rikke_n

Medlem af folkekirken?

22 indlæg i dette emne

Kunne ikke lige finde et andet forum hvor det passede bedre ind :)

Når man nu skal have en kirkelig vielse, skal begge parter så være medlem af folkekirken eller er det nok at den ene er det? Vi diskuterede det i går og synes ikke rigtig jeg kan finde noget konkret om det... Min kæreste er nemlig ikke medlem af folkekirken...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Det er ikke et officielt krav om at begge skal være døbt, men igen så er det forskelligt fra kirke til kirke....

Men alt i alt er det nok at den ene er medlem af kirken, for at få fortaget vielsen der

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er ikke et officielt krav om at begge skal være døbt, men igen så er det forskelligt fra kirke til kirke....

Men alt i alt er det nok at den ene er medlem af kirken, for at få fortaget vielsen der

det var ikke nok i den kirke vi skal vies i, så det er nok noget man skal undersøge hos kirken.
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke et officielt krav om at begge skal være døbt, men igen så er det forskelligt fra kirke til kirke....

Men alt i alt er det nok at den ene er medlem af kirken, for at få fortaget vielsen der

det var ikke nok i den kirke vi skal vies i, så det er nok noget man skal undersøge hos kirken.

ved godt det ikke er sådan i mange kirker, men har selv oplevet at det ikke er et officielt krav.....men skrev også det var forskelligt fra kirke til kirke

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I forbindelse med velsignelsen af mit og Kelds ægteskab, blev jeg døbt ved en meget smuk ceremoni i vores familiekirke efter en almindelig søndagsgudstjeneste. Det er noget, som Keld og jeg har talt om længe, for som Keld har sagt til mig mange gange, så kan jeg ikke blive begravet fra en kirke uden at være døbt, medmindre jeg vil påføre mine efterladte store økonomiske omkostninger oven i deres sorg.

Vores familiepræst er noget af det rareste og helt nede på jorden, så han gjorde det til en meget smuk oplevelse, som jeg er glad for, jeg tog mig mod til :-D

Jeg tænker ofte på, at præsten som døbte mig, har holdningen: Gud holder ikke hånden over os, men holder hånden under os, så han kan gribe os, hvis vi falder. Det er et meget smukt billede og en lige så smuk tanke :-)

Kort efter min dåb, var vi til et vennepars bryllup, og jeg var dybt grebet af den smukke stemning i kirken og de smukke salmer vi sang. At præsten var nyuddannet og mindede lidt om Rowan Atkinson i 4 bryllupper og 1 begravelse og fyldt med humor, gjorde jo ikke oplevelsen dårligere.

Til sidst: Hvorfor vælger I at blive gift i kirken, hvis I ikke er troende eller i det mindste medlem af folkekirken? :-D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Til sidst: Hvorfor vælger I at blive gift i kirken, hvis I ikke er troende eller i det mindste medlem af folkekirken? :-D

Jeg er medlem af folkekirken, det er kun min kæreste der ikke er det og det er hans valg... Jeg vil ikke sige at jeg ikke er troende, for noget tror jeg på - bare på min egen måde som ikke mange forstår :) Kirken er bare det mest rigtige sted for os og vi behøver ikke tro på Gud og gå til gudstjeneste hver søndag for at blive viet i kirken, hvor mange gør det?. Og i kirken er der plads til alle, også dem der ikke tror på Bibelen, mange har jo deres egne tolkninger af Gud, Jesus og Kristendommen :)

Redigeret af rikke_n
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja kun den ene men begge skal være døbt. :-)

Det tror jeg altså ikke er et krav, jeg ikke døbt eller kristen og vi skal giftes i kirken. Det holdt at min H2B er kristen og døbt :)

Men har forstået det som at det nogle gange er præsten der bestemmer, men altså vores præst sagte at de ikke har lov til at sige nej til at vie nogen således den ene parten er kristen.

Redigeret af Nahdia
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja kun den ene men begge skal være døbt. :-)

Det tror jeg altså ikke er et krav, jeg ikke døbt eller kristen og vi skal giftes i kirken. Det holdt at min H2B er kristen og døbt :)

Men har forstået det som at det nogle gange er præsten der bestemmer, men altså vores præst sagte at de ikke har lov til at sige nej til at vie nogen således den ene parten er kristen.

præsten sagde bare til os at vi begge skulle være døbt så gik ud fra at man skulle. : -)
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er ikke et krav at begge skal være døbt..

Min eks mand og jeg blev gift i kirke.. jeg er døbt og medlem, han er ikke døbt og ikke medlem..

så er det forskelligt fra kirke til kirke, for min kommende mand skulle døbes før vi kan blive gift.

Nej, det med dåben er ikke forskellig fra kirke til kirke. Den ene part skal være medlem af Den Danske Folkekirke og for at være medlem, så skal man være døbt.

Så må vi hellere få det undersøgt, han er døbt og konfirmeret, han er bare ikke medlem. Men det kan man vel hurtigt blive :)

Så længe den ene part er medlem af Folkekirken, så er alt fint.

Ja kun den ene men begge skal være døbt. :-)

Det tror jeg altså ikke er et krav, jeg ikke døbt eller kristen og vi skal giftes i kirken. Det holdt at min H2B er kristen og døbt :)

Men har forstået det som at det nogle gange er præsten der bestemmer, men altså vores præst sagte at de ikke har lov til at sige nej til at vie nogen således den ene parten er kristen.

præsten sagde bare til os at vi begge skulle være døbt så gik ud fra at man skulle. : -)

Er det en helt almindelig folkekirke, som I skal giftes i? Hvis ja, så er det nok, at den ene part er døbt og medlem af Folkekirken.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er ikke et krav at begge skal være døbt..

Min eks mand og jeg blev gift i kirke.. jeg er døbt og medlem, han er ikke døbt og ikke medlem..

så er det forskelligt fra kirke til kirke, for min kommende mand skulle døbes før vi kan blive gift.
Nej, det med dåben er ikke forskellig fra kirke til kirke. Den ene part skal være medlem af Den Danske Folkekirke og for at være medlem, så skal man være døbt.

Så må vi hellere få det undersøgt, han er døbt og konfirmeret, han er bare ikke medlem. Men det kan man vel hurtigt blive :)

Så længe den ene part er medlem af Folkekirken, så er alt fint.

Ja kun den ene men begge skal være døbt. :-)

Det tror jeg altså ikke er et krav, jeg ikke døbt eller kristen og vi skal giftes i kirken. Det holdt at min H2B er kristen og døbt :)

Men har forstået det som at det nogle gange er præsten der bestemmer, men altså vores præst sagte at de ikke har lov til at sige nej til at vie nogen således den ene parten er kristen.

præsten sagde bare til os at vi begge skulle være døbt så gik ud fra at man skulle. : -)
Er det en helt almindelig folkekirke, som I skal giftes i? Hvis ja, så er det nok, at den ene part er døbt og medlem af Folkekirken.
det er en helt almindelig folkekirke, og min kæreste skulle døbes før vi kan blive viet.
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

det er en helt almindelig folkekirke, og min kæreste skulle døbes før vi kan blive viet.

Og du er døbt og medlem? Hvis ja, så har præsten lavet sine egne regler, for det er ikke en officiel regel i Den Danske Folkekirke. Hvor skal I vies?

Redigeret af GoldRumble
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er en helt almindelig folkekirke, og min kæreste skulle døbes før vi kan blive viet.

Og du er døbt og medlem? Hvis ja, så har præsten lavet sine egne regler, for det er ikke en officiel regel i Den Danske Folkekirke. Hvor skal I vies?
ja det er jeg, synes også altid at jeg har hørt det er nok den ene er, vi skal vies i sorø kirke.
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

det er en helt almindelig folkekirke, og min kæreste skulle døbes før vi kan blive viet.

Og du er døbt og medlem? Hvis ja, så har præsten lavet sine egne regler, for det er ikke en officiel regel i Den Danske Folkekirke. Hvor skal I vies?
ja det er jeg, synes også altid at jeg har hørt det er nok den ene er, vi skal vies i sorø kirke.

Det lyder godt nok meget mærkeligt, for det ér nok, at kun den ene part er medlem af folkekirken.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer