Metlux

Tager du din mands efternavn?

81 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Vi har samme debat herhjemme...

Min H2B hedder noget så sexet som Nielsen til efternavn - og jeg skal under ingen omstændigheder hedde Nielsen! Jeg har et mere særpræget efternavn, som "kun" 2000 i DK hedder, og han har et mellemnavn der også er specielt og familiepræget.

Jeg synes jo så det er perfekt at tage hans mellemnavn - da jeg ikke har et mellemnavn, og så mit efternavn, og dermed starter vi vores helt egen "klan" da vi kun vil være os to i hele Dk med det navn, men H2B vil heller beholde Nielsen, for det hedder hans børn også (og 300.000 andre mennesker!)

Så bliver vi ikke enige får vi ikke samme efternavn, og det er jeg virkelig ked af, for det betyder rigtig meget for mig - og det betyder intet for ham :(

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har et specielt efternavn vi er under 100 der hedder det, alligevel vil jeg gerne have min mands dødsyge Sen navn.

Så jeg sletter mine tre mellemnavne, beholder mit efternavn og får så hans to navne på. Han tager så mit så vi kommer til at hedde familien Blaa Blaa :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har samme debat herhjemme...

Min H2B hedder noget så sexet som Nielsen til efternavn - og jeg skal under ingen omstændigheder hedde Nielsen! Jeg har et mere særpræget efternavn, som "kun" 2000 i DK hedder, og han har et mellemnavn der også er specielt og familiepræget.

Jeg synes jo så det er perfekt at tage hans mellemnavn - da jeg ikke har et mellemnavn, og så mit efternavn, og dermed starter vi vores helt egen "klan" da vi kun vil være os to i hele Dk med det navn, men H2B vil heller beholde Nielsen, for det hedder hans børn også (og 300.000 andre mennesker!)

Så bliver vi ikke enige får vi ikke samme efternavn, og det er jeg virkelig ked af, for det betyder rigtig meget for mig - og det betyder intet for ham :(

Jeg kan virkelig godt forstå du ikke syntes det er fedt. Men på den anden side kan jeg virkelig også godt forstå din tilkommende mand, at han gerne vil hedde det samme som sine børn.

Jeg hedder F.eks ikke det samme som min mor ( hun har været gift flere gange) og det er som barn og en lille smule som voksen virkelig ikke fedt. Det samme gælder for mig og mine børn, jeg vil tage alverdens navne, men jeg vil under ingen omstændigheder gå af med mit efternavn, fordi det hedder mine børn. :)

Håber I finder en løsning :hug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan som verden ser ud i dag, med dine, mine og vores børn, kan man ikke forvente at hedde det samme som begge sine forældre. Men jeg synes det er vigtigt at hedde det samme som den ene forælder. Det giver et tilhørsforhold, midt i al forvirringen med skilte forældre og nye partnere. Mine søskende og jeg havde samme efternavn som vores mor, og vi har hver vores far. Nu hedder en så noget andet efter at have været gift, og jeg er ved at gifte mig til et andet navn også, men dengang betød det at vi var en familie og ikke bare fem unger med samme mor og hver vores far. Det skabte en lille smule sammenhold i en flok med fem meget forskellige børn.

At forældre holder på at skulle hedde det samme som børnene er smukt, men hvad så med de nye børn med nye partnere? På den ene eller den anden side kommer nogen børn til at opleve at de ikke hedder det samme som begge deres forældre. Man kan ikke holde den slags som en sag mellem dig og mig når der er børn fra tidligere forhold med inde i billedet. Hvad er bedst for børnene? Både de nuværende og de kommende? Så må voksne behov komme til sidst.

Jeg har ingen holdning til hvad I skal hedde eller ej, men I bliver nok nødt til at forsøge at se tingene fra den andens synspunkt begge to og finde et kompromis I begge kan leve med. Jeg håber inderligt at I finder det :bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Både Hobbien og jeg har familieslægtsnavne og egentlig ville jeg gerne have at han fik mit til mellemnavn og jeg fik hans til efternavn, men det vil han ikke. Jeg vil gerne beholde mit efternavn, da min datter hedder det samme, og da hendes far har giftet sig til et andet navn, så var det ligesom min pligt at hedde det samme som hende. Dog spurgte jeg hende forleden efter at have læst dette indslag og min dejlige :loveboard: datters udmeldning var at så længe jeg hed vores slægtsnavn til mellemnavn, så var det ok med hende at jeg tager min Hobbies efternavn.

Så nu kommer jeg til at hedde blah blah.. :cheerleader3: som jeg har villet hele tiden, men været nervøs for hendes reaktion, hvilket jeg så ikke behøver at være mere

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi tager hans mellemnavn og mit efternavn. Jeg har et efternavn jeg er rigtig glad for, og som der ikke er såå mange der har igen, hvor han hedder Pedersen. Hans mellemnavn er dog mere specielt, og da jeg intet har, er det jo ret lige til, at vi tager hans. For mig var det også meget vigtigt at vi kommer til at hedde det samme. Han var dog ikke lige med på ideen om at hans efternavn skulle skiftes ud med mit, mest på grund af hans firma (der dog er kendt under hans mellemnavn!!) men jeg har stampet nok i gulvet og fået min vilje :tunge: ej vi er begge glade for løsningen, han skulle bare lige vende sig til tanken :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min H2B og jeg har begge et dobbelt navn, mellemnavn og et efternavn. Da H2B kun bruger det ene af sit forenavne (og sit efternavn), vil han udskifte det andet fornavn med mit mellemnavn (begge navne starter med F, så det passer jo fint forsat i hans forkotelse :wink: ). Jeg bruger begge mine fornavne, og mest bare mit mellemnavn, så det beholder jeg og tager hans efternavn..

Mit eneste dilema er, at jeg bedre kan lide mit eget efternavn (Christensen) fremfor hans (Iversen), men mon ikke jeg vender mig til det. Bruger jo som sagt hovedsagligt kun mit mellemnavn :tunge:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hedder noget så eksostisk som Rasmussen - uden mellemnavn.

Sømanden hedder Olsen men har et specielt mellemnavn.

Vi er lidt traditionelle på nogle områder så for mig har det ikke været nogen udfordring at vælge hans Olsen. Desuden hed mine oldeforældre også Olsen - så der er noget venden tilbage til rødderne i det.

Der hvor der så er en lille spidsfindighed, er at Sømandens mellemnavn starter med H og det gør min oldermors pigenavn også. Så jeg tænker at tage oldemors pigenavn og så Olsen - så vi begge hedder H. Olsen - men med hvert vores mellemnavn.

Jeg har ikke lyst til at tage Sømandens mellemnavn da det vil være at gå imod hans families tradition. Det er et navn man bliver født til - samtidig føler jeg mere historie i min oldemors navn.

Omvendt har jeg en lille smule sejrsfølelse med at komme til at hedde H. Olsen.. Sømanden har været gift tidligere - og hun hedder stadig Olsen.. der ligger en lille meget umoden tilfredsstillelse i at hedde H. Olsen ligesom Sømanden.. selvom det er en forkortelse af forskellige mellemnavne.. :-P

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har også haft debatten her hjemme - egentlig synes jeg ikke vi behøver hedde det samme, bare fordi vi bliver gift. Vi elsker jo hinanden lige højt uanset, hvad vi hedder.

C har dog store følelser omkring det at få et fælles efternavn. Der er ikke nogen af os, der vil af med vores efternavne, men vi har fundet en løsning, så alle er tilfredse - vi sætter en bindestreg imellem begge vores efternavne og vupti så får vi alligevel samme efternavn, mens jeg beholder mit mellemnavn. Det blev kompromisset hos os :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg hedder noget så eksostisk som Rasmussen - uden mellemnavn.

Sømanden hedder Olsen men har et specielt mellemnavn.

Vi er lidt traditionelle på nogle områder så for mig har det ikke været nogen udfordring at vælge hans Olsen. Desuden hed mine oldeforældre også Olsen - så der er noget venden tilbage til rødderne i det.

Der hvor der så er en lille spidsfindighed, er at Sømandens mellemnavn starter med H og det gør min oldermors pigenavn også. Så jeg tænker at tage oldemors pigenavn og så Olsen - så vi begge hedder H. Olsen - men med hvert vores mellemnavn.

Jeg har ikke lyst til at tage Sømandens mellemnavn da det vil være at gå imod hans families tradition. Det er et navn man bliver født til - samtidig føler jeg mere historie i min oldemors navn.

Omvendt har jeg en lille smule sejrsfølelse med at komme til at hedde H. Olsen.. Sømanden har været gift tidligere - og hun hedder stadig Olsen.. der ligger en lille meget umoden tilfredsstillelse i at hedde H. Olsen ligesom Sømanden.. selvom det er en forkortelse af forskellige mellemnavne.. :-P

Det er da et fedt kompromis og så giver det en sammenhæng uden at være helt ens, det kan jeg godt lide! Og så er jeg ret vild med at din sømand hedder Olsen - det er da det eneste rigtige for en dansk sømand at hedde!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg hedder noget så eksotisk som Jensen til efternavn og han hedder Larsen 😄

Vi har valgt at beholde hans efternavn da mit kommer fra min farfar jeg aldrig har haft kontakt med. Derudover har jeg 2 mellemnavne, og det ene kommer fra ovenstående farfar. H2B har et mellemnavn der kommer fra hans farmor og farfar han aldrig har haft den store kontakt til.

Så hans efternavn og mit mellemnavn ❤️ Det gode for mig, er at min afdøde farmor hed Larsen og ligeså Marie så det er lidt specielt ❤️

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her var det en nem snak :wink: ..

Min H2B har et meget specialt efternavn, som stammer heroppe fra. Så selvfølgelig skal det navn føres videre.

Desuden har jeg et så originalt efternavn som; Thomsen, så det er der ikke meget ved at holde fast i ..

Så jeg kommer til at være den eneste; Jeanette Skrubbeltrang, i DK (indtil videre i hvert fald) :a1221: ..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi var meget hurtige herhjemme til at beslutte os.

Manden ville gerne have sit efternavn med, jeg ville gerne have at mit blev det der stod til sidst, da det er et lidt specielt efternavn..

Så hans efternavn som mellemnavn og mit efternavn som efternavn :)

Derudover, synes manden det er lidt fedt at komme til at hedde Ø.L. efter fornavnet :P

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hjemme hos os tager vi den "gammeldags" løsning: jeg tager hans navn. Jeg hedder Andersen - lige som et trilliard andre her i Danmark. Han hedder Honoré. Så ælle bælle, den var egentlig ikke så svær.

Det eneste jeg tænkte lidt over, var om jeg skulle tage hans som mellemnavn, så jeg kom til at hedde Honoré Andersen lige som vores søn. Men det blev Honoré. Så må sønnike senere i livet beslutte, om han vll ændre på sit. Han har fået budet nu, men det kunne han slet ikke tage stilling til - hvilket egentlig er forståeligt nok i en alder af 9½

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er jeg virkelig den eneste, der beholder mit mellem- og efternavn? :huh:

Jeg har ikke noget mellemnavn, men beholder også mit efternavn. Dog tager jeg kærestens mellemnavn, men gider simpelthen ikke have hans efternavn, da det er et kedeligt -sen navn, som jeg også selv er døbt ( altså ikke lige den samme -sen navn) .

Min kæreste vil under ingen omstændigheder havde mit efternavn, eller kommende efternavn er det sådan set, for har ikke fået skiftet endnu, og nu venter jeg nok bare til brylluppet, så jeg ikke skal have nyt sygesikring med ½ års mellemrum.

Jeg skifter så også fornavn i samme omgang, eller der bliver tilføjet noget til mit navn. Så det bliver helt store forandring, men som sagt tænker jeg at det ligeså godt kan gøres på en gang, fremfor over 2 gange.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har forresten ikke haft samme efternavn som nogle af mine forældre, siden jeg var 14 år. Min mor blev gift, og tog min stedfars navn, og jeg beholdte det navn vi havde før . Så jeg glæder mig til at skifte det ud, for har ingen tilknytning til navnet, andet end det er det jeg er døbt, da navnet stammer fra min mormors eksmand og mine mostres far. Jeg skifter derimod til min tip oldemors efternavn, som flere andre i familien også har gjort. Og ender med at være den eneste i landet med lige præcis mit nvn, og sammensætning af mellem og efternavn, da begge er beskyttede navne i dk.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer