Guest

Overnatning - hvem betaler

25 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Jeg tror de fleste lader det være op til gæsterne om de vil overnatte på egen regning... For os var det vigtigt at alle gæster blev og derfor betaler vi selv for alle overnatninger (samlet pakke med fest og overnatning)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hos os betaler gæsterne selv, det har vi ikke råd til. Men de får et godt tilbud fra feststedet 650 for et enkeltværelse og 800 for et dobbeltværelse. Jeg ved at en del af vores familie bliver til overnatning og nogle enkelt venner.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det kommer an på om overnatningen er et tilbud eller et must for jer, synes ikke man kan tvinge folk til at betale for en overnatning der ikke er frivillig (du ved hvad jeg mener) hvis folk selv skal betale er der nok en del der vælger at tage hjem

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi lader gæsterne betale selv (750kr for et dobbeltværelse). Vi troede en del af de unge ville finde måder at komme hjem på, men faktisk har 79 gæster ud af de 83, der kommer, valgt at de gerne vil blive og overnatte. Så det er vi vildt glade for. Vi har ikke hørt fra nogen, at de synes vi skulle have betalt (tværtimod faktisk), et par enkelte syntes det lød dyrt, men de har så alligevel valgt at overnatte.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har valgt at betale for overnatning for alle. Men en del af værelserne er lejrskole-stil, dvs køjesenge og bad på gangen. Det er kun bedsteforældre og forældre der har fået hotel-stil dobbeltværelser. Et par af vennerne har derfor valgt selv at betale for et lækkert dobbeltværelse da de ikke havde lyst til at sove sammen med andre.

Men synes ikke "man" bør noget. Det er jeres fest, så I bestemmer!

Redigeret af DrMalene
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

En del af vores arrangement er brunch næste dag og vi ønsker at vores gæster også deltager i det, så brylluppet bliver en weekend-fest. Af samme grund betaler vi for overnatning. Der er så nogle der har valgt at booke noget andet i nærheden, fordi de gerne vil have mere fred og ro. Men de kommer heldigvis alle næste dag :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes personligt at det handler om hvor langt væk man tager sine gæster. Hvis man nogenlunde alle sammen bor i KBH og så holder det i nordsjælland, så synes jeg faktisk man har pligt til enten at sørge for at ens gæster kan komme til hovedstaden eller sørge for overnatning. Det gør os mere at man kan tillade sig at håbe at ens gæster bliver så længe man lyster og ikke skal have et tog hjem.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal holde vores fest i et forsamlingshus, så der er ikke overnatningsmuligheder. De fleste af vores gæster kommer fra det område, hvor vi bor, så det er nemt for dem at komme frem og tilbage, selvom de måske skal have nogen til at hente/bringe eller tage en taxi.

Vi har dog tre vennepar fra henholdsvis Aalborg, KBH og Randers, som ikke bare lige kan komme frem og tilbage (medmindre de kører inden festen er begyndt - og det er vi ikke interesseret i). Her har vi valgt at invitere dem til at overnatte hos os, i vores hjem.

Vi har den luksus at have tre værelser ud over vores soveværelse, som vi ikke bruger til noget bestemt, ud over gæsteværelse. Derfor har hvert par fået tilbud om hver deres værelse. Vi sørger for en seng/madras og morgenmad, og så skal de selv sørge for dyner/puder og sengelinned. De har fået tilbud, om at komme allerede om fredagen, så vi kan hygge fredag aften sammen med dem.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu holder vi ikke festen et sted med overnatningsmuligheder, men vi bor mellem Århus og Horsens, og skal holde festen i festlokalet her hvor vi bor. Vi har gæster fra både Nørresundby, Harboøre, Vejle , Horsens, og andre byer omkring Århus, men vi betaler ikke for noget overnatning, der er heller ikke noget lige her i nærheden. Så Om folk vil køre hjem om natten, eller booke et hotel i Århus eller Horsens, det må være op til dem. Vi har på ingen måder råd til at betale hverken transport eller hotel.

Da vi planlagde bryllup sidst, skulle det være holdt på et hotel. Og det var også sådan ca. midt i det hele, altså med flere gæster det ville have langt hjem. Men der skulle folk også selv betale, hvis de ønskede at overnatte. Vi havde så heller ingen forventninger om at folk ville blive, det måtte være op til dem selv.

Jeg syntes ikke at det SKAL være brudeparret der betaler eller sørger for transport, det er et valg man helt selv tager. Hvis man syntes det er vigtigt folk overnatter, og derfor nærmest forventer det, så syntes jeg dog at man skal betale.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke, man er forpligtet til at betale overnatning for sine gæster medmindre man f.eks. har en forventning/et stort ønske om at alle skal overnatte og blive til f.eks. brunch dagen efter.

Vi skal holde vores bryllup på et hotel, som ligger et sted hvor vores gæster har alt fra 15 minutter til 2 timers transporttid hjem. Vi har desværre ikke råd til at betale overnatning for samtlige gæster, men har fået en fin aftale med hotellet om at vores gæster kan booke en feriebolig med plads til 6 personer til DKK 800,-. Om folk så ønsker at benytte sig af tilbuddet er helt op til dem, men jeg ved at en del allerede har booket overnatning. Vi har kun hørt lidt brok fra et enkelt par, om at de synes det er dyrt, men det undrer mig nu ikke lige netop med dem ;) Ellers tror jeg ikke nogen har haft en forventning om at vi skulle betale for deres overnatning.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores sted har mulighed for overnatning, men vi vælger kun at skrive det i vores invitation. Vi har dog valgt at betale for mit ene vennepar, da de vil være dem der tager sig af min datter på dagen, sådan at hvis der er noget, henvender hun sig til dem, så H2B og jeg bare kan nyde dagen. Tror dog ikke at hun er besværlig, da hun på det tidspunkt er blevet 13.

Men medmindre man køber det som en pakkeløsning eller man forventer at folk overnatter, så mener jeg ikke det er en udgift, brudeparret skal dække.:-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Rigtig mange gange tak. Jeg tror vi ser på det som tiden skrider an, om vi føler det er plads i budgettet eller ej. Det eneste jeg allerede nu kan sige er, at brudepige og toastmaster/forlover får det naturligvis gratis og så tager vi det andet som det kommer.

En mulighed er jo også at betale halvdelen, så det ikke er så voldsomt. Men det er rart at vi vide Yes and No's i bryllupssammenhænge.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hos os kommer gæasterne også selv til at betale, hvis de ønsker at overnatte ... Det har vi slet ikke råd til at betale... når det så er sagt, så håber jeg da på, at så mange som muligt vælger at overnatte, så vi kan hygge lidt om morgenen, og runde brylluppet af på den måde :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder festen 1 time og 10 min. fra kirken i et forsamlingshus. Der er masser af forskellige overnatningsmuligheder, lige fra campingplads med hytter, hotel, herregård, sommerhuse, b&b's osv.

Vi har inviteret 90 gæster, og vi hverken kan eller vil betale for gæsternes overnatning. Hvis vi havde penge som skidt, var vi nok ligeglade, men jeg synes, at gæsterne enten må acceptere vilkårene eller blive hjemme. Vores gæster kommer også vidt forskellige steder fra, så nogle bor tilfældigvis tættere på end andre, i dette tilfælde.

Vi har dog hørt fra mange gæster, at de har fundet overnatningsmuligheder, og dem giver vi morgenmad dagen efter til i form af boller og pålæg og lidt at drikke til. Så er det lidt som en forlænget weekend, og vi kan lige få sagt pænt farvel til gæsterne inden vi går i krig med oprydningen. Måske er vi heldige at de vil hjælpe med en lille halv time :-)

Redigeret af Soon2bemrsH
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi holder festen 1 time og 10 min. fra kirken i et forsamlingshus. Der er masser af forskellige overnatningsmuligheder, lige fra campingplads med hytter, hotel, herregård, sommerhuse, b&b's osv.

Vi har inviteret 90 gæster, og vi hverken kan eller vil betale for gæsternes overnatning. Hvis vi havde penge som skidt, var vi nok ligeglade, men jeg synes, at gæsterne enten må acceptere vilkårene eller blive hjemme. Vores gæster kommer også vidt forskellige steder fra, så nogle bor tilfældigvis tættere på end andre, i dette tilfælde.

Vi har dog hørt fra mange gæster, at de har fundet overnatningsmuligheder, og dem giver vi morgenmad dagen efter til i form af boller og pålæg og lidt at drikke til. Så er det lidt som en forlænget weekend, og vi kan lige få sagt pænt farvel til gæsterne inden vi går i krig med oprydningen. Måske er vi heldige at de vil hjælpe med en lille halv time :-)

Jeg tænker også, at til de fleste fester, der vil der altså være folk som bor et stykke fra hvor festen holdes. Tror det er de færreste familier hvor ALLE bor lige omkring hinanden, og festen også holdes i det område. Altså vi er da også flest der bor i Århus området, men der er stadig flere som altså bor andre steder,og nogle et ret så godt stykke væk. Men jeg tænker at min farmor og farfar garanteret sover inde hos nogle venner i Århus, tvivler på de køre hele vejen hjem om natten , og min mormor sover ved min mor og stedfar. Det jeg prøver at sige er, at man kan nærmest umuligt stille alle "tilfreds" med lokation, men jeg tror altså det er noget de færreste brokker sig over.

Sidste år var vi til bryllup, godt nok her i Århus området, men et sted hvor der altså ikke køre busser osv. Men så kørte folk jo bare med hinanden, havde fået folk til at hente dem når de skulle hjem osv. Der var ingen problemer overhovedet :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores gæster måtte selv betale overnatning, og alle var nødt til at overnatte da vi holdt vores bryllup på Samsø. Ingen sure miner over det. Jeg har været til 12 bryllupper og de har alle været med overnatning for egen regning. Kun en gang er vi taget hjem fra festen (Odense til Århus) med sidste tog da der var slut tidspunkt på festen. Ellers har jeg altid set det som en naturlig del at man selv betaler for det som gæst.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Umiddelbart tror jeg at det mest almindelige er at gæsterne betaler selv medmindre man holder det i en spejderhytte eller koloni, vi bruger ihvertfald ret meget tid pt på at forklare at der er nok værelser på hotellet og de er betalt og det koster ikke gæsterne noget....

Vi var først ude i en løsning hvor vi overvejede at tage 2-300 pr. gæst fordi prisen lå lige lidt over vores budget, men det er bare rigtig vigtigt for os at alle bliver så vi kunne ikke lige finde ud af hvordan det skulle formuleres... Det endte så med at svigerfar smed lidt i bryllupskassen så hullet blev dækket...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har altid selv betalt for overnatning til de bryllupper, som vi har været til, og det har vi ikke set som underligt.

Synes ikke man har pligt til at betale for gæsten, hvis gæsten synes, at det er for langt væk hjemmefra til at man vil køre hjem om natten, men ikke vil betale for en overnatning, så må man jo melde nej tak til at komme.

Men som andre skriver, så kan du ved at betale for dine gæsters overnatning sikre, at ingen tager bilen og at alle bliver og fester til den lyse morgen. Men intet krav mener jeg :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Begge dele er fint-

Jeg har stor forståelse for hvor dyrt det er at holde et bryllup, så synes faktisk ikke, at brudeparret forventes at betale for overnatning.

Dog kan det være mere rimeligt/forventet i visse situationer- hvis man inviterer til fest midt i ingenting uden mulighed for hjemrejse, er det pænt at gøre- eller hvis man inviterer til udenlandsk bryllup.

Synes dog også, at man skal overveje hvilken pris der er tale om- hvis et værelse koster 400-500kr pr. overnatning er det ikke så slemt, men hvis der er på et slot og koster 1000-opefter, så er det nok de færreste der ville synes, at det var fedt... oveni gave, transport og selskabstøj...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der er ikke mulighed for overnatning der hvor vi holder vores bryllup.. Vi er så heldige at den nærmeste familie bor i Århus Nord/vest, ellers af de øvrige gæster er der 3 fra Sjælland og 2 fra Brovst, her har de alle mulighed for at overnatte ved familie og venner i Århus..Vi holder det i Galten, så der er et lille stykke hjem for alle, men vi har tilbudt at betale kørsel hvis der er mange der ønsker det, vi har fået tilbud fra stedet om en bus frem og tilbage for 1500kr, vi skal bare finde et hente/ sætte afsted og et tidspunkt..

Jeg tror heller ikke at vi ville betale for overnatning til gæster hvis det var, kun hvis man havde en forventning om at de blev fx.. til brunch.. Tror slet ikke at man træde nogen over tæerne at man ikke betaler for overnatningen men til gengæld overrasker hvis man gør :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal holde vores bryllup i et sommerhusområde hvor der er en campingplads ikke langt fra.

Vi booker ikke sommerhuse eller camping til vores gæster men opfordrer da til at de selv kan gøre det.

Og hvis nogen sover tæt på laver vi gerne en gang brunch søndag formiddag :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer