MissMeyer

Opsparing eller lån

77 indlæg i dette emne

H2B havde sparet lidt op inden han friede i august, også har vi sparet fælles op siden. Bryllupsbudgettet ender vel på en 130.000 uden mad og lommepenge til bryllupsrejsen. Men vi har endnu ikke de sidste detaljer til brylluppet, så vi må se hvad det ender med. Budgettet har vi nået, og vi har således en måned endnu til det ekstra.

Der er dog nogle ting, bla. Min makeup, sko osv. Som jeg ikke har overført til bryllupskontoen, men bare købt selv, så i virkeligheden er det nok meget højere.

Vi kunne have lånt penge af H2Bs far, da han har en del stående, men vi er begge glade for at vi har nået budgettet og mer til 😊

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har i løbet af de seneste fem år sparet op flere forskellige steder uden at noget var decideret øremærket til bestemte ting. Da vi så blev forlovet og begyndte at planlægge bryllup kiggede vi omkring på vores forskellige opsparinger og fandt én som stod på 150.000 og blev enige om, at så måtte det være til brylluppet (vi får ingen former for økonomisk hjælp af forældre eller andre til brylluppet). Og sideløbende fortsatte vi med at spare op på øvrige opsparinger. Og så vi så nu har valgt lige oveni bryllupsplanlægningen at bygge hus (som vi overtager ca 3 uger før brylluppet) er der nok at bruge alle opsparingerne på. Så siden jul har vi levet for ca 700 kr pr uge til både mad og hvad vi ellers køber og det fortsætter vi med frem til brylluppet for at få råd til de irriterende uforudsete regninger, der konstant dukker op i forbindelse med husbyggeriet :( Heldigvis ser det ud til, at der bliver et betydeligt overskud på bryllupsbudgettet (lige nu ligner det et overskud på ca 27.000 kr) som kan komme til at redde husbudgettet :)

Men synes egentlig også det er meget 'sjovt' og en god og sund udfordring at leve på så stramt et budget. Men glæder mig nu alligevel til at komme på den anden side af det så man ikke behøver tælle penge og regne en masse for at finde ud af, om der er råd til at købe en pizza fredag aften... :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er så småt begyndt at spare lidt op, men da jeg er på kontanthjælp og har noget gæld fra mit 1. ægteskab plus jeg er enlig forsørger, så jeg har ikke mange penge at lege med i forvejen, så det er ikke meget der ryger på kontoen. Og H2B er selvstændig slagter (og har catering ved siden af) og da butikken ikke kører videre godt efter krisen ramte (og nu er butikkerne jo begyndt at køre med frisk lavet kød fra deres egne slagterafdelinger), så er det ikke det vilde overskud der er der. Men han er pt ved at sælge sin andel på Østerbro, så vi regner med at sætte en god slat af til brylluppet når den er solgt. Heldigvis har vi jo masser af tid endnu... . :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Manden hævede pengene på sin konto, jeg skulle bare købe mit, sønnens og min store brudepiges tøj. Alt pynten og klip selv tingene købte jeg også, men det købte jeg løbende så det mærkede jeg ikke så meget.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har sparet op :) Vi holder et dyrt bryllup til over 100.000 kr. så vi har strammet balderne i 13 mdr. når vi når til bryllupsdagen, det føles rigtig dejligt at have sparet op. Vi begge på SU og har 2 børn så jeg er bare så glad for at vise at alt det man ønsker kan lade sig gøre.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har sparet op løbende siden vores forlovelse. 3500,- hver om måneden.

Siden februar er mit bidrag dog blevet lidt mindre, da mine dagpenge ikke helt kan følge med den skala.

Vi får desuden tilskud af både mine og min H2B's forældre.

Under alle omstændigheder når vi ikke det fulde budget inden den store dag, men resten betaler H2B fra sin egen opsparing.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har siden juni sidste år sparet ca. 55.000 kr. op. Og det selv om vi har hus, bil, hund, et fælles barn og tre af H2Bs børn fra et tidligere forhold..

Det skal så lige siges, at der så også er blevet spinket og sparet. Jeg har haft ca. 500 kr. i lommepenge pr. måned i den periode - puha det sætter tingene i perspektiv. Hvor kan man klare sig for lidt når det kommer til stykket - og når bonussen i den anden ende er SÅ god :cheerleader3:

Vi kunne ikke finde på at låne penge til et bryllup, men det er så bare os :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er imponeret - hvor er I seje :thumbsup:

Hvor sparer I i dagligdagen?

Og hvor meget sparer I op hver mdr?

Og hvor mange tæller husstanden - kom med jeres fif?

Vi er 2 voksne og 2 katte. Vi sparer på lommepenge, månedskort til DGI byen, tøj, udskiftning af computere og mobiltelefoner og så er sommerferien i år også sparet væk. Vi sparer ca. 4000 op om måneden lige nu. Vi kunne godt spare mere op, men det ville gå ud over vores levestandard (det vil vi ikke, vi skal leve godt selvom vi skal holde bryllup), og vores "buffer" som vi lægger til side til hver måned for at have til uforudsete udgifter. Og da vi er nye boligejere uden styr på en skid, så har der været en del uforudsete udgifter (og jeg nægter at lægge det hele på bryllupsopsparingen og så være nødt til at tage af den til uforudsete udgifter!). :rolleyes: Kan være bufferen på et tidspunkt bliver stor nok til at vi kan flytte noget af det over på bryllupsopsparingen. Vi får 1000kr i lommepenge hver om måneden, og af dem betaler vi selv vores mobilregninger, spil (Thomas er en gamer, jeg spiller lidt løst), abonnementer til online streaming services (det sidste har vi faktisk snakket om at skulle betale over budgettet, men så langt er vi ikke nået endnu). Jeg bruger så ofte en del af mine lommepenge på bryllupsting.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi er så vandt til at skulle spare, fordi vi i mange år har levet med at vi begge to har været uden job. I starten var jeg på kontanthjælp, og fik kun 4900 udbetalt, og der var kæresten på dagpenge. Så fik jeg så min pension, og så gik der kort tid så røg kæresten på sygedagpenge, og der er han nu. Så vi lever nok mere stramt end de fleste andre, for vi har altså bare ikke to almindelige lønindtægter, min udbetaling afhænger jo f.eks også af hvad kæresten tjener, ligesom jeg får mindre i pension end en enlig.

Men for at kunne spare op til bryllup, så betaler kæresten lidt flere af de faste udgifter, og så er det mig der lægger penge tilside og køber ting til brylluppet. Den hedder nul shopping, eller i hvert fald maks for et par hundrede om måneden. Vi har i forvejen et bestemt beløb vi bruger på mad og husholdningsartikler om måneden, men der er så gået helt sport i at se hvor meget der mon er tilbage , når vi rammer sidste dag i måneden, for så kan de ryge med i opsparingen. Så ja det er vores lommepenge vi vælger at bruge på bryllup, og så hvor vi ellers lige kan spare lidt :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi sparer ved at skære alle former for luksus fra og kun bruge penge på det mest nødvendige. Dvs ingen nyt tøj og andet shopping i det hele taget. Ud over det faste bruges der kun penge på gaver og mad. I forhold til mad lever vi kontant, hvilket jeg synes giver et godt overblik. Det er mig der står for al indkøb og madlavning så praktisk foregår det ved at jeg hver mandag morgen henter 700 kr i kontanter og lægger i pungen. Det overskud, der måtte være søndag aften lægges til side. Nu er min kæreste så lige blevet 30 så vi skal holde fødselsdag nogle gange hen over påsken. Det betyder, at vi her ikke kan klare os for 700 kr pr uge, men hvad vi måtte have behov for at bruge ekstra bliver taget fra det overskud, vi har haft i de sidste par uger. Hvis man bare tænker lidt over, hvad man køber og sørger for ikke at smide for meget mad ud, så er det altså ikke noget problem for to voksne at leve for 700 kr pr uge. I gennemsnit har vi haft et sted mellem 100 og 150 kr i overskud hver uge... Vi er så heldige, at vi lige nu bor til leje (flytter i nybygget hus i slutningen af maj) i en ret lille lejlighed så vores husleje er ikke så høj. På denne måde sparer vi ca 15.000 kr op pr måned. (pengene til brylluppet har været i hus længe så lige nu er det opsparing til at købe ting til det nye hus)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Man kan spare rigtig meget på at lave madplan og så kun handle ind en gang om ugen....jeg spare selv 500 kr om måneden plus ekstra hvis jeg får i gave, skattepenge osv. når man er på SU er det begrænset hvad jeg kan sætte til siden, min H2B lægger noget mere hen, selvom han pt betaler de fleste af vores faste udgifter...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi sparer 70.000 kr. op - 30 til brylluppet og 40 til bryllupsrejsen :)

Jeg ville personligt ikke selv låne penge, medmindre jeg kunne betale tilbage på meget, meget kort tid. For mig er det bare ikke rart at starte ægteskabet med gæld!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi sparer ved at skære alle former for luksus fra og kun bruge penge på det mest nødvendige. Dvs ingen nyt tøj og andet shopping i det hele taget. Ud over det faste bruges der kun penge på gaver og mad. I forhold til mad lever vi kontant, hvilket jeg synes giver et godt overblik. Det er mig der står for al indkøb og madlavning så praktisk foregår det ved at jeg hver mandag morgen henter 700 kr i kontanter og lægger i pungen. Det overskud, der måtte være søndag aften lægges til side. Nu er min kæreste så lige blevet 30 så vi skal holde fødselsdag nogle gange hen over påsken. Det betyder, at vi her ikke kan klare os for 700 kr pr uge, men hvad vi måtte have behov for at bruge ekstra bliver taget fra det overskud, vi har haft i de sidste par uger. Hvis man bare tænker lidt over, hvad man køber og sørger for ikke at smide for meget mad ud, så er det altså ikke noget problem for to voksne at leve for 700 kr pr uge. I gennemsnit har vi haft et sted mellem 100 og 150 kr i overskud hver uge... Vi er så heldige, at vi lige nu bor til leje (flytter i nybygget hus i slutningen af maj) i en ret lille lejlighed så vores husleje er ikke så høj. På denne måde sparer vi ca 15.000 kr op pr måned. (pengene til brylluppet har været i hus længe så lige nu er det opsparing til at købe ting til det nye hus)

Vores faste budget til mad og husholdningsting hedder 2500-3000 pr måned, så ja det kan sagtens lade sig gøre. Inden jeg fik min pension var vores budget på 2000.- Og vi har altså altid spist varieret, fået stege og gode bøffer ind imellem osv. Så du har helt ret, det handler bare om, lige at tænke over hvad man køber :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er imponeret - hvor er I seje :thumbsup:

Hvor sparer I i dagligdagen?

Og hvor meget sparer I op hver mdr?

Og hvor mange tæller husstanden - kom med jeres fif?

Vi sætter ca. 5000,- ind på opsparingen hver måned.

Besparelserne er fundet i mobilabonnementer, tv-pakker, lommepenge osv. Vi har simpelthen lavet en fast overførsel hver d. 1, og på den måde, ja så er pengene der jo ikke - og de bliver ikke brugt. Det er faktisk MEGET tankevækkende, at man kan lægge så meget side. For pokker, hvad er pengene gået til inden?

så vi har besluttet, at vi vil fortsætte med at sætte et rimelig stort beløb ind på opsparingen - bare fordi vi kan. Og hvem ved, måske bliver der så til en bryllupsrejse? Vil SÅ gerne på krydstogt i det Caribiske øhav :7himmel:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi solgte vores kolonihave sidste år, og har så haft pengene stående til renovering på huset og lignende. Nu har vi valgt at bruge af dem til brylluppet, så må vi se, hvad der er til overs bagefter... Mine forældre betaler maden og svigermor betaler nok min H2Bs tøj, og nok også vores søn Adrians kunne jeg forestille mig :heart:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er sejt I kan lægge så store beløb til siden hver måned.

Her sparer vi 2000kr i mdr og kan vitterligt ikk se hvor vi ellers kunne spare med hus, 2 biler og barn?

Vi lever for max 4000kr i mdr mad + diverse.

Jeg tror dog at var det "aktuelt" med bryllup ville vi få diverse tilskud - men det kan man jo ikke planlægge efter og vil vi heller ikke!

Redigeret af Frk. dm
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har sparet op. :)

Tror vi kommer til at sku bruge omkring 50.000 men har nu sparet knap 70.000 op så det er jo dejligt med en buffer:).

Min far har betalt min kjole og kærestens forældre har meldt ud at de gerne vil støtte med noget, men ved ikke hvad så regner det ikke rigtig med.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har såmænd heller ikke fået tilskud fra familien, det regner jeg heller ikke med at vi gør. Vi er jo voksne mennesker, og tjener begge bedre end vores forældre nogensinde har gjort, så jeg ville blive meget meget overrasket hvis de begyndte at give tilskud til det. Jeg ville også have svært ved at tage imod det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har sparet 6000 kr op om mdr., og så havde vi noget på opsparingen inden vi vidste vi skulle giftes.

Vores bryllup ender i ca 110.000 kr., - det er så reception et sted, fest et andet sted, frokost dagen efter for nogle af gæsterne der skal langvejs. Plus vores bryllupsrejse..

Var overbevist om at vi ALDRIG skulle bruge så mange penge på et bryllup, - men det løb hurtigt op. Dog uden at vi har gjort noget fuldstændig vanvittigt..

Men ja da budgettet sagde så mange penge, måtte vi finde pengene i hverdagen.

Vi er to i husstandene her, har to biler og eget hus.

Vi satte i forvejen 5000 kr., ind på opsparingen så det er ikke meget vi har skulle sætte den op.

Dog har vi måtte undlade at tage på ferie det sidste år, biografturene er også sat i bero osv..Men som mange andre også skriver, så kan det lade sig gøre når man ved hvad der venter forenden af alt det spare halløj.. 😊

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer