RieRune

Forældre eller andre bestemme over bryllup

22 indlæg i dette emne

Hvor meget har i ladet jeres forældre eller andre bestemme over jeres bryllup?

Jeg syntes det er svært vi har fået en masse ting og penge af vores forældre men de har en helt anden ide om hvad et godt bryllup er. skal vi trumfe igennm og sige det er vores bryllup eller gå på kompromi?

Fx er vi ikke så meget til af taler/sange skal holdes i en speciel rækkefølge, men de siger det skal man det kan man ikke lave om.? vi mener man skal holde en tale når man føler for det nogel skal måske lige have lidt vin før de kan og andre kan bare rejse sig uden problemer.

mine kommende svigerforældre mener også er det skal bære en 3 retters menu, hvor vi har valft buffe det er de skuffet over.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder det bryllup vi ønsker :) Vi lytter på andres gode råd og ideer, men i sidste ende er det vores valg, også selvom mine forældre har betalt en del af det :)

Ang. det med talerne, så er det så lille en ting, at det ville jeg ikke engang forsøge at holde på, men ville bare give mig og sige ok, så holder vi os til traditionerne :)

For mig personligt giver det så også mest mening, men det er fordi jeg har været ved bryllup hvor der især var en ældre herre der holdt tale hele tiden og så igen, og jo mere vin der røg indenbords, desto mere pinlig blev han at hører på... Lige der ville vi vist alle gerne have haft en rækkefølge og en toastmaster til at holde styr på ham ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er jeres bryllup! Det er da fedt, at de har valgt at give jer penge til brylluppet - lækker gave. MEN de kan altså ikke bare forvente, at den gave indebærer at de kan bestemme over jeres bryllup. For det er altså stadig JERES bryllup. I skal holde det sådan som I gerne vil have det, og ikke som de andre vil have det. Hvis der er nogle småting som I ikke har noget imod at gå på kompromis med, jamen så fred være med det. Men store ting som maden skal de ikke blande sig i. Det er da jeres beslutning!

Vi er ikke så langt i processen endnu, så der har ikke været det store her. Men fremadrettet tror jeg heller ikke der bliver problemer. Vores forældre virker heldigvis ikke som om at de vil bestemme over brylluppet :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan sagtens følge dig..
Min far betaler vores bryllup

Og han har også nogle forskellige ideer, feks. synes han ikke om reception inden, for så "smider man folk hjem", men Vi vil have reception, og dem der bliver inviteret til receptionen ved jo godt at de ikke er de nærmeste, men nogle som man gerne alligevel vil se på dagen, så der har vi trumpfet igennem at det vil vi gerne have..

Vi vil heller ikke have de almindelige fest sange, og det synes han heller ikke om, men sådan kommer det til at blive.

så jeg synes helt sikkert at i skal vælge det som i gerne vil have, det er jo jeres dag og ikke deres..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi betaler selv det meste af vores bryllup, og vi bestemmer egentlig også alt selv. Min svigermor har selv haft en super bestemmende svigermor, så jeg er heldig på det punkt; Hun er super bange for at trække noget ned over hovedet på mig!

Heldigvis har hun efterhånden lært at det er okay at komme med forslag, og nogengange er de gode andre gange ikke. Jeg bruger både hendes og min mors forslag rigtig meget.

Desværre er vi de første i vores generation i familien og blandt venner der skal giftes, så jeg mangler virkelig bare noget at sammenligne med; Sidste bryllup i familien var for 20 år siden!!!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har bevidst valgt at betale det hele selv, netop så der ikke er er nogen forvirring om, hvem der bestemmer. Mine forældre kan være nogle ret dominerende mennesker, så vi har fra starten meldt ud, at det er vores bryllup. Hvis de havde betalt for en stor del eller hele brylluppet, så ville jeg ikke føle at jeg bare kunne sige nej til deres idéer.

Når det er sagt, så skal det jo heller ikke være forældrenes bryllup :wink: Jeg tænker der er en god grund til I har valgt buffet, det er jo som regel billigere end bordservering, har du prøvet at snakke med dem om det fra denne vinkel?

Umiddelbart tænker jeg, at der er et par gode grunde til talerækkefølgen, de vigtigste taler først, jeg ville synes det var lidt sært, hvis festen blev åbnet af brudens veninder fx :huh: Man får drukket sig for meget mod til i løbet af aftenen, en gom (fx) der har været meget nervøs for at tale og derfor har drukket sig stangbarcardi, tænker ikke det ville være fantastisk at være modtager af den tale. Jeg er selvfølgelig godt klar over, at man sagtens kan nå at drikke sig pænt fuld i løbet af eftermiddagen, men det er alligevel de færreste der vælger det.

Det er små ting tænker jeg, men jeg synes at det måske vil gøre det nemmere, hvis I fortæller, hvorfor I gør tingene.

Hvis de kommer med fuldstændigt vanvittige forslag, så smil og nik. Det gør jeg, når jeg på ingen måde orker at høre på folks tossede idéer længere :floejt::badgirl:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Udover at det naturligvis ikke er dine forældre der skal bestemme hvad der skal ske kan jeg faktisk godt følge dem i det med talerne. Der er meget logik i at det er den allernærmeste familie der kommer på først. Ofte er der tale om meget følelsesladede taler hvor taler og indslag fra venner, polterabend-tøser m.v. da nok også er følelsesladede men ofte også festlige. De passer umiddelbart bedre ind længere henne i forløbet, eks. under desserten. Som det også bliver sagt betyder det også at gommen bedre kan koble af som en af de første talere. Hvad så med bruden som jo ikke er en af de første talere i talerrækkefølgen. Ja der har jeg jo før set at bruden har bedt om at komme på som en af de første af samme grund og det mener jeg også sagtens man kan gøre. På samme måde er der heller ingen som siger at den traditionelle talerrækkefølge skal følges slavisk. Der kan være enkelte som godt vil "have det overstået" relativt hurtigt i forløbet og det kan man også godt passe ind.

Jeg tror ikke det er det du mener men hvis det blev tilrettelagt sådan at alle bare kunne rejse sig op når de havde noget de gerne ville ud med, så ville der ikke være nogen styring på festen overhovedet fordi ingen havde overblikket over hvor mange indslag der ville komme forud for middagens start. Også derfor er det en god ide med en toastmaster. Der kan vedkommende så også løbende tage stilling hvis der undervejs skulle være en gæst eller to som finder ud af at de godt vil sige nogle ord.

Vedr. det med buffeten skal I selvfølgelig holde fast. Buffet er meget anerkendt til bryllupsfester i dag og når de reagerer som de gør skyldes det nok at de tænker på buffet som noget plain. Eksempelvis skinke, kylling og flødekartofler. En buffet til en bryllupsfest er som regel mindst lige så overdådig som en tre retters menu kan være det. Som regel kombineres det så det enten er hovedretten og/eller dessert der serveres som buffet men man kan gøre lige hvad man vil


Det første kan jeg faktisk godt følge dine forældre

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores forældre betaler bestemte ting til vores bryllup, som er en del af vores gave. Vi havde faktisk sagt til dem om de ville give tilskud i stedet for gave, men alle insistere på at vi OGSÅ skal have en gave, jaja det må de selv ligge og rode med, vi forventer det ikke :wink:

Men her vælger vi altså hvad vi vil, og ikke hvad vores forældre mener/forventer, for det er altså vores bryllup. Jeg lytter til hvad de kommer med af ideèr og tanker, og ind imellem siger de noget vi helt sikkert kan bruge, andre gange tænker jeg "HELL NO!" , og så fortæller jeg pænt at det har vi altså ikke lyst til. Jeg har fra start af valgt at involvere min mor og svigermor i planlægningen, men det er hovedsalig fordi min kæreste helt vil slippe, og så jeg så ikke står med det hele selv . Men derfor er det altså stadig os som har det sidste ord, og indtil videre har der ikke været nogen sure miner fra forældre :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min svigermor og hendes mand betaler også en lille del af brylluppet, men vi har så også den forhindring/gave (det er både positivt og negativt), at vi netop holder det ved min svigermor og hendes mand. Og det kan bare trække tænder ud en gang i mellem! Min svigermor har fået for vane bare at købe ting, som hun mener ville passe til vores bryllup. Nogle gange er det gode ting, som da hun var så sød at tænke på lys på terrassen, som vi faktisk fuldstændig havde glemt. Andre gange er det mindre godt, som da hun købte noget nær 100 meter tyl til at hænge i loftet uden at spørge os om, hvad vores idéer til oppyntning var.

Vi havde godt nok overvejet noget at hænge i loftet, fordi der er op til kip, det ikke er det pæneste loft og der er de fedeste lægter at udnytte. Men vi synes bare ofte, at det mere er princippet i, at hun ikke spørger til råds før hun køber. Vi ved nemlig begge, at vi vil have det skidt med det, hvis hun køber en masse af noget, som vi ikke vil bruge.

Jeg tror heller ikke det hjælper så meget, at det er hendes yngste søn jeg gifter mig med. Derved er han på sin vis stadig hendes 'baby', som hun ikke altid helt kan forestille sig er voksen nok til selv at kunne tage beslutninger :rolleyes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min far kom mandagen før brylluppet og meddelte at han overførte en sum penge til mig, som hjælp til brylluppet.

Jeg er faktisk rigtig glad for, at han valgte at gøre det på den måde - altså når alt var planlagt og på plads. Vi fik lov til at gøre det på vores måde - og i hans tale, nævnte han også sin store respekt for vores (mit :wink:) kæmpe planlægningsarbejde.

Tror helt ærlig, at havde han helt fra dag ét meldt ud, at han ville bidrage til brylluppet, så ville jeg føle mig forpligtiget til at føje hans ideer og ønsker. Men jeg - øhh vi - fik lov til at gøre det på vores måde. Det betyder ikke, at vi ikke var lydhør overfor deres og min svigermors input - men vi følte os ikke forpligtiget til at føje dem.

Så jeg kan godt se, at det er et svært dilemma at stå i.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes da faktisk det er enormt ærgerligt, at der er så mange der vil føje deres forældre fordi de er med til at betale for brylluppet. De penge bliver vel ikke givet med betingelser - og det skal de sørme da heller ikke. De må jo blive givet fordi de vitterligt ønsker det, og så skal de også respekterer jeres ønsker for jeres bryllup.

Jeg kan knap huske hvordan og hvorledes, men vi fik 30.000 kr. af mine svigerforældre, og de sagde aldrig et eneste pip om festen. Jo at de ønskede at min mands kusines nye kæreste skulle med - og jeg sagde blankt nej. Vi kendte ikke manden og havde aldrig mødt ham. Og så var den lige som ikke længere..

Jeg syntes i skal være glade self. for de pengesummer i får, men ellers holde på jeres ønsker og jeres planlægning :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes da faktisk det er enormt ærgerligt, at der er så mange der vil føje deres forældre fordi de er med til at betale for brylluppet. De penge bliver vel ikke givet med betingelser - og det skal de sørme da heller ikke. De må jo blive givet fordi de vitterligt ønsker det, og så skal de også respekterer jeres ønsker for jeres bryllup.

Jeg kan knap huske hvordan og hvorledes, men vi fik 30.000 kr. af mine svigerforældre, og de sagde aldrig et eneste pip om festen. Jo at de ønskede at min mands kusines nye kæreste skulle med - og jeg sagde blankt nej. Vi kendte ikke manden og havde aldrig mødt ham. Og så var den lige som ikke længere..

Jeg syntes i skal være glade self. for de pengesummer i får, men ellers holde på jeres ønsker og jeres planlægning :)

Jeg har det altså på samme måde som dig. Nu vælger vores forældre så at betale bestemte ting, som f.eks ringe,drikkevarer og blomster. Men der bliver det også hvad vi ønsker, og de har også spurgt ind til hvad vi ønsker osv, så det er slet ikke noget problem.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da min mor fortalte at jeg som min ældste søster også havde fået, ville få 50 t.kr. til at holde vores bryllup for, sagde jeg lige ud at det var en yderst generøs gave, som vi var yderst taknemmelige for, men vi ville kun tage imod hvis den var fuldstændig uden betingelser. VI ville inviterer de gæster vi ønskede, holde det hvor og hvornår og hvordan vi ønskede det, og det respekterede hun heldigvis fuldt ud.

Hun sidder nemlig den dag i dag 35 år efter mine forældres bryllup, og er super ked af de ingen medbestemmelse havde fordi det var mine bedsteforældre der betalte, hvorfor de havde bestemt alt suverænt. Ikke engang mad, gæsteliste eller bordplan fik de indflydelse på, hvorfor de havde et kæmpe bryllup med en masse af mine bedsteforældres forretningsforbindelser og andre man "bør" inviterer.

I bør sætte foden i jorden og sige, tak det er pænt af jer at ville hjælpe os og komme med forslag, men vi vil ikke tage imod denne hjælp hvis den kommer med betingelser da det er vores dag.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Man må vel sige som udgangspunkt er det jer der bestemmer, gode råd fra forældre skal man da bestemt lytte efter der kunne jo falde et par gode ideer som man rent faktisk ikke selv havde tænkt på. men som sagt i bestemmer...

Vi holde ikke reception da vi ikke tror på konceptet, for os er en reception til dem er ikke må komme med til den rigtige fest men som gerne må komme med en gave

Det er en god ide at have styr på taler og sange mange kommer i tidsnød især hvis man er mange er har indslag , så det er ikke en dum ide.

Buffet... tja... Det splitter selvskabt lidt da alle hele tiden render fra bordet og det gør at i perioder vil flere borde være halv tomme, hvis der så også er rygere i selskabet vil de benytte sig af at folk er oppe at hente mad og for så selv at smutte ud for at ryge, det er i alt fald det jeg har oplevet ved store fester med buffet.

Så hvis i vil have fuldt styr på tropperne er det en 3 retters

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes da faktisk det er enormt ærgerligt, at der er så mange der vil føje deres forældre fordi de er med til at betale for brylluppet. De penge bliver vel ikke givet med betingelser - og det skal de sørme da heller ikke. De må jo blive givet fordi de vitterligt ønsker det, og så skal de også respekterer jeres ønsker for jeres bryllup.

Jeg kan knap huske hvordan og hvorledes, men vi fik 30.000 kr. af mine svigerforældre, og de sagde aldrig et eneste pip om festen. Jo at de ønskede at min mands kusines nye kæreste skulle med - og jeg sagde blankt nej. Vi kendte ikke manden og havde aldrig mødt ham. Og så var den lige som ikke længere..

Jeg syntes i skal være glade self. for de pengesummer i får, men ellers holde på jeres ønsker og jeres planlægning :)

Ja det forstår jeg så ikke, det er da en fin måde at lære manden at kende på....... jeg var ikke mødt op hvis min faste kæreste ikke var inviteret

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes da faktisk det er enormt ærgerligt, at der er så mange der vil føje deres forældre fordi de er med til at betale for brylluppet. De penge bliver vel ikke givet med betingelser - og det skal de sørme da heller ikke. De må jo blive givet fordi de vitterligt ønsker det, og så skal de også respekterer jeres ønsker for jeres bryllup.

Jeg kan knap huske hvordan og hvorledes, men vi fik 30.000 kr. af mine svigerforældre, og de sagde aldrig et eneste pip om festen. Jo at de ønskede at min mands kusines nye kæreste skulle med - og jeg sagde blankt nej. Vi kendte ikke manden og havde aldrig mødt ham. Og så var den lige som ikke længere..

Jeg syntes i skal være glade self. for de pengesummer i får, men ellers holde på jeres ønsker og jeres planlægning :)

Ja det forstår jeg så ikke, det er da en fin måde at lære manden at kende på....... jeg var ikke mødt op hvis min faste kæreste ikke var inviteret

Jeg har ingen interesse i at lære manden at kende. Vi har ikke noget med dem at gøre. Min kæreste ønskede som sådan heller ikke at de kom, men da det er hans nærmeste familie - han er enebarn, og jeg har en stor familie, så blev de inviteret med. Det gjorde ingen forskel for mig om hun kom eller ej :rolleyes: Vi havde et lille bryllup, 34 gæster, så vi ønskede under ingen omstændigheder fremmede med. Tænk hvis han var sådan et tågehorn der sad og råbte op. Det er svært at drukne blandt 34.

Redigeret af Victorias secret
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun sidder nemlig den dag i dag 35 år efter mine forældres bryllup, og er super ked af de ingen medbestemmelse havde fordi det var mine bedsteforældre der betalte, hvorfor de havde bestemt alt suverænt. Ikke engang mad, gæsteliste eller bordplan fik de indflydelse på, hvorfor de havde et kæmpe bryllup med en masse af mine bedsteforældres forretningsforbindelser og andre man "bør" inviterer.

Sådan var det jo dengang. Brudens forældre betalte gildet ergo så bestemte de også :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mine forældre betaler i omegnen af halvdelen af vores bryllup. De startede ud med at sige, at vi selv måtte bruge dem som vi ville. Det har dig ikke betydet, at de har elsket alle de valg vi har taget, og vi har da vrisset lidt af hinanden engang imellem, men vi har fået det som vi vil have det. Jeg valgte også allerede efter de første "sammenstød" at sige rent ud, at vi er dybt taknemmelige for deres bidrag, men det betydee ikke at vi ændrer på de ting vi ønsker os. Der har ikke rigtig været noget siden.

Før vi vidste, at de ville bidrage, havde vi ikke inkluderet nogen af deres venner i gæstelisten. Det har vi dog nu. Så på den måde har vi vel føjet dem lidt. Eller det er ikke fordi det generer os de er der, de er stort set alle nogen jeg har kendt siden jeg var baby, men havde vi selv skulle betale alt, var de ikke kommet med. Og tror egentlig det er det, der er vigtigst for mine forældre.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har planlagt efter at skulle betale det hele selv, og derfor fik hverken svigermor eller mine forældre en masse at skulle have sagt. Da vi havde valgt en kok og hyret ham plus en til at lave kagen, så sagde mine forældre, at de ville betale de to poster, med mindre vi hellere ville have en stor gave? Vi har ønsket os en bred klematisportal af dem, og det beløb betaler vi så bare til maden i stedet tænker jeg. Vi skal nemlig vies ude, så synes det kunne være fint, hvis vi har fået portalen af mine forældre, så vi kan mindes vores store dag i haven hver dag, når portalen flytter med hjem. Jeg håber I arrangerer brylluppet som I kunne tænke jer, så må forældrene/svigerforældrene tænke hvad de vil

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine svigerforældre sagde fra starten at de ville betale vores bryllup, det blev jeg rigtig sur og ked af det over. Bl.a. fordi jeg ved at mine forældre vil føle sig pressede til at give os en stor sum penge, hvilket jeg slet ikke ønsker de skal gøre, og fordi jeg var bange for at mine svigerforældre ville tro de skulle bestemme hvordan vores bryllup skulle være. Men efter at have snakket med dem om det og har fået en begrundelse for hvorfor de har valgt at betale, har jeg det helt okay med det. - De vil ikke bestemme noget som helst, de er kun interesserede i at vi får den dag vi ønsker os uden at skulle gå på kompromis med vores ønsker og det synes jeg er super dejligt... Vi sparer også selv op, så vi ikke føler at vi får alt foræret og på den måde vil jeg heller ikke føle at jeg skal begrænse mig med noget fordi jeg har hængende i baghovedet at, at det ikke er mine egne penge jeg bruger.

Jeg synes i skal snakke med dem og forklare hvordan i har det - det vil være ærgerligt hvis i ikke får den dag i ønsker jer fordi i skal rette jer ind efter deres ønsker.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer