i tvivl om, men tror forældrene tager hende med, da hendes søster på 7 og hendes 2 fætre på 11 og 12 kan passe på hende. Morens søster bor ikke så langt fra feststedet, så tror hun kommer og henter pigerne i løbet af aftenen.

Så er der spædbørnene. Der er babyboom til foråret så går ud fra der kommer 3-4 babyer, da de nok er for små til at blive passet. En af mine veninder fik verdens dejligste baby i oktober, men håber sådan at hun er gammel nok til at blive passet.

0

Vi har valgt at sige at børn er velkommen til i kirke og en bestemt tidspunkt i festen.

Vores egen 3 + 7 gæster.

Efter dette tidspunkt starter "børne-bryllyp".

Det bliver en disco go film aften til børnene.

Menu er pandekager, vafler, hot dogs, burgere, slik go chips….

Vi har "lejede" 2 barnepiger hvem søger at alt er i orden.

Fest holdes i vores egen hjem.

Børnene synes at det er vild spænnende. :cheerleader3:

Edited by Minnuska1
0