Amanda Jensen

Tøj som gæst

28 posts in this topic

Det må være op til brudeparret i sidste ende. Spørg dem om det gør dem noget - og bed dem være helt ærlige! :cheerleader3:

Jeg kan personligt ikke se problemet i det. Overtro giver jeg ikke ret meget for, og tradition tager jeg også med et gran salt. Hvis du gør noget udelukkende fordi at det "plejer" man, så har du ligesom tabt dig selv i processen. Man skal sgu selv synes det er hyggeligt/fedt/sjovt/rart osv. også eller gøre det fordi ens tilkommende ønsker det og man gerne vil glæde denne! :a1221:

Symbolikken omkring den hvide kjole er jomfruelighed og uskyld - hvor mange moderne brude lever lige op til det? Og hvor mange af dem har alligevel hvid/ivory kjole på? :tunge:

Til mit bryllup kan folk komme i hvad de end vil - om det så er sort, hvidt, grønlyseblå med stjerner på etc. bare de har det godt i det! Der er ikke nogen med til mit bryllup som ikke kender mig, så folk kommer ikke til at være i tvivl om hvem der er bruden. :tunge:

Jeg kan heller ikke rigtig se hvorfor mændene må når kvinderne ikke må? Sort tøj er vel sort tøj? Må en mand så også have en sort skjorte på? Må en kvinde komme i sort jakkesæt/buksedragt? Nej, jeg kan altså ikke se logikken i det. :oops:

Min ene veninde har en skøn skøn kjole, den er hvid eller ivory med sorte prikker, den har hun da haft på til et bryllup - selvfølgelig spurgte hun bruden først. Den må hun også hjertens gerne tage på til mit bryllup! Den er 50'er inspireret og virkelig flot til hende - selvfølgelig må hun det! :cheerleader3:

Tror faktisk også der er noget med, at mændene heller ikke må komme i sort jakkesæt, men det bare er blevet "accepteret". Kan ikke huske hvor jeg læste det - måske i bladet "Bruden" eller i Troelstrups bryllupspåklædnings guide. Faktisk må man heller ikke have smoking på i kirken, men det er der jo også mange der gør. Såå, synes da også kvinderne skal have liv at tage sort på;) Ville ikke selv have noget i mod det. Men ville nok altid spørge dem, jeg skal til bryllup hos, om det er i orden.

Aha! Ja hvis det oprindeligt gjaldt for mændene også og er blevet accepteret der, så kan kvinder sgu da også komme i sort.

0

Annonce ♥

Hejsa

Det er en meget smuk kjole. Til mit eget bryllup, havde jeg skrevet i invitationen, at kvinder gerne måtte bære sort, men hvidt var forbeholdt bruden. Mange kvinder her en sort kjole i skabet, og det er meget elegant.

For at være på den sikre side, ville jeg lige spørge bruden, om det er ok. Du kan evt. tage et farvet sjal eller en cardigan på ;)

0

Jeg synes det er en meget smuk kjole. Den kan du efter min mening snildt bære til bryllup. :)

Jeg fortolker "ikke sort til bryllup"-reglen således: Møder en kvindelig gæst i sort tøj som man kunne forvente til en begravelse, eks. et sort buksesæt eller noget lignede i den kedelige ende af påklædningsspektret, ville jeg finde det ærgeligt og nok også upassende. Ikke fordi traditionen foreskriver det, men fordi der er tale om en glædelig begivenhed. Hver ting har sin tid.

Er der derimod - som i dette tilfælde - tale om en festlig kjole, finder jeg det bestemt ikke upassende. Man ligner bestemt ikke en på vej til begravelse med den slids ;) En sort kjole kan være meget elegant.

Nogle tager måske denne tradition mere seriøst end andre, så en forspørgsel hos værtsparret kan være en god ide.

0