Bruden

Hvad tid skal band gå på scenen?

13 posts in this topic

Ja, nu nærmer tiden sig for vores bryllup, og pludselig melder alle de mange spm sig. De grunder måske i, at jeg faktisk aldrig selv har været til et bryllup.

Vi har lejet et band, og skal have fundet ud af, hvornår de skal gå på. Vi starter med velkomstdrinks kl 17, og middag kl 18. Hvornår vil I mene, at musikken skal starte?

0

Annonce ♥

Som bonus Info kan jeg oplyse, at bryllupskage spises om eftermiddagen til receptionen, og vi har slået dessert og kaffe om aftenen sammen...

0

Det rigtige svar er meget enkelt. :lol: De skal gå på når I er klar. Mit bedste bud er at det er et sted mellem kl. 22.30 og 24 men i bund og grund er det ikke til at forudse. Nøgleordet er fleksibilitet. Når man tager ud og spiller til eksempelvis bryllupsfester og først skal på efter middagen/kaffe så må man næsten være klar over at det ikke er muligt at fastlægge starttidspunktet 100% fast. Det samme kendes fra firmafester m.v. Det bør heller ikke være et problem for det er de færreste bands/musikere der møder op kun en halv time før de skal på - Personligt kan jeg i hvert fald godt lide at fornemme stemningen i selskabet og på stedet de få gange hvor jeg først skal på efter middagen. :lol:

0

Annonce ♥

Umiddelbart vil jeg sige omkring 23:30 da dansen jo som regel startes med brudevalsen (hvis bandet altså skal levere musik til den

0

Hejsa

Pianisten/den ene sanger fra vores duo-band, han kommer kl. 18.00 og spiller klaver under maden.

Ca. ved 22 tiden kommer så sangerinden og synger op til dans :-)

Kh. Karina

0

Umiddelbart vil jeg sige omkring 23:30 da dansen jo som regel startes med brudevalsen (hvis bandet altså skal levere musik til den

Det er også et meget godt udgangspunkt at have men hvis middagen nu er afsluttet meget tidligt, eksempelvis 21.30, vil gæsterne skulle sidde og drikke kaffe m.v. i 2 timer og så er der risiko for at folk bare sidder og "falder hen". I den situation vil man typisk fremskynde brudevalsen/dans til eksempelvis kl. 22. Trækker middagen derimod ud til kl. 23- 24 har man problemet den anden vej. Derfor er det mere eller mindre umuligt at forudsige på forhånd. Nu bliver der ikke nævnt noget om hvorvidt bandet stiller op inden middagen eller når de kommer og om alt skal foregå i et og samme rum for det er jo det næste problem. At man kan komme ud i at bandet skal gå og stille op mens folk sidder og spiser dessert hvis middagen trækker mere ud end forventet.

Det bedste råd man kan give, udover fleksibilitet, er at toastmasteren giver bandet et praj pr. telefon undervejs når han/hun har en klar fornemmelse af tidsforholdene.

0

Ja det er selvfølgelig rigtigt, jeg har bare kun været til bryllupper hvor spisningen har taget laaaang tid ;-)

0

Annonce ♥

Det er også det man oftest har været ude for. Pauser, indslag m.v. "trækker tænder". Når jeg ser FB meldinger fra nogle af DJ-kollegerne som først skal på efter middagen handler det ofte om at de sidder og venter fordi de jo er fremme så de kan gå på hvis middagen ikke trækker ud. :)

Der hvor jeg var oppe i lørdags (fødselsdag) var der planlagt et danseindslag med en instruktør. Hun blev sendt hjem kl. 22 efter at have siddet og ventet siden kl. 20 fordi der bare kom (lange) indslag efter indslag. Knap så normalt når vi taler om fødselsdagsfester :lol: Men jeg oplever også bryllupsfester hvor middagen er færdig allerede ved 21.30-22 tiden og der er det forskelligt om man fremskynder den del, eller om folk så bare sidder og hygger sig inden brudevalsen, mens brudeparret pakker gaver op. I den sidste situation er det ofte gæster, toastmasteren eller toastmasteren/mig selv i fællesskab som presser på, fordi man kan frygte at det kan komme til at virke som en "sovepude".

0

Det har jeg så vist nok aldrig oplevet udover de bryllupsfester som starter tidligt med middag kl. 16 eller lignende. Til firmafester er det meget almindeligt at middagen er noget som er overstået på 2-3 timer og ved visse andre former for fester taler vi en time men til bryllupsfester og andre fester hvor der er gjort meget ud af maden fristes man til at sige at alt under 3 timer er synd (medmindre det er alternativ tappasbuffet o.l.) og alt over 5 timer er lig lang tid nok. :lol:

0

Vi skal også have band og de er klar til at gå på kl. 23.30, så må vi se om det kommer til at passe, men da de skal spille til brudevalsen, bliver det jo senest lidt før midnat :cheerleader3:

0

Hej

Planlægning, planlægning, planlægning.

Spiller selv i band.

Vi plejer som regel at gå på med brudevalsen og så derefter spille op til "almindelig" dans.

Til mit Vores eget bryllup havde vi gjort følgende:

Bedt om at alle indslag skulle være toastmasteren i hænde seneste 14 dag før brylluppet.

På den måde kommer der ikke lige den fulde onkel som har drukket sig mod til at holde en tale.

Det kan evt. smadre hele tidsplanen.

Vi spiste også Bryllupskagen til receptionen efter kirken.

Folk nåede at få lidt kaffe og tjenerne nåede at fjerne de borde der stod hvor der skulle være dansegulv.

Hvis bandet ikke skal spille brudevalsen kan de jo evt. gå på kl. 00.15

Så I og jeres gæster tid til at få lagt saksen fra klipning af sokkerne og få lagt stykkerne af sløret i håndtaskerne

inden det går løs på dansegulvet :wink:

Håber det var en hjælp.

Mvh

Thomas

0

Annonce ♥

Sådan fungerer det jo bare ikke. Om man beder om at alle indslag er toastmasteren i hænde senest 14 dage før festen eller inden middagens start har ikke så meget at sige. Onklen har formentlig ikke drukket sig mod til alligevel. :lol: Og frist eller ej så vil han da nok presse på for at komme med sit indslag alligevel hvis det er det han vil og det vil næppe flytte det store tidsmæssigt. Er der 5 onkler er det noget andet :lol: Det der smadrer en tidsplan eller gør at en middag trækker ud er jo en kombination af indslag der varer længere tid end forventet, impulsive spontane pauser, afrydning af service mv. som ofte ikke kan planlægges på forhånd og alm. small talk.

Problemet i ovenstående er jo at hvis middagen og kaffen er færdig allerede ved 22 tiden (sker sjældent men det ses da) så går der altså 2 stive timer frem til brudevalsen og den efterfølgende dans starter. På de to timer sidder folk nemt og falder hen og går nemt "kolde". Det optimale er at brudevalsen afvikles i umiddelbar forlængelse af kaffen og at musikken/dansen starter lige så snart brudevalsen er afviklet hvor alle folk er ude på gulvet alligevel og ofte gør man det med et nummer som parret selv har valgt. Men det er jo lige så klart at har man et band som kun spiller 2 sæt af 1 time o.l. og en fest som godt må vare lidt længere end til kl. 1-2 stykker så giver en tidlig start jo flere timer i den anden ende hvor der ikke er musik, hvorved festen mere eller mindre dør tidligt.

0