WeddingAddict

Er det forkert af mig?

27 posts in this topic

Hej søde Zilla´er

Jeg har en lille diskussion med H2B herhjemme. Vi er blevet enige om at vi gerne vil have bryllupskage. Vi vil gerne have en lidt anderledes kage, kan man vel godt sige. H2B har sådan et kagestativ hvor kagerne ligesom bliver delt op. Det synes jeg er mægtig fint og vil gerne have. Vi er også blevet enige om at da vi har VIDT forskellige smage, hvad kage angår at vi skal have forskellige smagsvarianter. Så langt så godt.. :loveshower: .

MEN MEN MEN... nu kommer mit lille dilemma.

Min ene søster er bare mega god til at bage og jeg er også glad for hendes kager. Men hun er sådan lidt... øhmmm.. ved sgu ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Alle i familien har hende ligesom på en lille pitistal (ved ikke hvordan man staver til det, men håber de af jer der er kommet hertil, ved hvad jeg mener) og jeg VED bare at hvis hun laver kagen til vores bryllup, bliver den en meget stor husker... så som i.. "det var da et godt bryllup, men hold da op hvor var den kage bare god og smagte godt og blah blah blah"... og derfor ønsker jeg ikke at hun skal lave kagen. :huh:

H2B mener at det da kan være ligemeget og det ville være en god post at spare penge på. Deri er jeg så enig. Det ville være fedt at spare penge på den måde, men jeg kan bare fornemme det vil ende sådan.

Da jeg blev gift første gang for 13 år siden, lavede mig og min omtalte søster sang til min daværende mand. Men bagefter roste folk HENDE for sangen og den kreative sangholder, selvom det faktisk var min ide hele vejen igennem :td: . Hun havde bare hjulpet med klippe/klistre arbejdet. Jeg skal ikke benægte at der måske også er noget jalousi over mig hvad hende angår, men lige den ene dag vil jeg bare gerne prøve at være centrum.

Nu sidder jeg så her og er sådan lidt halvtrist. Jeg kan godt se at det ville være skide dejligt at spare penge på den post, men selv min BFF som jeg har kendt i 20 år+, mener at jeg har ret i at det vil ske. Men jeg kan ligesom ikke få H2B til at indse det...

Og så er det jeg tænker... er det så forkert af mig at tænke sådan? Og ville det ikke også gøre hende glad hvis hun fik sådan en stor opgave? Og det ville da være dejligt at spare penge den dag og måske få en lille bryllupsrejse istedet for.... MEN jeg vil bare gerne have den dag for mig selv. Lade det handle om mig og den mand jeg forguder og elsker... Og jeg har ikke lyst til at folk skal kunne huske hendes kage, men ikke engang huske om jeg havde slør eller ej, eller om maden var skod eller hvad.

Ej, jeg sidder med en dum smag i munden og føler at det måske bare er den der søskendejalousi der gør sig gældende..... :pokey:

Oki, til jer som nåede hertil.. det var nok mest et surt opstød end det egentlig var noget andet, men hvis du skulle have en kommentar, så smed den endelig :loveboard:

0

Annonce ♥

Som sagt en del gange, så skal man da gøre præcis det man føler for, det er JERES bryllup og JERES dag :) Her er vi også ude i en utraditionel bryllupskage, fordi jeg ikke gider give så mange penge for en kage. Min mor nævnte så igår, at man jo f.eks kunne smage nogle kager som bageren har ( de ar ofte "store" kager til 6-8 personer) , og hvis man så fandt en der var virkelig god, så kunne man høre om den mon kunne laves til 40 personer, ellever evt. 2 kager til 20 personer hver. For så vil man pludselig have en HELT anden pris, da det ikke er en bryllupskage. Og jeg er f.eks ikke vild med fondant, og ville egentlig også gerne slippe for marcipan.

Har også overvejet at ringe til bageren, og sige jeg skal bruge en stor firkantet kage til 40 personer, og gerne ønsker det og det fyld, og så smurt op, og pyntet med frugt, og hvad de skal have for det. For det burde altså også blive billigere, med det samme der kommer bryllups/brude foran noget, så koster det jo pludselig spidsen af en jetjager.

0

Synes ikke det er forkert af dig, men som du selv føler, så virker det jo lidt fjollet - når nu I har så god en mulighed :) Ikke nok med at få en billig kage, men også en kage lavet med kærlighed til jer :)

Jeg tror heller ikke folk vil huske jeres bryllup for hendes kage :) Det lyder meget mærkeligt - men det må du vide bedst selvfølgelig..

Hvis du ved, at det vil genere dig, at folk roser hendes kage når de spiser den, så skal hun helt sikkert ikke lave jeres kage :)

Det skal jo være positivt for jer - det er trods alt et KÆMPE arbejde for hende at lave sådan en kage :wink:

Edited by Rose90
0

Jeg synes det er helt FAIR du ikke vil ha hende til at lave den, det er din dag og det skal handle om dig!

det er slf rigtig gode penge af sparrer men hvis du allrede ved nu at det ender i at hun får alt opmærksomheden, så er de penge gidet rigtig godt ud :)

0

Annonce ♥

Den er lidt svær.

Jeg forstår dig UDMÆRKET, i min familie kan min lillebror IKKE gøre noget galt.

Han er og bliver mors øjesten og sådan har det altid været.

F.eks Vi købte som de første i familien en helt ny bil, og da vi kom over for at vise den var eneste kommentar " var det virkelig nødvendigt, kunne I ikke have fundet en brugt meget billigere?" De gik ikke engang med ud og se den. Øhh jeg har 70 km til og fra arbejde, og det var en lille meget økonomisk bil der alt i alt er billigere i faste udgifter.

Min bror købte en året efter , stor ny 4-hjulstrækker , Min mor rendte rundt og tog billeder af den og den var åh og ih så flot. ( han går hjemme pga en arbejdsskade og kommer efter al sandsynlighed ikke på arbejdsmarkedet igen)

Til deres guldbryllup sidste år stod min storesøster og jeg på den anden ende i 3 mdr for at arrangere festen, (de ville ikke holde noget) Vi lavede alt inviterede gæster , planlagde mad og lavede alt,

Min bror skaffede gran til æresporten igennem en kammerat, men det var også ALT han deltog med.

Men hele dagen måtte vi ( min søster og jeg) hører på min mor fortalte alle gæsterne hvor betænksom min bror er , at han havde arrangeret det hele uden de vidste noget .

Og han kørte så snart vi havde spist da han jo havde så meget han skulle nå.

Men vi kunne jo også sagtens køre dem hjem igen, (det var også min søster der hentede dem , de vidste jo ikke festen skulle holdes) og vaske op og tage al oprydningen nu han havde haft så travlt med alt det andet..

Min søster og jeg har så aftalt at vi bare lader dem i troen , vi er så vant til det og gider ikke lave nogen scene så længe vi ved hvordan det hænger sammen .

Og det ved det meste af familien også efterhånden. så fred være med det.

Men når det er sagt så dælen sparkeme om mit Bryllup skal tilfalde ham.

han får ingenting at bidrage med, DEN dag er MIN. ( og H2B selvfølgelig)

Så var det mig skulle der godt nok være MEGET at spare på den kage .

1

For mig lyder det primært som søskendejalousi, men man kan heller ikke fortænke dig i at ønske at være centrum på din bryllupsdag.

Har I undersøgt hvad en "rigtig" bryllupskade koster? For som Rikke også siger, stiger alting jo lige pludselig med 100 % når det sælges i forbindelse med bryllup. Så når I finder ud af hvad sådan én koster kan det være at I ombestemmer jer. (Vi laver selv sammenskuds kage-buffet, både for at spare penge, men så sandelig også fordi vi vil have flere forskellige kager.)

Jeg synes også at du skal se for dig hvordan hun vil modtage beskeden om ikke at skulle lave kagen. Undskyld hvis jeg nu tillægger din søster egenskaber hun ikke har, men hvis hun er typen der kan få alle med på "så måtte jeg ikke engang lave kagen fordi min søster er jaloux" - så er det måske dét folk kommer til at huske på dagen. Og det er jo heller ikke særlig fedt..

Der er bare nogle typer af mennesker der altid løber med opmærksomheden. Det kan være svært at vænne sig til, men endnu sværere at undgå. Jeg har ikke en løsning på dit problem, men synes at der skal flere overvejelser ind over, før I træffer den endelige beslutning.

Ordet staves forresten piedestal. Til en anden god gang :)

0

Man kan jo diskutere herfra og til evigheden om, hvorvidt det er rationelt af dig, at have de tanker :)

Men når det nu er sådan du har det, så ville jeg bestille kagen udefra.

Skulle nogen incl. din søster spørge hvorfor, så kan du jo sige, at dette er en særlig dag så derfor skal kagen være en overraskelse for alle - også din søster.

1

Jeg syntes det er fair nok og du kunne måske pakke den lidt ind ved at sige at I ønsker at holde en bryllupsfest hvor bl.a. søsteren er helt fri for gøremål m.v. men også sige at I ønsker at "lave jeres eget" og at overraske hende på det punkt. :lol:

0

Annonce ♥

Jeg synes det er helt fair at sige, at I ikke vil have hende til at lave kagen. Hun behøver jo ikke vide hvorfor. Hvis det giver dig en bedre fornemmelse i maven at få kagen et andet sted fra, så synes jeg at det er det du skal gå efter. :)

0

Lige netop på jeres bryllupsdag er det tilladt at tænke som du gør. DU er i centrum - ja selvfølgelig sammen med H2B :floejt:

Som et par af de andre foreslår, så forhør dig hos nogle af de lokale bagere. De er som regel mere end villige til at lave lidt ekstra.

Har engang for sjov fået lavet en Kaj-kage til 8 personer til en kollega. Den var bare SÅ fin.

En god bager/konditor kan lave en hvilken som helst kage til et stort antal mennesker, og få den til at ligne en million

0

Lige netop på jeres bryllupsdag er det tilladt at tænke som du gør. DU er i centrum - ja selvfølgelig sammen med H2B :floejt:

Som et par af de andre foreslår, så forhør dig hos nogle af de lokale bagere. De er som regel mere end villige til at lave lidt ekstra.

Har engang for sjov fået lavet en Kaj-kage til 8 personer til en kollega. Den var bare SÅ fin.

En god bager/konditor kan lave en hvilken som helst kage til et stort antal mennesker, og få den til at ligne en million

Præcis, og det er netop det vi nok ender med, altså en af deres alm. kager, bare i stor version. For det kan umuligt komme op på prisen som en bryllupskage.

0

Ok, nu har jeg læst de øvrige kommentarer, og jeg tænkte egentlig, at svaret i mit hoved var det, der også ville afspejle sig - det er det så ikke, men here goes alligevel.

Hvis din søster er sindssygt dygtig til at bage og I kan spare penge ved det, så kan jeg ikke se, hvorfor I ikke bare vælger den løsning - vil I da ikke gerne have en superflot, superlækker og billigere kage??

Kagen er jo da kun en lille del af hele dagen. Bevares, kagen er da også et samtaleemne, men der er da mange andre ting sådan en dag! Jeg har bare svært ved at se at kagen og din søster kommer til at fjerne fuldstændig fokus fra jer. Hvis hun nu laver den, så den tager udgangspunkt i jer, så kan hun da få den udfordring! Jeres personlighed skal da bare i den kages fyld og udseende, og slam, så handler kagen om jer og ikke søster.

Jeg synes selvfølgelig som alle de andre, at I skal gøre, hvad I har det godt med, men jeg tror altså, at det er et irrationel issue, du har med din søster og kagen på jeres store dag. Jeg synes, I skal vende det til noget positivt.

Og så staves det i øvrigt piedestal, bare lige til info :-)

Edited by Soon2bemrsH
0

Annonce ♥

Altså jeg vil gerne lave den super billigt til jer - men ehm ja altså så bliver den ikke så køn :tunge: som den kunne blive - men stadig billig :)

- bortset fra det, så har du min fulde støtte og sympati. Jeg kan sagtens følge dig. Men jeg har også en lillesøster...

0

Jeg kan også sagtens følge dig :bearhug:

0

Har I undersøgt hvad en "rigtig" bryllupskade koster? For som Rikke også siger, stiger alting jo lige pludselig med 100 % når det sælges i forbindelse med bryllup.

Det vil jeg altså sige er en "skrøne". Med bryllupskager og bryllupskjoler er der ikke noget sammenligningsgrundlag men kigger vi på alt andet (mad, musik, feststeder m.v.) så er tingene da ikke dyrere blot fordi der står bryllup på bestillingen. Men en bryllupskage er ikke billig og det var vel det du/I ville frem til.

0

Forstår dig fuldt ud, og vil anbefale dig at få den lavet andetsteds fra. Træls for dig at gå og bygge op til, at nu får din søster al opmærksomheden pga. kagen. Om det så sker eller ej er (næsten) ligegyldigt, det er mere al den spekuleren du undgår. Jeg ville bestille en anden kage, og sige til din søster, at så er det en overraskelse for alle på dagen

0

Annonce ♥

Det er jeres dag og i skal vælge det som gør jer glade. Man kan umuligt stille alle tilfreds. Det er ærgeligt penge at spare hvis resultatet bliver at du sidder og er ked af det..

0

I mit hoved er der ingen der KAN overstråle bruden på denne dag, det er simpelthen ikke muligt ... Jeg ville nok lade søster bage kagen , bede hende lade det være en hemlighed og så præsentere kagen når den skal spises, på den måde styre i selv hvas der skal siges og hvor meget... Gæsterne vil så kommentere det når den spises og så er det glemt..

Udover det, så bestemmer i da selv hvem der laver jeres kage, du behøver blot at sige til din søster at du syntes det er synd for hende hvis hun ikke kan nyde dagen pga travlhed og du derfor har fået en anden til det...

Edited by denmodne
0

Dagen skal være lige som i ønsker, og gerne huskes for det i ønsker, så følg dit hjerte.

Når det så er sagt, så har vi netop spurgt den ene af mine søstre om hun ville lave kagen, og hun skulle ikke føle sig presset til det.

Hun er smadder dygtig, og vi aftaler et beløb på forhånd, så vi og hun ved hvad der er at gøre med.

Jeg kan godt li at involvere fam+venner på de punkter vi kan, fx mine søskende håber jeg vil hjælpe os med at samle invitationer, min h2bs nevøer/niece skal folde servietter osv

Jeg syntes det er dejligt at mærke deres opbakning, og værdsætter deres meninger. Men der er så heller ingen søskende jalousi imellem os, det gør jo det hele lidt nemmere.

0

Søskende jalousi er måske så meget sagt (selvom det er det udtryk der bliver brugt). Det handler vel om at man ønsker at "lave" og servere noget som er ens eget og om at distancere sig fra det forhold at søsteren normalt er fast indslag når vi taler fest-kager. Uanset om kagen kun er en lille del af festen og uanset at der ofte ikke spises så meget så er det et højdepunkt for brudeparrene og noget folk tænker tilbage på. Derfor er det også vigtigt at man har det godt med den løsning man vælger.

0

Annonce ♥

I skal selvfølgelig gøre som I føler er bedst for jer.

MEN tænk sig at hun vil lave jeres kage. Det er da vildt sødt af hende, og hun har sikkert tilbudt det i den bedste mening. Er sikker på, at hendes kage ikke kommer til at overstråle jeres bryllup.

Min søster skal også lave vores kage, og jeg håber da at folk vil rose både hende og kagen. Synes det er så flot at hun vil gøre det. Det er jo et projekt der varer over flere dage.

0

Altså... Hvis det piedestal de har din søster på er tilpas højt, så kommer det ikke til at gøre nogen som helst forskel om hun laver den eller ej. For hvis hun laver den, så er hendes kage et stort samtaleemne og alle vil rose den til skyerne. Laver hun den ikke, og folk forventede at hun ville lave den, vil de snakke om at hun ville kunne have lavet den lige så godt/bedre end hvad I har købt jer til. :rolleyes:

Jeg kender alt til både at have en søskende (en bror i mit tilfælde) og selv være den søskende som intet kan gøre galt. I min lillesøsters øjne er alt hvad jeg siger lov. I min mors øjne er særligt min bror nærmest fejlfri. Jeg kan være ved at fortælle hende noget i telefonen, som jeg virkelig har brug for at snakke om og hvis han kommer ind af døren, har hun mentalt allerede lagt røret på og hører slet ikke hvad jeg siger længere. Det gør hun vel at mærke ikke hvis det er en af mine søstre der kommer på uanmeldt besøg... Eller nogen som helst anden for den sags skyld, men kommer min bror er alt andet luft. Til gengæld ved jeg også at hun praler med mig rundt omkring, fordi jeg er den der klarer mig bedst sådan på nærmest alle områder af livet af mine søskende. Og det er faktisk heller ikke en rar situation at være i, for det gør at ens søskende (bortset fra min lillesøster) netop har en negativ indstilling til én.

Har du snakket med din søster om det? Måske kan hun godt fornemme der gøres forskel og har det selv dårligt med det?

0

Altså... Hvis det piedestal de har din søster på er tilpas højt, så kommer det ikke til at gøre nogen som helst forskel om hun laver den eller ej. For hvis hun laver den, så er hendes kage et stort samtaleemne og alle vil rose den til skyerne. Laver hun den ikke, og folk forventede at hun ville lave den, vil de snakke om at hun ville kunne have lavet den lige så godt/bedre end hvad I har købt jer til. :rolleyes:

Jeg kender alt til både at have en søskende (en bror i mit tilfælde) og selv være den søskende som intet kan gøre galt. I min lillesøsters øjne er alt hvad jeg siger lov. I min mors øjne er særligt min bror nærmest fejlfri. Jeg kan være ved at fortælle hende noget i telefonen, som jeg virkelig har brug for at snakke om og hvis han kommer ind af døren, har hun mentalt allerede lagt røret på og hører slet ikke hvad jeg siger længere. Det gør hun vel at mærke ikke hvis det er en af mine søstre der kommer på uanmeldt besøg... Eller nogen som helst anden for den sags skyld, men kommer min bror er alt andet luft. Til gengæld ved jeg også at hun praler med mig rundt omkring, fordi jeg er den der klarer mig bedst sådan på nærmest alle områder af livet af mine søskende. Og det er faktisk heller ikke en rar situation at være i, for det gør at ens søskende (bortset fra min lillesøster) netop har en negativ indstilling til én.

Har du snakket med din søster om det? Måske kan hun godt fornemme der gøres forskel og har det selv dårligt med det?

Du har ret. Den vinkel har jeg ikke lige set det før. Altså at det jo egentlig er ligegyldigt hvilken en af løsningerne vi vælger, så vil der altid være den der snak om hende.

Har snakket med min søster om det et par gange. Hun mener ikke selv at der bliver gjort forskel og siger at hun ihvert fald ikke mærker noget til det. Og hun mener at det nok bare er mig, fordi jeg er syg (lider af angst og svær depression) der overfortolker det hele.

Jeg ved ikke hvad vi gør.

I skal selvfølgelig gøre som I føler er bedst for jer.

MEN tænk sig at hun vil lave jeres kage. Det er da vildt sødt af hende, og hun har sikkert tilbudt det i den bedste mening. Er sikker på, at hendes kage ikke kommer til at overstråle jeres bryllup.

Min søster skal også lave vores kage, og jeg håber da at folk vil rose både hende og kagen. Synes det er så flot at hun vil gøre det. Det er jo et projekt der varer over flere dage.

Hun har IKKE tilbudt at lave den. Men vi har en ide om at det vil alle forvente at hun gør, netop pga hendes piedestal er så høj. Og jeg er træt af at høre om hendes succes og alt det gode hun bare kan og gør. Bare denne ene dag mener jeg at jeg har ret til at være i centrum sammen med min dejlige H2B, uden at skulle lægge øre til hvor god hun er, hvor dejlig en person hun er og blah blah blah..

Desværre har jeg på fornemmelsen at jeg ikke kommer til at undgå det, for hvis hun beslutter sig for at lave sang eller holde tale, ja, så er jeg der igen. MEN jeg har snakket meget med H2B om det og han mener ikke vi skal lade hende bage kagen, selvom hun tilbyder, hvis jeg har det sådan allerede nu. Og kommer hun i centrum pga noget andet, jamen så må jeg bare huske på at manden i mit liv er mit centrum sammen med min dejlige datter og at jeg/vi er hans. Det er vel egentlig i bund og grund det vigtigst.

(Men derfor har jeg stadig den følelse.)

0

Lyt til din H2B. Det lyder som at han har fat i den lange ende .:)

0

Du har ret. Den vinkel har jeg ikke lige set det før. Altså at det jo egentlig er ligegyldigt hvilken en af løsningerne vi vælger, så vil der altid være den der snak om hende.

Har snakket med min søster om det et par gange. Hun mener ikke selv at der bliver gjort forskel og siger at hun ihvert fald ikke mærker noget til det. Og hun mener at det nok bare er mig, fordi jeg er syg (lider af angst og svær depression) der overfortolker det hele.

Jeg ved ikke hvad vi gør.

[...]

Hun har IKKE tilbudt at lave den. Men vi har en ide om at det vil alle forvente at hun gør, netop pga hendes piedestal er så høj. Og jeg er træt af at høre om hendes succes og alt det gode hun bare kan og gør. Bare denne ene dag mener jeg at jeg har ret til at være i centrum sammen med min dejlige H2B, uden at skulle lægge øre til hvor god hun er, hvor dejlig en person hun er og blah blah blah..

Desværre har jeg på fornemmelsen at jeg ikke kommer til at undgå det, for hvis hun beslutter sig for at lave sang eller holde tale, ja, så er jeg der igen. MEN jeg har snakket meget med H2B om det og han mener ikke vi skal lade hende bage kagen, selvom hun tilbyder, hvis jeg har det sådan allerede nu. Og kommer hun i centrum pga noget andet, jamen så må jeg bare huske på at manden i mit liv er mit centrum sammen med min dejlige datter og at jeg/vi er hans. Det er vel egentlig i bund og grund det vigtigst.

(Men derfor har jeg stadig den følelse.)

Ærgerligt at hun ikke selv kan se det :bearhug: Der er desværre ikke så meget at gøre så.

Der er nok også en lille %-del der er overfortolkning fra din side hvis du lider af angst og svær depression; de forbandede sygdomme har en forbandet tendens til at få ting til at synes værre end de er. Men det betyder ikke, at der ikke er sandhed i det du føler. Det er højst sandsynligt til stede, men måske ikke i helt så svær grad som du oplever det. :hug:

Samtidig skal du også huske på, at folk har en tendens til at snakke om folk der ikke er til stede. Også selvom det er gode ting der siges. Og derfor vil du nok ofte opleve at der snakkes om din søster, når du er der og hun ikke er. Min mor praler med mig, når jeg ikke er i nærheden. Er jeg der, er det mine øvrige søskende snakken går på - jeg er der jo og kan svare for mig selv. Sådan er det bare. Snakken går altid om den/m som ikke er der. :rolleyes:

0