Juko

Hjælp til tidsplanen?

27 indlæg i dette emne

Hej søde damer!

Det kunne være så dejligt med noget input på vores plan for dagen, da jeg er begyndt at komme i tvivl om, vi har været lidt for naive og givet os selv for lidt plads og pusterum i tidsplanen.

Først skal det lige siges, at vi har lavet en lidt anderledes prioritering, når vi har inviteret "receptionsgæster" og "middagsgæster". Da festen efter middagen er det vigtigste for os (udover vielsen selvfølgelig), så har vi lavet to hold gæster: (1) dem der bliver inviteret til hele dagen og (2) dem der bliver inviteret til vielsen kl. 15 og så til festen fra kl. 21. Vi vil hellere have mange gæster til festen fremfor til receptionen, så derfor nåede vi frem til denne løsning.

"Problemet" er jo så lidt, at vi nu skal være færdige med middagen kl. 21 - hvilket måske er lige optimistisk nok... Men på den anden side, så synes vi at kl. 21 er det absolut seneste tidspunkt, man kan tillade sig at invitere "festgæsterne" til.

Her er vores foreløbige tidsplan for dagen:

Kl. 15:00 - Vielsen

Kl. 16:30 - Alle gæster forventes at være nået frem til feststedet. Reception og velkomst starter.

Kl. 18:00 - Middagen begynder

Kl. 21:00 - Middag skal være færdig. Festgæster begynder at ankomme (evt. nyt "velkomst-indslag" for at inkludere de nyankomne, senere bryllupskage og brudevals)

Jeg vil med kyshånd tage imod enhver form for input og forslag til, hvordan vi kan gøre dette til en realistisk tidsplan!

Er der eventuelt nogle, der har erfaringer med at nogle taler/indslag først holdes efter middagen, mens folk er lidt mere "spredt"? Kunne det måske også hjælpe at skippe dessert og lade bryllupskagen være en lidt sen dessert? Andre forslag/tanker?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, vi vil meget gerne have taget portræt-billeder også. Umiddelbart har vi nok forestillet os at det sker lige efter vielsen, mens gæsterne får velkomstdrinks.

Men det bliver nok ikke lige et 2-timer photo shoot! :tunge:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min umiddelbare tanke er, at det nok bliver en noget stram tidsplan. Det kommer dog meget an på, hvor mange I bliver til middagen.

Vi bliver kun 20 til middagen, men der er alligevel sat 4 timer af. Og tror helt ærlig, at vi kommer til at overskride de 4 timer, men det er bare os - vores familie er en flok sludrechatoller, der kan blive ved i timevis, og når der er mad på bordet, ja så trækker det bare endnu mere ud :wink:

Men din ide med at tage bryllupskagen som en sen dessert efter 2. hold gæster er kommet kunne godt virke.

Tror ikke det er en god ide at skubbe taler o.lign. til efter middagen. Det vil blive svært at finde nogle "naturlige" ophold i festen, hvor de kan holdes. Som du selv skriver, så er gæsterne spredt, og I risikerer, at der mangler en del gæster, og en del uro. Så det ville jeg i hvert fald ikke gøre.

Har I aftalt tidspunkter med kirke og feststed? Er invitationerne sendt?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores tidsplan minder meget om jeres...

Vi skal os vies kl 15 og derefter skal vi direkte ud til fest stedet hvor vi skal have taget billeder og så kommer gæsterne nok os der 16.30... Vi har dog ingen reception, så de gæster der kommer skal være der hele dagen :)

Men vi regner os med at være færdig med middagen ved en 21-22 tiden og så skal vi have bryllupskage til dessert...

Men det kan godt ske at det bliver lidt presset, når i nu får nye gæster kl 21... Men snak med fest steder og jeres toastmaster (hvis i har sådan en) om det... Så kan de evt være med til at time det med taler og sange osv... For hvis sange og taler først kommer efter middagen og man skal til og samle folk kan det måske godt blive lidt kaotisk og der var nok nogen der ville være trætte af det hvis de missede en sang eller tale :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Honore2B:

Ja, kirke og feststed ligger fast - og invitationer er også sendt ud. Det er typisk, at vi først får det tænkt ordentligt igennem, når det faktisk er for sent at ændre på det. :rolleyes:

Vi har inviteret mange mennesker (ca. 90 til middag og ca. 40 efter kl. 21), men en stor del af min familie er fra Island, så der kommer nok en del afbud, da det er en dyr rejse. Vi regner med reelt at blive omkring 70 til middag - og snakken kommer helt sikkert også til at gå. Så du har nok ret i, at taler bør være mens folk er samlet om et bord.

Jeg holder lidt fast i tanken om bryllupskage som sen dessert - så overspiser vi jo heller ikke :wink:

Chm1234:

Åh, dejligt at høre, at andre har en lignende tidsplan! Så har vi forhåbentligt ikke skudt helt ved siden af!

Men ja, når I begge skriver det, så kan jeg godt se, at det ville blive noget rod at samle folk efter middagen til en sang eller en tale. Løsningen bliver nok i stedet at vi fra starten må være meget opmærksomme på den lidt stramme tidsplan - og sørge for at vores toastmaster kan hjælpe os med at holde den. Puuh - forhåbentligt giver det os ikke alt for meget stress på selve dagen! :blink:

Hvis det hele skrider, så må vi tage det med en god portion humor! :tunge:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tænker at i helt sikkert skal have en der med hård hånd holder styr på tidsplanen så den ikke skrider før andet hold gæster kommer. I forhold til at få taget billeder kan i jo overveje at lave et såkaldt "first look" - noget der vist efterhånden er blevet en amerikansk tradition, hvor bruden og gommen ser hinanden inden vielsen og så har photoshootet der. Jeg har ikke hørt om nogle der har afprøvet det i praksis, men i jeres tilfælde kunne det jo være en hjælp ift. at nå det hele på dagen :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er faktisk et mega godt forslag, som helt sikkert ville give lidt mere luft i tidsplanen! Dog ved jeg ikke om jeg helt tør slippe overtroen med, at man ikke må se hinanden før vielsen - men på den anden side, så ville det give os mulighed for at gå lidt tidligere til bords, hvis middagen ikke skulle vente på at vi kom tilbage fra fotografering...

Det er i hvert fald noget, vi kan overveje :) Tusind tak!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Honore2B:

Ja, kirke og feststed ligger fast - og invitationer er også sendt ud. Det er typisk, at vi først får det tænkt ordentligt igennem, når det faktisk er for sent at ændre på det. :rolleyes:

Vi har inviteret mange mennesker (ca. 90 til middag og ca. 40 efter kl. 21), men en stor del af min familie er fra Island, så der kommer nok en del afbud, da det er en dyr rejse. Vi regner med reelt at blive omkring 70 til middag - og snakken kommer helt sikkert også til at gå. Så du har nok ret i, at taler bør være mens folk er samlet om et bord.

Jeg holder lidt fast i tanken om bryllupskage som sen dessert - så overspiser vi jo heller ikke :wink:

Chm1234:

Åh, dejligt at høre, at andre har en lignende tidsplan! Så har vi forhåbentligt ikke skudt helt ved siden af!

Men ja, når I begge skriver det, så kan jeg godt se, at det ville blive noget rod at samle folk efter middagen til en sang eller en tale. Løsningen bliver nok i stedet at vi fra starten må være meget opmærksomme på den lidt stramme tidsplan - og sørge for at vores toastmaster kan hjælpe os med at holde den. Puuh - forhåbentligt giver det os ikke alt for meget stress på selve dagen! :blink:

Hvis det hele skrider, så må vi tage det med en god portion humor! :tunge:

Ja ved du hvad, man må os tage tingene lidt som de kommer :) dagen bliver nok ikke mindre god af den grund ;)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Syntes også 3 timer til middagen er lige presset nok. Vi var 40 til vores bryllup og vi gik til bords kl 18.00 og var færdige kl 22.00.

Ville det være en mulighed at gå til bords kl 17.30, så blev det da lidt mindre presset.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

ceto2012

Ja, det er også en mulighed, vi skal overveje! Til gengæld betyder det at vi ville have mindre tid til fotografering. Vi må lige finde ud af, hvad vi prioriterer højst.

Da I var færdige kl. 22, havde I så også spist dessert? Jeg håber jo lidt, at vi måske kan løse problemet ved at få desserten på et andet tidspunkt (i form af bryllupskage)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes det er meget optimistisk og også lidt urealistisk at afsætte 3 timer til middagen. Uanset hvor god og hård en toastmaster man har er det svært at komme under 4 timer. Typisk kan man kalkulere med 1 time til forret, 1 1/2 til hovedret og 1 time til dessert inkl. pause. Der taler vi allerede om 3 1/2 time og så går der som regel noget tid med lige at få middagen afsluttet. Det vil være en god ide hvis der er et selvstændigt lokale hvor de nye gæster kan være i, indtil middagen er afsluttet og som middagsgæsterne så kan støde til.

Programmet om eftermiddagen lyder også meget presset. Hvis I skal giftes kl. 15 er det slet ikke realistisk at starte middagen før kl. 18. I og med at du siger at receptionen starter kl. 16.30 (hvilket nok passer meget godt). Det ville betyde at receptionen kun løber 1/2 time hvis der også skal være plads til velkomstdrinks op til middagen. Starter I middagen kl. 18 som planlagt er der lige en time. Det er heller ikke lang tid med tanke på de gæster som kun skal med til receptionen. Og så er der det med fotograferingen som jo egentlig vilbetyde at I først er fremme ved receptionen netop ved 17.30 tiden. Dvs. det tidspunkt hvor de eksterne gæster er ved at bryde op. Der var det måske bedre at lægge fotograferingen op til middagen, men i bund og grund burde I nok overveje om muligt at rykke vielsen frem til kl. 14.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

diskobil

Det lyder som en god ide, at have et tilstødende lokale til festgæsterne, hvis middagen trækker lidt ud. Vores festlokale giver os heldigvis rig mulighed for dette.

Jeg kunne dog være lidt nervøs for, at det ville være en lidt fesen velkomst for festgæsterne, hvis de fik oplevelsen af nærmest at sidde i et "venteværelse", mens festen foregår i lokalet ved siden af. Vi skal nok have forberedt en "nødplan", der kan tages i brug, hvis tidsplanen skrider. Så middaggæsterne ikke skal stresses igennem maden, og så festgæsterne føler, de bliver taget godt imod.

- Hvis nogen har forslag til, hvad vi kan "gøre med" festgæsterne, hvis middagen trækker ud, så er jeg all ears! ;)

Jeg er heldigvis blevet lidt mere optimistisk med, at det nok skal løse sig. Receptionen bliver heldigvis ikke noget problem, da det jo kun er middagsgæsterne, der er med til denne. Så "receptionen" er sådan set bare velkomstdrink og mulighed for at gæsterne kan hilse på hinanden indtil middagen serveres.

Mht. middagen, så bliver jeg glad for at se de estimater, du skriver! Hvis vi skipper desserten, så ligner det, at tidsplanen jo lige netop kan holde med en time til forret og halvanden time til hovedret. Så tager vi desserten sammen med festgæsterne :)

- og super mange tak for alle de input, jeg har fået indtil videre. Det er rart lige at få andres perspektiv!! Hvis der er andre input, så tager jeg stadig meget gerne imod dem! :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis det alligevel kun er spisegæster, der er med til receptionen, hvorfor så ikke starte middagen lige så snart i har fået taget billeder? Så kan i jo få en halv til en hel time ekstra lige der.

Jeg må indrømme at jeg ville være meget nervøs for ikke at kunne nå det, herinde hører man jo ofte om folk, der er lige ved ikke at nå brudevalsen inden kl 24, selvom de sætter sig til bords kl. 18...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

roselein

Hvis vi kunne gå til bords bare en halv time tidligere, så ville det helt sikkert give lidt mere luft, ja. Problemet er bare, at jeg har indtryk af, at fotografering er lidt en tidsrøver. Vielsen slutter nok senest kl. 16, så skal der jo lige tages billeder ved kirken, så skal vi lige køre hen til feststedet og foto-location og så er der den tid, som selve fotograferingen tager.

Vi er jo nødt til at give køkkenet en forventet starttid for middagen, som er realistisk, så de kan holde styr på timingen. Hvis vi siger til dem, at forretten skal serveres kl. 17:30, men først er tilbage fra fotografering f.eks. kl. 17:50, så tror jeg ikke vi bliver så populære ude i køkkenet :tunge:

Men det er da helt sikkert værd at undersøge, hvad vi kan gøre, for at kunne starte middagen allerede kl. 17:30! Måske er det et spørgsmål om, vi helst vil være stressede under fotograferingen eller under middagen?

Uanset hvad så ville vi aldrig få et bryllup, hvor vi alle sidder ved bordet til kl. 24. Vi lægger en del vægt på festen efter middagen og skal derfor også gerne videre i programmet, når maden er indtaget.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

OK Så giver det mere mening med tidsplanen vedr. middagen. Men stadigvæk skal der en god toastmaster på som kan styre begivenhedernes gang og feststedet skal også udtrykkelig have besked på at målet er at slutte middagen kl. 21.

Når tanken er at gæsterne ved middagen skal ind i det tilstødende rum så er det jo oplagt at der er stillet kaffe og drikkevarer frem til dem som er kommet for deltage efter middagen og når så middagsgæsterne er færdige med middagen og støder til kan man servere desserten.

Vedr. middagens start så er den ofte forsinket. Selvom det hedder sig at en middag starter kl. 17.30 bliver den nemt 18. Det vil også være risky business at kalkulere med at middagen skal starte lige så snart I er tilbage fra fotografering for der kan jo være myldretid eller andre forsinkelser.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow tight tidsplan, men alt kan vel lade sig gøre hvis man vil :-) hvis det var mig og man ville lægge mest vægt på den efterfølgende fest så ville jeg hyrer en bartender som kan lave nogen lækre drinks til festgæsterne mens de venter og så nogen store fade med hapsere som man kan gå og nippe af

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Wow tight tidsplan, men alt kan vel lade sig gøre hvis man vil :-)

Tak! Det er nemlig den attitude, vi har brug for! :wink:

Der er forhåbentligt mange måder, man kan afvikle et bryllup på, der ikke alle behøver at inkludere 4-5 timer til spisning. En time til forret og to timer til hovedret, synes jeg slet ikke er så urealistisk igen. Især, når vi netop er opmærksomme fra starten om, at tidsplanen skal lægges under de vilkår.

Fed ide med bartenderen! Desværre er der nok ikke plads i budgettet til sådan en. Men vi kan jo sørge for, at der er nogle lækre velkomstdrinks klar kl. 21 til festgæsterne - og nogle snacks er klart også en god ide!

Vi har også overvejet, at der skal være et indslag eller en aktivitet fra vores side omkring kl. 21, så de nyankomne bliver inkluderet hurtigst muligt. Gerne noget som kan bryde isen lidt. Så vi også gået igang med at google festlege. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Wow tight tidsplan, men alt kan vel lade sig gøre hvis man vil :-)

Tak! Det er nemlig den attitude, vi har brug for! :wink:

Der er forhåbentligt mange måder, man kan afvikle et bryllup på, der ikke alle behøver at inkludere 4-5 timer til spisning. En time til forret og to timer til hovedret, synes jeg slet ikke er så urealistisk igen. Især, når vi netop er opmærksomme fra starten om, at tidsplanen skal lægges under de vilkår.

Fed ide med bartenderen! Desværre er der nok ikke plads i budgettet til sådan en. Men vi kan jo sørge for, at der er nogle lækre velkomstdrinks klar kl. 21 til festgæsterne - og nogle snacks er klart også en god ide!

Vi har også overvejet, at der skal være et indslag eller en aktivitet fra vores side omkring kl. 21, så de nyankomne bliver inkluderet hurtigst muligt. Gerne noget som kan bryde isen lidt. Så vi også gået igang med at google festlege. :)

I kan jo få toastmaster til at ligge en ret stram plan fra start og bede gæsterne om at give besked til vedkomne i god tid før festen så laaaange indslag undgås....jeg regner med at skrive i indbydelser at toastmaster gerne vil vide besked 1 uge før, så har han en chance for at planlægge en smule ....

Jeg har været til et bryllup hvor ikke mange gæster kendte hinanden, der havde brudeparret lavet en quiz hvor gæsterne blev opdelt i hold og så skulle holdene gætte gamle historier og funny facts om parret, det var en sjov og hyggelig måde at komme hinanden ved....

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

En quiz kunne helt klart være en løsning! Det skal jo nemlig gerne være noget, som folk fra forskellige generation kan være med til. Vi har også overvejet en musikquiz, som jeg har prøvet nogle gange med god succes. Det skal jo nok også gerne være noget, hvor det ikke gør noget, hvis der er nogen, der hellere vil kigge på end at deltage.

Og ja, der skal helt sikkert være god kommunikation med toastmaster!

Tusinde tak for dine forslag! :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med de fleste at 3 timer til middagen måsker er lidt stram, men mit forslag vil være at i får forretten sat på tallerken og vinen skænket inden i sætter jer til bords, så kan man lige byde velkommen og skåle og så gå i gang med maden, specielt hvis der er mange indslag.

Og selvfølgelig en toastmaster der kan kommuniker godt med serveringspersonalet og at man sørger for at informere at hvis man har indslag til festen inden middagen. Så er spontan tale osv "forbudt". ;)

Jeg ville også som andre nævner, tage "fælles dessert" med de gæster som kommer kl 21. Dog vil jeg når i er færdig med forret og hovedret danse brudevalsen - hvis det er aktuelt for jer. Så i starter aften festen med at afslutte middagen - så der ingen der sidder og hænger ved middagsbordet ;) og i bliver lidt "rystet samen" med kl 21 gæsterne. (og serveringspersonalet har mulighed for at rydde for middagen og lave plads til kaffen/desserten.

Uanset hvad så rigtig god fornøjelse :)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

sarahb

Jeg havde slet ikke tænkt på den løsning, at forretten og vinen var sat frem og klar til at indtage lige så snart folk sætter sig. Mange tak for det! Det vil vi helt sikkert gøre.

Forbud mod spontan tale er hermed også indført :wink:

Og ja, vi skal helt sikkert have fokus på at ryste folk sammen, når der ankommer nye gæster kl. 21!

Du får lige sådan en her! :bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

roselein

Hvis vi kunne gå til bords bare en halv time tidligere, så ville det helt sikkert give lidt mere luft, ja. Problemet er bare, at jeg har indtryk af, at fotografering er lidt en tidsrøver. Vielsen slutter nok senest kl. 16, så skal der jo lige tages billeder ved kirken, så skal vi lige køre hen til feststedet og foto-location og så er der den tid, som selve fotograferingen tager.

Hvis I skal giftes i Vor Frelsers Kirke i København, så er vielsen færdig kl. 15:30. Københavnervielser tager ikke mange minutter over en halv time. Så I kan køre fra kirken kl. 16:00. Hvis I er rigtige heldige, så skal I måske være væk før, da der muligvis er et bryllup igen kl. 16:00 :)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ikke afvikle brudevalsen inden desserten som Sarahb er inde på. Derimod er det som det bliver sagt vigtigt at få afsluttet middagen og få folk ind i det tilstødende lokale hvor de nytilkomne gæster også er. Hvorfor ikke bare servere desserten i det tilstødende lokale sammen med kaffen. Så kan personalet gøre klar imens og derefter kan man starte "den rigtige fest" op med brudevalsen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak for den info, GoldRumble! Det kunne jo løse noget af problemet helt af sig selv. Vi ved slet ikke så meget om, hvor lang tid vores kirke regner med at bruge på vielsen, da vi faktisk ikke har fået at vide, hvem vores præst er endnu. Men hvis Københavnervielser generelt er lidt mere effektive, så kan vi måske slappe lidt mere af :) - Tak fordi du nævnte det!

Jeg er helt enig med dig, diskobil, at det ville være en god ide, at tage bryllupskagen i det andet lokale sammen med kaffen. Vi er så heldige at have en sal til middagen og en anden sal, der er delt op i to sektioner, så der både kan siddes ned og snakkes i den ene sektion og danses i den anden sektion - og så også en udendørs-terrasse. Så heldigvis er lokalerne til stor hjælp med at få afviklet vores tidsplan :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer