Trinemor87

Bryllupsfesten

11 indlæg i dette emne

Hej alle. Da min kæreste og jeg skal giftes til april næste år, er vi begyndt at lede efter steder at holde festen. Vi har tit talt om at når vi skulle giftes skulle det ikke være en så dyr fest at det totalt ville ruinere os. Nu har han så friet og vi er begyndt at se mere seriøst på tingene der skal være til et bryllup. I vores hoveder regnede vi med at det ca skulle koste 60.000kr. Jeg får kjolen af mine forældre så det var allerede en post mindre i budgettet. Men som det viste sig så gør det ikke den store forskel.

Nu er budgettet lagt og vi vil invitere 68 af de nærmeste (ja store familier) og 100 til reception. Budgettet lyder 108.300kr. Ret langt fra de 60.000. Efter en del snak med kæresten er vi så kommet frem til den konklusion at et bryllup koster- især når vi er det antal som vi er , og når vi ikke ønsker at skære ned på det antal. Problemet kommer så i at det beløb er baseret på et selskabslokale med catering tilknyttet. Jeg er bare kommet i tvivl. Hvornår følelses stedet rigtigt? Jeg syntes det er lidt trist at holde festen i et selskabslokale med catering og det virker som et budgetbryllup når det nu er at vi er oppe i den dyre ende. Det virker bare ikke som en 100.000krs bryllup når det er i et selskabslokale .. Lejen er på 2900. Kuvertpris inkl. ALT (også opdækning, blomster og fri bar, tjenere, bartendere osv) 799kr. Prisen er egentlig fint med alt det vi får, og lokalet er også udemærket men burde man så hellere lede efter et hotel som vores første ønske var, men som vi droppede lidt igen pga prisen? Eller vil der overhovedet være et sted som kan føles rigtigt når det enten er for dyrt eller for kedeligt. Burde man bare gå all in? Men det er EN dag. Tænker på hvor meget man ville kunne rejse for 100.000! Suk ... Er i vildrede.. Hvad siger i der er gift? Hvad betyder noget på dagen og hvad gør ikke? Hvad med jer der skal giftes, hvad har i valgt at ligge vægt på? Alle slags input er velkomne - også evt andre ideer til festen (vi bor i København ).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke dette er til så meget hjælp, men vil egentlig blot bekræfte dig/jer i, at det er MEGA svært at træffe valg omkring sit bryllup! Det koster en bondegård, så man er nødt til at prioritere benhårdt :(

Vi havde også tænkt en større reception (ca 100 gæster) med efterfølgende fest for de nærmeste (ca 50-60 gæster), men hælder nu mere til, at vi egentlig helt sorterer dem fra, som ikke står os så nær alligevel - så jeg tror det ender med, at det bliver de samme gæster til reception og fest. Når det kommer til stykket, er det disse mennesker som betyder noget for os, og de penge vi sparer vil vi hellere bruge på noget andet - fx en rejse eller ny terrasse eller....

Men det er svært, for vi vil jo i virkeligheden gerne have det hele for det halve, og det lader sig bare ikke gøre!

Uanset hvad i kommer frem til, har jeg ét super godt råd: brug ikke flere penge end i har!

Håber i finder den rigtige løsning for jer - rigtig god fest!

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er nødt til at spørge hvorhenne I har kig på? Beskrivelsen og priserne lyder nemlig ualmindeligt meget om der hvor vi holdt vores bryllup. nemlig Tårnby selskabslokaler. Er det her I har kig på, for så kan jeg komme med en masse erfaringer mht. Stedet her. :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi holder reception og fest for ca samme antal som jer. Vi holder receptionen på min kærestes arbejde =ingen lokale leje, festen på en spejderkoloni, vi får en bekendt til at stå for maden, og alligevel løber vores budget også op på den anden side af 100.000 kr. Og vi har som jer, også tænkt mange gange, at det lyder lidt voldsomt at et sådan bryllup, der virker lidt som et budgetbryllup, kan løbe op i så mange penge, men alt koster jo. Fx. bruger vi næsten 20000 på at leje hele kolonien i en weekend, men da det betyder meget for os at folk ikke kører hjem før søndag, har vi valgt at prioritere pengene sådan.

Så selvom det ikke er nemt, handler det vel om, at man er nødt til at gøre op med sig selv, hvilken type bryllup man gerne vil have og hvad der er vigtigst for at man får det bryllup man drømmer om.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke at det lyder som et budget bryllup med de priser. 799,- pr. pers. lyder ikke budgetagtigt. Hvis nu maden udgør 400,-, så er der 399,- tilbage til drikkevarer, personale mv.. Det lyder måske ikke af meget, men du skal jo tænke over at det jo også er mange mennesker det drejer sig om, så i sidste ende er det jo et kæmpe beløb der er til drikke, personale osv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Budget er sgu en svær ting.

Vi er jo alle forskellige, men lige meget om budgettet ligger i den ene eller anden ende af skalaen er det en lidt svær faktor.

Vi startede med at have lidt samme planer som Jer, men indså hurtigt at vi ikke kunne forlig os med konceptet. Vi ønskede at vi ikke skulle tænke på noget på dagen andet end os, dvs. der skulle være folk til at klare det meste. Desuden ønskede vi at folk kunne overnatte og være med til at feste så længe de ønskede uden at tænke på at skulle køre hjem, tage hensyn til partner osv. Da mad og vin er en af vores fælles interesse stillede vi også "krav" her - og til slut løb det jo meget hurtigt op!

Vi endte med at tage vores relativt store budget og ændre konceptet totalt. Vi gør brylluppet til en 5 dages tur til Italien for kun den aller nærmeste familie og vores tætteste venner. De betaler selv en del, men til trods for at vores budget er en lille smule større end det var, da vi kiggede på steder i Danmark føler vi at vi får meget mere for pengene.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mine overvejelser med det hele ligger også meget på at vi har 2 børn (3 og 5 år på det tidspunkt). Og dem vil vi gerne have med - kun vores ikke andres medmindre det er ammebørn .. Så det også lidt 'vigtigt' at der er plads til dem uden at det virker belastende på dem der har feststedet - ligemeget om det er lokale eller hotel/kro/slot ..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er også nødt til at spørge hvilket sted vi taler om. Personligt syntes jeg ikke der er dømt budget-bryllup blot fordi stedet hedder noget andet end hotel eller kro. Dertil har jeg oplevet for mange overdådige bryllupsfester i netop selskabslokaler, men
omvendt er det også svært for mig som "udefrakommende" at sige hvad der rører sig af tanker hos en brud/gom på lige det punkt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Signemin. Det lyder rigtig meget som noget vi også selv har overvejet - nemlig den nærmeste familie til udlandet istedet.. Men det er sgu svært at man gerne vil have det hele til det halve ;-) i mit tilfælde ihvertfald...

Det er et sindsygt svært valg!

Vi endte dog med ikke kun at overveje det, men faktisk undersøge hvad det ville komme til at koste og om hvor langt vores "DK"-budget" kunne række. Vi blev faktisk lidt forundrede over hvor meget vi kunne få for pengene. Vores gæster betaler selvfølgelig rejsen og en del af opholdet selv (50/50), men vi har frabedt os gaver og ser det som en gave at dem som kommer vil være en del af vores store dag.

Der er selvfølgelig nogen der har måttet melde fra grundet økonomi eller fordi de ikke kunne få fri fra arbejde, men det drejer sig om et fåtal.

Jeg har så en lille tanke om at holde en lille mini fejring for dem som ikke var en del af det i løbet af efteråret efter vores bryllup. Jeg fylder selv 30 to uger efter brylluppet, så det bliver to fluer med et smæk og helt nede på jorden i vores egen lejlighed.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Trine

Mit råd til jer er at gæsterne selv skal betale for overnatningen. Lej festlokalet på Sonnerupgård og få da maden og omgivelserne til at passe sammen. I kan stadig selv have kokken, maden, drikkevarer osv med. Hvad med vores Hovedbygning i april 2015?

Vi holder vores fest, bryllup, inspiationmesse på torsdag den 17. April 2014 - gratis adgang og alle er velkomme. Her er også mulighed for køb til på påsken.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer