MJM

liste til serveringspersonale

20 posts in this topic

Hej kære B2B

Så står den store dag for døren og vi sad igår aftes og snakkede om, hvad vores serveringspiger skulle lave og lavede en lille liste.. Men er det overflødigt?? tænker de jo er vant til det...

Og mangler vi noget på listen eller er der for meget de skal??

To do liste

· Vand på bordene

o Der er isterninger i fryseren nedenunder

· 2 hvidvin på hvert bord til forret

· 2 forskellige rødvin på hvert bord under hovedret

· Buffet anrettes i det første rum

· Til dessert skal der dessertvin på bordene (mirada)

· Under dessert gøres klar til kaffe i det første rum, med bailey, cognac osv.

· Under kaffen omrokeres der i festsalen, det store bord skal skilles og alle borde rykkes ud til siderne eller ned mod den ene ende så der er plads til at danse. (Der vil være nogle der hjælper jer hvis I har brug for det.)

· Chips mm. anrettes i skåle og sættes på bordene

· Gæsterne sørger selv for sodavand og øl hele aften.

Efter oprydningen/opvask efter maden er i færdige for i dag.

0

Annonce ♥

Vi har fået anbefalet af vores kok, at lave en køreplan, så jeg synes faktisk det er en rigtig god idé. På den måde sikrer I jer, at der ikke opstår tvivl om, hvordan I lige præcis gerne vil have det :)

0

Jeg synes også det lyder som en gode ide, så I får lige afstemt forventningerne, og kan bare slappe af til festen uden at tænke på om serverings personalet nu også husker dessertvinen. Det er ihvertfald sådan noget der ville stresse mig helt vildt, at skulle huske alt muligt og sikkert glemme halvdelen :wink: Jeg laver altid lister, kan huske engang jeg lavede mad til en konfirmation, hvor det eneste der ikke stod på listen var top figuren til kransekagen, og det eneste jeg glemte var...... :floejt:

0

Annonce ♥

Alle de gange jeg har serveret til store selskaber, har det været SÅ rart med sådan en liste. Nogle bliver helt fornærmet over at det er de mindste ting at der står på listen, men jeg synes hellere der står helt ned til den mindste ting, man ønsker end at de slet ikke ved noget og må gætte sig frem.

Vi har tit en "overtjener" eller en toastmaster som vi snakker med inden festen går i gang, så der på den måde ikke går noget galt. Så god ide, kan kun støtte op om sådan en :cheerleader3: . Vi laver den selv også, selvom vi ved at vores '"piger" er mega proff, så er listen nok mest for mine nerver end deres *hihi*

0

I bund og grund handler lister til personale, toastmastere, gavekoordinatorer m.v. jo om at gøre brudeparret overflødigt på selve dagen. Forstået på den måde at de ene og alene skal kunne koncentrere sig om at nyde deres dag og tale/feste med familie, venner m.v. og at det eneste de måske lige skal tage stilling til er hvornår de vil danse brudevals. En beslutning som typisk tages under kaffen lige efter middagen ved inddragelse af musiker/DJ, toastmaster og evt. personale da det skal spille sammen med deres bordafrydning.

0

Annonce ♥

Det er en super god ide, for selvom de har masser af erfaring, så er der sjældent to værter vil have det ens, så uden vil der altid poppe spørgsmål op som I eller Jeres toastmaster vil være nød til at forholde Jer til på dagen, og hvis toastmaster så heller ikke kender køreplanen, så kan det blive noget rod og tage en masse unødvendig tid.

Jeg er uddannet tjener på hotel, men har også serveret i forsamlingshuse, og har faktisk prøvet at jeg måtte sige til værten, at enten måtte han fortælle hvad der skulle foregå, ellers også kørte vi igen, men han var altså ekstrem, vi måtte intet få at vide, han mente vi skulle komme ind og spørge ham om alt undervejs, han havde sågar gemt drikkevarer væk, for vi skulle hente ham og få af vide hvor det var og hvad der skulle serveres, han ville ikke engang fortælle om der skulle serveres noget til desserten :-)

0

Det er en super god ide, for selvom de har masser af erfaring, så er der sjældent to værter vil have det ens, så uden vil der altid poppe spørgsmål op som I eller Jeres toastmaster vil være nød til at forholde Jer til på dagen, og hvis toastmaster så heller ikke kender køreplanen, så kan det blive noget rod og tage en masse unødvendig tid.

Jeg er uddannet tjener på hotel, men har også serveret i forsamlingshuse, og har faktisk prøvet at jeg måtte sige til værten, at enten måtte han fortælle hvad der skulle foregå, ellers også kørte vi igen, men han var altså ekstrem, vi måtte intet få at vide, han mente vi skulle komme ind og spørge ham om alt undervejs, han havde sågar gemt drikkevarer væk, for vi skulle hente ham og få af vide hvor det var og hvad der skulle serveres, han ville ikke engang fortælle om der skulle serveres noget til desserten :-)

Hold da op, det lyder da dælme også frustrerende for serveringspersonalet !! Meningen med personale , er da netop at man selv kan slappe af og nyde festen, og så lade dem styre alle de praktiske ting under middagen.

0

Annonce ♥

Jeg syntes at kunne læse at ovenstående liste er lavet til brug for serveringspersonale og hjælpere som man selv har hyret ind i forbindelse med at festen afholdes i et forsamlingshus o.l. hvor man selv står for alt. Ellers ville man næppe skrive at der vil være nogen der hjælper hvis der er behov for det. Lige i de situationer er det en god ide med en mere udførlig liste end hvis festen skulle afholdes på et feststed med personale, for personalet på feststederne er erfarne folk og de kender stedet. Det personale man selv hyrer ind er derimod ofte mere uerfarent og de kender som udgangspunkt ikke det sted de kommer ud til. Havde eksempel en episode for en del år siden hvor nogle serveringspiger ville have folk ud af lokalet så de kunne rydde af kl. 23.50, for de vidste ikke at brudevalsen skulle danses inden kl. 24.

Jeg tænker i øvrigt hvad med natmad. Hvis der bliver serveret natmad er det måske en meget god ide at have "en pige" tilbage i huset som bliver lidt længere til lige at varme det og anrette det så I ikke selv skal stå med det.

0

Jeg syntes at kunne læse at ovenstående liste er lavet til brug for serveringspersonale og hjælpere som man selv har hyret ind i forbindelse med at festen afholdes i et forsamlingshus o.l. hvor man selv står for alt. Ellers ville man næppe skrive at der vil være nogen der hjælper hvis der er behov for det. Lige i de situationer er det en god ide med en mere udførlig liste end hvis festen skulle afholdes på et feststed med personale, for personalet på feststederne er erfarne folk og de kender stedet. Det personale man selv hyrer ind er derimod ofte mere uerfarent og de kender som udgangspunkt ikke det sted de kommer ud til. Havde eksempel en episode for en del år siden hvor nogle serveringspiger ville have folk ud af lokalet så de kunne rydde af kl. 23.50, for de vidste ikke at brudevalsen skulle danses inden kl. 24.

Jeg tænker i øvrigt hvad med natmad. Hvis der bliver serveret natmad er det måske en meget god ide at have "en pige" tilbage i huset som bliver lidt længere til lige at varme det og anrette det så I ikke selv skal stå med det.

Vi skal bare have brød med pålæg til natmad, så det sørger vi selv for at sætte frem til den tid. Serveringspersonalet skal bare have sørget for at anrette pålæg og grønt på fade, så det er lige til at sætte ind. Vi ser ingen grund til at de skal blive hængende de ekstra timer for så lidt, og ser det som en unødvendig udgift. Men det kommer selvfølgelig også an på hvad man skal have , eller om familien gerne lige hjælper. Vores forældre har sagt at de gerne lige hjælper med at få natmaden ind.

Der vil være noget opvask vi skal klare dagen efter, men det er helt fint, nøglen skal bare afleveres inden mandag morgen kl. 9. Vores forældre kommer så også dagen efter og hjælper os, og henter de ting vi har lånt af dem.

0

Folk er generelt gode og villige til at hjælpe til de fester hvor det ikke er egentlige feststeder (er de helt sikkert også på feststederne. Der er det bare ikke nødvendigt/muligt).

0

Folk er generelt gode og villige til at hjælpe til de fester hvor det ikke er egentlige feststeder (er de helt sikkert også på feststederne. Der er det bare ikke nødvendigt/muligt).

Nej på et feststed er der jo personalet, og de er med i prisen. Vi syntes bare det er fjollet at skulle betale for de ekstra timer, når det er noget så simpelt vi skal have til natmad. Så vi regner med at når de har vasket op og ryddet op efter desserten, så bliver de sendt hjem. Og så spiser natmaden af plastik/paptallerkener, for at mindske opvasken til dagen efter, så der stort set kun vil være glas og fade.

0

Annonce ♥

Ja vælger man uerfarent personale er det en endnu bedre ide, men der findes rigtig mange erfarne serverings piger/damer til forsamlingshuse, jeg har kørt selskaber på hotellet på op til 600 gæster, og er bestemt ikke uerfarent, men forskellen er at på hotellet har man et ansigt til ansigt møde hvor man laver alle aftaler før festen, ved et forsamlingshus arrangement er det ofte en telefonsamtale. Der er også flere ting at tage stilling til, på hotellet spurgte vi ikke om skænkning af drikkevarer eller fadservering, sådan bliver det bare gjort, fordi prisen automatisk indeholdte dette, ved forsamlingshuse vil mange gerne økonomisere lidt og spare de 1000-1500 kr ved at vælge at flaskerne bare står på bordet og fadene sendt rundt fordi det så ofte kræver en serveringsdame mindre. Ligesom man som personale i forsamlingshus skal finde et overblik over stedet og de ting der er købt ind, på hotellet ved og ser man tingene længe før. Så jeg ser listen mere som værende nødvendigt fordi forudsætningerne er forskellige end det nødvendigvis er erfaring

Edited by tajamus
0

Sonnerupgård er jo et forsamlingshus i de Lux udgaven. Jeg ser rigtige mange dygtige serveringspersonale forbi.

At lave en liste er jo et udtryk for de ønsker og krav man har. Vi er jo ikke alle ens og nogle bruger pengene på maden, andre på en bar med personale som kan mix alle typer drink. Andre på det store band og de få på hele pakken. Det er jo det som gør forsamlingshuset specielt for der kan man selv vælge hvad man vil have. Der er nogle flere stillingtagen forinden, men så få man også det bryllup, som man ønsker.

0

Jeg er ultra kontrolfreak og havde lavet en detaljeret køreplan til køkkenet til vores bryllup. Jeg var lidt bange for om dem der nu skulle servere ville tage det ilde op, men de var glade for køreplanen og fulgte den næsten slavisk :) Det var simpelthen så rart at vi (jeg) til festen kunne spille tøjlerne fuldstændigt og vide at festen blev afviklet som jeg ønskede det.

0

Det jeg sigter til er såmænd ikke så meget det serveringspersonale som er mere eller mindre fast tilknyttet bestemte forsamlingshuse eller det personale som de kan henvise til når man spørger dem, men ofte er det serveringspersonale man møder folk som brudeparret selv har hyret ind, og det kan være alt lige fra erfarne folk til gode veninder/bekendte som bare ikke er så tætte på parret at de er gæster ved festen. Har faktisk også oplevet at nogle brugere herindefra har hjulpet hinanden og at personalet derfor har været brugere herindefra.

0

Annonce ♥