Majapigen87

toastmaster og dj? nogen erfaringer?

22 indlæg i dette emne

Har denne diskussion med min svigermor - og min h2b giver os jo selvfølgelig ret begge - typisk! ;-)

Sagen er at vi skal have dj til vores bryllup, da vi ikke gider det der klavermusik.

Så kom vi til at snakke om en toastmaster, hvilket jeg mener er nødvendigt - hvor min svigermor ikke kan forstå at det skal være med i invitationen, altså et telefonnummer. Her tænker jeg at det kan bruges så vi er sikre på at djen har musikken til evt sange..

Hvad gør i?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Egentlig er det vel op til jeres toastmaster om han/hun vil have folk kontakter ham/hende før brylluppet med indslag - eller om han/hun bare vil tage det løbende på dagen. Hvis jeres toastmaster helst vil være forberedt på forhånd, så skal det jo bare i invitationen - uanset hvad svigermor synes.. Og hvis toastmaster ikke vil kontaktes på forhånd, så skal det jo ikke i invitationen - uanset hvad I synes :)

Jeg synes begge dele er helt fint. Vi har ikke toasmasters kontaktinformationer i vores invitationer - han er så rutineret, så det finder han ud af på dagen :wink:

Ift. musik så kan jeg da godt se, at det er smart hvis folk kan få musik til deres sange :) .... Men ja... Jeg ville nok lade det være toastmasters beslutning :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal også toastmaster og DJ vi har måske med at skrive Toastmasteren i indbydelsen, så hvis nogen har indslag har de mulighed for at gøre det før festen og så er der også styr på det til den tid :)

Redigeret af Marie E
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Præcis.

Det var for at sikre os at der kunne komme musik til en evt sang, så toastmaster har telefonnummeret til djen.

Men mine svigerforældre mener jo slet ikke at der skal en toastmaster på på dagen, det er jo slet ikke nødvendigt

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

De vil rigtig gerne hjælpe - det er slet ikke det.

Men! Toastmaster er da total åndssvagt at have, fordi vi 'kun' bliver 55 til brylluppet. Så bliver det for låst mener de - og det kan de måske have ret i..?

De mener heller ikke at dj skal være der - det var da noget underligt noget - men det har vi altså valgt sammen - og tænker bare at toastmaster er mega nødvendigt når der er dj - netop pga musikken, hvis der skulle komme en sang - ellers har djen jo ikke en chance er vores mening

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Arh mon ikke DJ'en er rutineret nok til at klare sig uden toastmaster??

Men selvfølgelig er det da godt at have en god toastmaster! :blink: 55 er mange mennesker og det kan da hurtigt gå op i hat og briller, hvis det er ikke er en til at styre slagets gang ... Desuden kan en god toastmaster også være med til at lette stemningen og på den måde skabe en mere afslappet atmosfære :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er Ganske sikker på at djen er god - han er i hvermand populær i vores område :-)

Men mit problem ligger i at hvis min mor eks skriver en sang med mel jeg en gård mig bygge vil - så ville det jo være kanon hvis dj så er advaret og derved har han mulighed for at have den melodi med..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jamen så skriver I da bare toasmasters kontaktinformation i jeres informationer :D

Min pointe var at det jo altså ikke er alle mennesker, som vil synes det er lige fedt at blive kontaktet af folk før brylluppet ift. taler og sange - så at det var en god ide at tale med jeres toastmaster før I besluttede jer ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har aftalt med vores toastmaster at jeg skriver hans kontaktinfo samt at han meget gerne vil have besked senest en uge før brylluppet, jeg har været til et bryllup uden toastmaster og der var flere af gæsterne der havde lavet samme 'leg' så det endte med at blive lidt latterligt, så ud over at holde styr på det hele på dagen har han også mulighed for at give gæsterne besked hvis flere har lignende indslag så man kan nå at ændre det...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi regner med at blive 26 i alt, men vi har valgt min svoger som toastmaster og han blev rigtigt glad da vi spurgte. Det har vi valgt, så der er en der har styr på indslag og taler. Han ville gerne at hans kontaktinformationer kommer til at stå i indbydenden, så han kan koordinere de forskellige indslag/taler også i forhold til køkkenet, så de ikke pludselig kommer og forstyrre ved at servere en ret midt i en tale.

Vi har også DJ til vores bryllup og hvis der er en sang han ikke lige har i repetoireret, så kan man medbringe på CD eller IPhone, MP3, så DJ'en stadigt har mulighed for at spille den.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det lyder som en af de situationer, hvor forældre/svigerforældre bør overlade beslutningerne til deres børn, og stole på at det har de unge mennesker helt styr på. Helt fint at de giver et godt råd eller et forsigtigt besyv, men de skal ikke tvære rundt i det, når det er klart for dem, at tingene bliver gjort på en anden måde.

Vi bliver omkring 40 mennesker og vi har booket DJ. Toastmaster er med til at holde styr på programmet, så brudeparret kan nyde begivenheden med ro i sindet. DJ'en har ALT det musik man kunne ønske sig (også til de gamle ;)). Begge dele er bare gode faktorer i en vellykket bryllupsfest, synes jeg :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ole Erling og Jan Glæsel har lavet forskellige udgivelser af de mest gængse festsange men ikke alle numre. I dag skrives mange festsange på eksempelvis børnesange o.l. Jeg har så løbende udbygget min samling med karaokenumre m.v. men selvom det er sjældent det sker, så er jeg da for at der er numre som man ikke har. Der er også numre som slet ikke kan fås instrumentalt via "de gængse kanaler". Havde en situation sidste år for en stamkunde som henvendte sig nogle dage før festen/sønnens konfirmation vedr. musik til "Spurven sidder stum bag kvist". Et nummer jeg (og hun) ikke selv kendte og jeg fandt også ud af at det slet ikke var mulig at finde musikken til pågældende sang de gængse steder. Jeg fandt så et lydklip på hele 40 sekunder på youtube. Det passede lige med et vers og da man jo har to afspillere + diverse cue funktioner kunne jeg afvikle musikken til sangen som vel har været på 10-12 vers uden at nogle bemærkede det.

Vedr. det med toastmasteren så ligner det at de ikke har været til særligt mange bryllupsfester og oplevet hvad der kan ske hvis der ikke er en toastmaster. Det handler ikke om at noget bliver låst. Det handler om koordinering i forhold til tidsplanen, i forhold til køkkenet/maden og i forhold til brudeparret. Derudover handler det ikke mindst om respekt i forhold til taler/indslag og de gæster som har lavet dem. De fortjener lidt mere respekt end hvis de bliver afviklet i en køre på falderebet og skal fordeles så de flyder jævnt og folk, ikke mindst brudeparret, kan nå at fordøje dem inden næste indslag .

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har denne diskussion med min svigermor - og min h2b giver os jo selvfølgelig ret begge - typisk! ;-)

Sagen er at vi skal have dj til vores bryllup, da vi ikke gider det der klavermusik.

Så kom vi til at snakke om en toastmaster, hvilket jeg mener er nødvendigt - hvor min svigermor ikke kan forstå at det skal være med i invitationen, altså et telefonnummer. Her tænker jeg at det kan bruges så vi er sikre på at djen har musikken til evt sange..

Hvad gør i?

Vi har valgt at vi skal have toastmaster af to grunde. Han skal holde overblikket over sange og taler og den slags, da min familie og H2B´s har en tendens med at plapre løs, så vi vil gerne have at de bliver holdt på at de har 5 min max. Og så skal han styre hvem der siger hvad hvornår.

Vi har også valgt at han skal være min H2Bs Stormester fra en af hans loger, da han er vant til taler, folk og er god til at styre den slags.

Vi vil netop ikke have en dj, som spiller musikken til sange, men vi vil så heller ikke have en klaverspiller. Så vi har valgt at lave en playliste til under middagen med en masse godt klassisk musik spillet på klaver, og så en mere "poppet" playliste til senere når vi skal danse natten væk. Og den har vi også tænkt os han skal styre, sådan at den slukkes når der er taler og sange.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er super svært, når forældre/svigerforældre gerne vil blande sig meget i hvad der er "rigtigt" og "forkert". Vi har også lidt haft problemet, hvilket gjorde mig lidt trist nu og da. Konklusionen blev, at vi ganske bare ikke fortæller så meget mere, og så bliver flere ting en overraskelse for dem også, og så er de garanteret også super glade på dagen :-) De der små diskussioner kan der komme så mange af, for selvfølgelig har vi alle forskellige meninger ang. farver, indslag, traditioner, gæster osv osv. Hvis det så alligevel kommer til noget, så kan man jo med et smil sige, at de må holde sig en stor fest næste gang de fylder rundt, så de også kan være herrer over en større planlægning ;-)

Vi havde i øvrigt vores toastmaster i invitationen med tlf. nummer, og det er dejligt, for han siger, at mange har henvendt sig. Nu glæder vi os blot til resultatet om 1½ uge ;-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil altid anbefale en toastmaster. Der er rigtig meget kaos der kan undgås med en toastmaster. Man kan ikke forvente at tyve+ (eller 50+) mennesker selv kan finde ud af orden. Især når der kommer alkohol indenbords. Ud over at holde styr på talerne, er der jo også koordinering med køkkenet. Der er ikke noget værre end folk der rejser sig op og taler når køkkenet er klar med en varm ret. Eller at folk rejser sig op og taler når man lige har fået varm mad på sin tallerken. Det er de færreste der kontakter toastmasteren før brylluppet, selvom det står i invitationen. Men når toastmasterens navn står i invitationen indikerer man også at man gerne vil have lidt styr på tingene.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeres bryllup, Jeres fest, Jeres valg men jeg synes måske det er lidt "hårdt" at sætte en tidsmæssig grænse på 5 minutter i forhold til taler/indslag. Det er ikke meget og der kan være nogle som gør meget ud af det og her tænker jeg ikke på taler/sange men på andre former for festlige indslag. Der ville jeg måske i højere grad sætte min lid til toastmasteren og blot instruere ham om at I ikke ønsker længerevarende indslag (erfaringen viser at hvis et indslag varer meget mere end 15 minutter så taber man nemt gæsterne på gulvet og er det en tale taler vi naturligvis om kortere tid).

Vedr. sangene så kan de fleste selskaber også godt synge selv og også med musik kan der være nogle gange hvor man er nødt til at gribe mikrofonen efter første vers og sige "Det er en ommer".Der kan være enkelte sange som melodimæssigt er så vanskelige at kapere at det er svært uden musik men så går det bare som det går. Hovedsagen er at folk er glade og i stemning og at budskabet i sangen kommer frem. Der hvor jeg selv sætter grænsen er når nogle beder mig om at synge for (sker gudskelov meget sjældent). Det vil jeg ikke udsætte folk for. :lol:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan da se at folk er enige med os om ikke andet :-)

Hele problemet bundede faktisk i at vi spurgte min svigerfar om han ikke kunne tænke sig det, da vi begge er sikre på at han ville være god til det. Og så gik de begge ellers igang med hvorfor der ikke skulle være toastmaster :-S

Rart at høre andres holdninger omkring dette emne, det lader da til at vi er på rette vej

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må også sige, at jeg aldrig har oplevet at det er en dårlig ide at have en toastmaster.

Toastmasters vigtigste opgave er at sikre, at Onkel Jørgen ikke rejser sig og holder 20 minutters marathontale lige når køkkenet er på vej ind med stegen... det er i alles interesse, også dine svigerforældres :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer