Majapigen87

søster spørger om hun må tage sort kjole på?

34 indlæg i dette emne

Har lige fået en SMS fra min søster om hun må tage sort kjole på til brylluppet, ved faktisk ikke helt hvad jeg skal svare? Vi har forsøgt at få de fleste traditioner med i vores bryllup, og sort bringer jo egentlig uheld i de gamle traditioner. Kan godt ske at jeg er lidt bisset?

Synes det er fedt at hun spørger, men ved ikke helt hvordan jeg har det med det.

Hvad med jer?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, altså før starten af 1900-tallet blev man jo gift i sort, så det med en hvid kjole (og at sort dermed skulle betyde uheld), er jo også en "nyere" tradition. Tror det er lidt forskelligt, hvor meget folk er klar over alle de "regler", så tænker i måske ikke kan undgå at andre kommer i sort alligevel, medmindre i har skrevet dresscode i invitationen. I H2B's familie havde de f.eks. aldrig hørt om, at hvid skulle være forbeholdt bruden, så da jeg synes det ville være lidt øv, hvis de alle mødte op i hvidt, har vi valgt at skrive det ind som dresscode, men ellers har vi skrevet, at folk bare skal tage det festtøj de har og som de føler sig godt tilpas i på. Så de må gerne tage sort på.

Så, ja... Hvis det generer dig meget, må du hellere forklare hende det, men samtidig skal du måske være forberedt på, at det kan være andre kommer helt eller delvist i sort....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det var nemlig også præcis det jeg tænkte. Fordi vi netop ikke har skrevet det ind.

Tror jeg skriver at det er iorden, for som du skriver, så kommer der nok andre i sort.

Er nok bare lidt sippet

Redigeret af Majapigen87
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke have noget i mod det... har vist nok engang selv haft en flot sort kjole på til et bryllup - og det var altså slet ikke sørgeligt LOL

Der er så mange gamle "regler", man nok ikke skal lægge så meget i. Flere bedsteforældre mener jo også man hverken kan bruge calaer eller nelliker til et bryllup, da det jo er en begravelsesblomst (jep, en begravelsesblomst... hvad er det nu for noget?!)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke noget imod at der er nogle som har sort kjole til mit bryllup.
Har også engang haft sort kjole på til bryllup, jeg havde ikke skænket det en tanke at bruden kunne have noget imod det, og jeg var langt fra den eneste som kom i sort.
Tilgengæld vil jeg synes at det ville være mærkeligt hvis der kom nogen i en hvid kjole - Den hvide kjole er forbeholdt mig :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har ingen egentlig dresscode. Vi har skrevet "Festligt dvs. frit valg i den pæne afdeling", så der burde være en chance for at alle har et eller andet hængende i skabet. Min søster spurgte også ind til på et tidspunkt om jeg ville have noget imod at hun kom i sort, men dette har jeg intet problem med, hvis det er det hun vil have på og hun føler sig bedst tilpas i det. Som der er blevet nævnt tidligere er brude før blevet gift i sort og synes da også man tit støder på brudekjoler med sort mønster på.

Jeg tænker også på at hvis sort er bandlyst og skulle bringe ulykke til et bryllup, hvad så med mændende der kommer i jakkesæt? De er jo typisk sorte.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en sort kjole på til bryllup i september, og så havde jeg så taget en turkis cardigan over, for at bryde det lidt. Men om der så kommer gæster kun i sort, så er det ikke noget der ville gøre mig noget. Vi har faktisk skrevet at vi ønsker folk skal føle sig komfortable, og derfor er der ingen dresscode.

Om så der kommer en i jeans, så er det helt fint med mig, hvis det er hvad personen føler sig tilpas i :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noget imod det, så længe det er en festlig kjole. Hvis den var kedelig, ville jeg nok blive lidt trist, over at man ikke har dressed op til fest.

Din søster spørger nok fordi hun formoder at få nej. Hvis du kan mærke at du ikke er helt med på ideen, er der ingen der ville hæve et øjenbry, hvis du sagde pænt nej tak til at hun har sort på til denne anledning.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan selvfølgelig kun give udtryk for min egen opfattelse hvor hvis man som brud (eller måske gom) ikke syntes det er passende og har det dårligt med det skal man selvfølgelig sige fra. Jeg syntes personligt sort er stilet og elegant, hvad enten det så er en sort habit (som jeg selv typisk bruger) eller en sort kjole og oplever også i vidt omfang (nej ikke hvidt) at gæster bærer sorte kjoler eller sort tøj uden at det virker som en begravelse. Faktisk er der meget "galla" over sort.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har heller aldrig forstået det med at " det er upassende" for kvinder at komme i sort til et bryllup, når nærmest alle mænd tropper op i sort jakkesæt. Det sidste bryllup jeg var til, der havde de fleste et eller andet sort på, om det så var jakkesæt, skjorte, sko, kjole, bukser, bluse eller noget andet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg blev op til brylluppet spurgt af to, der havde fundet kjoler med større hvide detaljer. De fik at vide, at de selv måtte bestemme. Jeg ville hellere have, at folk kom i noget, de syntes var behageligt, end noget, jeg havde dikteret.

Og helt ærligt: På selve dagen ænsede jeg ikke, om der var nogen i en sort kjole. Jeg kan helt seriøst ikke huske, om der var nogen, der kun havde sort på! Det betyder bare ikke særlig meget i det store billede :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev op til brylluppet spurgt af to, der havde fundet kjoler med større hvide detaljer. De fik at vide, at de selv måtte bestemme. Jeg ville hellere have, at folk kom i noget, de syntes var behageligt, end noget, jeg havde dikteret.

Og helt ærligt: På selve dagen ænsede jeg ikke, om der var nogen i en sort kjole. Jeg kan helt seriøst ikke huske, om der var nogen, der kun havde sort på! Det betyder bare ikke særlig meget i det store billede :)

Vil give Camils helt ret!... Jeg tænkte også før brylluppet meget over, at jeg ikke syntes gæsterne skulle komme i en hel sort eller lys kjole, men på dagen gjordet det ikke noget... du koncentrerer dig om noget helt andet!! :a1221:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde selv sort kjole paa til min fars bryllup med hans nye kone. Jeg havde ikke spurgt, for jeg havde da aldrig taenkt paa det kunne vaere et problem. Jeg tror heller ikke det var et problem for dem, jeg har i hvert fald aldrig hoert for det. Det eneste jeg fik at vide efter festen var hvor god en tale jeg havde skrevet og intet om min kjole.

Jeg mener 100% ikke man skal bestemme over andre mennersker, hverken til bryllup eller i dagligdagen. Hvis det er din soester, kan du vaere helt sikker paa at hun IKKE vil tage sort kjole paa for at skabe "roere i andedammen." Maaske er det den mest behagelige kjole, eller ogsaa synes hun ikke lige hun har raad til en ny. Jeg tror du skal stole paa din gaesteliste, i den forstand at der jo er en grund til de er inviteret med. De er venner og familie. Jeg tror ikke der er nogle der kommer for at goere dagen sur for brudeparet. Men hvis du ved at du vil blive ked af det med en soester i sort kjole og hvis det vil gaa dig paa paa selve dagen, saa synes jeg du skal tilbyde hende at koebe en ny kjole til hende, som hun selv maa vaelge. Under alle omstaendigheder haaber jeg og tror jeg at dit bryllup bliver fantastisk. Nyd det!

Kaerlige hilsner

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde en sort kjole på til bryllup i september, og så havde jeg så taget en turkis cardigan over, for at bryde det lidt. Men om der så kommer gæster kun i sort, så er det ikke noget der ville gøre mig noget. Vi har faktisk skrevet at vi ønsker folk skal føle sig komfortable, og derfor er der ingen dresscode.

Om så der kommer en i jeans, så er det helt fint med mig, hvis det er hvad personen føler sig tilpas i :)

Vi har det på helt samme måde!

Her bliver hvidt eller ivory nu altså ikke bandlyst - jeg satster på at folk godt ved hvem bruden er. Men nu kommer jeg også selv til at have sorte og farvede detaljer i mit outfit. Min kjole er heller ikke en åbenlys brudekjole, men jeg regner med at sammensætningen af outfittet gør det klart hvem der er brud.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer