Maj-bruden 2014

Hvordan beder man om børne-hensyn?

79 posts in this topic

Rikke :

Jamen jeg kan følge dig HELE VEJEN..

Det er JERES FEST.. og KUN JERES VALG..

Har desuden en veninde der ikke har børn og har tidligt taget det valg at hun heller aldrig skal have nogle.. Hun skal godt nok stille op til MEGET.. folk tror pr. automatik man er børnehader når man har taget det valg.. det er lige som om det er enten eller.. men det behøver det langt fra at være.. hun elsker ANDRE folks børn og børn kan rigtig godt lide hende.. og tit gør det at hun faktisk skal forsvarer sit valg endnu mere.. for hun er jo bare Åh og IH så god til børn..

Det er det samme med min mand.. han har heller aldrig ønsket børn.. og det forstår folk heller ikke..

Men mine børnebørn forguder ham.. og han bruger rigtig meget tid på dem når de er her.. så folk kan ikke forstå han ikke har fortrudt hans valg når nu han snakker så meget om "myllingerne" ( det kalder han dem :))

Edited by Fr.Thomsen
0

Annonce ♥

Rikke :

Jamen jeg kan følge dig HELE VEJEN..

Det er JERES FEST.. og KUN JERES VALG..

Har desuden en veninde der ikke har børn og har tidligt taget det valg at hun heller aldrig skal have nogle.. Hun skal godt nok stille op til MEGET.. folk tror pr. automatik man er børnehader når man har taget det valg.. det er lige som om det er enten eller.. men det behøver det langt fra at være.. hun elsker ANDRE folks børn og børn kan rigtig godt lide hende.. og tit gør det at hun faktisk skal forsvarer sit valg endnu mere.. for hun er jo bare Åh og IH så god til børn..

Det er det samme med min mand.. han har heller aldrig ønsket børn.. og det forstår folk heller ikke..

Men mine børnebørn forguder ham.. og han bruger rigtig meget tid på dem når de er her.. så folk kan ikke forstå han ikke har fortrudt hans valg når nu han snakker så meget om "myllingerne" ( det kalder han dem :))

Jeg kan også sagtens lege og snakke med børn,når vi er sammen med kærestens ene niece, så ender jeg altid med at tumle og lege med hende. Men når vi tager hjem, ja og også mens vi er sammen med dem,så tænker jeg "åh godt vi ikke har børn" , jeg bliver simpelthen så udmattet af dem, netop fordi de i mine øjne fylder og larmer så meget. Jeg hader overhovedet ikke børn, ja jeg kan blive irriteret over dem, og det ønsker jeg bare ikke til mit bryllup , jeg gider ikke støjen og uroen, og jeg gider heller ikke ende med at blive irriteret , og derfor har vi valgt børn fra til brylluppet :)

Jeg syntes sådan generelt , at det på mange måder er svært det der med at være barnløs , og så måske ikke altid syntes børn er lige fantastiske. For hvis man ytre sin mening om ting der irritere en, så er det ofte som om alle forældre går i total forsvar, og begynder at ævle om andre ting der også er trælse osv. Og det er jo ikke noget angreb, ej heller specifikke børn jeg snakker om,kunne aldrig drømme om at fortælle en forældre, at deres unge var en pestilens , det snakker jeg med hundene om, når jeg kommer hjem :tunge:

0

Det handler slet ikke om man kan holde børnefri fest eller ej. Det gjorde vi selv (har 3 piger, der dengang var 1, 2,5 og 5 år). Babyer er uden for denne kategori. Hvis man "forbyder" dem til sin fest, må man ikke blive skuffet over forældrene ikke kommer BUM!

Der hvor kæden hopper af for mig er at det ender med en snak om børn er opdragene eller ej. Når man deler så drastisk op og dømmer over en kam, er det MÅSKE fordi man enten er "gammeldags" eller "uerfaren" i sin måde at se på børn - lidt i stil med at gøre børn til objekter, der udelukkende skal rette ind og være til fornøjelse for de voksne og ellers bare skal være stille. Selvfølgelig er der børn der mangler vejledning i hvordan de opfører sig, de børn vokser op og bliver ofte til voksne, der stadig opfører sig dårligt. Der er også rolige børn, der har dårlige dage og vilde børn, der kan sidde stille og lytte.

0

Jeg vil vove at påstå at mine børn er godt opdraget - men det betyder ikke at de ikke kan være a pain in the ass! De kan være absolut fuldstændig utålelige, og jeg kan være ved at eksploderer engang imellem - netop fordi jeg har KÆMPE fokus på at når vi er nogen særlige steder, som f.eks. en kirke så er larm/uro 100% bandlyst - og jeg tror altså at ligeså mange forældre har det som mig, og kan blive såååå "arrig" og kyle ungerne ud, hvis de forstyrre, som der er forældre, der bare trækker på skulderen, og mener børnene også skal være der.

Nu var der en der nævnte noget med til en barnedåb - det mener jeg så slet ikke man kan sammenligne, for en barnedåb er netop en fest for børn/barnet, så der synes jeg ærligt at børnene skal være der, og trisser de rundt i kirken osv. jamen så er det sdan det er :)

Der er, i min verden, kæmpe forskel på en barnedåb og et bryllup :)

Ang. at bede om hensyn, hvis man på forhånd ved at der er børn der er lidt urolige ved store begivenheder, så snak med forældrene om det stille og roligt. Jeg tror de fleste forældre er klar over at deres børn kan være et irritationsmoment.

Nu er børn inviteret med i kirken og til receptionen ved vores bryllup, og jeg ved min mindste niece har tænkt sig at protesterer når vi skal giftes, for hun mener det er hende der skal giftes med onkel Thomas, og det er da meget sød, men jeg forventer da også at min søster alligevel holder hende lidt i skak, så det ikke kommer til at overskygge vielsen :) Kommer der nogle små pip eller lign. fra hende, jamen så griner vi lidt af det, og tager det med :)

0

Annonce ♥

Det handler slet ikke om man kan holde børnefri fest eller ej. Det gjorde vi selv (har 3 piger, der dengang var 1, 2,5 og 5 år). Babyer er uden for denne kategori. Hvis man "forbyder" dem til sin fest, må man ikke blive skuffet over forældrene ikke kommer BUM!

Der hvor kæden hopper af for mig er at det ender med en snak om børn er opdragene eller ej. Når man deler så drastisk op og dømmer over en kam, er det MÅSKE fordi man enten er "gammeldags" eller "uerfaren" i sin måde at se på børn - lidt i stil med at gøre børn til objekter, der udelukkende skal rette ind og være til fornøjelse for de voksne og ellers bare skal være stille. Selvfølgelig er der børn der mangler vejledning i hvordan de opfører sig, de børn vokser op og bliver ofte til voksne, der stadig opfører sig dårligt. Der er også rolige børn, der har dårlige dage og vilde børn, der kan sidde stille og lytte.

Fuldkommen enig.

Det bliver en kedelig debat :(

0

Jeg har så en helt anden årsag til ikke at ville have børn med til vores bryllup. Som de fleste herinde nok ved er jeg ikke vild med opmærksomhed og børn kunne jo egentlig netop flytte fokus lidt, MEN jeg er bare en legemoster og sådan lidt barnepige-agtig (man har vel ikke været ung pige i huset for ingenting) - jeg ville ende med at rende rundt og sørge for at ungerne har det sjovt, fordi det ville være en anden verden jeg kunne forsvinde ind i. Det er min gom altså ikke tjent med lige den dag. :rolleyes: Mine ældre søskendes små ville også fylde for meget, men det ville mine ældre søskende også og da mine ældre søskende ikke bliver inviterede, bliver børnene det jo heller ikke.

Fru Thomsen: Den du fortæller med din veninde møder jeg også rigtig ofte - og i endnu større grad fordi jeg som yngre var overbevist om at jeg skulle have børn, for det skal man da, skal man ikke? :rolleyes: Og så mener folk at det helt sikkert er fordi Thomas ikke vil have børn at vi ikke skal have det. Men faktisk er det ham der oftest er små-skruk. Thomas er bare akavet omkring børn, fordi han ikke er vant til at omgås dem, men han prøver og synes ofte de er ret nuttede de der små monstre. :a1221: Og ja jeg har altid troet jeg ville have børn, men da jeg var sammen med min eks og han bare var SÅ parat til at forsøge, bakkede jeg fuldstændig, selvom jeg ved at min eks ville være en fantastisk far. Thomas ville nok skulle guides noget mere, da han netop ikke har det naturlige tag på børn, men han ville uden tvivl gå med til at vi fik en lille hvis jeg ønskede det. Vi har en aftale om, at hvis det på et tidspunkt bliver et brændende ønske for en af os, så må vi tage en snak om det til den tid. Men det er det bare ikke. Jeg er til gengæld HAMRENDE skruk på mine veninders vegne. Men særligt min ene veninde kan slet ikke forstå at jeg ikke vil have børn for "Du er jo så GOD til børn?!" Ja det er jeg. Det er hun ikke og hun har alligevel valgt at få to. Hvor god man er til børn er ikke nogen indikator for om man skal/vil have egne børn eller ej. Hun synes det er SÅ SYND for de der potentielle børn jeg kunne få. Det er også sødt af hende, men det bliver trættende i længden, når det skal være et samtaleemne hver gang vi samles. :wink:

Nå det var lige et sidespor i forhold til det oprindelige emne, men havde lige brug for at tænke på noget andet.

0

Miss - Lena

Nu starter tråd starter med at oplyse DE har valgt et holde et børnefrit Bryllup.. og det skal de vel selv have lov at bestemme.. DERES fest.. DERES regning.. DERES dag..

Og vælger nogle forældre at de ikke kan / vil undvære deres børn i de 10- 12 timer af deres liv er det deres valg.. Ikke noget der ville bekymrer mig ej heller få mig til at udstede dispensationer. BUM

Syntes det er lidt frækt af ham fætteren at oplyse at de tager deres 9 mdr med alligevel.. Det er altså mangel på respekt overfor Brudeparret.. i en alder af 9 mdr er det vel begyndt i dagpleje og derfor vandt til at blive passet.. og ikke som sådan "baby-baby".

Du skriver børn er børn.. Enig.

Der er stille børn der kan være vilde og vilde børn der kan være stille .. Enig.

om så jeg er gammeldags eller uerfaren i mit syn på børn ved jeg ikke.. og det er også sagen uvedkommende da jeg alligevel ikke kan bruge andres erfaring til noget i mine valg.. og gammeldags.. Tja når du kommer i min alder vil der nok også være nogle der mener du er gammeldags i din holdninger.. men tror ikke du ændre dig af den grund.. medmindre du føler for det.

Hvis man ikke må skærer alle over en kam mener du så man skal sortere i gæste listen og invitere de stille børn med og håbe de har en "god dag" og sortere de vilde børn fra?

Det ville jeg ALDRIG ud i.. Tror da nok der ville blive løftet et øjenbryn eller 2..

Tråd starter spørg nok fordi hun ønsker en diplomatisk måde at sørger for at de stadig kan få den fest de ønsker ... trods der allerede er en der har valgt at deltage uden nogen hensyntagen til Værten og Værtindens åbenlyse ønsker.

På samme måde som hvis der havde været dresscode og gæsterne så stort på det og kom i shorts og bermudaskjorter ..

det handler i bund og grund om hvordan takler man det diplomatisk ..

Jeg ville være klar i mælet og sige at hvis de holdt på at barnet ( på de 9 mdr. ) skulle med kunne det deltage i kirken ved f.eks at de satte sig bagerst så de kunne gå ud hvis ikke barnet var stille.. og til festen skulle de medbringe en der kunne opholde sig i et rum ved siden af til at passe barnet.. med henvisning til det jo er børnefrit.. så kunne forældrene gå derind på skift og ikke omvendt .. at barnet kom ind i festsalen.. spørgsmålet er så om det ikke ville blive så besværligt at de valgte at få det passet derhjemme i stedet.. men det ville så være deres valg..

1

Mit seneste svar bygger nu mest på de andre kommentarer i tråden. Der kan virke unuancerede.

Jeg er enig i at børnefri fester kan være et fornuftigt valg - vi valgte det selv. Og jeg ser ikke et problem i at en 9 mdr gammel baby kan passes i et andet lokale hvis det er nødvendigt.

Mht alder er du nu ikke SÅ meget ældre end mig selvom jeg har mindre børn

0

Annonce ♥

Hvis det er mig der hentydes til, så skriver jeg netop flere gange,at det ikke er alle børn der er til gene, jeg skriver bare min mening/oplevelse. Jeg har ikke børn nej, og netop derfor bliver jeg nok også hurtigere irriteret over børns "larm", for det er ikke en larm jeg er vant til eller ønsker. Det er vel lidt det samme som at nogle bliver irriteret over en hund der siger vov en enkelt gang, hvor det ikke er noget der genere mig, for det er jeg netop vant til :)

0

Hvis det er mig der hentydes til, så skriver jeg netop flere gange,at det ikke er alle børn der er til gene, jeg skriver bare min mening/oplevelse. Jeg har ikke børn nej, og netop derfor bliver jeg nok også hurtigere irriteret over børns "larm", for det er ikke en larm jeg er vant til eller ønsker. Det er vel lidt det samme som at nogle bliver irriteret over en hund der siger vov en enkelt gang, hvor det ikke er noget der genere mig, for det er jeg netop vant til :)

Vi tager hunde Rikke, og lader de andre om at få børn :) Jeg har nok også sarte ører. Jeg syntes de fleste børn larmer, medmindre de er helt stille. Børn må gerne høres - hjemme hos dem selv ;)

Vi sagde nej til at have en 4 mdrs. baby med, eller var hun 5... Vi ønskede ikke børn med overhovedet. Havde det været min lillesøster var babyen heller ikke kommet med. Officielt tog forældrerne det godt, og fik babyen passet - også efter eget ønske.

0

Det er vidt tid til, at jeg selv kommer på banen. Tak for alle jeres input :)

Jeg vil lige starte med at sige, at jeg elsker børn! Jeg har arbejdet med børn i syv år, og drømmer om at blive gravid lige efter brylluppet, så det er ikke fordi jeg har noget imod børn :)

H2B har talt med sin fætter. Barnet kan åbenbart kun ammes endnu, og de mener derfor, at de er nødt til at tage ham med. Fætteren sagde, at han godt kunne forstå, at vi ikke ville have barn med, men at de var nødt til det. Jeg har mest lyst til at sige, at så må moren jo blive væk med ham, men det kan man jo nok ikke. Jeg frygter mest for ceremonien. Hvis bebs græder eller larmer i bare to sekunder, ville det betyde noget for mig, og jeg vil føle, at det hele bliver ødelagt. Jeg må dog nok erkende, at jeg ikke kan gøre noget ved det :(

0

Annonce ♥

Vi tager hunde Rikke, og lader de andre om at få børn :) Jeg har nok også sarte ører. Jeg syntes de fleste børn larmer, medmindre de er helt stille. Børn må gerne høres - hjemme hos dem selv ;)

Vi sagde nej til at have en 4 mdrs. baby med, eller var hun 5... Vi ønskede ikke børn med overhovedet. Havde det været min lillesøster var babyen heller ikke kommet med. Officielt tog forældrerne det godt, og fik babyen passet - også efter eget ønske.

Jeg tror faktisk vi er ret ens på det punkt med børn og larm, men syntes også jeg kan huske det fra da jeg var herinde sidst :) Ja vi tager hundene, så kan de andre sætte nye mennesker i verden :)

0

Det er skam slet ikke fordi jeg ikke kan forstå dig Maj-brud... Vi ønskede heller ikke en børnefest. Der er mange ting man ikke kan styre til et bryllup og især i kirken, der jo er åben for alle. Så det klogeste er nok ikke at bekymre sig for meget og tro på at de folk der er omkring en nok skal hjælpe det de kan med at I får en skøn dag.

0

Jeg tror faktisk vi er ret ens på det punkt med børn og larm, men syntes også jeg kan huske det fra da jeg var herinde sidst :) Ja vi tager hundene, så kan de andre sætte nye mennesker i verden :)

Altså jeg går sådan og tænker lidt i at planlægge fødselsdag en weekend hvor min lillesøsters kærestes børn er ved deres mor. Vores hund er ikke tryg ved børn, og de unger mangler sku opdragelse (eller rettet sagt mere opmærksomhed fra deres forældre), så jeg ville skulle være på pinde konstant for at han ikke får overskredet sine grænser. Jeg vil heller sige fra for ham, end han hapser dem. Og så er det jo bare nemmest de ikke er her :rolleyes:

0

Annonce ♥

Jeg ville stadig mene at de så af hensyn til jer skal sætte sig allerbagerst i kirken.. og så foreslå at de tager en barnepige med til festen..

syntes så også umiddelbart det lyder underligt i mine ører at en på 9 mdr udelukkende ammer.. men fred være med det..

Bare synd du ikke kan få den fest du ønsker.. håber det hele flasker sig for jer.. og I trods alt får en god dag.. :)

0

Det er altså ikke vanvittigt unormalt at en på 9 mdr udelukket bliver ammet :) Men jeg vil dog alligevel påstå at barnet den ene dag sagtens kan få flaske :)

Det er jeg så ikke enig i, hvis barnet på 9 mdr bliver ammet, så laver man ikke om på det for en aften.

0

Det er altså ikke vanvittigt unormalt at en på 9 mdr udelukket bliver ammet :) Men jeg vil dog alligevel påstå at barnet den ene dag sagtens kan få flaske :)

Det er jeg så ikke enig i, hvis barnet på 9 mdr bliver ammet, så laver man ikke om på det for en aften.

Du behøver heller ikke lave om på det permanent, men når barnet er så gammelt, er det ikke længere bydende nødvendigt for barnets immunforsvar osv. at få brystmælk - og kan sagtens klare sig med enten udpumpet brystmælk eller erstatning :)

0

Annonce ♥

Det er jo en vurderingssag fra gang til gang. Min ene veninde kan slet ikke få amningen til at fungere så han får primært flaske - så teknisk set kunne hendes nu 3 uger gamle dreng sagtens passes af andre en hel dag - men det tvivler jeg nu på at hun synes er en god idé (forståeligt nok - lille pus da!). Andre børn NÆGTER at indtage anden føde end bryst og vil da slet ikke tage en flaske. Sådanne børn kan jo så godt være ret gamle inden de kan passes af andre end mor, i mange tilfælde til stor frustration for moderen. Jeg var selv ret stor inden jeg gik med til fast føde - jeg var allerede dengang konsistens-kræsen åbenbart. :rolleyes:

Der kommer til at være børn under eller lige omkring 1 år til vores bryllup. Jeg regner med at dem på lige omkring 1 år godt kan passes ude til den tid. Den yngste kommer nok til at være lige omkring et halvt år, og det bliver helt op til forældrene om den skal med. :)

0

Når snakken kommer på børn og bryllupsfester går bølgerne som regel højt hvad de jo også gør her men jeg syntes kæden begynder at hoppe lidt af når man begynder at inddrage hunde :lol: Uanset hvilken holdning man har til børn og om det er en børnefri fest eller ej så er man nødt til at erkende at når de gæster man inviterer får spædbørn ja så er det jo udtryk for at tingene omkring en begynder at ændre sig. Fordi gæsternes/vennernes liv ændrer sig. Dvs. vil man dem så må man også acceptere at der er spædbørn. Derimod er det fuldt legalt at holde en børnefri fest men spædbørnene kommer man vanskeligt uden om, hvis man stadig vil gæsterne/vennerne. Hvornår man anser at der er tale om børn fremfor spædbørn (som et eller andet sted er/bør være velkomne) er en individuel sag og også forskelligt fra barn til barn. Den må man tage med dem. Vurderet ud fra de hundredevis af bryllupsfester jeg har været ude til hvor der har været spædbørn så tør jeg godt at sige at langt de fleste forældre godt ved hvordan de skal håndtere det på en sådan måde at det ikke rigtig er noget man bemærker.

0

Diskobil:

Det er rigtig fint du byder ind med din erfaring med Bryllupsfester.. og er da overhovedet ikke i tvivl om du har været til rigtig mange.. og er også sikker på at du gør dit yderste for at det hele bare kører efter en snor i det hvor du har indflydelse.. :)

Men tror du ser tingene på en anden måde end en Brud på selve dagen..

Tror ikke du har bryllupsnerver..

Er over sensitiv.. for det er jo den store dag hvor nogen Har brugt op til 1 års planlægning .. ( og endda måske mere inde i ens hoved )

Store forventninger..

Og så skal der altså ikke ret meget til at tippe hele læsset.. en lille ting kan gøre at man kun husker DEN ENE ting om Brylluppet..

Så lige meget hvad andre syntes og mener syntes jeg stadig at det er op til enhver selv at bestemme hvad man gerne vil gøre for at minimere risikoen for man får sin store dag " ødelagt" :)

0

Det er da ikke værre at indrage hunde i debatten, end at indrage Onkel Jørgen og tante Gurli. Det handler om at vi alle er forskellige, og har forskellige ting der kan irritere og genere. Og man skal respektere hinandens holdning, og der er ingen grund til at blive fornærmet. Jeg kender da flere som syntes et enkelt vov er træls, og endda har ytret det overfor mig om mine hunde, men det bliver jeg ikke sur over, eller føler jeg skal gå i forsvar over, for det er jo helt fair. Men ofte er det sådan at hvis man taler om børn (sådan helt generelt), så har forældre det med at gå i total forsvar og blive sure ( igen det er MIN erfaring) , selvom det ikke er deres børn jeg snakker om, men børn helt generelt, eller en eller anden oplevelse jeg har haft.

Denne tråd er lavet fordi et par ikke ønsker nogen børn til deres bryllup, og det er jo helt fair. Jeg personligt ændre ikke holdning, selvom der så er 500 andre der fortæller at de ikke mærkede børn til en fest, for det ved jeg at JEG vil gøre. Jeg føler nok bare ind imellem at det nærmest kommer til at omvende folk som ikke ønsker børn, og det bryder jeg mig egentlig ikke om, for vores holdning/mening, er ligeså rigtig, som dem der syntes det er hyggeligt med børn, og som ikke lægger mærke til dem :)

0