Rikke aka rapanden

Når folk ikke tænker over hvad de siger ?

27 indlæg i dette emne

Hey Zillaèr.

Jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle skrive i overskriften, men håber at der kommer folk ind og besvare, for jeg er virkelig i syv sind, og er faktisk lidt bekymret.

Sagen er den at min mormor er typen der godt kan virke ret grov, og ikke tænker over at det hun siger måske såre andre. Altså jeg elsker min mormor, og hun har altid været der for mig, men samtidig såre hun også bare ind imellem med hendes kommentarer, ligesom de også bare kan være pisse irriterende, f.eks at hun altid skal kommentere min rygning og andre ting ( og jeg er en ryger der tager MEGET hensyn)

Jeg er begyndt at frygte, om hun nu også er sådan til brylluppet, for det gider jeg simpelthen ikke. Og samtidig ved jeg at det ikke hjælper at snakke med hende inden, for det er vi mange der har forsøgt MANGE gange, hun forstår det vitterligt ikke, det er som om hun mangler et filter.

Her til aften havde jeg lavet en status på facebook om, at nu havde jeg fået bestilt 16½ kg. slik og chokolade til brylluppet, og min mormor kommentere straks " ulækkert" . Hvad fanden er det for noget at skrive, hvis hun syntes det er ulækkert, så er der da ingen der tvinger hende til at spise det, og at hun er blevet "hjernevasket" af min ene helsefreak-moster, det kan da aldrig blive vores andres problem.

Nu kender jeg hende jo altså meget godt, jeg har altid været meget tæt med hende, indtil hun for 2 år siden flyttede til nordjylland. Og jeg VED at hun godt kunne finde på at stå til brylluppet og snakke om hvor klamt det er, og hvor ulækkert det er med alt det slik osv. Og jeg kan ikke bare overhøre det og lade som ingenting, for jeg vil blive såret, og frygter jeg vil " få et flip" .

Hvordan fanden takler man sådan noget?

Min anden moster som jeg er meget tæt med, har også lige skrevet at det da var afsindig uhøfligt, og at hun burde have holdt sin mund, ( altså i en privatbesked til mig).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også lade det gå ind af det ene øre og ud af det andet. Det ved jeg godt ikke altid er skide let, især når det kommer fra nogen man holde meget af. Men der er forhåbenligt andre der har skrevet at det lyder lækkert og så skriv en kommentar til de positive kommentar og lade hendes lave. Jeg vil bare lige sige at jeg tænker bare NUMS ved 16,5 kg slik :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tror I misforstår, det er ikke selve det på facebook jeg frygter. Det jeg frygter, og VED hun kunne finde på, er at hun begynder til bryllupet med at ævle om hvor klamt og ulækkert det er, for der kender jeg også mig selv godt nok, til at vide at jeg ikke bare kan lade det sive ind og af det ene øre, og ud af det andet.

Det på facebook har jeg også bare ignoreret, hvilket alle andre også har :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg håber at du har nogle gæster som mig til dit bryllup, for hvis jeg hører en gæst omtale noget negativt ved en fest bliver jeg 'Rasmus modsat' og tager en håndfuld slik lige foran vedkommende eller hvad det nu er der kritiseres. Jeg har bare lært hjemmefra at negative meninger holder man for sig selv, der er jo ikke nogen grund til at sårer andre.

Kan du ikke tale med din moster om at hun lige holder hende i kort snor så hun ikke laver en scene og du ikke skal bekymre dig om det på JERES SKØNNE BRYLLUPSDAG?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg håber at du har nogle gæster som mig til dit bryllup, for hvis jeg hører en gæst omtale noget negativt ved en fest bliver jeg 'Rasmus modsat' og tager en håndfuld slik lige foran vedkommende eller hvad det nu er der kritiseres. Jeg har bare lært hjemmefra at negative meninger holder man for sig selv, der er jo ikke nogen grund til at sårer andre.

Kan du ikke tale med din moster om at hun lige holder hende i kort snor så hun ikke laver en scene og du ikke skal bekymre dig om det på JERES SKØNNE BRYLLUPSDAG?

Min moster og onkel havde faktisk snakket om, at de ville holde hende i ørene. Det var før den her trælse kommentar ( det siger nok noget om hvordan hun kan være) . Men min moster og mormor har et ret anstrengt forhold, bla. pga. det med min mormor bare snakker uden at tænke over at hun såre andre osv. Så de skal ikke sidde tæt på hinanden, men ja må nok bare håbe på at HVIS hun skal blive træls, så er det inden vi går til bords, og min onkel så kan hive hende til siden.

Syntes simpelthen at det er så træls, at skulle gå og frygte sådan noget. Og det er virkelig ikke fordi jeg tager sorgerne på forskud, jeg VED hun kunne finde på det, som sagt så har hun simpelthen bare ikke det der filter, jeg tror vitterligt ikke hun tænker over det kan såre andre. Og hvis folk så ytre det ikke var pænt sagt, at de bliver kede af det osv, så er hun total uforstående. Lige på det punkt irritere hun mig grænseløs, selvom jeg ellers elsker hende afsindig højt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville stjerne fuldstændigt ud, og jeg ville have skrevet: Hvis du finder det så ulækkert, skal du være velkommen til at blive væk!

Jeg synes simpelthen det er ekstremt uhøfligt, og om det så havde været min egen tvillingesøster der sagde det, ville jeg simpelthen ikke gide have personen til mit bryllup!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhh den er svær, normalt ville jeg jo sige at man skulle tage en alvorlig snak med vedkomne, men hvad jeg kan læse er dette allerede gjort utallige gange uden indvirkning på hendes opførsel... Jeg er fristet til at sige at du så vidt muligt skal holde dig fra hende på dagen, eller mandsopdække hende med nogen der evt ikke selv kan få følelser i klemme med hendes kommentarer... Var på et tidspunkt til en fødselsdag hvor en halvfuld onkel godt kunne li at knibe familiens kvinder i bagdelen, underlig opførsel der ligesom blev "godkendt" ved at familien kom med nogen halvhjertede, skeptiske "han kan jo ikke gøre for det" grin hver gang, men det endte med at en kammerat af fødselaren fik nok, gik hen og nev onklen og sagde at nu måtte han simpelthen stoppe med det lort.... Det virkede....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

nu ved jeg ikke hvor gammel din mormor er? Min morfar har ligesom mistet evnen til at have hæmninger, han kan finde på at sige alt muligt pinligt. Men som dig, elsker jeg min morfar, og undskylder ham for det meste, med at han er gammel (84 år), selvom han har været sådan en del år. Hvis han siger noget rigtigt sårende eller slemt, siger jeg simpelthen bare til ham, at det kunne han ikke være bekendt, så brummer han lidt, og så er vi ligesom videre :wink:

Men du har nogle til at holde hende i ørerne, og så kan du ligesom ikke gøre mere, end at håbe hun opføre sig pænt. Derfor kan man stadig godt sige, måske for 112 gang, at den bemærkning sårede dig, og at hun ikke behøver at sige det til brylluppet. Nyd dit bryllup, og siger hun noget, så giv hende et hurtigt svar med at det kunne hun ikke være bekendt ( så bliver folk for det meste flove, og tænker over hvad de har sagt) og så gå videre. Prøv at lade være med at lade det fylde, selv om det er svært. håber du kan bruge svaret

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ku' godt lige få plads til 16,5 kg bom i min mavse!

Nå, back on topic: du kan ikke udøve mind control. Du er ikke herre over hvad hun kommer med at sure opstød på dagen (og ellers). Jeg tror at du er så beruset af glæde på din bryllupsdag, at sådanne kommentarer i højere grad vil være luft for dig. Jeg tror ikke, at der er meget at gøre end at bruge gode miner til slet spil, for det er jo tilsyneladende en del af hendes personlighed. Så gør dit bedste for at ignorere sådanne kommentarer, og læg lidt afstand til hende, så du slipper for kommentarene.

Jeg er helt enig i, at hendes kommentar på facebook er udpræget negativ, og derfor ikke hører til på facebook. Jeg ville - som en anden foreslår - slette den kommentar.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Syntes du skal sætte livvagter på hende. Skulle hun begynde, så må de tage fat i hende... Hun skal opføre sig ordentligt som gæst ellers kører der helt sikkert en taxa hjem.

Jeg havde det på samme måde...Vi måtte lave lidt om på bordplanen for min svigerfar har det med at "overtage" alt også en fest. Så vi var tvunget til at svigermor skulle sidde ved siden af ham.

Redigeret af snuske
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu ved jeg ikke hvor gammel din mormor er? Min morfar har ligesom mistet evnen til at have hæmninger, han kan finde på at sige alt muligt pinligt. Men som dig, elsker jeg min morfar, og undskylder ham for det meste, med at han er gammel (84 år), selvom han har været sådan en del år. Hvis han siger noget rigtigt sårende eller slemt, siger jeg simpelthen bare til ham, at det kunne han ikke være bekendt, så brummer han lidt, og så er vi ligesom videre :wink:

Men du har nogle til at holde hende i ørerne, og så kan du ligesom ikke gøre mere, end at håbe hun opføre sig pænt. Derfor kan man stadig godt sige, måske for 112 gang, at den bemærkning sårede dig, og at hun ikke behøver at sige det til brylluppet. Nyd dit bryllup, og siger hun noget, så giv hende et hurtigt svar med at det kunne hun ikke være bekendt ( så bliver folk for det meste flove, og tænker over hvad de har sagt) og så gå videre. Prøv at lade være med at lade det fylde, selv om det er svært. håber du kan bruge svaret

Min mormor er kun 68, så det er ikke fordi at hun er ved at være senil eller noget i den dur, for senile eller folk der er på vej i den retning, kan netop godt blive ubehagelige. Hun har altid været sådan lidt en brokrøv, men de sidste 4-5 år er det bare blevet værre. Min oldemor var på samme måde, hende elskede jeg også afsindig højt, men hun brokkede sig altså også afsindig meget, og min mormor sagde engang for mange år siden, at sådan ville hun bare ikke blive, men det ER hun altså blevet. For 8 år siden eller sådan noget gik hun helt i selvsving en dag, og brokkede sig over det ene og andet, og så gjorde min morfar alt forkert osv osv, der endte jeg med at kigge på hende og sige " kan du huske du altid har sagt du ikke ville være som oldemor? Ved du hvad, du ER som hende!!" , og så så flejnede hun helt ud, og jeg skred.

Men jeg gider jo ikke skabe scener til mit eget bryllup, og gider heller ikke have min dag ødelagt, og jeg magter simpelthen ikke at høre på hendes brok den dag. Udover det med brokken, så er hun virkelig fantastisk, og hun har altid været der for mig osv. Men af samme grund bliver hun også placeret et stykke væk fra os, og sammen med nogle andre i den "høje aldersgruppe" , for det er nok dem der bedt kan holde ud at høre på det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan kun dele dine tanker, hos mig er det så bare min svigerfar der er sådan. Jeg har sat mig i hovedet, at han bare ikke eksister den dag, for han skal ikke også får lov til at ødelægge dag, som mange andre. :td: .

Det er så pisse nederen sådan noget, for det kan simpelthen bare dræbe en stemning komplet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Og tak til alle jer andre for jeres svar, jeg tror at jeg vil tage en snak med min moster når hun kommer hjem fra ferie, og høre om de ikke godt vil love at træde ind hvis der bliver noget, eller min onkel vil træde ind. Han plejer at være ret god til at tackle hende :shooter:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ignorer det, eller bare sig at du synes det er super lækkert!, eller sæt en skål gulerødder hen blandt slikket og henvis til den, hvis hun brokker sig :pokey:

Jeg tror ikke de andre gæster vil hoppe med på brokkeriet, de vil nok bare sige, at det ikke er sundt, men det smager fantastisk og ind imellem skal man have lov at nydelivet osv osv.

Synd for hende at hun er en brokkerøv, godt for dig at du kan nyde livets goder :)

Jeg tror nu heller ikke at andre gæster kunne finde på at brokke med, sådan er de slet ikke. Men det jeg frygter er bare at det skaber en dårlig eller akavet stemning. Men jeg snakker med min moster og onkel, og så håber på at min onkel lige kan hive hende til side / skifte emne, hvis hun begynder at brokke sig.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er med på den med livvagter. Få din moster og onkel til at holde øje med hende. Det er skide ærgerligt og burde virkelig være unødvendigt, men det er åbenbart nødvendigt. Det er umiddelbart den bedste forholdsregel jeg kan komme i tanker om. Det vil forhåbentlig lette dine bekymringer og minimere nederen kommentarer. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er med på den med livvagter. Få din moster og onkel til at holde øje med hende. Det er skide ærgerligt og burde virkelig være unødvendigt, men det er åbenbart nødvendigt. Det er umiddelbart den bedste forholdsregel jeg kan komme i tanker om. Det vil forhåbentlig lette dine bekymringer og minimere nederen kommentarer. :)

Ja det håber jeg virkelig også, min moster siger at min onkel er ret god til at tackle hende, så han må være den bedste at sætte på den tjans. Og så bliver hun placeret sammen med bla. min farmor og farfar, for så kan det være de kan sludre om "gamle dage" , hvor min farmor og mormor faktisk var veninder osv. Det minimere nok også lidt, håber jeg :wink:

Og ja det er sgu trist man skal tænke over sådanne ting. Altså jeg tror som sagt ikke hun selv kan se det, for der er jo blevet snakket med hende adskillige gange, og af flere forskellige. Så jeg tror ikke hun gør det for at såre folk, men hun kan så bare heller ikke se at hun såre folk.

Redigeret af Rikke aka rapanden
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tror I misforstår, det er ikke selve det på facebook jeg frygter. Det jeg frygter, og VED hun kunne finde på, er at hun begynder til bryllupet med at ævle om hvor klamt og ulækkert det er, for der kender jeg også mig selv godt nok, til at vide at jeg ikke bare kan lade det sive ind og af det ene øre, og ud af det andet.

Det på facebook har jeg også bare ignoreret, hvilket alle andre også har :)

Så tænker jeg der ikke er meget andet at gøre end at tage konfrontationen. At du er klar over at hun har sine holdninger og du dine, men at til dit bryllup der vil du bede dig fri for hendes negative bemærkninger.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror at lige præcis i sådan en situation ville jeg være ligeglad. Folk har meget forskellige holdninger til slik, og jeg går ud fra at du ikke synes at det er ulækkert efter som du har bestilt det. Hvis hun siger noget, så ignorer det, for hun skal da have lov at have sin holdning. Selvfølgelig ville det da være rarest hvis folk kunne tænke så langt at de holdte deres mening for sig selv sådan en dag, hvis ikke det var noget positivt. Det handler om slik, det var noget andet hvis hun sagde at i havde pyntet grimt op eller at det var en grim kjole eller lignende, men jeg synes egentligt at det er en ganske ligegyldig ting for jeres bryllupsdag hvis hun synes at det er klamt med så meget slik, hellere have for meget end for lidt ;-)

Jeg håber at du finder så meget glæde på din bryllupsdag at alt hvad hun kan komme med af negative meninger bliver ligegyldige.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvor er det ærgerligt, at du skal have den bekymring på din bryllupsdag. Men dejligt at høre, at du har nogle søde mostre og onkler, der kan bakke dig op.

Jeg kan godt forstå, du er bekymret for den stemning, det kunne give, hvis din mormor begynder at køre ud ad et spor til brylluppet og brokke sig over forskellige ting til dine andre gæster eller til dig.

Tror du det kunne hjælpe, hvis dig og din familie aftalte, at hver gang hun siger noget negativt om brylluppet, så bliver hun bare ignoreret? (Dvs. vende ryggen til, gå væk og ikke anerkende at hun taler til én). Det der med at hun højlydt skal lufte sin negative holdning, er jo en effektiv måde at stjæle opmærksomheden fra dig og din kommende mand.

Uanset hvad så er din mormor den eneste, der komme til at stå i et dårligt lys, når hun brokker sig på den måde. Det er selvfølgelig synd, at hun ikke selv kan se det. Man vil jo gerne have at alle gæsterne har en rigtig god dag til brylluppet!

- og så lyder det altså mega fedt med en stor og lækker slik-buffet! Jeg var til et bryllup for nogle uger siden, der også havde sådan en, og det var SÅ lækkert at kunne gå derop og snacke, når man lige blev lækkersulten. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er nemlig mega ærgeligt at skulle gå og frygte om det sker til brylluppet. Hvis man så bare vidst hun ikke kunne finde på det til fester osv, men det ved jeg jo at hun godt kan. Og det kan godt være nogen mener det er en bagatel, men det er det bare ikke for mig. For mig er det frygten for at der bliver en negativ stemning, at man flere gange skal høre min mormors høje stemme brokke sig over dit og dat ( både f.eks slikbuffet men også ting der intet har med brylluppet at gøre). Jeg magter det simpelthen bare ikke lige den dag.

Jeg kender også bare mig selv godt nok til, at jeg ikke bare kan ignorere det hvis jeg høre det. For jeg vil blive ked af det, såret og rasende. Men ja jeg håber min moster og onkel kan afværge en krise, hvis hun begynder. Jeg har aldrig lagt mærke til, at min onkel har kunne tackle hende, ergo må det jo betyde at han er god til det :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh, det er godt nok svært med folk der bare taler uden noget som helst filter.. Det er jo lidt svært at lave om på hvis de vitterligt ikke kan se grænsen mellem hvad der er passende og upassende.

Måske skal du, for din egen skyld, ruste dig mod hendes negative kommentarer i forvejen. Bare forvente at hun vil kritisere det meste og så ellers huske at i, under al det negative, godt kan lide hinanden. Måske skal du forberede nogle gode svar på hendes negative bemærkninger. Svar, der ligesom afvæbner situationen og giver dig mulighed for at udtrykke at hun har hendes holdning og du har din (og at din er bedst :) ) Det kunne måske være en måde at redde situationen, når hun står og siger at al den slik er ulækkert. Du kan jo forberede come-backs til alle de ting du kan forestille dig at hun vil kritisere (kjole, mad, lokation, osv.)

Jeg ved ikke om du kan bruge det her råd til noget, men nogle gange hjælper det hvis man har tænkt situationen igennem i forvejen (eller den værst tænkelige situation) og forberedt sig på den. Så slår den mindre hårdt, og du kan jo blive positivt overrasket. Men det lyder også som om du faktisk har en del vrede overfor de sure opstød fra hende (forståeligt nok) og så er det ikke sikkert at du kan finde overskuddet frem til denne tilgang..

Derudover synes jeg også at det er en god ide at undgå hende så vidt muligt og ellers have en aftale om mandsopdækning :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tænker. Er der ikke flere af gæsterne som kender hende og ved hvordan hun er og kan gebærde sig. Så kan de jo gøre og vise meget med kropssprog. Derudover er det en god ide at lade hende "mandsopdække" som nogle er inde på. Ellers er det bedste råd man kan give at ignorere hende selvom det nok er svært.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer