RieRune

bryllupskage

22 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Annonce ♥

I virkelighedens verden er der ofte ikke mere tid om aftenen efter middagen til at nyde bryllupskagen. Medmindre man da vil udskyde bryllupskagen til efter brudevalsen hvorved den efterfølgende dans nemt bliver en lidt "rodet" forestilling (set med vores øjne).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder ikke reception som sådan, alle der er inviteret skal være med hele dagen. Vi skal så også først vies kl. 15, så folk er først ved feststedet ved 16.30 tiden, og derfor syntes vi det er for sent til kage. 'Så vi servere kagen til kaffen om aftenen. Vi skal så heller ikke have en traditionel bryllupskage, men skal have små jordbærkager :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi får bryllupskagen om eftermiddagen efter der er blevet serveret sandwiches og velkomstdrinks. Folk har nok lyst til en bid og skud marcipan efter kirken. Så kan folk smovse i kage mens de går og får hilst på hinanden, og vi på dem :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal have bryllupskage til reception. Min erfaring med de bryllupper jeg har været til er at bryllups kagen bliver nydt mere nær den serveres til reception frem for efter middagen. Alternativt kunne være at serverer den i stedet for dessert

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal vies kl.13 og skal have bryllupskagen om eftermiddagen. Min H2B er bager (dog primært brødbager) og min søster er også super god til det med kager, så vi laver den alle 3 selv i fællesskab.

Men det er jo en smagssag hvornår kagen serveres og handler også meget af hvornår man skal vies og hvornår middagen starter. Det er måske lidt voldsomt for nogle med bryllupskage tæt op ad en 3 retters, så hellere tage den som dessert, i stedet for en egentlig dessert. Ville vi havd gjort hvis vi skulle vies sidst på eftermiddagen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi serverer kagen til receptionen, så gæster der kommer i kirken, men ikke er inviteret til om aftenen også får lidt fest i form af kage og bobler.

Men hvordan gør man lige?

Skærer vi for og skærer et/to stykke®, og så sørger nogle andre for resten?

Spiser vi selv det første stykke? og hvis ja, hvornår gør vi det?
Når alle har fået et stykke, eller direkte efter vi har skåret første stykke?

Vores kage er i 5 lag. Hvilket lag starter man med? Nedefra?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi serverer kagen til receptionen, så gæster der kommer i kirken, men ikke er inviteret til om aftenen også får lidt fest i form af kage og bobler.

Men hvordan gør man lige?

Skærer vi for og skærer et/to stykke®, og så sørger nogle andre for resten?

Spiser vi selv det første stykke? og hvis ja, hvornår gør vi det?

Når alle har fået et stykke, eller direkte efter vi har skåret første stykke?

Vores kage er i 5 lag. Hvilket lag starter man med? Nedefra?

De bryllupper jeg har været til, der har brudeparret skåret et stykke sammen, og så har de lige givet hinanden en bid. Så har de skåret et stykke mere, så de ligesom har haft en tallerken hver med kage på, sat sig ned , og så begyndt at spise. Og så har folk bare selv skåret det stykke kage de nu vil have.

Må erkende jeg slet slet ikke har tænkt så meget over det med kage, for os er det "bare" en kage, og ikke noget som sådan specielt rituelt over det. Vi har så også valgt en alm. bryllupskage fra, og skal som nævnt bare have små jordbærkager, så der er en til hver. Så der bliver slet ikke noget med at skære nogen kage, og regner heller ikke med at vi skal fodre hinanden osv, så tror bare vi henter en kage hver, som gæsterne også kommer til.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

The cutting of the cake is a task full of symbolism. The cake was originally intended to be distributed among the guests by only the bride because consuming the cake would ensure fertility.[5] As weddings grew and the number of guests increased this task became a joint venture, the groom needed to help cut the growing cake and distribute it among their guests. Layers of cakes began to pile up and the icing would need to support the weight of the cake making is very difficult for one person to cut. The groom would assist the bride in this process. Once this tradition began the bride and groom would share a piece of cake before distributing it to the guests to symbolize their union and their promise to forever provide for each other.[5]

Fra wiki...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Traditionelt, så er det kvinden der skærer det første stykke, evt. med mandens hænder ovenpå sine. Dette er fordi, at hun i f.ølge overtro ellers vil blive barnløs ( så hvis man vælger børn fra, eller ikke er overtroisk, så er det jo pænt lige meget).

I USA især, er der tradition for, at brudeparret "fodrer" hinanden med kage. Det regner jeg i øvrigt også med at vi gør, men nok mest fordi det giver gode billeder :rolleyes:

Af anden overtro der er knyttet til kagen kan nævnes: At jo finere kagen er, jo mere lykke varsler den, at hvis ikke alle gæster får kage, så varsler det ulykke, og sidst men ikke mindst, så bringer det ulykke, hvis bruden bager kagen selv.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg altså, at det er en konditor, der vil have gang i forretningen, der har fundet på det meste af det... :huh::blink::floejt: Men det er bare min holdning.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har aldrig synes det ser særligt charmerende ud når folk fodrer hinanden.

Så tænker vi springer det over. :)

Starter man med at skære i nederste lag?

Det synes jeg det ser ud som om er det mest normale, når man googler "cutting of wedding cake" i billedsøgning. Tænker også, at det er det mest stabile lag.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja man starter som regel i det store lag, alt efter om den er stakket, på stativ eller hvad den er...

Hører man til dem der vil gemme toppen så husk at tage højde for det i mængdeberegningen og husk at sige det til gæsterne så de ikke spiser den ;-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer