Guest lubas

første planlægning, braine storm

22 indlæg i dette emne

Hejsa brude (og gomme)..

Jeg er simpelthen så heldig at være blevet forlovet, og skal giftes i 16, senest 17... ;)

Jeg er sådan en der planlægger 100 år frem i tiden, så jeg er selvfølgelig begyndt at tænke over det hele..

Vi skal have inviteret 160-170 mennesker, så jeg skal ikke selv stå og lave mad eller noget som helst, det betaler jeg mig fra..

Det vigtigste for os, er at vi får noget hammer lækket og flot anrettet mad, så jeg er på jagt efter et hotel eller en kro hvor vi kan være.. Men altså det skal nok være til at finde et lokale ...

Jeg er lidt i tvivl om min stedfar, som jeg betragter som far skal føre mig op, eller om min lillebror(søn af min afdøde bio far) skal føre mig op ?? Jeg ved ikke hvad man normalt gør her? Jeg kan ikke rigtig vælge...

De der taler er lidt et problem i den nærtstående familie.. Mine forældre er ikke talertypen og jeg vil slet ikke spørge min far om han vil, for det ligger ikke til ham og han vil ikke have det godt med det.. Min forlovende er heller ikke talertypen, og siger: "det gør jeg bare ikke, bum!" ... Også ved jeg godt alligevel, at han bare skal have en til at hjælpe med skrivning og træning også skal han nok gøre det.. Det er ikke vigtigt for mig om han gør det, men det er traditionelt at gommen gør det, så derfor bliver han tvunget, hihi (Han overlever ;) ) ... Far-talen ved jeg ikke om kan erstattes med bror-talen?? For min ældste lillebror ville faktisk godt kunne holde en tale, det er jeg ikke i tvivl om..

KAGEN... Jeg er ligeglad med den, den har ingen betydning for mig ... Men det er tradition at man skærer kagen for, så der skal være en kage ... Jeg gider ikke bage den selv og jeg gider heller ikke koste en jetjæger på den(kommer jeg til alligevel, med 170 gæster) .. Er der nogle forslag til hvordan jeg ellers kan spare på den.. Jeg tænker at finde en amatør også bare lave den fuldstændig enkel? Hvid fondant over, en lille kant også bare de der figure, evt. på stativ :-) Kan man skifte den ud med en anden type kage??

Er der et godt råd i lige kan give med på vejen? :D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til :) Det er noget af et bryllup I skal have, spændende. Mht. taler så er det efter min mening noget folk gør hvis de har lyst og ikke noget man beder dem om. Min mand er heller ikke vild med taler og det er ikke sikkert han vil holde en, men jeg har og sagt til ham er det er helt om til ham selv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja velkommen til....det er godt nok mange gæster, tror faktisk det kan blive begrænset hvor mange steder der har plads til så mange....I har ikke overvejet at dele det op i fest og reception? Det bliver både billigere og lettere at planlægge hvis man ikke er helt så mange, bare en tanke....

Mht. taler så synes jeg ikke man skal holde tale hvis man ikke har lyst, tænk hvis det betød at nogen skulle være nærmest dårlige hele dagen fordi de bare SKULLE holde den tale.... Min far er slet ikke inviteret med til festen og umiddelbart er svigerfar ikke den store taler, men der er fint nok så har vi bare ikke dem, der skal nok alligevel være nogen der vil sige noget....

Mht kage ville jeg overveje kagebuffet med 3-5 forskellige kager når I har så mange gæster....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja velkommen til og tillykke med forlovelsen :)

Det lyder rimelig meget som om, du har tænkt over traditionerne og ikke hvad du og din partner ønsker jer… Det første råd jeg fik var, at vi skulle lave en liste over de ting, som var vigtige for os hver især (nu kommer min kæreste fra udlandet, så vi skal også have to meget forskellige traditioner til at gå op) men personligt synes jeg det er vigtigere at gøre brylluppet, på den måde man har lyst og ikke bare fordi traditionerne sige det!

Og da min kæreste ikke taler dansk endnu, og jeg ved han bliver meget nervøs, så tror jeg ikke han har lyst til at holde tale.. Jeg vil i hvert fald hellere overraskes af det, end jeg vil tvinge ham til det. Har måske overvejet at spørge ham om vi skule skrive vores egne løfter - de behøver ikke blive sagt højt i kirken, hvis han ikke har lyst, men så kan vi skrive dem ned og finde en måde at give dem til hinanden på - for som Camilla skriver, så tror jeg faktisk det ville ødelægge hans dag, hvis han skulle holde tale for så mange som han ikke rigtig kender…

Et andet godt råd er måske at begynde at tænke i budget? Nu ved jeg jo ikke hvor mange penge I vil ligge i, men det bliver MEGET dyrt med så mange mennesker - ikke at det er forkert! Men det er nok i hvert fald en god ide at tænke over inden man begynder at planlægge et bryllup, som man så bliver skuffet over man ikke kan få (Jeg er i hvert fald blevet overrasket over hvor dyrt det er at holde bryllup)

Men jeg tror det er godt du er ude i god tid, for tror også godt det kan blive lidt svært at finde plads til så mange gæster… Men det bliver i hvert fald super spændende :D Og det er sikkert ikke umuligt (vi bliver kun 40-50 stykker, og det er også svært at finde steder, som ikke kommer til at virke for store)

Med kagen - hvis den ikke er vigtig for dig, skal den så være der? Hvis det var mig, så tror jeg hellere jeg ville bruge pengene på noget andet - måske nogle andre kager eller sandwiches. Og hvis det ikke skal holdes reception, så kan der vel bare være almindelig dessert? Jeg må indrømme, at jeg ville i hvert fald ikke købe en bryllupskage bare for at skulle skære den til, og de er sindssygt dyre og især til så mange mennesker! Så jeg tror jeg ville spare den post helt væk, hvis den ikke er vigtig for dig…

Men held go lykke med planlægningen.. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til :) Det er noget af et bryllup I skal have, spændende. Mht. taler så er det efter min mening noget folk gør hvis de har lyst og ikke noget man beder dem om. Min mand er heller ikke vild med taler og det er ikke sikkert han vil holde en, men jeg har og sagt til ham er det er helt om til ham selv.

Tak skal du have!

Sådan har jeg det også, det er også derfor jeg ikke presser min far til det. Min kæreste, det er bare fordi han er ordblind og ikke ved hvordan man holder tale, men det får han selvfølgelig hjælp til også er jeg sikker på at han vil være okay med det, ellers så slipper han nok udenom ;)

Ja velkommen til....det er godt nok mange gæster, tror faktisk det kan blive begrænset hvor mange steder der har plads til så mange....I har ikke overvejet at dele det op i fest og reception? Det bliver både billigere og lettere at planlægge hvis man ikke er helt så mange, bare en tanke....

Mht. taler så synes jeg ikke man skal holde tale hvis man ikke har lyst, tænk hvis det betød at nogen skulle være nærmest dårlige hele dagen fordi de bare SKULLE holde den tale.... Min far er slet ikke inviteret med til festen og umiddelbart er svigerfar ikke den store taler, men der er fint nok så har vi bare ikke dem, der skal nok alligevel være nogen der vil sige noget....

Mht kage ville jeg overveje kagebuffet med 3-5 forskellige kager når I har så mange gæster....

Tusind tak, ja det er mange.. Vi snakkede faktisk om det.. Problemet er bare at de 110 er min familie, altså skåret ned til fætter og kusiner + påhæng, men uden børn.. Vi har så snakket om det, og det bliver kun min biologiske familie der bliver inviteret med til selve festen også har vi skåret lidt i kærestens familie, samt lidt venner .. Så vi ender på 75 inviteret til festen.. :-)

Og angående taler, så er jeg enig. Som jeg lige har skrevet, så bliver han selvfølgelig ikke tvunget, måske skubbet en lille smugle ;)

Ved at vi skære sådan ned i antal, så satser jeg på kagen heller ikke bliver så dyr, men den skal stadigvæk være så billig som mulig.. For det er bestemt ikke noget jeg er fantastisk pjattet med :D Min bedste venindes søster er ved at uddanne sig til kok, og hun er rigtig interesseret i kager, så der var en mulighed for at hun kunne sættes på opgaven ;) Men hvad koster sådan en bryllupskage ca. pr kuvert hos en konditor? Er jeg forkert på den hvis jeg regner med 75 kr. pr kuvert?

Ja velkommen til og tillykke med forlovelsen :)

Det lyder rimelig meget som om, du har tænkt over traditionerne og ikke hvad du og din partner ønsker jer… Det første råd jeg fik var, at vi skulle lave en liste over de ting, som var vigtige for os hver især (nu kommer min kæreste fra udlandet, så vi skal også have to meget forskellige traditioner til at gå op) men personligt synes jeg det er vigtigere at gøre brylluppet, på den måde man har lyst og ikke bare fordi traditionerne sige det!

Og da min kæreste ikke taler dansk endnu, og jeg ved han bliver meget nervøs, så tror jeg ikke han har lyst til at holde tale.. Jeg vil i hvert fald hellere overraskes af det, end jeg vil tvinge ham til det. Har måske overvejet at spørge ham om vi skule skrive vores egne løfter - de behøver ikke blive sagt højt i kirken, hvis han ikke har lyst, men så kan vi skrive dem ned og finde en måde at give dem til hinanden på - for som Camilla skriver, så tror jeg faktisk det ville ødelægge hans dag, hvis han skulle holde tale for så mange som han ikke rigtig kender…

Et andet godt råd er måske at begynde at tænke i budget? Nu ved jeg jo ikke hvor mange penge I vil ligge i, men det bliver MEGET dyrt med så mange mennesker - ikke at det er forkert! Men det er nok i hvert fald en god ide at tænke over inden man begynder at planlægge et bryllup, som man så bliver skuffet over man ikke kan få (Jeg er i hvert fald blevet overrasket over hvor dyrt det er at holde bryllup)

Men jeg tror det er godt du er ude i god tid, for tror også godt det kan blive lidt svært at finde plads til så mange gæster… Men det bliver i hvert fald super spændende :D Og det er sikkert ikke umuligt (vi bliver kun 40-50 stykker, og det er også svært at finde steder, som ikke kommer til at virke for store)

Med kagen - hvis den ikke er vigtig for dig, skal den så være der? Hvis det var mig, så tror jeg hellere jeg ville bruge pengene på noget andet - måske nogle andre kager eller sandwiches. Og hvis det ikke skal holdes reception, så kan der vel bare være almindelig dessert? Jeg må indrømme, at jeg ville i hvert fald ikke købe en bryllupskage bare for at skulle skære den til, og de er sindssygt dyre og især til så mange mennesker! Så jeg tror jeg ville spare den post helt væk, hvis den ikke er vigtig for dig…

Men held go lykke med planlægningen.. :)

Tusind tak!

Jamen altså, jeg kommer jo fra en meget traditionel familie.. Jeg er heller ikke kristen, overhovedet.. Men vi er endt med kirkebryllup alligevel, men det bliver uden de der løfter og traditionelle sange.. Jeg skal forsøge at undgå så mange salmer som muligt, men nu må vi se om præsten er enige... Hvis vi overhovedet kan finde en kirke til så mange? :o

Man kan selvfølgelig hyre en til at komme og underholde i stedet for talen .. Jeg tror heller ikke der vil komme for mange taler eller sange, så det er nok en rigtig god løsning..

Budget har jeg set på, jeg havde regnet med 100.000 kr., men nu hvor vi skære ned til selve festen, så satser jeg på at vi kan komme ned på 70-80.000 kr... Men jeg vil altså heller ikke ofre meget mere...

Kagen havde jeg også overvejet at droppe, men igen så er det det med traditionerne... Den må jeg lige overveje en ekstra gang..

Der er i hvert fald meget der skal planlægges, lad os sige det sådan .... :D

Jeg tror jeg vil have et efterårsbryllup, så har jeg nemlig en undskyldning for at bære pels ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hos en alm konditor koster bryllupskager 60-75/pers. Hvis du vælger en supermarkedbager (Føtex, bilka, kvickly, stalling osv) kan det gøres billigere, det er også billigere at få en 1-lags kage end den traditionelle....

Et andet alternativ kan være en lille topkage som i skærer og så ellers have cupcakes/ mini cupcakes til gæsterne

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa, jeg tror I skal sætte jer ned og lægge et budget, for jeg tror ikke I kan holde et bryllup for 75 personer for 70.000-80.000 kr I skal nok regne med en kuvertpris på min. 800 når I holder det ude og det bliver bare 60.000 - som minimum. Så har I 10.000-20.000 kr tilbage til ring, tøj, blomster, evt. frisør og makeup, evt. Transport, indbydelser, fotograf, musik, evt. smykker, sko osv. Det hele render op.

Vi har selv valgt at holde det ude og vi skal give 855 kr pr. Person. Vi bliver 66 hvis alle kommer og jeg regner med at vi kommer op på 94.000 og jeg har ikke været ude at købe dyr kjole eller ring. Kjolen kom til at koster 2000 og ringen 3500.

Held og lykke med det hele :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa, jeg tror I skal sætte jer ned og lægge et budget, for jeg tror ikke I kan holde et bryllup for 75 personer for 70.000-80.000 kr I skal nok regne med en kuvertpris på min. 800 når I holder det ude og det bliver bare 60.000 - som minimum. Så har I 10.000-20.000 kr tilbage til ring, tøj, blomster, evt. frisør og makeup, evt. Transport, indbydelser, fotograf, musik, evt. smykker, sko osv. Det hele render op.

Vi har selv valgt at holde det ude og vi skal give 855 kr pr. Person. Vi bliver 66 hvis alle kommer og jeg regner med at vi kommer op på 94.000 og jeg har ikke været ude at købe dyr kjole eller ring. Kjolen kom til at koster 2000 og ringen 3500.

Held og lykke med det hele :)

Altså min kæreste har en fotograf som sponsor, så det er gratis.. Male-up og negle og ansigtsbehandlinger er gratis, da min mor er kosmetolog.. Så det er faktisk kun frisør, tøj, indbydelser, blomster, kirke, reception, underholdning.. Så ja, vi ender nok på 80-90.000 :) 100.000 måske..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen altså, jeg kommer jo fra en meget traditionel familie.. Jeg er heller ikke kristen, overhovedet.. Men vi er endt med kirkebryllup alligevel, men det bliver uden de der løfter og traditionelle sange.. Jeg skal forsøge at undgå så mange salmer som muligt, men nu må vi se om præsten er enige... Hvis vi overhovedet kan finde en kirke til så mange? :o

Nu er det jo så heldigt, at de fleste kirker har siddeplads til minimum 150-200 :)

Når du siger "løfter", tænker du så, at det er løfter, som skal siges højt ligesom i de amerikanske film? Det er ikke sådan et helt almindeligt dansk folkekirkebryllup foregår. Det er kun præsten, der siger noget i længere tid. Brudeparret siger kun ja fire gange (to gange hver). Som udgangspunkt er der minimum 3 salmer. Det er efter ritualet.

Men hvis du ikke er kristen, hvorfor så et kirkebryllup? Er din kæreste kristen? Hvad med et udendørs borgerligt bryllup eller at I bliver viet på jeres feststed af en giftefoged?

Redigeret af GoldRumble
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen altså, jeg kommer jo fra en meget traditionel familie.. Jeg er heller ikke kristen, overhovedet.. Men vi er endt med kirkebryllup alligevel, men det bliver uden de der løfter og traditionelle sange.. Jeg skal forsøge at undgå så mange salmer som muligt, men nu må vi se om præsten er enige... Hvis vi overhovedet kan finde en kirke til så mange? :o

Nu er det jo så heldigt, at de fleste kirker har siddeplads til minimum 150-200 :)

Når du siger "løfter", tænker du så, at det er løfter, som skal siges højt ligesom i de amerikanske film? Det er ikke sådan et helt almindeligt dansk folkekirkebryllup foregår. Det er kun præsten, der siger noget i længere tid. Brudeparret siger kun ja fire gange (to gange hver). Som udgangspunkt er der minimum 3 salmer. Det er efter ritualet.

Men hvis du ikke er kristen, hvorfor så et kirkebryllup? Er din kæreste kristen? Hvad med et udendørs borgerligt bryllup eller at I bliver viet på jeres feststed af en giftefoged?

Jamen igen, så er det fordi min familie er meget kristen, så det forventes.. Og det kan godt være det er vores dag osv., men det betyder ikke noget for os.. Vi vil bare gerne have ceremoni, og det der alternative det er ikke lige mig... Og rådhuset er for tamt :-)

Der er stadigvæk nogle herhjemme der vælger at læse deres løfter op herhjemme, men det er ikke noget jeg vil :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jamen igen, så er det fordi min familie er meget kristen, så det forventes.. Og det kan godt være det er vores dag osv., men det betyder ikke noget for os.. Vi vil bare gerne have ceremoni, og det der alternative det er ikke lige mig... Og rådhuset er for tamt :-)

Der er stadigvæk nogle herhjemme der vælger at læse deres løfter op herhjemme, men det er ikke noget jeg vil :-)

Ok, det er fair nok.

Løfter, som læses af brudeparret, er ikke en del af ritualet, som det står i ritualbogen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jamen igen, så er det fordi min familie er meget kristen, så det forventes.. Og det kan godt være det er vores dag osv., men det betyder ikke noget for os.. Vi vil bare gerne have ceremoni, og det der alternative det er ikke lige mig... Og rådhuset er for tamt :-)

Der er stadigvæk nogle herhjemme der vælger at læse deres løfter op herhjemme, men det er ikke noget jeg vil :-)

Ok, det er fair nok.

Løfter, som læses af brudeparret, er ikke en del af ritualet, som det står i ritualbogen.

Er der en decideret ritualbog?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor kan man finde den :D

Øh, det er præsterne, der har og bruger ritualbogen. Den indeholder alle ritualer i Den Danske Folkekirke.

Men du kan se vielsesritualet her: http://www.hgk-kirker.dk/vielsesritual/. Nu ved jeg godt, at der i linket står, at der skal synges 4 salmer, men bare rolig, præsten kan tilrette ritualet, så man kun bruger 3 salmer.

EDIT: Fandt lige ritualet med 3 salmer: http://www.gentoftekirke.dk/kirkekontor/vielse/vielsesritualet/

Redigeret af GoldRumble
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa brude (og gomme)..

Jeg er simpelthen så heldig at være blevet forlovet, og skal giftes i 16, senest 17... ;)

Jeg er sådan en der planlægger 100 år frem i tiden, så jeg er selvfølgelig begyndt at tænke over det hele..

Vi skal have inviteret 160-170 mennesker, så jeg skal ikke selv stå og lave mad eller noget som helst, det betaler jeg mig fra..

Det vigtigste for os, er at vi får noget hammer lækket og flot anrettet mad, så jeg er på jagt efter et hotel eller en kro hvor vi kan være.. Men altså det skal nok være til at finde et lokale ...

Jeg er lidt i tvivl om min stedfar, som jeg betragter som far skal føre mig op, eller om min lillebror(søn af min afdøde bio far) skal føre mig op ?? Jeg ved ikke hvad man normalt gør her? Jeg kan ikke rigtig vælge...

De der taler er lidt et problem i den nærtstående familie.. Mine forældre er ikke talertypen og jeg vil slet ikke spørge min far om han vil, for det ligger ikke til ham og han vil ikke have det godt med det.. Min forlovende er heller ikke talertypen, og siger: "det gør jeg bare ikke, bum!" ... Også ved jeg godt alligevel, at han bare skal have en til at hjælpe med skrivning og træning også skal han nok gøre det.. Det er ikke vigtigt for mig om han gør det, men det er traditionelt at gommen gør det, så derfor bliver han tvunget, hihi (Han overlever ;) ) ... Far-talen ved jeg ikke om kan erstattes med bror-talen?? For min ældste lillebror ville faktisk godt kunne holde en tale, det er jeg ikke i tvivl om..

KAGEN... Jeg er ligeglad med den, den har ingen betydning for mig ... Men det er tradition at man skærer kagen for, så der skal være en kage ... Jeg gider ikke bage den selv og jeg gider heller ikke koste en jetjæger på den(kommer jeg til alligevel, med 170 gæster) .. Er der nogle forslag til hvordan jeg ellers kan spare på den.. Jeg tænker at finde en amatør også bare lave den fuldstændig enkel? Hvid fondant over, en lille kant også bare de der figure, evt. på stativ :-) Kan man skifte den ud med en anden type kage??

Er der et godt råd i lige kan give med på vejen? :D

Hej og velkommen til :)

Mit bedste råd er at du begynder at følge med i diverse planlægningstråde herinde. Der er simpelthen så meget inspiration at hente.

Lad endelig være med, at lægge dig endeligt fast på noget for tidligt - Som brud ændrer man mening tusinder af gange og det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse.

Nyd tiden som kommende brud - Det er en dejlig og meget spændende tid.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder som om at du har mange tanker og ideer :)

Men ja prøv at fastsæt en budget og se på hvad der skal nåes :).

Ku f.eks. være med udgangspunkt i denne liste :)http://bryllup.dk/huskeliste-bryllup/

Vil du ikke give en præsentation af jer?:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt budget herinde, og der rammer vi 60-70.000..

Vi er ved at beslutte om vi skal giftes i Rebild eller i Sæby .. Jeg hælder mest til Sæby, pga. kirken og vi har tilknytning der ved at min mor både er døbt og konfirmeret der, min morfar og flere slægtninge ligger begravet der, så det vil være oplagt.. Vi har også overvejet kirken hvor min far og lillebror + farmor og farfar + deres forældre ligger begravet, men det er bare sådan en lille og kedelig kirke, det andet sted er der ikke så mange følelser indblandet ..

Vi har skåret ned fra de 170 og ned til 60 mennesker, så det bliver lille og intimt. Vi ved de mennesker der bliver inviteret vil bestræbe sig på at komme, for det er de helt nærmeste venner og familie.

Så har vi besluttet at det skal være et oktoberbryllup, fordi min kæreste køre rallycross og vi skal helst uden for racingsæsonen..

Om os:

Vi har mødtes på de danske offroad baner, da jeg har været med min eks kæreste rundt. Her har vi mødtes, men ikke sådan noget ellers.. Så et års tid efter jeg gik fra min eks begyndte vi at ses og første date var vi ude og se motorsport og jeg var KUL sort i hovedet af støv!! SÅÅÅ pinligt! Men han beholdte mig alligevel.... ;)

Vi går jo som nævnt meget op i de biler, men vi har også katte. Vi har en lille opdrætter drøm af racen ocicat.. Vi har mange fælles interesser og er enige om rigtig mange ting.. Vi er også utrolig enige på mange punkter og ligner hinanden meget, vi er begge meget domminerende, utålmodig og temperamentsfuld.. Men på de positive sider er vi lidt forskellige, men vi er begge meget målrettet og resultatorienteret.. Så vi er egentlig et godt match :-)

Vi er begge enige om at det ikke skal være noget eventyrsbryllup.. Det skal bare være pænt, enkelt, god mad og en sjov dag.. Noget man tænker tilbage på som en god dag og ikke en dag hvor alle tudbrølede af glæde.. Vi har bestemt os for en komiker i stedet for taler, så vi kommer nok til at dø af grin i stedet for ;) ..


Der er meget der skal planlægges, men der er også længe til, så vi tager det lidt i løbet. :D


0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer