stjerne10

Alternativ vielse- er på bar bund pt

20 indlæg i dette emne

Min kæreste og jeg skal giftes til august og har det meste ang festen på plads.

Men vi er ikke troende og har derfor ikke lyst til at blive gift i en kirke.

Vi overvejer at blive viet i vores egen have. (Så må vi have stå-bryllup i stuen som back-up til hvis det regner)

Og så kan man vist få kommunens borgmester eller en giftefoged ud og foretage det formelle. Men vi syntes også det er lidt upersonligt med en 5-7 minutters vielse (det har jeg hørt på flere at det er).

Hvilke muligheder har man?

Og er der nogle der har erfaringer med vielser der ikke foregik i kirken og af en præst?

Kom gerne med erfaringer og billeder derfra. Vi er meget inspireret af udendørs amerikanske bryllupper:-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg overvejede noget lignende, kortvarigt, indtil jeg fik undersøgt markedet lidt bedre. Man kan blive viet borgerligt på rådhuset, få borgmester/giftefoged ud (hvis de går med til det) eller ved en kirkelig vielse. En kirkelig vielse kan finde sted i folkekirken og i anerkendte og godkendte trossamfund. Øvrige "ceremonier" er netop kun ceremonier og ikke egentlige vielser. Dem som udfører den slags ceremonier har altså ikke ret til at vie folk, og det skal man så alligevel have en giftefoged, borgmester eller præst til. Og så koster de som regel en del penge (dem jeg har snakket med eller indhentet priser fra lå på ca. 4.000 - 4.500 kr).

Jeg mener at humanistisk samfund laver den type ceremonier, men ved ikke om man skal være medlem? Af andre jeg har hørt om er den falske præst bag http://magiskbryllup.dk/ som kommer klædt ud som præst og er yderst overbevisende, indtil der går ild i hans bibel og det ender med et trylleshow. Snakkede med ham på messen i Bella Centret og han var ret flink. Så hvis man vil tage pis på sine gæster, så er han et godt bud.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak for dit svar, gybbelgobbel.

Vi er som udgangspunkt ikke interesserede i at blive viet på rådhuset og så få en ceremoni senere med gæster.

Vi tænker en ceremoni med vielse. Fx at en nær i familien holder en tale først og fx borgmesteren så vier os. Sådan at vi stadigt får de ritualer med som vi godt kan lide, men tager de kristne ting ud derfra..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej

Vi havde netop samme overvejelse, så vi valgte at bruge Ane fra livsceremonier til at komme at strikke en personlig vielse samme til os og så udføre den... Om formiddagen havde vi så en privat vielse hvor den juridiske vielse blev foretaget, hvilket var super fint at have noget som kun var vores oplevelse...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hør med kommunen om der er nogen af deres giftefogeder der vil gå med til det, som udgangspunkt gør de det ikke så vidt jeg ved...

Det amerikanske "vielses system" er meget anderledes og her kan alle i princippet søge om licens til at foretage vielser (som det også ses i Las Vegas)... Tænker at I alternativt kan bytte om og lade giftefogeden sige de officielle ting først og så kan et familiemedlem stå for det ud over og evt stå for selve ringudvekslingen som mange vel ser som højdepunktet...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lige netop i Herning kommune hvor vi bor, har de lavet et koncept med mulighed for at ceremonien foregår en smuk gl herregård i udkanten af byen. Det har vi også overvejet. Det er dog upraktisk ifht location af festen, som foregår 25 km derfra.

Jeg må få undersøgt om borgmesteren/en giftefoged vil gå med til at vi bliver gift i egen have. Og som du Camilla foreslår, så kunne giftefogeden stå for det formelle først, og så ku vi selv stå for noget personligt bagefter..

Nogen der har forslag til hvordan et stå-bryllup i haven kan se ud?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal holde vielsen i parken ved siden af feststedet, det bliver en borgerlig vielse med lidt ekstra. Vi har så tænkt os at personliggøre den lidt ved at lave vore egne løfter til hinanden (udover det formelle der skal siges ved en borgerlig vielse). Måske bliver der også noget musik. Dette kræver dog, at den embedsmand, der skal forestå vielsen, er med på ideen. Vores er rimelig frisk og vil også gerne sige lidt om os personligt i sin tale :)

Ift. rammerne, så lejer vi nogle stole og pynter lidt op, men ikke så meget, da omgivelserne i sig selv er meget smukke. Det med stolene er mest for at holde styr på gæsterne, idet vielsen (selv med alt det ekstra) stadig ikke bliver så lang, at gæsterne kan nå at blive trætte af at stå.

Da vi ikke er gift endnu, kan jeg ikke dog ikke fortælle dig, om det kommer til at fungere, men det håber jeg da :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lige netop i Herning kommune hvor vi bor, har de lavet et koncept med mulighed for at ceremonien foregår en smuk gl herregård i udkanten af byen. Det har vi også overvejet. Det er dog upraktisk ifht location af festen, som foregår 25 km derfra.

Jeg må få undersøgt om borgmesteren/en giftefoged vil gå med til at vi bliver gift i egen have. Og som du Camilla foreslår, så kunne giftefogeden stå for det formelle først, og så ku vi selv stå for noget personligt bagefter..

Nogen der har forslag til hvordan et stå-bryllup i haven kan se ud?

post-69697-0-56412300-1392051163_thumb.j

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige netop i Herning kommune hvor vi bor, har de lavet et koncept med mulighed for at ceremonien foregår en smuk gl herregård i udkanten af byen. Det har vi også overvejet. Det er dog upraktisk ifht location af festen, som foregår 25 km derfra.

Jeg må få undersøgt om borgmesteren/en giftefoged vil gå med til at vi bliver gift i egen have. Og som du Camilla foreslår, så kunne giftefogeden stå for det formelle først, og så ku vi selv stå for noget personligt bagefter..

Nogen der har forslag til hvordan et stå-bryllup i haven kan se ud?

Hvis du Googler eller søger på pinterest efter Garden Wedding er der rigtig mange fine billeder, nogen er dog meget amerikanske og måske lidt overdrevne i danske øjne

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi er heller ikke religiøse, og kirke har aldrig været en mulighed, både fordi vi ikke har lyst, og fordi vi ikke er medlemmer. Derfor har vi valgt at vi skal vies på stranden (det bliver fantastisk vejr).

Vi får én ud fra borgerrepræsentationen til ganske kort at køre vielses-ritualet igennem, og så står vi selv for underholdningen af vores gæster. Vi planlægger en happening og glæder os som små børn til at se gæsternes reaktion :) Kort efter er der en mindre reception, og det er så det. Så satser vi på at folk snakker lidt sammen, dypper fødderne i vandet og bare nyder vejret.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har planlagt vielsen i haven ved HumleoreHus som bare er supersmuk til formålet. Der vil vi så have en giftefogeden som H2B kender til at stå for selve vielsen (krydser fingre for at hun kan). Jeg vil gerne have at vi laver vores egen løfter, da ingen af os er religiøse og derfor ikke ønsker alt det der Gud-ting med i. Men det har vi ikke fastlagt endnu. Der er jo tid endnu :loveshower:

Jeg vil helst ikke på rådhuset først, men vil gerne vies i haven. Da det kun drejer sig om måske 20 min at folk skal holde ud at stå op, mener vi det er fint nok uden at skulle sætte stole.

Har vedhæftet nogle billeder af netop den have vi skal vies i.

post-71754-0-48923900-1392110461_thumb.j

post-71754-0-66751300-1392110472_thumb.j

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis i kan få arrangeret at holde arrangementet på et skib/en båd som er mere end 8 timers sejlads fra land kan kaptajnen lovligt vie jer :D (min far er kaptajn, FYI)

Spøg til side - jeg har også overvejet folkene fra "livsceremonier". Det med at der skal være en lovlig vielse udover den ceremoni man holder vil jeg vælge at se som en "formalitet" der bare skal ordnes inden en "ceremoni-leder" siger nogle ord og der udveksles ringe. :) Evt kunne man sige de pæne ord først og så kunne giftefogeden, eller hvem det nu bliver, komme og gøre det han/hun skal gøre, så man kan slutte af med ringene og et kys ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu vil jeg lige give et lille pip til debatten, for vi har været nævnt flere gange.

Vi har et lille firma, der tilbyder at arrangere en smuk og personlig bryllupsceremoni i jeres have eller hvor I ønsker det. Sammen finder vi ud af hvad ceremonien skal indeholde af musik, sange og Ja-ritualet og vi skriver en personlig tale til jer med udgangspunkt i jeres liv og kærlighed og holdninger og værdier og fremtidsdrømme.

Vi kommer over hele landet og stifteren af firmaet er tidligere sognepræst, som så at der er behov for bryllupsceremonier uden for kirken også. Hun tilbyder også en kristen ceremoni, hvis man ønsker det.

Som andre skriver, er det juridiske til at inkludere i ceremonien eller et smut på Rådhuset før eller efter. Det plejer ikke at være noget problem og vi hjælper jer gerne med det.

Vi har ry for at være højtidelige og afslappede og lægger megen vægt på, at overholde traditioner og ritualer. Det koster 4.000 kr + moms og dækker en vielsessamtale hjemme hos jer, udarbejdelse af ceremonien og talen, gennemførelse af ceremonien, evt. kontakt til musikere og feststed samt transport efter aftale. Vi behøver ikke noget bord eller andre ting.

Vi synes jo, at ceremonien som viser jeres store kærlighed er det vigtigste minde I kan give jer selv og gæsterne. Den glemmer de ikke. Så kan man måske spare på kjolen eller maden - det er ikke den I husker.

Kig evt. på vores hjemmeside www.livsceremonier.dk og du er også velkommen til at ringe helt uforpligtende.

Mange hilsner Ane Christensen tlf 26122629 mail ac1601@gmail.com

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke problematikken - i får jo den ceremoni i selv skaber :blush:

Vi skal vies af en borgmester i den kommune hvor det sted ligger vi skal holde vielsen og festen. Vi skal vies kl. 12 og der har vi spurgt om borgmesteren vil sige noget personligt og det vil han gerne :) Derudover har vi planlagt at vi efter vielsen skal synge en sang som vi har valgt :) Så går vi ligesom ud af "gangen" igen - det foregår udenfor og så er selve den del ligesom "klaret". Først derefter går borgmesteren. Måske skal vi også synge inden vielsen når Sarah og jeg er gået frem til vielsesstedet. Det skal vi lige finde ud af.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa :)

Min kæreste og jeg skal også giftes uden for kirken/rådhuset, og vi har planer om at trække på min moster som har en veninde som kan vie lovligt (så hun må jo være giftefoged). Har endnu ikke snakket med den veninde, men ved fra min moster at veninden gør det fordi hun elsker det, så tænker at vi jo nok kan "overtale" hende til at komme med en lille tale eller hvad vi nu kan tænke os.

Resten af selve vielsen må vi selv planlægge, men igen tænker vi at snakke med den giftefoged vi finde om hjælp og tips, da de jo må have prøvet det mange gange før ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu skriver i præster, borgmester og giftefogeder. Mig bekendt kan udvalgte byrådsmedlemmer også godt vie lovligt i haven - karakteriseres de så som giftefogeder?

Ja det skulle jeg mene. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer