agnete79

9. maj 2015 - Endelig frue

569 posts in this topic

Med skælvende fingre og en anelse hjertebanken opretter jeg hermed min helt egen planlægningstråd.

Jeg har, ligesom mange andre, fulgt med herinde på sidelinjen i længere tid og synes nærmest jeg har fået et helt personligt forhold til nogle af Jer. Det er jo helt skørt, især taget i betragtning af, at I ikke aner, at jeg kigger med og hvem jeg er :floejt:

Jeg har smilet, grublet og ladet mig inspirere af alle Jer andre, så nu har jeg besluttet at bekende kulør og melde mig ind i klubben af "skøre" damer, der deler bryllupsplanlægningen på dette forum.

Så velkommen til min planlægning - Håber den kan bidrage til den gode stemning og muligvis til lidt hyggeligt tidsfordriv.

Edited by agnete79
0

Annonce ♥

Og hvor starter man så?

Måske med lidt om os...

Min kæreste og jeg har været sammen siden starten af 2006, hvor vi mødte hinanden gennem frivilligt arbejde ved siden af vores studier. Jeg var lige kommet ud af et længevarende forhold og var egentlig slet ikke klar til at binde mig til noget nyt, men min kære kæreste var vedholdende og meget hurtigt måtte jeg overgive mig :a1221:

Da jeg efter få måneder proklamerede, at jeg havde overvejet at flytte fra Jylland til København, sagde han OK og fulgte efter. Her er vi blevet hængende og nu bor vi, sammen med vores 2-årige datter, i en lejlighed på Amager.

Sidste sommer var vi i sommerhus med mine forældre, bl.a. for at fejre min fødselsdag. Ved morgenbordet fik jeg først gaver fra mine forældre. Efterfølgende åbnede jeg gaven fra min kæreste og det var den fineste ring. Sjov som jeg er (eller synes jeg er) jokede jeg med, at det jo godt kunne ligne en forlovelsesring, men inden jeg fik snakket færdig, lå min kæreste pludselig på knæ og sagde en masse dejlige ting om at dele resten af livet sammen osv. Jeg tudede og mine forældre, der ikke vidste noget, tudede og vores lille datter, der sad på mit skød, udnyttede den manglende opmærksomhed til at forsøge at spise en af gaverne fra mine forældre.

Det skal siges, at jeg har været "gifte-moden" i mange år, men havde egentlig droppet tanken igen....ja ja, tålmodighed betaler sig :wink:

1

Lidt mere om mig:

Der IKKE mig på billedet. Jeg har tyvstjålet det fantastiske portræt fra en af mine yndlingsfilm, nemlig Muriels Wedding. Hvis du ikke har set den endnu, så se at få det gjort - den er intet mindre end fantastisk!

0

Annonce ♥

Og skulle jeg så forsøge mig med et overblik?

Frieri

Budget

Dato

Program for dagen

Kirke

Reception

Feststed

Transport

Tøj til bruden

Sko til bruden

Tilbehør til bruden

Hår makeup og alt det der

Tøj og sko til gommen

Tøj til brude/blomsterpige

Fotograf(er)

Musik

Gæster

Og sikkert en masse mere, som må komme hen ad vejen

0

Annonce ♥

Dato

Jeg synes egentlig det var lidt mærkeligt at være blevet forlovet. Jeg var vildt glad, men havde ikke det store behov for at gå i gang med at planlægge. Måske var vi også begge påvirkede af, at min kæreste ikke har noget arbejde og vi kunne ikke helt gennemskue, hvilken indflydelse dagpenge/kontanthjælpsreform m.v. ville have på vores økonomi.

Vi var begge enige om, at det skulle være enten et forårs- eller sensommerbryllup. Jeg har været til for mange augustfester, hvor vi har været ved at smelte væk, så vi vil hellere leve med en større risiko for dårligt vejr. Jeg gik lidt rundt og håbede på et september 2014 bryllup, men da vi endelig ´begyndte at forhøre os på steder, kunne vi forstå, at vi var alt for sent ude. Det ville endvidere blive lidt hårdt at spare sammen på så kort tid.

Vi blev herefter enige om, at maj ville være en god måned og min kæreste syntes, at d. 9. maj var sådan en dato man altid vil kunne huske. Jeg ved ikke lige, hvordan han går rundt og husker ting, for jeg synes ikke det er en speciel nem dato, men den er lige så god som så mange andre, så den nuppede vi.

Der er mega lang tid til, men det er rart endelig at have en dato.

0

Kirke

Den dag min kæreste friede talte vi om, hvilken type bryllup vi ønskede os. Det lå ret hurtigt klart, at vi begge gerne vil i kirke så da datoen var besluttet skulle vi finde ud af om vi kunne få den kirke vi helst ville have.

Vi bor som sagt på Amager og vores sognekirke er mildest talt ikke særligt charmerende. For det første er den nærmest bygget sammen med et bibliotek, en skole og et nedlagt indkøbscenter. Det kunne man nok godt leve med, men da vores datter skulle døbes fandt vi ud af, at præsterne i kirken praktiserer en nærmest indremissionsk teologi med afstandstagen til kvindelige præster, homoseksuelle vielser og vielse af fraskilte. Da vi talte med præsterne i et andet sogn, ville de hellere end gerne "hjælpe" da de udmærket kendte til "vores" kirke. Nu er det ikke fordi vi selv er homoseksuelle, fraskilte eller kvindelige præster for den sags skyld, men vi deler ikke vores lokale præsters menneskesyn og derfor ville det også være forkert at få vores datter døbt der.

Vi fik derfor døbt vores datter i Trinitatis Kirke og præsten, der døbte vores datter, har heldigvis sagt ja til at vie os også.

Og således skal vi giftes lige midt i København lørdag d. 9. maj 2015

.....og gisp, hver gang jeg ser den kirke, så bliver jeg overrasket over, hvor stor den er. Rundetårn ligner jo nærmest bare et anneks ved siden af.

post-69668-0-19097400-1400187243_thumb.j

post-69668-0-24640800-1400187267_thumb.j

post-69668-0-71000100-1400187292_thumb.j

0

Kjole

Ingen skal beskylde mig for at være ude i sidste øjeblik :wink:

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er fra Jylland og derfor sætter pris på et godt tilbud. Hvad jeg ikke sætter pris på er at give vanvittig mange penge for en kjole, som jeg kun skal have på én dag. Al ære og respekt for dem, der gør det. Jeg kan sagtens se, at Jeres kjoler er af meget lækkert design og af en helt speciel kvalitet. Jeg har ikke turdet at nærme mig sådanne kjoler af frygt for at blive håbløst forelsket.

Men tilbage til det med de gode tilbud. Da jeg startede med at kigge herinde læste jeg om Lillys lagersalg i Vejle. Da jeg havde et lille håb om, at få et september 2014 bryllup var der ikke andet for end at skynde mig til Vejle for at se om de skulle have en kjole til mig.

Jeg har en rigtig god veninde i Kolding og hun var så sød at tage en fridag sammen med mig i oktober og så drog vi mod Vejle for at kigge på kjoler. Jeg havde inden dagen trawlet Lillys hjemmeside igennem og lavet udførlig skriftlig instrukser om do's and don'ts. Jeg var dog forberedt på, at de nok ikke havde nogen af de Passions modeller jeg allerbedst kunne lide og at det måske var lidt urealistisk at købe sin brudekjole efter kun 1 times prøvning (når jeg nu aldrig havde prøvet noget før).

De havde flere fine modeller og endda også den jeg havde forelsket mig allermest i hjemmefra. Den viste sig dog at sidde dårligt på mig (jeg er bare ikke god til stropløs). Til gengæld fandt den dejligste kjole, som sidder lige nøjagtigt som den skal og som jeg er sikker på at kunne feste i en hel dag.

Da dagen var slut kunne jeg drage østover med 2,6 kilo brudekjole og skørt til den nette sum af 1650 kr. Udover det havde jeg en fantastisk dag med min veninde og vi jokede med, at det burde vi da egentlig gøre en gang årligt :wink:

Og her er den så (der skal nok komme et billede af mig i kjolen en gang, men indtil videre må I nøjes med dette modelbillede):

post-69668-0-94568800-1400188621_thumb.j

1

Annonce ♥

Åh, Trinitatis kirke er SÅ smuk og bare rolig, den er slet ikke så lang, som du tror. Selvom indgangsdøren ligger lige bag Rundetårn, så er der alligevel et par metre, der på den måde bliver skåret væk. Så det er ikke så langt at gå, men stadig en vis længde og din kjole kommer så meget til sin ret i den kirke :)

Edited by GoldRumble
0

Ja, nu gik jeg jo turen op af det kirkegulv for 2 år siden med mit lille dåbsbarn på armen, så jeg er da lidt i træning:-) Dengang havde jeg bare slet ikke overvejet, hvad det indebar så jeg blev egentlig lidt chokket over, hvor langt der var og hvor meget opmærksomhed man fik. Ved ikke hvad jeg havde regnet med, men nu er jeg da forberedt:-)

0

Super smuk kjole:) har selv købt min på Lillys lageslag:)

Tak. Lillys lagersalg styrer :-)

Jeg synes egentlig der var en rigtig god stemning, som jeg slet ikke havde regnet med når 3 brude med følge skal finde "drømmen" på en time.

0

Annonce ♥

Ja, nu gik jeg jo turen op af det kirkegulv for 2 år siden med mit lille dåbsbarn på armen, så jeg er da lidt i træning:-) Dengang havde jeg bare slet ikke overvejet, hvad det indebar så jeg blev egentlig lidt chokket over, hvor langt der var og hvor meget opmærksomhed man fik. Ved ikke hvad jeg havde regnet med, men nu er jeg da forberedt:-)

Nårh ja, det skrev du jo også :) Bare husk at gå laaaaangsomt, nyyyyyyd det og SMIIIIIL, når du tager turen i brudekjole :biggrin::biggrin::biggrin:

Jeg går ud fra,at I til dåben fulgtes med præsten. Det gør man jo ikke til et bryllup, så der styrer du og den person, du følges med, selv tempoet :)

0

Nøj, en super smuk kjole :biggrin: Og en smuk kirke for den sags skyld!

Kan sagtens forstå, at I kigger lidt skævt til jeres "egen" kirke... Spøjst menneskesyn alligevel :huh: Nogle gange bliver man overrasket... Hehe :lol:

0

:balloons: velkommen til

hold nu op hvor er det en smuk kirke, kommer selv fra kbh. området, og har været i rundetårn alt for mange gange, men har desværre aldrig været i denne smukke kirke :heart:

Hold da op en smuk kjole du har fundet dig :loveshower:

0

:balloons: velkommen til

hold nu op hvor er det en smuk kirke, kommer selv fra kbh. området, og har været i rundetårn alt for mange gange, men har desværre aldrig været i denne smukke kirke :heart:

Hold da op en smuk kjole du har fundet dig :loveshower:

Mange tak. Jeg er også vældig glad for valget af både kirke og kjole.

Jeg har i flere år arbejdet meget tæt på kirken så jeg cyklede forbi hver morgen. På den måde har den fået en speciel betydning selvom jeg ikke har været inde i den forfærdeligt mange gange.

Jeg kan vældig godt lide præsten og så synes jeg deres musikalske profil er meget fed.

0

Annonce ♥

Budget

Lad os lige slå fast med det samme: Det er mig, der har bukserne på når det kommer til økonomisk planlægning herhjemme. Min kæreste får nærmest tics og røde udslæt når man nævner ordet budget, så det har jeg ligesom måttet overtage.

Som arbejdssituationen ser ud lige nu er det kun mig, der har mulighed for at lægge penge til side, men det går jeg så også op i med liv og sjæl :lol: Jeg har fået mig en opsparings app, så jeg hele tiden kan følge med i, hvor langt vi er og hvilken betydning en eventuel ekstra indbetaling vil have. Det virker fjollet, men det er top motiverende for mig. Udover faste månedlige overførsler, så overfører jeg, når måneden er slut, de "sidste" penge på forbrugskontoen til opsparingskontoen og så kan man se, hvordan det påvirker den procentsats, der fortæller mig, hvor tæt vi er på målet.

Da vi startede ud tænkte jeg, at vi måtte kunne holde sådan et bette bryllup for omkring 40.000 kr. Jeg har muligheden for at kunne låne rigtigt fine lokaler på min arbejdsplads og så kunne vi jo "bare" gøre det meste selv og....Da det så blev besluttet, at brylluppet først skal finde sted i 2015 var der mulighed for at spare lidt mere sammen og det ville købe os noget frihed, som jeg ærlig talt tror vi bliver glade for i længden.

Så lige nu har vi et budget på omkring 70.000 kr. Hvis det kan gøres billigere, så helt fint med mig og skulle det blive lidt dyrere, så må vi leve med det. Det vigtigste er, at vi ikke skal ud og låne penge.

Vi regner med, at vi bliver mellem 40 og 50 mennesker til festen og ca. 70 til receptionen (det er godt nok svært at bedømme det antal, men det bliver vel cirka deromkring).

Da min kjole og sko allerede er købt, tæller de ikke med i budgettet. Men ellers skal de 70.000 kr. dække alt. Jeg tænker, at udgifterne kunne fordeles sådan cirka således:

Invitationer 500

Ringe 6000

Reception 8000

Fotografier (mere om det senere - vi kender en del dygtige amatører og en enkelt prof) 2000

Pakkeløsning for fest (alt inklusive) 40.000

H2B tøj m.m. 4000

Brudens tilbehør og "klargøring" 2500

Tøj til datteren 500

DJ 4000

Diverse pynt (ikke fordi det mangler, men jeg kan sikkert ikke lade være) 1000

Brudebuket m.m. (en kollega laver det, så vi skal bare betale for blomsterne) 500

Det giver i alt 69.000. Puha det er mange penge, men jeg er ret sikker på, at vi så får det lige præcis som vi vil have det. Der skal sikkert nok dukke flere udgifter op, men det må vi så se på når det opstår.

Det er helt sikkert ikke et lavbudget bryllup, men på den anden side synes jeg ikke vi har taget nogen ekstravagante valg som sådan.

Hvad siger I, ser det helt sort ud?

0

Feststed

På tip herinde fra tjekkede vi www.boncat.dk ud og kunne virkelig godt lide, hvad vi så. De havde allerede en forespørgsel på datoen så vi skyndte os til Vanløse for at kigge på lokalerne og fik en uforpligtende snak. Med ganske få forbehold var vi vilde med løsningen, så vi skyndte os at indbetale depositum så vi var sikre på datoen.

For os virker det tilpas pænt uden at blive for "fint". Der er en fin lille have til lokalet og størrelsesmæssigt passer det perfekt til det antal gæster vi regner med at blive.

Vi synes desuden det er perfekt, at det ligger så tæt på Vanløse station og vi har en lille hemmelig plan om at tage metroen med hele vores festlige brudefølge :biggrin:

Man kan enten vælge mellem, at købe en drikkevarepakke eller medbringe drikkevarer selv. Vi har endnu ikke helt bestemt os for, hvilken løsning vi vælger, men umiddelbart hælder vi nok mest til at lade dem stå for det hele.

Vi kunne helt sikkert gøre det billigere med lånte lokaler og noget catering, men det føles helt rigtigt i maven at bruge nogle ekstra penge på, at andre tager slæbet både op til og efter festen.

0

Har et lille spørgsmål da jeg kan se at du har sat 4000 af til Dj, kender í en eller et det noget du har set et sted, for alle de Dj jeg har kontaktede har kostede omkring de 5000. Vores koster selv 5000 fra 18-02 :)

0

Nej, vi kender desværre ikke nogen og beløbet er taget ud af det blå.

Vi regner udelukkende med at skulle bruge DJ til dans og så synes jeg måske, at 5000 er lige til den dyre side når det kun er for et par timer. Endvidere er vi blevet stillet i udsigt, at der vil være lys og lydudstyr i lokalet, så DJen skal reelt "kun" medbringe udstyr til afspilning.

Men lad os nu se, det kan være vi bliver meget klogere når vi reelt skal til at booke nogen:-)

0